Bukefalos 28 år!

Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Första vi byggde åt dom från varsin kortsida och det kommer att bli något liknande till geten och fåret.
Men då hade jag bara två hästar nu har jag tre, som dessutom går i egna hagar under vintern.

Jag är mer än nöjd :) Det är lite jobbigt när allt ska matcha huset och lagårn, men oj så snyggt det blir ;)

norrland65 : Tack :)
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Superfint! Jag som inte är nåt snickarproffs funderar nu på att köra på detta med pallar och dubbla pallkragar, och ställa dessa under tak.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Hehe ;P vi har faktiskt sålt en och har fått "beställning" på att bygga och sälja ännu en till.

Honeypixie :Så hiimla jobbigt var det itne att bygga, faktiskt, men tillgång till svets är inte dumt så man verkligen får pallkragarna helt stabila.
Hoppas ditt projekt blir lyckat :)
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

THERMOBAR = VÄRLDENS BÄSTA UPPFINNING! :bow:

Sparar frusna fingrar och mina hästar dricker nästan dubbelt så mycket vatten vintertid när vattnet är tempererat mot när det låg precis över fryspunkten. Drar ganska lite ström också.

Mina hästar har alltid fri tillgång till grovfoder i sin lösdrift. En rundbal hö och en rundbal halm som står utomhus i en hemmabyggd höhäck utan tak. Dom plockar och äter ur båda och har aldrig haft problem med magen eller kolik. (peppar, peppar)
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Grannens hästar blir i dagsläget utfodrade direkt på backen. Det finns dock en "pall", ser lite ut som en lastpall, där höet skulle kunna läggas för att komma upp från marken. Jag funderar på att bygga en foderhäck. Tips på hur jag ska göra? Jag tänker att det kan vara bra med tak över.

Sök på "foderring" och följ första länken så får du fram en bild på en stor gummiring. Passar utmärkt för att få styr på hösilaget och är i det närmaste omöjlig att skada sig på till skillnad från foderhäckar i järn eller trä.

Du kan ha en lastpall i botten för att få upp balen från marken.

Jag skulle också vilja rekommendera att hårdgöra marken runt foderhäcken samt vid grind och utanför ligghallen. Då blir det lätt att skrapa med traktorskopan om det skulle behövas.

[/QUOTE]

Sen till vattnet; idag får hästarna vatten i plastbaljor, och vintertid blir det att knacka hål och avlägsna is flera gånger per dag. Thermobar verkar ju rätt dyrt, men kanske en värd investering? Andra förslag?

Eftersom jag bor långt norrut, med snö halva året, så känns det här som rätt viktiga grejer för att avlasta för mig och göra det så trivsamt som möjligt för min häst.

Vi bor längre norrut än dig och har elektriskt uppvärmd vattenkopp (flottör)i hagen (och en värmekabel i vattenkabeln). Fungerar super hygieniskt (lätt att rengöra till skillnad från stora kar) men det gäller att du får tag i en bra
vattenkopp, minst 6 l på en minut är minimimått om jag minns rätt.

Det är bra om du får lite sträckor mellan vatten, hösilage och ligghall, det gör att de vandrar mera.



Mer om utfodring: Grannen utfodrar sina hästar två gånger per dag. Borde det ske oftare? Eller är det ok så länge hästarna är vid gott hull och hushåller med maten över dygnet?

För mig innebär lösdrift att hästen har tillgång till grovfoder dygnet runt. Hösilagebal fungerar utmärkt (vi kör höbalar i den känsliga perioden just före och efter bete. Ordentligt med halm i ligghallen.

En helt annan grej: Har tänkt göra en paddock på ängen bakom mitt hus. Här har jag också en del frågor som rör den kalla årstiden: Hur håller jag underlaget ok för ridning under de månader då det blir snö och is? Hur bra är det att salta? Har förstått att det medför risk för mugg om man rider på saltat underlag, eller är det lugnt om det bara tvättas av efteråt? Andra tips på hur jag håller underlaget ridvänligt?

Har tusen funderingar!

Vi ahr provat med skottad ridplan men det som fungerat allra bäst är att skotta upp en vinterridplan på en närliggande äng. Det blir så himla mkt tjäle på vanliga ridplanen trots bra dränering om den skottas och rids på vintertid. På det här sättet förlänger vi ridbanesäsongen betydligt.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Glömde skriva att det är fantastiskt att inte längre behöva dra slangar eller bära vatten efter anskaffandet av vattenkopp. På sommaren öppnar vi upp vinterhagen mot betet och så går de in dit och dricker eller ställer sig i ligghallen när det är varmt med en massa brems. Kanske inte det bästa ur masksynpunkt men vinterhagen används inte till något annat än vila eller vattendrickning så det har fungerat bra ändå.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Tusen tack för alla bra tips Sar! :bow:
Tror jag kan få göra en ridbana på ängen intill mitt hus, så där har jag förhoppningsvis en lösning för vintern.

Jaxonmaxon> Jag tänkte också på det där med att göra pallkragarna stabila. Tänkte ta en pall i botten för att vätska ska kunna rinna igenom, och som Sar sa, för att få upp höet från marken. Sen två pallkragar på det. Har inte tillgång till svets, men om jag sätter en bräda i varje hörn som fäster ihop delarna borde det väl hålla?
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Jaxonmaxon> Jag tänkte också på det där med att göra pallkragarna stabila. Tänkte ta en pall i botten för att vätska ska kunna rinna igenom, och som Sar sa, för att få upp höet från marken. Sen två pallkragar på det. Har inte tillgång till svets, men om jag sätter en bräda i varje hörn som fäster ihop delarna borde det väl hålla?

Tänk bara på skaderisken. Jag hade en häst som skadade sig rätt svårt på en pallkonstruktion stallägaren ställt dit som höhäck. Nu har vi (tyvärr) endast ställt dit balarna "rena" då vi ännu inte hunnit få hem gummiringarna (som jag har mkt god erfarenhet av på andra ställen). Ändå har en av hästarna hunnit ramma balen i full syra vid ett hopsläpp (vågar inte ens tänka på vad det hade inneburit för skada vid trä- el. plåtkontruktion.

Kolla en extra gång på gummiringen.


Lycka till! :)
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Jaxonmaxon> Jag tänkte också på det där med att göra pallkragarna stabila. Tänkte ta en pall i botten för att vätska ska kunna rinna igenom, och som Sar sa, för att få upp höet från marken. Sen två pallkragar på det. Har inte tillgång till svets, men om jag sätter en bräda i varje hörn som fäster ihop delarna borde det väl hålla?

Tänk bara på skaderisken. Jag hade en häst som skadade sig rätt svårt på en pallkonstruktion stallägaren ställt dit som höhäck. Nu har vi (tyvärr) endast ställt dit balarna då vi ännu inte hunnit få hem gummiringarna (som jag har mkt god erfarenhet av på andra ställen). Ändå har en av hästarna hunnit ramma balen i full syra vid ett hopsläpp (vågar inte ens tänka på vad det hade inneburit för skada vid trä- el. plåtkontruktion).

Kolla en extra gång på gummiringen.


Lycka till! :)
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Tänkte på det med skaderisken, har man bara välbyggda saker så borde skaderisken vara rätt mininal.
Det enda jag känner skulle vara negativt med mina foderbord är på sidan där det är som ett kryss, där är det möjligt att få in en hov och fastna men nu är våra placerade så det inte är möjligt.

Ang rammningen av höbal, då borde det vara lika stor risk att en häst springer in i ett träd eller liknande?
(en lösdriftshage för mig är både med skog och plan mark och självklart ligghall)

Men jag förstår ju helt klart att man blir nojjig om man varit med om något sådant.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Jaxonmaxon> Jag tänkte också på det där med att göra pallkragarna stabila. Tänkte ta en pall i botten för att vätska ska kunna rinna igenom, och som Sar sa, för att få upp höet från marken. Sen två pallkragar på det. Har inte tillgång till svets, men om jag sätter en bräda i varje hörn som fäster ihop delarna borde det väl hålla?

Finns det ingen i närheten som har en svets som du kan gulla lite med då? ;)
Om du nu tänkt göra något liknande vill säga, tror det blir lite för ostadigt utan att svetsa... men jag kan ju ha fel. :)

Men om det nu är fler hästar och om dom ska äta ur en stor hösilagebal (bara ställa in den) då kankse det är smartast att göra som Sar och ha en sån där ring.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Tänkte på det med skaderisken, har man bara välbyggda saker så borde skaderisken vara rätt mininal.
Det enda jag känner skulle vara negativt med mina foderbord är på sidan där det är som ett kryss, där är det möjligt att få in en hov och fastna men nu är våra placerade så det inte är möjligt.

Ang rammningen av höbal, då borde det vara lika stor risk att en häst springer in i ett träd eller liknande?
(en lösdriftshage för mig är både med skog och plan mark och självklart ligghall)

Men jag förstår ju helt klart att man blir nojjig om man varit med om något sådant.

Eftersom träden har mindre diameter än en hösilagebal så tror jag risken är mindre. Jag har hittills inte sett det hända men nog har de strukit nära ibland (vår lösdrift består till största delen av skogshage på vintern).
Men som sagt, har man haft en grov skada p.g.a. träkonstruktion som foderhäck samt sett hästar som rammar balen (nu låter det som att vi har galningar till hästar men så är det absolut inte ;)) så känns ju ett gummialternativ som det bästa. Det fyller funktionen men skaderisken är borta.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Mmmm såg dessutom att dom säljer nånform av överdrag till dom dära gummiringarna nu, visserligen är ju itne det akutellt om man har hästarna på lösdrift men det är ju en bra lösning för dom som tex bara har hästarna ute under dagen då kan man skydda balen under natten :)
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift



Detta är min "foderbinge". Ja tycker den är super bra!! Det blir mera naturligt för hästarna att äta nära och nästa från marken.. Man kan sätta skivorna på sidorna längre ner så skyddas fodret ännu mera..I mitten har vi gjort en kon formad grej av skivor som gör att höet ramlar ner längs sidorna ;)... Ja får ner över 30 kg hösilage om ja "packar" det bra i bingen och det räcker 2-3dagar till min häst och hans hagkompis..
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Till vattnet skulle jag titta efter en doppvärmare till akvarium, finns ofta på tradera och liknande för rejäla baljor, och bygga någon sorts skydd/ galler runt så att hästarna inte kommer åt den och sen isolera karet med frigolit under och på sidorna.
Thermobar är superbra men kostar som sagt en hel del.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Tipsar igen om Boles variant av Thermobar (billigare är den också). Min är fyra år och fungerar fortfarande prickfritt, kan dock bli en tunn hinna av is när det är -30 men den tar hästarna lätt sönder. Enda nackdelen är att den är lite liten till tre hästar på lösdrift så jag får fylla på två gånger om dagen. När den här drar sin sista suck så tänker jag köpa en större från Thermobar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 896
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 965
Senast: ylvalill
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: Efwa
·
Anläggning Såhär ligger det till: Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall...
2
Svar
36
· Visningar
4 131
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp