Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

LilaTiger

Trådstartare
Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport.
Så jag undrar nu om det finns något märke liknande Ifor Williams som någon kan tipsa om?
Min bil får dra 1560 kg på B-kort och även om jag gärna skulle vilja ta E-kort så är det inte aktuellt i dagsläget utan jag vill ha tips på bra transporter med antingen kombiramp så som Ifor Williams eller step up och gärna med frontutlastning om det går men det fungerar utan också.
Enhästars går bra då jag som sagt inte tänker ta något E-kort för att köra fler hästar samtidigt än.

Det kan kanske vara bra att veta att hon är en liten häst på 158 cm i mankhöjd och väger ca 550 kg.

Finns tex någon variant av Värmlandsvagnen med step-up?

Sen tar jag även tacksamt emot tips på hur jag kan träna henne till att tycka att rampen är okej att gå upp på (så jag i framtiden kanske kan skaffa mig en "vanlig" transport med ramp).
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Boj har en kombination där du både har ramp och step up. Där du kan välja vilket du vill använda dig av för varje gång du kör. Tex ilastning med step up och urlastning med ramp.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Vet du möjligtvis vad den modellen heter? Eller går det att få på alla deras modeller?

Även om jag helst vill köpa ett begagnat släp så kanske jag i värsta fall är tvingad till att köpa ett nytt...
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Köper du nytt Boj så får du skräddarsy det helt själv, men det kostar ju. Annars finns det begagnade släp med kombiramp på marknaden, bara att söka.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Jag har surfat runt lite, är det någon som har någon åsikt om Fautras JMS?

Det verkar väldigt trevligt men svårt att hitta begagnat...
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Jag har en Fautras JMS..
Hade en Bojvagn före den, visserligen inte med step up,
men kvaliten går inte att jämföra enligt mig, är mycket nöjd med JMS:en, från knepig häst att lasta till häst som självmant går in.
En god vän till mig har nyligen också köpt en och är lika nöjd hon + hennes häst.
Dessutom är den så jätte lätt att hantera med dörrar och låsanordningar, det fixar man med en hand.
Rekommenderar den varmt!
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Åhh, vad roligt att höra. De verkar ha rätt högt andrahandsvärde också?
Kanske för att det inte finns så många begagnade till salu...
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Även jag är på jakt efter en transport med kombiramp och har kikat lite extra på Faustras. Tycker de ser trevliga ut. Har nu en Boj med vanlig ramp men har planer på att byta framöver. Tyvärr kostar de ju en del men man får fortsätta hålla utkik helt enkelt.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Jag har personligen ingen erfarenhet av dessa transporter men jag brukar kolla runt på internet och vet att Henra cayenne och att några modeller av cheval liberté som har kombiramp + fronturlastning.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

KL
Jag funderar också på Fautras, har i dagsläget en Ifor williams hb 505 som jag egentligen är väldigt nöjd med. Det är bara det att jag aldrig kör mer än en häst så det känns som lite slöseri att ha en tvåhästars. Vill hellre kunna lasta min tjockis hela lagligt, nu är det egentligen ca 50 kg övervikt om jag kör med min alfa. Annars har ju Ifor också kombiramp, dock med lite högre insteg än Fautras.
Henra Cayenne skulle jag inte köpa, det är en skranglig sak med väldigt vek ramp, ställer sig ovan nämnda tjockis på rampen så sviktar den väldigt. Annars iofs väldigt ljus och luftig och på så sätt bättre än min Ifor. Verkar inte finnas någon "perfekt" transport..

Har idag lastat min "svårlastade" häst som enl uppgift var rädd för ramper, dock visade det sig att hon glömt bort detta och gick genast upp på rampen och in i transporten. Men min plan var annars att lägga mat högre och högre upp på rampen och egentligen avsätta flera veckors tålamod till detta :)
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Haha nu när jag är lite vaken så inser jag ju att jag helt missat att frågan tydligt löd "transporter liknande ifor williams", så mitt tips om ifor var väl lite överflödigt :P
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Har iFor någon transport för enbart en häst? Och i sådana fall är detta släp med step up eller bara med vanlig ramp?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Är det någon som har erfarenhet av Cheval Liberté och kvalitén på dessa?
De har ett enhästars släp i rätt bra prisklass...
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

CL känns som en upphottad Värmlandsvagn, det klart budgetalternativ alltså. Titta på den och utvärdera noga innan du bestämmer dig. Jag tycker den förlorar oerhört mycket när man ser den IRL.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Vad tycker du att den förlorar på IRL?

Jag förstår att det är budgetalternativ med tanke på priset.

Min absoluta favorit hittills av vad jag sett är Fautras men min man var inte lika förtjust när jag berättade priset...

Ifor Williams enhästars transport verkar också väldigt smidig och till ett vettigare pris, dock fanns den inte med kombiramp utan då är det vanlig ramp enbart.
Och ska jag vara ärlig så har jag, när jag börjat tänka, insett att om jag någon gång ska kunna åka själv med min häst så är jag osäker på om jag får upp en ramp ens på en 1,5 hästars transport med tanke på att jag är muskelsvag. Därav att jag gärna vill ha en dörrlösning om det går.

Jag är även kort vilket gör att luckorna ovanför ramperna är kluriga för mig att låsa själv - där verkar Ifor vara den bästa lösningen, alternativt då Chevalen som har en mjuk lucka som åker upp av sig själv (och deras hårda luckor tror jag hade såna där gasdämpare som håller upp dom - eller var det Henras modeller?) vilket jag såg som ett bra alternativ då jag kanske bara kan sätta fast ett längre snöre för att nå för att dra ned den.

Dock vet jag inte hur hästarna reagerar på att det itne är en hård lucka ovanför rampen?
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

På min gamla Trane satte vi ny luftfjäder på rampen, jag tog upp den med ovansidan av foten. Vägde INGENTING. Så det där känns rätt orealistiskt, att du inte skulle orka få upp en ramp. Jag hade nog inte mer än 1 kgs tyngd när jag lyfte min gamla, och det känns väl inte oövervinnerligt?

När jag tittar på CL (vilket jag gjorde senast i helgen, nya modellerna) känns det smäckigt, plastigt, rangligt och med dåliga lösningar. Kass rymd och ö h t budget över hela släpet.

De flesta hästar tycker bättre om den mjuka gardinen, som låter betydligt mindre än en hård lucka.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

På min gamla Trane satte vi ny luftfjäder på rampen, jag tog upp den med ovansidan av foten. Vägde INGENTING. Så det där känns rätt orealistiskt, att du inte skulle orka få upp en ramp. Jag hade nog inte mer än 1 kgs tyngd när jag lyfte min gamla, och det känns väl inte oövervinnerligt?

Jag har lånat både nya värmlandsvagnar samt Thule Star Safir, och jag kan ärligt säga att ingen av de ramperna kan jag stänga själv då de blir för tunga.
Därav att en dörrlösning låter som det smartaste för mig OM jag någon gång skulle bli tvungen att åka själv.
Anledningen till min muskelsvaghet är ett medfött handikapp så det är inte något som bara hittas på...
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Så du orkar inte lyfta ett kg? Med ovansidan av foten? Du skickar alltså upp rampen genom att knuffa den uppåt med foten, sedan när den kommer i midjehöjd följer du med den upp och låser?
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Inte med foten troligen då jag inte kan höja upp någon av fötterna så som jag tror du menar (har spetsfot på båda fötterna).
Men kanske kan jag i sådana fall böja mig ner och få upp den med händerna.

Var detta alltså något ni satte dit själva?
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Har aldrig ägt transport tidigare, men nu vi letar efter ett till vår häst (170cm mankhöjd) och står i valet mellan ett begagnat...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag letar i transportdjungeln och tror jag vill ha step-up på nästa kärra. Vill även ha aluminiumgolv. Får dock endast dra 1500 kg...
2
Svar
32
· Visningar
5 022
Senast: Hedwig
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 008
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp