Bukefalos 28 år!

Tips på ledarskapsövningar

Sv: Tips på ledarskapsövningar

Nej, faktiskt är det jättesvårt att säga.
Som en start är det ganska många hästar som blir mer eller mindre "galna" när de flyttar, och beroende på hur man "hanterar" detta så kan det ju utvecklas åt olika håll.
Sedan har han väl fått en helt nytt sorts liv nu, om han var på ridskola förut? Där rids de kanske aldrig ensamma, de "rids till" regelbundet av ridlärare, de rör kanske på sig mer än vad det blir hos en privatperson.

Jag tror att en duktig person kan hjälpa dig att hitta vad orsaken är, men det kan man bara upptäcka "live" tillsammans med dig och din häst.
Ring dem på dalpraktiken, de är supersnälla och hjälper säkert gärna till att hitta någon som kan hjälpa dig!
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Nu är det så att jag behöver hjälp.. min häst som jag köpte i september va helt underbar dom två första veckorna sen blev han sakta men säkert galen..
han är ett 17 årigt halvblod som gått på ridskola hela livet..
vet verkligen inte vad jag ska göra.. han skrämmer mig nu.. vad kan jag göra.. han springer rakt över mig, sparkar och stegrar sig i stallet, kastar av mig när jag rider, och nu har han till och med slutat komma till mig i hagen..och när jag närmar mig ryggar han bakåt...
Som du beskriver det, så gissar att orsaken ligger hos dig. Vad, hur och varför är dock svårt att uttala sig om.
Varför inte följa Skuggis råd?

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Det har jag allt tänkt att göra sörru....
Och självklart ligger problemet hos mig.. vilket gör det svårare att förändra..
men det går med hjälp.. men mycket beror nog på att han blivit flyttat två gånger på väldigt kort tid.. Det va därför jag undrade hur man skulle göra/bete sig för att inte påverka min lilla häst negativt.. men nu har jag iaf hört av mig till en häromkring som ska komma och hjälpa mig varje dag en tid framöver.. men personen ifråga kan inte komma förrän i slutet av veckan... men men.. tack för era svar..


Som du beskriver det, så gissar att orsaken ligger hos dig. Vad, hur och varför är dock svårt att uttala sig om.
Varför inte följa Skuggis råd?

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag är ingen flockmedlem. Jag är en människa.
De klarar av att se skillnad på mig o en häst.
Jag vill ha kommunikation med min häst o kunna se hur pass den förstår vad jag menar.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag blir så förbannat trött på argumenten att man ska efterlikna medlemmar i hästflocken. Fördumma inte era hästar. Man får en god relation till sin häst genom att vara en medindivid som tydligt visar vad som är rätt och fel, visar respekt och ödmjukhet. När detta brister så är det människan som inte är klar och konsekvent (läs mesig).
Samma fenomen gäller människor emellan, hundar kontra människor osv. Den tafatta individen som aldrig uttrycker sig klart och tydligt blir alltid överkörd.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Gå ut i skog o mark så den får se den stora vida världen.
Även annan samhällskunskap som att resa till andra platser.
Livserfarenheter!

Träna gå fot, springa fot o vända.
Tömköra i skogen. Den får självförtroende av att behöva gå först- blir modig.

Precis vad jag skulle skriva :bow:

Lägger till att leda från olika positioner inte bara vid bogen utan även framför men framför allt snett bakom, typ vid höften. Hästen ska kunna gå rakt ohc vara lika lydig därifrån.

Gör du ovan från båda sidor (halt, skritt, trav, vända) så har du en lyhörd, trevligt häst. Mer behövs inte då har du inte lett den rätt.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

i o m att många NH-människor nu har skrivit att man ska gå bakom- om man är en god ledare- de fattar nu inte skillnad på ett ledarsto o en ledarhingst:mad:

När man tömkör- är man hingsten:cool:

så nu börjar väl alla att tömköra sina- bettlöst:angel:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Det finns massor med folk som vill träna/ immunicera sina hästar mot allt- hemma- från marken:crazy:

Sen hjälper det inte att man har gjort det den dagen man möter en människa med flerfärgat paraply- som snurrar. Hästar är vanedjur o fast de har sett ett paraply på en viss plats, kan de bli rädda om det dyker upp på annan plats.

Hästrädda människor brukar gömma sig bakom ett träd om det kommer en häst. Sen när man är precis brevid hoppar de fram:eek: o både häst o människan hoppar högt o människan får bekräftat att de är farliga:rofl:

Överraskningsmoment skulle jag vilja kalla det för.

När det har kommit snö på en sten- är det läskigt, när sen snön har smält- återigen har stenen ändrat skepnad:rofl:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Där påminde du mig om vad jag och pållen skulle ägna vilan i höst åt - lära oss älska paraplyn :idea:

Älgarna blir dock svår då jag är skiträdd när jag går på marken, det får vänta tills jag klättrat upp igen.

Jag föredrar att säga att jag vill lära min häst tycka om saker (för tillfället är det älgar och paraplyn som är dödsfarliga) istället för att säga att jag vill vänja honom vid något. Det är en betydande skillnad i inställning tycker jag. Just nu VET han bara inte om att han älskar såväl älgar som paraplyn, jag får visa honom det :idea:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Tja ska man tävla bör de ha sett paraplyer. Har hämtat hästarna i hagen med det. Sen vill de få plats inunder:love::rofl:

Älg. Då ber man en älg vara sällskap i hagen ett par veckor- då blir de kompisar. Har haft det så. Han hette Åke;)

annars får man jaga efter dem- Hörru...!:cool:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Vi brukar "jaga" dem :D Men helst inte inne i snårskogen dit de smitit dessa gångerna :mad: Dock älskar stoet älgar och vill alltid springa med dem, förhoppningsvis smittar hon min valack oxå så småningom :)

Paraplyer får vi arbeta på, sist var Tiger skeptiskt till väggen där mamma lutat paraplyet långt efter att hon tagit in det i huset igen. Vet inte vart han fått detta påfund ifrån men han kommer nog se dem som lekkamrater framöver :D
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hehe, jag är själv asrädd för älgar :o men jäkla korsningsponnyn tycker de ser ut som bästa lekkompisarna och vill ränna efter när de drar iväg.. Ska nog hellre träna honom att INTE gilla älgar :angel:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hehe, jag är själv asrädd för älgar :o men jäkla korsningsponnyn tycker de ser ut som bästa lekkompisarna och vill ränna efter när de drar iväg.. Ska nog hellre träna honom att INTE gilla älgar :angel:

:rofl:

Jag gillar älgar från hästryggen, på marken är jag skiträdd, haha!
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hur mycket vet du om flocken naturliga beteende egentligen?
Ledaren går INTE först, ledaren skickar fram "kanonmaten"(de ranglägre) först, då flocken har "råd" att förlora dem..
Det är ganska gamla trådar du sitter och gräver upp...;)

antingen har jag fattat allt fel (orkar inte läsa om detta) men jag har l'ärt mig allt det jag kan utav han som förde in nh i norden eller bnnu hur det var, han håller på med nhsaker i hela världen, och har lärt de flesta kända "nhgubbar" det dem kan (inte alla men väldigt många), och inte borde väl han ha fel? hur som hellst å enligt vår läraså ska vi gå först för vi är ledare. om man går brevid bogen så går vi på samma ställe som fölen, och då är det dem som bestämmer över oss inte tvärt om. din teori om kanonmaten först låter faktiskt ganska praktiskt, om jag inte sett hur det går till. Hur gör hästarna hmma hos er, gå de ranglägre först? såå är det då verkligen inte hos oss, den ranghögsta (ledaren) går först , och går ngn för nära så råkar den ut för stryk,och den ranglägsta, han går en bra bit bakom flocken! vart har du lärt dig ifrån?:) intresannt på ngt sätt ändå, jag håller sinnet öppet och vill mer än gärna ha flera teorier, för att komma framtill ngt jag tycker är vettigt:) haha ja tydligen så är det det:)
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Till viss del har du alldeles rätt. Man kan inte säga att den ena går före den andra beroende på rangordning, punkt. Vem som gör vad, när och hur beror på så många orsaker, varav rangordningen är en. Olika flockar fungerar olika beroende på förutsättningar.
Som människa och ledare bestämmer man var man vill gå i förhållande till hästen. Hästen accepterar. Men är man inte accepterad som ledare av hästen, så struntar den i vad man vill i det fallet. Den bara knallar på, vilket verkar vara det vanliga förhållandet. Leda hästen, kan man göra från vilken position i förhållande till den som helst.

Påtagligt ofta finns inte rangordningen alls med i bilden när våra egna hästar förflyttar sig. Någon av dom får tanken att knalla iväg till en annan del av hagen och gör så, oavsett rang. Då hakar en eller alla på, alternativt så struntar dom i det. Här finns ingen "ordning" alls.
Det är först när det handlar om "skärpt läge", t ex utfodring, något intressant och främmande som dyker upp etc, som rangordningen gör sig påminnt. Man ser att ledaren väljer vem/vilka som går först fram. Oftast är det hon själv. Hur dom skulle bete sig i händelse av ett riskabelt läge återstår att se, eftersom dom är vana och lärda att inget är farligt utan kan undersökas.

Så inte heller på det här området kan man säga att det finns en klar regel att gå efter. Annat än att den ranghögsta bestämmer ... när den känner för det. :)

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Oj vad alla ska tituleras som NH personer??:grin:
NH för mig är sunt förnuft, öppen för intryck,observation och mjuk hand. Vilket jag hoppas alla hästmänniskor innefattar utan speciella NH kurser...
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

När det har kommit snö på en sten- är det läskigt, när sen snön har smält- återigen har stenen ändrat skepnad:rofl:

Hästar i ett nötskal ;) En av hästarna jag rider är alltid rädd för såna småsaker. Han har alltid en anledning till att bli för en sten som vi passerat typ 500 ggr :grin:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Oj vad alla ska tituleras som NH personer??:grin:
NH för mig är sunt förnuft, öppen för intryck,observation och mjuk hand. Vilket jag hoppas alla hästmänniskor innefattar utan speciella NH kurser...

Detta är inte för känsliga ögon/öron och kan kallas *knapplån* även om det är en rekation på ditt inlägg (men alltså inget du ska ta åt dig av;))

Att hålla på med NH innebär tyvärr INTE per automatik sunt förnuft...
Har färsk erfarenhet av en stallägare som säger sig hålla på med NH. Hon är rädd för hästar, vilket hon hellre skulle dö än erkänna men det märks på hela hennes beteende vid hantering av hästarna. Hon har ingen som helst förmåga att läsa av hästar, men hon har ju lärt sig att hon är ledare om hästen slafsar runt okontrollerat bakom henne med jättelångt grimskaft. Hennes egen häst går över folk, trampar en på fötterna och är allmänt ohyfsad. Men sååå snäll enligt stallägaren/ägaren:eek:. Denna dam kör sitt eget race helt o hållet vilket innebär att hon tagit sig rätten att "uppfostra" sin inackorderingar, d.v.s våra hästar. Vår egen häst är väldigt vaken o känslig men oerhört väluppfostrad o lätthanterad. Dock ansåg denna "NH-människa" att vår häst var för hårt hållen o saknade självförtroende:confused:. Detta har nyss kommit till vår vetskap på omvägar (hon har själv ljugit för oss hela tiden) liksom att hon som åtgärd jagat omkring vår häst på hellångt grimskaft vid morgonutsläppet (enda gångerna hon fått hantera vår häst) och t.o.m jagat ned hästen i dikena efter vägen:eek:. Och nu pratar vi om ett ungt dressyrämne i 150 000 kr klassen....
Denna "NH-människa" har dessutom svårt att hantera stallets två äldre arabiska gentlemän som vilken nybörjare som helst kan hantera.
Som tur är för vår häst har nu "NH-damen" flytt fältet, packat sitt pick o pack o lämnat sin sambo, stall o allt. Jag kan inte säga hur tacksamma vi är över det. Jag är dock oerhört ledsen o besviken å vår hästs vägnar o även de andra inackorderingarnas, att vi utan att veta det har utsatt dem för detta, och arg över att jag inte fått veta det hela innan damen ifråga flydde fältet (fast det kanske är tur det...:devil:)

Och, nu hade man kunnat tro att vi pratat om en yngre tjej. Men icke, det handlar om en 43-årig kvinna med politiska uppdrag i kommunen.

Så här kan det alltså tyvärr gå till när nybörjare tror att de ska komma över sin (dolda) hästrädsla och är i total avsaknad av respekt för andra människor o djur. Men gömmer sig bakom fasaden "NH". Och inte fattar att hästar är levande varelser med olika sätt att reagera o hantera olika situationer.
Jag vet att det här inte är ett representativt fall av NH (även om jag sett skrämmande okunskap även om hos en del personer som ska lära ut det hela), men jag har ett stort behov att skriva av mig min ilska o frustration. Och jag skulle vara glad om sådana här människor kunde fångas upp på något sätt. Det förekommer mycket fjolleri inom hästvärlden idag. Men NH framstår för mig som den absolut värsta "inriktningen" då människor av den typ jag pratat om här fullständigt kan förstöra en häst genom sin totala okänslighet o okunskap.
Jag är oerhört tacksam över att vi uppfostrat vår unga, känsliga, glada häst så väl att hon inte tagit varaktig skada, varken psykiskt eller fysiskt, av denna idiots behandling.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hej! jag har en skoluppgift där man ska skriva om ett föremål och dens historia. jag vill gärna ha lite tips på hästsaker attskriva om...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: Linda_A
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 597
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp