Tips på raser?

Beauceron har jag inte mkt erfarenhet av, de jag träffat har varit rätt så tunga och stora, funkar de till agility?

Beauceroner ska inte vara tunga; de är förvisso relativt stora men de ska vara smidiga och viga trots sin storlek. Men visst, vill man satsa riktigt seriöst i agility så finns det nog bättre raser, dock finns det rätt många beauceroner utomlands som tävlar agility hyfsat framgångsrikt.
 
Kanske en golden från en kennel med många hundar meriterade i jakt, räddning, lydnad och bruks? Du behöver lägga till lite apportering och jag vet ingen som håller på med drag, men jag tycker mina jaktgolden har en hel del gemensamt med BC. Just nu är det väl ingen i landslaget i lydnad, men förutom BC tycker jag det är bl a golden och tollare som har en chans att konkurrera.
 
Malle har jag funderat på, men kan inte garantera att det blir någon skyddsträning eller massa tävlingar (även om det ska tränas mkt) vassa får det att låta som det är omöjligt att skaffa malle då.

Nu har jag ingen malle själv, men vad gäller träningen så är min förståelse att mallens snabbhet i reaktionen tillsammans med dess mod och föremålsintresse gör att den lämpar sig väl till skydd (vilket även andra hundar som inte är lika snabba gör, ex schäfer eller risenschnauzer)

En hund bryr sig dock inte om den tävlar inte, hunden förstår ju inte skillnad på träning och tävling. En malle behöver skyddsträning lika lite som någon annan hund. Däremot är det en krävande brukshund som liksom övriga brukshundar blir nöjd om den får utlopp för den lusten. Om det sen sker via lydnad, sök, spår, rapport eller övrig bruksgren spelar mindre roll.

Så nej, bara för att man har en malle måste man verkligen inte träna skydd eller IPO. Däremot behöver hunden få arbeta med mer avancerade saker än skogspromenader och godissök. Vanliga bruksgrenar duger utmärkt.
 
Nu har jag ingen malle själv, men vad gäller träningen så är min förståelse att mallens snabbhet i reaktionen tillsammans med dess mod och föremålsintresse gör att den lämpar sig väl till skydd (vilket även andra hundar som inte är lika snabba gör, ex schäfer eller risenschnauzer)

En hund bryr sig dock inte om den tävlar inte, hunden förstår ju inte skillnad på träning och tävling. En malle behöver skyddsträning lika lite som någon annan hund. Däremot är det en krävande brukshund som liksom övriga brukshundar blir nöjd om den får utlopp för den lusten. Om det sen sker via lydnad, sök, spår, rapport eller övrig bruksgren spelar mindre roll.

Så nej, bara för att man har en malle måste man verkligen inte träna skydd eller IPO. Däremot behöver hunden få arbeta med mer avancerade saker än skogspromenader och godissök. Vanliga bruksgrenar duger utmärkt.
Tack för svar!
Jag har hört olika bud där vissa säger att ingen säljer malle till någon som inte ska satsa på elit (inklusive skyddet) medan andra säger att det viktigaste är att hunden får arbeta med uppstyrda ordentliga uppgifter samt att man vet vad för typ av hund man skaffat sig.
 
Någon som har erfarenhet av acd?
Har cirka noll erfarenhet av rasen men är nyfiken.

Har lite småkoll då jag följt rasen sen ett par år tillbaka nu. Hälsat på en del individer också, och har koll på vissa uppfödare.

Lite hård i huvudet, inte som en BC eller aussie så det beror ju på vad man letar efter för mentalitet. Uppfattar rasen som något spretig arbetsmässigt och mentalitetsmässigt.
 
Någon som har erfarenhet av acd?
Har cirka noll erfarenhet av rasen men är nyfiken.
Roliga hundar men betydligt hårdare och med mer skärpa än andra vallhundar (av de jag träffat). En vän har skaffat en tik som är superrolig, är både lättlärd och lättjobbad än så länge. Den är ju bara året än dock så får se hur den utvecklar sig.

Men skallet är fruktansvärt, det är så gällt så det skär i huvudet :nailbiting: (Den skäller inte överdrivet mycket alltså, det är bara ljudet jag menar)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 164
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp