Bukefalos 28 år!

Tips på ledarskapsövningar

Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag har sett dito- där stallägare utan hästägarens medtycke börjar "uppfostra" hästar som ingen annan har problem med.:mad:

Jag skulle bli galen. :devil:Dessa hästar fattar inget av vad de håller på med.
De går på NORMALT kroppspråk o språkbruk- internationellt sådant.

Skulle aldrig flytta till ett stall där man faktiskt framför att man hanterar dem enligt NH-metoden. jo det finns såna- som faktiskt är ärliga.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Ja, gissa om jag är d-t f-d milt uttryckt :devil::devil:

Vi håller nu på att försöka hitta en lösning där vi aldrig mer behöver hyra in våra hästar. Jag trodde i min enfald att man kunde hålla ord o göra som hästägaren säger o inte hitta på något eget som hästägaren definivt INTE har efterfrågat. Hade vi velat ha hjälp med vår häst så hade vi vänt oss till erfaret folk och inte till en nolla utan någon som helst kunskap!

Ja, jag sitter fortfarande o nästan skakar av ilska :mad::devil::eek:

Och, ja, just nu får blotta ordet NH mig att se ilsket rött...
Jag har ALDRIG velat få min häst fjollhanterad på detta sätt. Vad andra gör med sina egna hästar skiter jag i så länge det inte går ut över min.

Men, som tur är så har vi lagt en väldigt god grund där vi uppfostrat vår häst genom fullständigt normal daglig hantering. Annars hade vi förmodligen haft ett nervöst vrak nu. Jag blir också rosenrasande när jag tänker på att denna 43-åriga idiot helt medvetet utsatt vår häst för risken att skada sig allvarligt fysiskt. :cry::devil:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Tillägger nu när jag ändå skriver av mig, och ingen behöver ta åt sig alls i tråden. Det är rent terapiarbete för mig:
I stallet finns som sagt också två äldre arabiska gentlemän inackorderade. Dessa hästar är de absolut lugnaste o tryggaste hästar jag någonsin träffat på, de gör inte en fluga förnär, de är inte rädda för något o de är alltid ytterst snälla att leda o hantera. MEN, denna idiot till människa har lyckats få dessa gentlemän att båda stegra sig o slita sig. Hur bär hon sig år? Eller är det något hon har läst sig till att man ska göra, provocera hästarna? Jag har sett s.k. NH-tränare provocera fram vredesutbrott hos normalt otroligt snälla hästar.

Och jag kan också tillägga att vi naturligtvis skött våra hästar helt själva. Men jag trodde som sagt i min enfald att människan i alla fall skulle klara av att göra det enda vi bett om o som hon tagit betalt för, nämligen att släppa ut hästarna i hagen på morgonen efter att dessutom blivit noggrant visad hur hästarna skulle hanteras och fått oss lovat att så skulle ske. Jag kommer dock aldrig mer att lita på en annan människa i ett stall. Det är en mycket begränsad skara personer som i fortsättningen får hantera vår häst. Säger man sig hålla på med NH är det definitivt besöksförbud!

Nu tror inte jag att alla utövare av NH beter sig på detta vis och jag hoppas att det hör till ovanligheterna att man ger sig på andras hästar i smyg. Men däremot tror jag inte beteendet i stort är särskilt ovanligt med tanke på denna grupp människor som anammat NH förmodligen pga att de egentligen är rädda för hästar och läser en massa som de inte begriper.

Så, nu börjar jag faktiskt andas lite lugnare och har en något mindre illröd ton framför ögonen!
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Några frågor!

Det förekommer mycket fjolleri inom hästvärlden idag. Men NH framstår för mig som den absolut värsta "inriktningen" då människor av den typ jag pratat om här fullständigt kan förstöra en häst genom sin totala okänslighet o okunskap.
Är det Natural Horsemanships fel att en människa bär sig galet åt?
Om jag sätter mig bakom ratten (nej, har aldrig) i en långtradare och kraschar genom staket och stugor, är alla långtradarchaufförer då okunniga och farliga?

Att hålla på med NH innebär tyvärr INTE per automatik sunt förnuft...
Givetvis inte, men Natural Horsemanship är per automatik sunt förnuft!
Vad är "hålla på med NH" för något?

Och, ja, just nu får blotta ordet NH mig att se ilsket rött...
Nu har du fått även den här tråden till att handla om hur superdåligt NH är. Varför, då trådens ämne är ett annat?
Varför, då det finns en speciell "anti-NH-tråd" för er NH-hatare? Kan du inte hålla dig där?

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Men snälla Lia!
Även om du bor i obygden o inte ser så mkt borde du kunna utläsa hur det går till många ggr- de flesta då:cool:

Så fort mindre vant folk ser en "lydig häst" tror de att den har genomgått en transformering via NH- som HAR en massa konstigt tillgjort kroppsspråk som hästen!! måste lära sig.

Du var ju oxå rädd förr, men blev frälst av NH.
Att man har en god hästhållning är inte vad folk räknar med NH, utan just själva hanteringen. MEN, de brukar vilja framstå som bättre.. för hästen.

Man kan skilja på hantering genom att ha hästvett, gott hästmannaskap .. kalla det vad man vill. Jag föredrar hästmänniska- att man har god hand med hästar eller djur överlag- djurmänniska.
Som regel hänger det ihop- djuren ser, luktar, hör på rösten samt läser av hur man agerar- blixtsnabbt.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Nej, det är inte NH's fel att många beter sig i illa. Det jag menar när jag tycker att NH är det allra värsta påfundet i Sverige är INTE att NH skulle vara blaj som filosofi sett. MEN det drar till sig personer av den typ jag råkat ut för, och hon är tyvärr inte ensam... Det är personer som går någon kurs o läser någon bok men som fullständigt saknar förmåga att läsa av hästarna, som inte har mer än basics kunskaper i hästskötsel o många gånger inte ens det, som tror att alla hästar fungerar efter någon sorts mall. Detta är personer som fullständigt kan förstöra en känslig häst genom sin totala brist på kunskap o empati. Och därför tycker jag att NH som det på många ställen utförs är riktigt riktigt illa. Jag är ingen anhängare av den AR-ridning som utförs "ute i buskarna" heller av ryttare som tror sig hittat en genväg. MEN där tar troligen hästarna inte skada, att luffa runt utan engagemang kan väl ses som rena semestern.

Så istället för att reta upp sig så till den milda grad på allt som skrivs om baksidan med NH, gå ut och var ett gott föredöme! Om man väljer att helt blunda för de problem som finns så blir det aldrig någonsin bättre, och det är hästarna som får betala priset...

Kan tillägga, som tröst kanske, att den ena av de båda arabiska gentlemännen i stallet är tränad enligt NH och det är en helt underbar liten häst! (för alla då utom denna idiot jag nämnde som inte ens klarar av att hantera en sådan fullständigt ursnäll häst, men han känner förmodligen på sig vad det är för människa, det går inte ljuga för djur...)

P.S. Känsliga personer behöver inte läsa har jag påpekat både en och två gånger, så hoppa gärna över mina inlägg i den här frågan om du inte tål att se hur NH utövas i praktiken bland de som totalt missuppfattat vad hästhantering går ut på.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Delvis KL
På tråden om Vet´s. hjärtefrågor är vi inne på vikten av motionen för hästen.

Jag hör numera sällan folk som löshoppar sina hästar.

Man köper unga sporthästar som är mer i behov av motion än många andra raser, men som bara ska vara lydiga utan att man ser till att tillfredsställa deras motion i mer än skritt.

Köp då en gammal trött häst! Som passar ens egen mentalitet eller fysiska ork.

C. Millans devis- för hunden borde vara densamma som för hästen. I första hand motion sen vett o etikett.
Hur kan man begära att hästen ska kunna uppföra sig med en massa uppdämd energi:confused:
I Sverige vill man inte ha stallmodiga hästar om de inte har varit skadade.
Klart att det blir problem.
Sällan har så många hästar skickats till folk för att de är "problemhästar":crazy:

Om man har mkt små hagar, leriga, fruset knöggel så får man ta tag i situationen. Hur mkt rör sig hästen i hagen? Sällan tillräckligt.

Har vi blivit så lata här i Sverige- som hundägarna verkar vara i US?
Man begriper sig inte på vad djuret behöver för att må bra.

Mat, uppfostran o kärlek ska vara i proportion till vad hästen lever i för miljö o hur den handhas.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Du har, som du vet, under flera år varit på min ignoreralista varför jag sluppit läsa dina inlägg. Inklusive sådana jag fått veta där du kritiserat mig. Nu har jag från flera håll fått påstötning att besvara detta, därför gör jag ett undantag:

Du var ju oxå rädd förr, men blev frälst av NH.
Detta är rent skitsnack! Var har jag sagt det?? Visa inlägg!
Jag vet att du inte kommer att ge ett ärligt svar på den frågan, eftersom det är ren lögn och förtal, men nu får det vara slut.

Din inställning till NH får stå för dig, jag har för länge sedan gett upp försöken att informera om verkligheten för dom som av någon anledning inte vill se den.

Därför, sluta att använda mitt nick i dina inlägg! Sluta att blanda in mig!

LIA



Att man har en god hästhållning är inte vad folk räknar med NH, utan just själva hanteringen. MEN, de brukar vilja framstå som bättre.. för hästen.

Man kan skilja på hantering genom att ha hästvett, gott hästmanna
skap .. kalla det vad man vill. Jag föredrar hästmänniska- att man har god hand med hästar eller djur överlag- djurmänniska.
Som regel hänger det ihop- djuren ser, luktar, hör på rösten samt läser av hur man agerar- blixtsnabbt.[/QUOTE]
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Därför, sluta att använda mitt nick i dina inlägg! Sluta att blanda in mig![/QUOTE

Jag läser tråden i tysthet. Har inte tänkt diskutera, eftersom det inte är lönt att diskutera nh med nh-fanatiker. Det tas så otroligt personligt, att man undrar vad det står för?

Men här måste jag ju reagera. Axel svarade på ett av dina inlägg. Varken mer eller mindre. Om du inte vill att h*n ska göra det får du sluta skriva här. Buke är ett diskussionsforum, och du styr inte vilka som svarar på dina inlägg.

Det verkar som att varje gång du får ett svar som "hettar till" det lite, eller att det blir svårt att svara, så går du till motattack istället.

Norrland
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Delvis KL
På tråden om Vet´s. hjärtefrågor är vi inne på vikten av motionen för hästen.

Jag hör numera sällan folk som löshoppar sina hästar.

Man köper unga sporthästar som är mer i behov av motion än många andra raser, men som bara ska vara lydiga utan att man ser till att tillfredsställa deras motion i mer än skritt.

Köp då en gammal trött häst! Som passar ens egen mentalitet eller fysiska ork.

C. Millans devis- för hunden borde vara densamma som för hästen. I första hand motion sen vett o etikett.
Hur kan man begära att hästen ska kunna uppföra sig med en massa uppdämd energi:confused:
I Sverige vill man inte ha stallmodiga hästar om de inte har varit skadade.
Klart att det blir problem.
Sällan har så många hästar skickats till folk för att de är "problemhästar":crazy:

Om man har mkt små hagar, leriga, fruset knöggel så får man ta tag i situationen. Hur mkt rör sig hästen i hagen? Sällan tillräckligt.

Har vi blivit så lata här i Sverige- som hundägarna verkar vara i US?
Man begriper sig inte på vad djuret behöver för att må bra.

Mat, uppfostran o kärlek ska vara i proportion till vad hästen lever i för miljö o hur den handhas.

Jag tycker att du har en verklig poäng här.

Hästar behöver stimulans och motion. Utan tvekan så blir många sk problemhästar bara för att de är understimulade och har överskottsenergi. Många gånger köps en häst, ställs av mer eller mindre, och sen blir det problem i ridningen. Nya ägaren blir rädd, "den var ju inte så här vid provridningen". Och så blir det en ond cirkel.

Men det är också viktigt att man väljer häst efter vad man vill göra med den. Är det inte en tävlingshäst man är ute efter, så kanske den äldre, stabila läromästaren är bättre än unga sporthästen.

Jag är inte emot nh-hanteringen. Jag tycker att det finns många bra saker inom den hanteringen, som man kan lära av. Jag tror, som jag skrivit förr, att de olika inriktningarna kan lära av varandra. Många söker sig till nh, och det måste visa att det saknas något inom den sk traditionella hanteringen. Alla kan inte vara kunniga och duktiga på en gång, och veta precis hur hästar ska hanteras, det lär man sig ju fler hästar man hanterar. En duktig hästmänniska har hanterat mååånga hästar. De flesta kommer inte dit. Och då är nh:n en rätt så pedagogisk metod för att lära hästhantering.

Men det får ju inte gå till överdrift. Även med nh-tänk så måste man ha sunt förnuft och en känsla för hästen som individ. Det här kan ju brista ibland, som vi läst här i tråden. Och komma ihåg att nh är ett sätt att hantera hästar på, varken mer eller mindre. :)

Hästar är individer. Sunt förnuft måste råda, och man måste se varje enskild häst och dennes behov. Det är hästmannaskap. Efter vilken lära man än hanterar hästar. De flesta hästmänniskor står väl med en fot i olika läger, och kan ta det bästa ur de olika inriktingarna, och göra något eget bra av det. De flesta är inte fanatiker, tycker jag i alla fall.

Norrland
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hur reagerar du om du utsätts för rena lögner?

För att Axel sa att du förr var rädd och frälstes av nh därför?

Det är väl inte så farligt. Räcker väl att du säger att det inte stämmer. Men av din starka reaktion att döma, så är det en öm tå. Man kan utläsa saker av ditt arga svar också.

Det är väl inte skämmigt om man varit rädd någongång? Nog har jag träffat hästar som jag varit osäker med. Som jag inte riktigt fixat. Då har jag fått ta hjälp. Viss hjälp har jag fått av de nh kurser jag varit med på, i alla fall vad gäller markhanering. Ridmässigt har jag fått ta hjälp av andra instruktörer.

Jag har erfarenhet av att just de som varit rädda och osäkra är de som verkligen fastnat inom nh:n och blivit frälsta. Det har givit dom redskap att hantera hästen och sin rädsla. Min erfarenhet säger också att många inom nh inte rider sina hästar. Kan ju också höra ihop med rädsla.

Dú vet ju själv om du varit rädd eller inte, ingen annan kan veta.

Norrland
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

i o m att många NH-människor nu har skrivit att man ska gå bakom- om man är en god ledare- de fattar nu inte skillnad på ett ledarsto o en ledarhingst:mad:

När man tömkör- är man hingsten:cool:

så nu börjar väl alla att tömköra sina- bettlöst:angel:
Bra övning! Jag prövade, det gick bra http://karinsbilder.zoomin.se/P2433182 Jag var inte medveten om att jag var utanför bildet en stor del av tiden.:crazy:
Jag måste bli bättre på att filma.
Här är det hingsten som går framför.;)
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Han såg lite tveksam ut, men de lär ju sig:love:
Hästar ser ju rätt bra bakåt.
Man måste själv vara på rätt sida om man ska svänga eller oxå lägga till ord- vä- hö t.ex.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Dú vet ju själv om du varit rädd eller inte, ingen annan kan veta.
Nej, just det (kände du mig skulle du garva åt blotta tanken). Fr a inte Axel.
Ändå så säger hon det i inlägget, och fullständigt ovidkommande! Och varför jag för första gången på flera år skrev ett svar, eller ens läste hennes inlägg, beror på att personer berättat att hon kört den här lögnen tidigare. Det finns en anledning till att hon är på min lilla ignoreralista.

Vad gäller NH finner jag ingen anledning att diskutera det med dig. Du har ju den filosofin helt klar för dig, trots att du inte vet vad den innebär.

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Han såg lite tveksam ut, men de lär ju sig:love:
Hästar ser ju rätt bra bakåt.
Man måste själv vara på rätt sida om man ska svänga eller oxå lägga till ord- vä- hö t.ex.
Nu var det ju första gång vi provade, nästa gång går det säkert mycket bättre.:D
Det var mest för att visa att hästen gör alltid så gott den kan. Utan tvång.
Man kan ju ha kontroll i ett grimskaft runt halsen, då behöver vi kanske inte så mycket annat.
Jag har ofta hört att det inte är NH det jag håller på med för att jag INTE använder vass grimma, hårda rep eller spö(carrotstick:crazy:)
Man når lång med ett grimskaft och en stark attityd Här finns lite flera filmar, de är inte så bra, men det är roligt att göra dom.:crazy:


http://karinsbilder.zoomin.se/A110275
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Du har, som du vet, under flera år varit på min ignoreralista varför jag sluppit läsa dina inlägg.

Har oxå läst tråden i tysthet och håller med norrland om det hon säger, du kan ju bara diskutera med människor som tycker som du... vilket innebär att du måste nog ha bukes absolut längsta ignoreralista :grin:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Ja, jag undrade just hur länge du skulle dröja ... Synd att du inte kunde fortsätta att vara tyst. Men nu när du visat upp dig här med ett fantastiskt sakligt inlägg(?) om ledarskapsövningar, så tycker jag att du kan ta dina meningsfränder och gå över till NH-hatar-tråden istället.
Jag förstår mig i ärlighetens namn inte på folk som er. :( Vad finner ni för nöje i ert tjafsande? Ni har säkerligen mycket konstruktivt och positivt att dela med er av, så varför inte visa fram det istället?

För din information så hamnar man inte på min lista för att man inte håller med mig, vilket säkert många "mot-hållare" här på Buke instämmer i. Inte heller för att man är okunnig, stavar illa etc. Därtill fordras något helt annat.

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Ååå jag ser att jag fortfarande inte hamnat på din ignorerlista, eller jo kanske nu då ;)
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
959
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hej! jag har en skoluppgift där man ska skriva om ett föremål och dens historia. jag vill gärna ha lite tips på hästsaker attskriva om...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: Linda_A
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 404
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp