Bukefalos 28 år!

Tips på ledarskapsövningar

placebo

Trådstartare
Hej. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra ledarskapsövningar som man kan träna med sin häst.
Vet inte om det redan finns en liknande tråd, ber om ursäkt i så fall.

Men skriv gärna era bra övningar, även små grundläggande, om ni vill. :)
Tack
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Ledarskaps övningar, till vilken typ av häst?
Unghäst, äldre häst?

Har uppföning och jobbar mycket med detta, men jag gör olika övningar med olika hästar.
Beroende på hur mycket hanterad den är.
Dom äldre hästarna som vet hur man ska uppföra sig och vet att jag är ledaren, kan man gå på med lite svårare och tuffare övningar.
Men unghästarna, börjar man med lite simplare övningar och trappar sedan upp.
Dock kan man behöva vara VÄLDIGT konsekvent och bestämd när man jobbar med unghästarna, och verklingen visa att såhär beter man sig.
Vara väldigt tydlig med vad man vill, men man får abslut inte bli dum eller hetsig.

Så vilken typ av häst är det?
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Gå ut i skog o mark så den får se den stora vida världen.
Även annan samhällskunskap som att resa till andra platser.
Livserfarenheter!

Träna gå fot, springa fot o vända.
Tömköra i skogen. Den får självförtroende av att behöva gå först- blir modig.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Tack för svaren.
Det är ett 7 årigt sto som är ranghögoch ledare i hagen och tycker ibland att hon ska vara ledare över mig också. Hon vill gärna bestämma mycket och testar ofta, men det är mest i ridningen även om det ocskå händer i hanteringen ibland. Men vad jag har förstått så kan ledarskapsövningar också påverka ridningen positivt.
Skrivgärn något tips på någon övning:)
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Om du förblir vän med henne o visar att hon kan lita på dig i alla situationer- kommer hon att göra allt för dig.
var bara konsekvent o beröm när hon gör rätt.

Det tar tid att få en god kontakt, men sen.....:love:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Kan verkligen rekomendera Parelli (www.parelli.com) NH/ledarskapsträning som inte går i konflikt med det andra man vill göra med hästen (dressyr, hoppning, wester etc) Hr hållit på i snart två år, och det har verkligen gjort skillnad för mig och min ponny. Han är inte alls aggressiv mot allt och alla längre, han har slutat försöka springa över mig och slutat bli rädd och stressad för små vardagssaker.

Det bygger respekt, tillgivenhet och en toppenrelation mellan dig och hästen som kommer till nytta i allt du gör :) kolla gärna upp iaf
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Håller med de andra :D
det man ska tänka på är att ledarskap är en färskvara o måste underhållas! ett smart tips är att göra övningar i alla situationer, från/till -hagen i stallet, vid fodring.
ex stanna när du stannar, baka m.m.
annars är det bra att göra det så ofta det bara går i kämpa på :idea:

att få hästen att reagera som man vill går realativt fort, men att få den att tänka som man vill tar tid och bygger som sagt ;D på förtroende.
(menar att hästen ger små signaler som är svåra att upptäcka som kan signalera jag gör som du vill o du får gärna tro att du är ledare om du vill men jag skiter i det!) det kan va en vikt förflyttning eller en vridning på huvudet!

tänk också på att det som byggts upp under LÅNG tid ett decenium kan rasa på en sekund :eek::idea: tappa därför aldrig humör eller respekt för hästen :laugh: finns mkt bra böcker hemsidor blandannat sven forström! :bump:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag föreslår också Parelli-metoden, och de 7 lekarna! Om du vill va ledare, ha ett fint samspel med hästen och vill att den ska lyssna till små tecken du ger den, så är det perfekt! ;) Om du söker på de 7 lekarna på google så hittar du fakta.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Gå ut i skog o mark så den får se den stora vida världen.
Även annan samhällskunskap som att resa till andra platser.
Livserfarenheter!

Träna gå fot, springa fot o vända.
Tömköra i skogen. Den får självförtroende av att behöva gå först- blir modig.

Vad har detta med nh att göra? gå fot?!!
Herregud, DU som ledare ska gå först.
Hur ofta går en flockmedlem fot med ledaren? däremot så ska hästen stanna när du stannar även fast den går någon/några meter bakom, och även fast det kommer något läskigt så ska den ej springa in i en uan traska vidare som normalt i alla situationer!
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Vad har detta med nh att göra? gå fot?!!
Herregud, DU som ledare ska gå först.
Hur ofta går en flockmedlem fot med ledaren? däremot så ska hästen stanna när du stannar även fast den går någon/några meter bakom, och även fast det kommer något läskigt så ska den ej springa in i en uan traska vidare som normalt i alla situationer!

Hur mycket vet du om flocken naturliga beteende egentligen?
Ledaren går INTE först, ledaren skickar fram "kanonmaten"(de ranglägre) först, då flocken har "råd" att förlora dem..
Det är ganska gamla trådar du sitter och gräver upp...;)
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag skulle gärna vilja ha tips på ledarskapsövningar till en unghäst på 2 år! :laugh:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

*Kl*

Isch!! Jag tycker riktigt illa om den här kategorin trådar. Man efterfrågar tips och snabbfix á la NH, och resultatet av (de välmenande) inläggen blir okunniga (ofta unga) hästägare som står och vevar rep och härjar med sina hästar och sänker renommét för Natural Horsemanship.

Till TS m fl: Lär er först vad NH-filosofin innebär! Övningarna kommer tids nog när ni är mogna för det.

LIA
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Vad har detta med nh att göra? gå fot?!!
Herregud, DU som ledare ska gå först.
Hur ofta går en flockmedlem fot med ledaren? däremot så ska hästen stanna när du stannar även fast den går någon/några meter bakom, och även fast det kommer något läskigt så ska den ej springa in i en uan traska vidare som normalt i alla situationer!

Och hur ofta går ledarhästen först? Har du alls studerat hur en hästflock beter sig?
Detta är inte illa menat, men jag blir fundersam över ditt inlägg.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

*Kl*

Isch!! Jag tycker riktigt illa om den här kategorin trådar. Man efterfrågar tips och snabbfix á la NH, och resultatet av (de välmenande) inläggen blir okunniga (ofta unga) hästägare som står och vevar rep och härjar med sina hästar och sänker renommét för Natural Horsemanship.


LIA


:bow::bow:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Vad har detta med nh att göra? gå fot?!!
Herregud, DU som ledare ska gå först.
Hur ofta går en flockmedlem fot med ledaren? däremot så ska hästen stanna när du stannar även fast den går någon/några meter bakom, och även fast det kommer något läskigt så ska den ej springa in i en uan traska vidare som normalt i alla situationer!
Jag är ingen flockmedlem. Jag är en människa.
De klarar av att se skillnad på mig o en häst.

Jag vill ha kommunikation med min häst o kunna se hur pass den förstår vad jag menar.

LIA. Du ser hur det blir när man lär ut "sanningar":angel: metoder som slår fel ut.
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Jag undrar lite om denna bok kan vara bra: "101 horsemaship exercises" Den är på engelska, lite sugen på att kolla om bibblan har den :)

Kanske kan ge dig ideer också

Annars är ju Parelli helt otroligt bra
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Du ska inte göra "ledarskapsövningar" på en liten bebis, och det finns inga "övningar" som "gör en till ledare".

Se till att hitta en tränare som med positiva och kreativa metoder kan lära dig att träna din häst från marken, så kommer din häst tycka att du är rolig och värd att följa :idea:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hej!

Nu är det så att jag behöver hjälp.. min häst som jag köpte i september va helt underbar dom två första veckorna sen blev han sakta men säkert galen..
han är ett 17 årigt halvblod som gått på ridskola hela livet..
vet verkligen inte vad jag ska göra.. han skrämmer mig nu.. vad kan jag göra.. han springer rakt över mig, sparkar och stegrar sig i stallet, kastar av mig när jag rider, och nu har han till och med slutat komma till mig i hagen..och när jag närmar mig ryggar han bakåt...

snälla snälla hjälp!!
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Den hjälp du behöver finns inte att få på internet, tro mig!

Du behöver någon som kan hjälpa er vid flera tillfällen så att ni får ordning på problemet. Jag vet personligen ingen i din närhet, men hör med dem på www.dalpraktiken.se, de känner en massa bra folk i hela svergie, de kanske kan tipsa om någon! :idea:
 
Sv: Tips på ledarskapsövningar

Hm..ok.. tack så mycket..
men har du nån aning om varför det blir såhär?


Den hjälp du behöver finns inte att få på internet, tro mig!

Du behöver någon som kan hjälpa er vid flera tillfällen så att ni får ordning på problemet. Jag vet personligen ingen i din närhet, men hör med dem på www.dalpraktiken.se, de känner en massa bra folk i hela svergie, de kanske kan tipsa om någon! :idea:
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
964
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hej! jag har en skoluppgift där man ska skriva om ett föremål och dens historia. jag vill gärna ha lite tips på hästsaker attskriva om...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: Linda_A
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 404
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp