Bukefalos 28 år!

Tips på träning av DOMINANT häst?!

Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Bra tankar

Manmåste ju ha don efter person - läsa av hästen

Fösta gången precis som du säger avdramatisera - låta den gå in i sin takt

En kompis till mig - brukar "klicka" in sin häst som är rädd för transporten ( nordis det också)

Varje gång den tar ett steg framåt innåt - så säger hon YES och den får en godis, men klicker träning är den emst effektiva metoden både att lära in och om

det går fort och smidigt trots att den är rädd

Mest för att hon avdramtiserar

Själv har jag havrat in mina - har en transprotkrubba med havre ( i början gör jag som jag skrev fodrar längre och längre in)

Mina har förut i alla fall åkt ofta och jag är själv - och har större problem att hindra dem gå in innan jag öppnat klart - än att få in dem
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag tycker att alla NH -tränare som t ex Parelli, Monty Roberts o alla andra vars böcker/info jag läst handlar om nervösa/rädda hästar och aldrig om dominanta, orädda, tuffa hästar... !!!

Jag håller fullständigt med, själv har jag en dominant paint på tre år och jag har haft problem med honom sen han var fyra månader gammal för han är så tuff. MEN sen kom jag på vad som var fel, vi var jättebra kompisar helt klart, han sökt skydd hos mig när andra hästar var taskiga och han möter mig alltid i hagen så vår vänskap är inget fel på, dock tror han att han bestämmer.
Nu har jag dock blivit bra mycket tuffare, jag är konsekvent med att han ska alltid flytta på sig - inte jag, han får aldrig klia sig på mig, han ska alltid ha uppmärksamheten på mig och inget annat när jag är inärheten. När jag inte är där skiter jag fullständigt i vad han gör men när han är med mig är det JAG som gäller.
Han har blivit mycket trevligare på alla sätt, det verkar som att han litar mycket mer på mig också för nu visar jag att ey - jag bestämmer, jag är säker på vad jag gör - följ mig. Han möter mig fortfarandei hagen och allt sånt och följer mig överallt, så vår vänskap har inte förändrats alls, bara att han verkar ha förstått att det är jag som bestämmer och ingen annan.


Jag håller på en nsv 2årig valack som jag tolkar det som att han tycker jag kanske är LIKGILTIG i rang men han respekterar mig inte som ÖVER honom i rang. Han är bufflig, gå-påig, naffsig men snäll o go (inte TJURIG) och efter lite tränign stannar han då jag stannar och jag kan backa honom flera steg. (med lätt tryck i repgrimman) Han kan dock bli lite grinig då jag kräver att han ska rygga... då kan han nafsa till mig... Jag har läst om dessa hästar litregrann o sett en Parelli dvd om LB introvert (hästen i fråga är LB extrovert/introvert lika mycket enligt mig) men får inte ordning på det. Alltså att hn ska ge mig utrymme och inte vara så respektlös och bufflig/naffsig osv.

Min var såhär och jag vet inte vad andra säger, man jag har fått vara stenhård, jag har klippt till honom med grimskaftet när han har försökt flytta på mig genom att buffla och hålla på, jag har till och med varit vänd med ryggen mot honom och sparkat honom precis som en häst skulle göra, och detta har gjort att han har flyttat sig från mitt område och fattat att okey, jag måste flytta mig. Han har inte blivit rädd för det alls, däremot har han blivit mycket mer lyhörd och går inte på mig längre för han vet vad som är mitt utrymme. Nafsa gjorde han också, men då gav jag honom en lätt liten dutt på mulen bara så han reagerade. I grund och botten har jag bara haft regeln att HAN ska inte flytta på MIG på något vis, och det har jag stått fast vid och detta har hjälpt något otroligt.
Sen vet jag inte vad andra tycker om att klippa till hästen men jag har bara behövt markera starkt EN gång sen har det räckt liksom, hellre det än att stå och tjata i hundra år tills hästen slutar lyssna, en snabb markering direkt är bra mycket bättre än att försöka flytta hästen med sin egen kroppsvikt, vilket inte kommer räcka i längden, man visar bara hur svag man är.

Om han går för nära viftar jag bara med repet precis som om det skulle vara min svans och han lyssnar - direkt. Eller så kan man slänga en blick snett bakåt på honom och han saktar ner.

Nu kommer jag säkert kallas för djurplågare, men detta har hjälpt mot min och han är en stenhård tuffing, nu är han from som ett lamm och verkar trivas med tillvaron, jag kan verkligen lita på honom i vått och torrt trots den ringa åldern.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Nja, jag tycker nog inte att du låter som en djurplågare ;)
Om hästen försöker att springa över dig eller flytta på dig, med styrka, tycker jag det är helt okay att använda "våld". Det får inte bli farligt för dig bara för att han inte väjer för dig.

Jag tror dock att det är viktigt att hästen förstår att han har gått för långt, så att din "våldshandling" blir logisk. Det är helt naturligt för hästen att en starkare häst trycker till den som vill ta sig upp i rang.
Ska du markera så dräm till ordentligt en gång, sen är det bra.

Vid ett tillfälle har jag använt våld på min häst.
Det var när han höll på att springa över mig, för han skulle ta sig till det grönare gräset på andra sidan staketet (genom grinden till hagen). Då räckte det inte att säga till honom att lugna sig utan jag knäade till slut honom i sidan allt vad jag kunde.
Det var säkert inte särskilt hårt om man jämför med en hästspark, men det hade avsedd effekt och han fick en större respekt för mitt personliga område. Efteråt fick han beröm för att han backade tillbaka.
Detta har jag inget dåligt samvete för utan jag skulle tveklöst göra det igen i en liknande situation.

Vid några tillfällen har han försökt bita mig och i början följde jag det vanliga rådet att bestraffa honom. Jag vet dock inte om det var så effektivt för så fort han nafsat drog han undan huvudet så långt han kunde. Det var pecis som att han förväntade sig, och räknade med, att jag skulle klatscha till honom.
Sist han försökte bet han hål i min skjorta och jag gjorde absolut ingenting.
Jag reagerade inte över huvud taget och efter det har han inte försökt igen.
Kanske tolkade han det som att det inte gick att "komma åt" mig på det viset.

Efter vad jag har lärt mig har en hästflock en större tolerans med föl och unghästar, och accepterar ett sämre beteende av dem, än med vuxna hästar.
Jag fick inte intrycket, av millys fråga, att hästens bufflighet ledde till farliga situationer, utan snarare att han var en "ouppfostrad" unghäst som behöver få mogna.

Av det jag har sett av ryttare som försöker bestraffa hästen att göra rätt, verkar det inte vara en effektiv metod.
Om hästen inte vill, eller bråkar och krånglar finns det kanske anledningar till det, mer än att hästen skulla vara elak eller dum.
Att då börja bestraffa, och gå på med spö eller liknande, tror jag inte bygger upp vare sig ledarskap eller samarbete. I bästa fall kanske hästen misstror dig som ledare och i sämsta fall inser hästen att han kan vinna, och tar upp fighten.

Då tror jag mer på att bygga upp ett ledarskap, genom kroppsspråk och komunikation, än genom hårda nypor. Om jag lyckas få hästen att välja mig som ledare och om han känner trygghet och harmoni i min flock, tror jag att jag har mycket bättre möjligheter att hjälpa min häst att klara av besvärliga situationer på ett sätt som gynnar våran gemensamma utveckling istället för att vi ska slåss.

För att sammanfatta...

Jag tror det finns situationer när det är nödvändigt att använda våld, men det hör absolut inte till den dagliga hanteringen och träningen. Där är komunikation, i båda riktningarna, och kroppsspråk helt överlägset.

Tänk till sist på "hästordspråket" - Den som flyttar den andres ben bestämmer.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jo men precis, man måste ha bra tajming och veta när det är lägligt att säga till ordentligt annars fattar ju inte hästen. Vad jag har sett i flockarna här hemma är stona riktigt bitchiga mot sina föl om dom blir för jobbiga, visst det kanske är högre toleransnivå men dom får ändå inte gå för långt.

Sen om en häst inte förstår eller inte vill, då är våld verkligen inte lägligt, och jag vet inte ens om man kan kalla det våld, jag slår inte ens hårt, bara tillräckligt hårt så han ska fatta att det faktiskt är på allvar och inte behöver tjata på honom, jag vill ha en reaktion. Och iddag behöver jag inte ens göra det längre faktiskt när jag tänker efter för han har liksom fattat att jag har mitt utrymme, nu räcker det med blickar när han bara tänker tanken på att nafsa - han fattar att det inte är okey.

Men vi har iaf en väldigt bra relation nu och så länge jag är glad är han det också, men om han går för långt så visar jag det. Sen skulle jag ju aldrig göra detsamma mot stoet jag har, hon är mycket känsligare, där skulle en dutt i sidan vara katastrofalt, för hon försöker alltid sitt bästa och är mycket lättare i skallen på de sättet. Henne får man lugna istället när hón blir för taggad och gör allt i sin makt för en. Senast igår fick jag löslongera dom, stoet smet förbi mig när jag bett henne stanna och ville minsann hoppa en gång till! Medan painten stannade precis på fläcken när jag sa till och var glad att få vila en stund. Alla hästar är ju så olika.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

zillax89 - jag tycker inte alls att du verkar vara en "djurplågare" utan faktiskt verkar du på ett helt resonligt sätt ha löst problemet. :bow: Hästar själva använder våld OM DET KRÄVS, det viktiga är ju att budskapet går fram (att hästen förstår vad den gjorde för fel o varför den blir bestraffad).

Som vanligt är niclas_e mycket bra på att förklara det hela!

Kan säga att hästen ifråga blivit bättre nu... Har använt just det där med "som att vifta irriterat med svansen" med ett rep/spö eller stampa med foten bestämt. Han verkar fatta! :) Oxh då har jag ändå infört GODSAKER som motivering till honom också!
Hinner inte berätta mer ingående nu (läggdags!!)... Imorn blir det hämta transport och om jag hinner presentera honom för den lite smått (bara titta på den, kanske lukta på den). ;)
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Men vad roligt! Det är alltid kul att kunna motivera dom med lite gott gott då och då, även om folk säger att det är så hemskt ^^ Men bara man int elåter hästen blir nafsig gör det väl inget att ha en litne mysstund och bjuda på nått litet extra..*

Jo det märks på min häst att han vet var han har mig nu iaf, och han verkar trivas jättebra med det, han skulle inte ens drömma om att gå på mig längre, för han litar på mig och visar mig respekt, han har faktiskt blivit en riktigt trevlig kille som numera är glad när man ska göra någonting tillsammans
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

jag gör liknande som Zillax med mitt sto, som kunde vara förjäkligt testig ibland (och har hänt nån gång senaste 4 månaderna med det värsta var första veckorna tills hon fattade att det är JAG som besätmmer)

Från att vara en liten suris när hon försökte vara dominant så är hon väldigt gosig och lugn nu :)
Och framförallt har hon bra repspekt nu. Hon kunde inte stå stilla på gången, inte när man tränsade heller, försökte trycka in mig i väggen coh gå rakt på/över mig när man ledde henne om hon kände för det, högg mig nån gång i början där också när hon inte ville stanna.

Allt detta har i princip försvunnit, nu går hon snällt bakom mig och vet att där ska hon stanna också, och om hon för ovanlighetens skull skulle försöka att gå för mycket frammåt så blir det arm eller rep som far framför nosen på henne o då kommer hon ihåg vad som gäller.
Den enda gången nu senaste månaderna hon varit 'attitydig' som jag kallar det, för man ser det jättetydligt på hennes kroppsspråk när hon funderar på att kaxa upp sig, hon blir som en annan häst liksom, som en kaxig tonåring, var när min ET var här och behandlade och hon ite alls ville vara med längre efter ett tag. Då vart hon förjäklig igen tyvärr och jag vart ltie paff för det var så länge sen nu som hon var så jobbig men det var bara att säga till på skarpen vilket i det här fallet vart en rejäl kaltch eller fler på halsen/bogen när hon försökte mosa rakt på mig i full fart :/ och samma för när hon försökte hugga mig när hon itne fick gå frammåt och jag ställde mig rakt i vägen för henne.

Dessvärre tog hon itne det på allvar nog som varning och försökte hugga igen så jag fick ta grimskaft kring mulen nån minut för min egen säkerhet (visst ajg dör inte av ett hugg men har ingen lust att få det helelr) och för att få henne att förstå att hon komemr inte undan att stå där hon ska genom att hugga (hade bara grimma på och föredrar att ta ett mjukt bommuls grimskaft kring mulen sitället för att ta kedja under/över)
Det funkar att använda min hand osm brems också men det har bara hänt en endaste gång.

Känns jättetrist att behöva göra, för jag hatar att bråka och föredrar att ge små signaler men eftersom hon är jäkligt envis ibland och det verkligen itne är bra för nån, speciellt henne!, att få hållas med att dumma sig, så är det skonsammare för alla att få henne att sluta dominera så fort och snällt som mäjligt, istället för att ta lång tid och mer skaderisk för alla.

Resultatet av den dagens aktioner från mig var att hon inom 3 minuter slutade 'attityda' mot mig (försöka hugga eller sura elelr lägga öron bakåt eller gå på mig etc. saker som hon gör när hon försöker ta över, hon är väldigt förutsägbar på så sätt, hon gör samma varje gång och det handlar inte om nån rädsla utan att hon gärna skiter i rangordning om hon inte vill vara med längre) och blev sitt vanliga trevliga själv igen, och därmed också lugn igen (hon stressar upp sig när hon försöker dominera men när hon förstår att jag är ledare så slappnar hon av igen, så är bättre för både henne och mig i längden att vara lite hård/konsekvent)

det var mina två öre om dominans etc.
Alla hästar som beteer sig dåligt är inte rädda/har ont etc. men självfallet måste man kolla upp det grundligt innan!
En del hästar har mer naturlig 'läggning' till att försöka vara ledare, och en del gör det av rädsla visst, och man måste kunna skilja på varöfr en häst beteer sig på dåligt sätt ju för att kunna veta vilket sätt som är bäst att hantera problemet på.

lite svammligt kanske men jag skyller på att det är mitt i natten och nu ska jag sova haha!

Kul att det går frammåt med din häst och eran relation TS :) Att vara ledare innebär ju att vara både konsekvent/tuff när det behövs, och också självklart pålitlig och 'lärare' för hsäten, men inte med avkall på dom andra sakerna.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

har som sagt en dominant häst som sparks när man tar på täcke och sadlar och borstar honom , han är väldigt sur utav sig han har varit så hela sitt liv han har tyvär blivit behandlad dumt på travbanan skulle jag kunna tro , starkars häst har du några tips på hur jag skulle kunna göra ?
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Vad gör han om du under en längre period tar allt han gör med ro och berömmer honom istället?

En häst är inte sur för att vara sur, den är sur för att den är missnöjd med sitt liv eller för att den har ont. Har den konstant ont behöver den inte vara utsatt för extra smärta (arbete) för att visa ilskan utan kan uppfattas som sur ändå.

När jag arbetar sura hästar som bara hotar så berömmer jag istället för att bestraffa eller korrigera. Det brukar få de flesta både sura och stressade hästar att tappa sig själv så de inte riktigt vet hur de ska uppföra sig. Dessutom tycker det att det är trevligt att få höra att de är duktiga vilket motiverar dom till bättre humör.

Men det behöver ske under en längre period. Långa berömmande vokaler (braaaaa). Med långa så menar jag verkligen långa. Överdriv.

Sen kan det också vara en fråga om att din häst inte gillar dina borstar. Han kanske är för känslig för de du har? Kör en borste som är så snäll att du själv tycker det är mysig att borsta dig själv i ansiktet med den och prova den på honom. Kanske är han så känslig i skinnet att han tycker det är obehagligt eller tar rent av ont att bli borstad av dig med de borstar du har idag. Många hästar uppskattar långa avslappnade borstdrag.

Jag skulle börja i den ändan innan jag började med övningar och ska du göra övningar så ta ut en duktig utbildad instruktör. Att träna en sådan häst själv är inget man ska ge sig på utan utbildad kunskap tillhands.
 

Liknande trådar

Hästhantering Såg en Parelli dvd om en LB introvert hästs markträning/lek och det var ju så himla bra men jag skulle vilja se hur man ska vara kring...
Svar
13
· Visningar
1 400
Senast: skuggi
·
Hästhantering Det är en 2årig nsv valack som är jättesnäll, social och cool av sig men lite dominant, så som jag och andra tolkar det. Om ni är...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: milly
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 198
Senast: Elma_vip
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 287
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp