Tips på raser?

Wellcraft

Trådstartare
Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån.

Min border collie är en perfekt hund som är fantastisk i vardag och träning även hjälper mig en del när jag har svåra smärtor men även en del serviceträning för skojs skull som jag uppskattar (plockar upp saker, hoppar upp på saker så jag når honom när jag ska koppla, trycker på knappar, öppnar dörrar, hämtar saker osv).
Otroligt smart och kvick.

Det jag dock inte vill ha i nästa hund är den extrema vallinstinkten (min bc är omplacering och jag har inte möjlighet att valla), lättheten att gå upp i stress (vi måste arbeta stressförebyggande varje dag annars funkar han inte, gör man detta så är han perfekt) samt så tycker jag att han är lite vek.

Jag vill ha en ras med samma intelligens och kvicktänkthet som en bc, jag tror inte jag skulle trivas alls med en trögare hund.
En ras med tassarna på jorden och mod.

Jag vill tävla i främst lydnad(jag är en riktig lydnadsnörd främst), agility, rallylydnad och nosework. Men vill även köra allt vad bruks har att erbjuda, men vet ej om jag är sugen på tävling där.
Kör redan en del och har testat på mycket och hela mitt liv går i princip ut på hund.
Vill även att hunden ska ha motivation nog till att hjälpa mig i vardagen såsom min bc redan gör.
Jag vill att hunden ska se själva arbetet som belöning, absolut ingen svårmotiverad ras.
Jag uppskattar detta otroligt hos min bc, att man kan nöta på saker hur mycket som helst och han bara ser det som skitkul att arbeta och ser det som en belöning bara att få jobba.

Jag bor i en stor lägenhet med min dotter, två hundar och en papegoja. Ibland blir det lugnare dagar och ibland är tempot högre. Men oftast är det full rulle som gäller då jag är mycket aktiv som person
 
Glömde nämna att jag kör 1-2 mil drag i veckan med min ena hund när vädret tillåter. Det vill jag kunna fortsätta med den nya hunden.
 
Jag vill ha en ras med samma intelligens och kvicktänkthet som en bc, jag tror inte jag skulle trivas alls med en trögare hund.
En ras med tassarna på jorden och mod.

Jag vill tävla i främst lydnad(jag är en riktig lydnadsnörd främst), agility, rallylydnad och nosework.

Du beskriver en lapsk vallhund :D
 
Kelpie?

Kanske fortfarande risk för stress och vekhet men kanske inte fullt lika mycket som en BC. Fast det beror nog ganska mycket på individ. Du skulle nog kunna hitta en tuffare BC med mindre stress än vissa kelpies också, men jag tänker i generella drag nu.
 
Min första tanke var också schäfer.
Vad gäller BCs, de som är bäst på en massa annat är de som avlas mot vallning, problemet med de som avlas mot sport o annat är att de tenderar att inte ha fått resten av paketet med sig, därför så vanskligt att hitta bra hundar som är bra till annat än vallning.
 
Tack för svar hörrni!
Schäfer har funnits på min lista länge. Skulle skaffa en men snubblade över min bc istället.
Tycker det var ett riktigt svårt jobb att hitta kennlar med hundar som hade rätt mentalitet samt var friska, så kommer leta upp en "mentor" om det blir schäfer som kan hjälpa mig att nysta fram en kennel.

Lapsk vallhund har jag hört är väldigt självständiga och har inte det där Will to please som jag söker, men det kan kanske vara att jag har fel erfarenhet av rasen, min erfarenhet kring rasen är dessutom mkt begränsad.

Här dålig erfarenhet av kelpie så är inte sugen på den rasen. Gillar working kelpie skarpt då dem jag träffat har varit som en skarpare, modigare bc. Men kan inte skaffa den rasen heller pga att de ska valla.
Samma gäller ju bc, hade inte haft något emot en bc till (med lite bättre avel bakom sig) men valla finns det inga möjligheter för.

Aussie har jag också kikat på. Känns som en ganska spridd ras? Träffat på ett par coola arbetande hundar men också reaktiva hundar som måste aktiveras men inte vill samarbeta.
 
Tack för svar hörrni!
Schäfer har funnits på min lista länge. Skulle skaffa en men snubblade över min bc istället.
Tycker det var ett riktigt svårt jobb att hitta kennlar med hundar som hade rätt mentalitet samt var friska, så kommer leta upp en "mentor" om det blir schäfer som kan hjälpa mig att nysta fram en kennel.

Lapsk vallhund har jag hört är väldigt självständiga och har inte det där Will to please som jag söker, men det kan kanske vara att jag har fel erfarenhet av rasen, min erfarenhet kring rasen är dessutom mkt begränsad.

Här dålig erfarenhet av kelpie så är inte sugen på den rasen. Gillar working kelpie skarpt då dem jag träffat har varit som en skarpare, modigare bc. Men kan inte skaffa den rasen heller pga att de ska valla.
Samma gäller ju bc, hade inte haft något emot en bc till (med lite bättre avel bakom sig) men valla finns det inga möjligheter för.

Aussie har jag också kikat på. Känns som en ganska spridd ras? Träffat på ett par coola arbetande hundar men också reaktiva hundar som måste aktiveras men inte vill samarbeta.

Det finns många, trevliga brukskennlar som gör ett jättebra jobb. @linnsan har ett härlig tik från en av dem. Jag kan tipsa dig om ett gäng om du vill. Jag har inga problem att tipsa om andra än oss själva :)
 
Aussie har jag också kikat på. Känns som en ganska spridd ras? Träffat på ett par coola arbetande hundar men också reaktiva hundar som måste aktiveras men inte vill samarbeta.
Ja, de verkar spridda och jag har sett hundar som jag gillar skarpt typ @Miao s men även andra hundar som jag inte skulle ta i med tång ;)
Men så säger ju iofs jag om min egen ras med :angel: (Som skulle trivas med livet du erbjuder men en dobbis är så långt ifrån vallhund man kan komma - så gillar man den mentaliteten så passar de verkligen inte :rofl:)
 
Aussie har jag också kikat på. Känns som en ganska spridd ras? Träffat på ett par coola arbetande hundar men också reaktiva hundar som måste aktiveras men inte vill samarbeta.

Har inte själv nån direkt erfarenhet av aussie men en tjej som jag känner lite har en som nu är runt 16 månader tror jag. Vi har träffats på ett par tävlingar och den verkar väldigt lättsam och lättlärd. De har redan 3 förstapris i startklass, uppflytt till lägre i spår och tävlar nosework. Den verkar klara det mesta och kändes väldigt cool och trevlig.

Dessutom har min tränare precis utökat sin kennel med en aussietik, vilket jag ser som ett gott betyg till rasen när man hittar rätt linjer.
 
Lapsk vallhund har jag hört är väldigt självständiga och har inte det där Will to please som jag söker

Det är som namnet säger i grunden en vallhund, så självklart har de will to please..

Som med alla andra raser får man ju göra efterforskningar, men som fd fårvallande ägare till lapsk vallhund så tycker jag den stämmer väldigt bra in på vad du söker.
 
Varför blev din hund en omplaceringshund? Vi har haft tre bordercollies i familjen. Den senaste var avlad för att valla men vi använde den inte till det. Det var den trevligaste hund jag någonsin har träffat. Vi fick ha henne i 14,5 år innan vi blev tvungna att ta bort henne. Nu funderar jag på ny valp och har kollat en hel del annonser. Det är ganska många bordercollies som omplaceras. Ibland kan man kanske undra varför. Jag vet att det finns bordercollies som blir oroliga, vallar allt mm. Men det beror kanske på hur man tar hand om den. Våra tre bordercollies har varit mkt trevliga allihop och aldrig blivit oroliga eller stressade.
 
Ville säga pudel innan du nämnde drag- Lättlärda och pigga, det finns en anledning till att så många kör agility med pudlar ;) Har träffat några jäkligt stissiga och nervösa pudlar men det verkar vara mer pga uppfostran än genetik men rätta mig om jag har fel. Annars är ju en trevlig aussie underbar att ha i sin närhet!
 
Bruksschäfer, Malle, Kelpie, Aussie, Beauceron, Flatte (om du lägger till lite apportering) är mina tips.
Malle har jag funderat på, men kan inte garantera att det blir någon skyddsträning eller massa tävlingar (även om det ska tränas mkt) vassa får det att låta som det är omöjligt att skaffa malle då.

Schäfern är med på listan :)
Kelpie vill jag inte ha men aussie har jag i tankarna.
Beauceron har jag inte mkt erfarenhet av, de jag träffat har varit rätt så tunga och stora, funkar de till agility?
Flatte vill jag inte ha då de inte har attityden jag söker och de jag träffat har varit väldigt tjockskalliga om man jämför med en bc.
 
Varför blev din hund en omplaceringshund? Vi har haft tre bordercollies i familjen. Den senaste var avlad för att valla men vi använde den inte till det. Det var den trevligaste hund jag någonsin har träffat. Vi fick ha henne i 14,5 år innan vi blev tvungna att ta bort henne. Nu funderar jag på ny valp och har kollat en hel del annonser. Det är ganska många bordercollies som omplaceras. Ibland kan man kanske undra varför. Jag vet att det finns bordercollies som blir oroliga, vallar allt mm. Men det beror kanske på hur man tar hand om den. Våra tre bordercollies har varit mkt trevliga allihop och aldrig blivit oroliga eller stressade.
Han är från Irland. Stressad och har tänt på fel grejer i flera år så han börjar precis lära sig att sortera vallinstinkten och alla känslor.
Egentligen vill jag ju ha bc eller w kelpie då jag inte vill riskera att byta ner mig till en trögare hund och det är min typ, men eftersom jag inte kan erbjuda vall känns det inte helt rätt.
 
Ville säga pudel innan du nämnde drag- Lättlärda och pigga, det finns en anledning till att så många kör agility med pudlar ;) Har träffat några jäkligt stissiga och nervösa pudlar men det verkar vara mer pga uppfostran än genetik men rätta mig om jag har fel. Annars är ju en trevlig aussie underbar att ha i sin närhet!
Förstår hur du tänker men pudel är inte det jag söker :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 164
Senast: snorp
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp