Bukefalos 28 år!

Tips på ledarskapsövningar

Sv: Tips på ledarskapsövningar

Ännu ett intressant inlägg om ledarskapsövningar.
Som "stjärna" borde du hålla dig för god att visa upp dig så här.

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Fr o m nu tar jag en längre paus från Bukefalos. Du och dina kompisar tar bort allt det intressanta och roliga med att diskutera här. Snarare får ni folk att må dåligt!

Vilket väl måste vara vad ni önskar!?

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Fr o m nu tar jag en längre paus från Bukefalos. Du och dina kompisar tar bort allt det intressanta och roliga med att diskutera här. Snarare får ni folk att må dåligt!

Vilket väl måste vara vad ni önskar!?

LIA

Okey bye bye
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Vad gäller NH finner jag ingen anledning att diskutera det med dig. Du har ju den filosofin helt klar för dig, trots att du inte vet vad den innebär.

Jag är betydligt mer insatt än du tror. Men jag köper inte allt som sägs inom filosofin.

Norrland
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Ännu ett intressant inlägg om ledarskapsövningar.
Som "stjärna" borde du hålla dig för god att visa upp dig så här.

LIA

KL
Bara så det inte blir missförstånd... det är jag som skrev "stjärna" om Fio angående hennes ridning i en annan tråd, inte Fio som själv påstått sig vara stjärna.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag tycker att du har en verklig poäng här.

Hästar behöver stimulans och motion. Utan tvekan så blir många sk problemhästar bara för att de är understimulade och har överskottsenergi. Många gånger köps en häst, ställs av mer eller mindre, och sen blir det problem i ridningen. Nya ägaren blir rädd, "den var ju inte så här vid provridningen". Och så blir det en ond cirkel.

Men det är också viktigt att man väljer häst efter vad man vill göra med den. Är det inte en tävlingshäst man är ute efter, så kanske den äldre, stabila läromästaren är bättre än unga sporthästen.

Jag är inte emot nh-hanteringen. Jag tycker att det finns många bra saker inom den hanteringen, som man kan lära av. Jag tror, som jag skrivit förr, att de olika inriktningarna kan lära av varandra. Många söker sig till nh, och det måste visa att det saknas något inom den sk traditionella hanteringen. Alla kan inte vara kunniga och duktiga på en gång, och veta precis hur hästar ska hanteras, det lär man sig ju fler hästar man hanterar. En duktig hästmänniska har hanterat mååånga hästar. De flesta kommer inte dit. Och då är nh:n en rätt så pedagogisk metod för att lära hästhantering.

Men det får ju inte gå till överdrift. Även med nh-tänk så måste man ha sunt förnuft och en känsla för hästen som individ. Det här kan ju brista ibland, som vi läst här i tråden. Och komma ihåg att nh är ett sätt att hantera hästar på, varken mer eller mindre. :)

Hästar är individer. Sunt förnuft måste råda, och man måste se varje enskild häst och dennes behov. Det är hästmannaskap. Efter vilken lära man än hanterar hästar. De flesta hästmänniskor står väl med en fot i olika läger, och kan ta det bästa ur de olika inriktingarna, och göra något eget bra av det. De flesta är inte fanatiker, tycker jag i alla fall.
Norrland
Jäkligt bra skrivet/Tack!:laugh: Jag kunde inte hålla på o fetmarkera var o varannat ord, så det blev hela stycket:o
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

*kl*

Inte riktat till ngn särskild.

Jag vill inte lägga mig i erat tjaffs men jag tycker det är synd att tråden har gått ifrån ursprungsämnet. Hade verkligen varit trevligt att få lite mer tips på övningar men det verkar inte funka eftersom NHs vara eller icke vara har tagit upp så gott som hela tråden. Tråkigt :(
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Och allt är förmodligen mitt fel eftersom jag hade ett enormt behov att skriva av mig och det inte räckte att varna för att det var ett "skriva av mig"-inlägg...

Jag blir uppriktigt jätteförvånad när jag bemöts på ett anklagande sätt bara för att jag talar om vad jag varit med om IRL. Det är alltså ingen uppdiktad historia bara för att skapa bråk som några här verkar tro. Utan något jag upplevt i verkligheten och är mitt uppe i. Varför är det så oerhört känsligt att få kännedom om vilken skit som bedrivs ute i buskarna? Varför tar några här åt sig?
Jag vet att det förekommer en hel del skit inom dressyrens namn också. Men inte ser jag det som en personlig förolämpning om någon talar om vad de råkat ut för IRL.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

:eek::eek::eek: Jag skulle bli GALEN. Okunniga, korkade och rädda människor är livsfarliga när dom får någon "metod" att vara frälsta på:cool: Livsfarligt!!
Jag tror att dessa människor till stor del finns i nh-trådar på buke, jag skulle kunna räkna upp ett antal som jag tro kan platsa in i kategorin:crazy:

Men vad fruktansvärt, Solis:crazy: En sån idiot skulle kunna få mitt sto (som är väldigt lätthanterad) att bli en "problemhäst" med tiden om idioten fick hålla på :crazy: Åh vad jag lider med dej:cry:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

MEN det drar till sig personer av den typ jag råkat ut för, och hon är tyvärr inte ensam... Det är personer som går någon kurs o läser någon bok men som fullständigt saknar förmåga att läsa av hästarna, som inte har mer än basics kunskaper i hästskötsel o många gånger inte ens det, som tror att alla hästar fungerar efter någon sorts mall. Detta är personer som fullständigt kan förstöra en känslig häst genom sin totala brist på kunskap o empati. Och därför tycker jag att NH som det på många ställen utförs är riktigt riktigt illa. Jag är ingen anhängare av den AR-ridning som utförs "ute i buskarna" heller av ryttare som tror sig hittat en genväg. MEN där tar troligen hästarna inte skada, att luffa runt utan engagemang kan väl ses som rena semestern.

Exakt min åsikt och av det jag har sett. Det drar till sej dom som "behöver" det och dessa är ibland säkert kloka människor som har känsla för vad dom gör men även är trolligen en väldigt stor andel dom rädda som du beskriver.
Det är livsfarligt för hästar och jag som månar om stackars missförstådda fullblod, som dessa människor ofta skräms av och missförstår grovt, där kan det bli rena psykiska misshandeln av hästarna.:crazy:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

För din information så hamnar man inte på min lista för att man inte håller med mig, vilket säkert många "mot-hållare" här på Buke instämmer i. Inte heller för att man är okunnig, stavar illa etc. Därtill fordras något helt annat.

Nej man hamnar där för att man frågar dej vidare och ber dej ge konkreta svar:grin: (fråga mej som finns på din lista enligt dej:))

Jag har varit med om det många gånger att försöjka få dej att ge konkreta svar men gett upp.


Jag har också för mej att jag har läst i nån gammal tråd att du var rädd och att du hanterade hästar totalt galet (enligt dej själv) pga dåliga rådgivare ch sen hittade NH och därmed avfärdar du all annan hantering för att du tror allt annat än nh är samma som din tidigare (dåliga) hantering.. Men jag minns säkert fel...jag också.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag tycker vi ska be moderator städa i tråden, sen kan vi prata om hur man blir en bra ledare för sin häst istället.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag tycker vi ska be moderator städa i tråden, sen kan vi prata om hur man blir en bra ledare för sin häst istället.

Ja, vi har dragit iväg i tråden. :)

Men det går inte att ge tips på ledarövningar via internet. Jag tycker inte att det går att riktigt diskutera.

Man blir inte ledare för att man blir tipsad om att ha hästen si eller så när man leder, eller att man ska backa den i sån och sån situation...

Ledarskap har med hela ens förhållningssätt att göra. Det är att: ha känsla för timing, ha tydligt kroppspråk, kunna läsa hästen, kunna korrigera när det behövs och släppa igenom när det behövs, att ha kunskap om hästens beteende m.m. m.m.

Oavsett vilken inriktning/filosofi eller metod man väljer att hantera hästar utifrån så handlar det om ovanstående.

Just därför tror jag att såna här trådar far iväg till att mer handla om nh i stort och så. För att det går inte att ge tips på ledarskapsövningar, i alla fall inte enligt mig. Jag vill tipsa ts om att gå kurser istället. Där kan h*n få de svar h*n vill ha, inte via en diskussionstråd på internet.

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Mitt sto har ju enormt mycket "fullblodskaraktär" och det blir tydligen som upplagt för missförstånd bland denna typ av människor. Lyckligtvis har idioten flyttat (o jag har lovat att hålla tyst tills vi flyttat hästarna innan jag meddelar henne vad jag tycker o tänker...), både mitt sto o de andra hästarna i stallet är märkbart mer harmoniska nu. Min lilla tjej har "bara" hanterats på morgnarna av idioten i 2 månader, vi har haft problem en period med stress o utbrott vid ledning, men jag visste ju inte. ÅHHH, vad jag är besviken o ledsen o arg!

MEN, vet du, vi har fått bygglov nu till eget stall. Känsliga hästar ska inte hyras in oavsett hur väluppfostrade o fina de än är har jag lärt mig nu.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Man blir inte ledare för att man blir tipsad om att ha hästen si eller så när man leder, eller att man ska backa den i sån och sån situation...

Ledarskap har med hela ens förhållningssätt att göra. Det är att: ha känsla för timing, ha tydligt kroppspråk, kunna läsa hästen, kunna korrigera när det behövs och släppa igenom när det behövs, att ha kunskap om hästens beteende m.m. m.m.

Oavsett vilken inriktning/filosofi eller metod man väljer att hantera hästar utifrån så handlar det om ovanstående.
Detta tycker jag var en bra hjälp till att bli en bra leder.:laugh:
Så vist går det att ge bra tips via nättet.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Mitt sto har ju enormt mycket "fullblodskaraktär" och det blir tydligen som upplagt för missförstånd bland denna typ av människor. Lyckligtvis har idioten flyttat (o jag har lovat att hålla tyst tills vi flyttat hästarna innan jag meddelar henne vad jag tycker o tänker...), både mitt sto o de andra hästarna i stallet är märkbart mer harmoniska nu. Min lilla tjej har "bara" hanterats på morgnarna av idioten i 2 månader, vi har haft problem en period med stress o utbrott vid ledning, men jag visste ju inte. ÅHHH, vad jag är besviken o ledsen o arg!

MEN, vet du, vi har fått bygglov nu till eget stall. Känsliga hästar ska inte hyras in oavsett hur väluppfostrade o fina de än är har jag lärt mig nu.

Åh vad skön för er:bow: Grattis!

Skönt även att idioten är borta. :cool:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Tack!:bow:
Och tack för din omtanke :bow:

Det är så skönt nu när detta oroselement är borta. Vi människor är glada o hjälps åt, jag har inte någon gång på dessa 2 månader sett våra "inhysingskompisar" så glada o nöjda. De får ha sina hästar ifred o pysslar med dem hur mycket de vill, något som inte gick förut då "NH-människan" bestämde ALLT och fullständigt körde över dem o deras hästar. :crazy:

Mitt sto är harmonisk o go. Jag har märkt att hon inte trivts helt under den här tiden men inte kunnat peka på vad det var som felades henne. Vi har dock trappat upp träningen o hon får åka transport flera ggr i veckan vilket är nytt för henne, så jag trodde att hon kanske upplevde det som lite jobbigt. Men vi fortsätter ju att åka iväg o träna lika ofta nu, och det är en helt annan häst nu, hon visar sitt normala positiva, keliga "jag" igen :love:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hejsan!!

Vill bara säga att det går bättre med min lilla Nimbus nu.. han har varit underbar i 5 dagar nu..
Fick lite hjälp av en NH tjej en dag och tog till mig det som verkade passa mig och min häst och Voila nu är han tillbaka till sitt gamla jag till 70 %.. Har alltså en del kvar men nu kan han stå lugnt och fint i stallet och är lätt longerad.. måste bara våga mig upp i sadeln igen... Men allt funkar iaf från marken nu...ska snart få hjälp av en annan som inte är NH inriktad som ska visa hur jag ska va på hästryggen igen.. hoppas ni som gav mig tips om vart jag skulle vända mig läser detta :)
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

KL
Såg slutet på ett reportage från ngn Ridskola ang. säkerhet( tror jag)

Där gör man ju alltid så- sätter en ovan/ osäker ryttare på en trygg häst som inte reagerar så mkt på att ryttaren är så.

Om fler lärde sig rida på ridskola tills de var färdiga för att köpa egen häst skulle den nya innebörden av "Promenadhäst" inte betyda att man promenerar med hästen, utan faktiskt motionsRIDER den.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
957
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
795
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hej! jag har en skoluppgift där man ska skriva om ett föremål och dens historia. jag vill gärna ha lite tips på hästsaker attskriva om...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Linda_A
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 401
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp