Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Ja, det kostade några hundralappar och under 30 minuters arbete, så jag vill säga att det var helt klart värt det.

Anledningen till att jag ville ha det var just att jag inte vill böja mig ner bakom en häst för att ta upp rampen, huvudet är ju hur man än gör i helt fel läge om hästen får fnatt.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Det blir rätt mkt vikt i dörrar också om vinden friskar i, om man nu har svårt att lyfta mer än 1 kg så känns det vanskligt oavsett vad man väljer.

För mig är det viktigt med panikutösning på frambommarna och då är det bara två märken som är aktuella, Thule och BOJ.
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Jo, men jag kan ju som sagt lyfta mer än ett kg, men att köra upp en ramp med en fot först är omöjligt eftersom jag inte kan få upp någon av mina fötter i det läget eftersom jag inte kan höja foten (eller sänka hälen).

Jag förstår också att det kanske kan bli tufft med en enda dörr om det blåser mycket, men både Ifor Williams och Fautras har ju två dörrar på sina transporter vilket känns bättre.
Nu kom ju iofs just Ifor Williams 1,5 hästars transport med enbart ramp...

Men jag ska i alla fall åka iväg och provköra och provöppna de olika märkena jag är intresserad av, så får vi se om någon av dom kan passa mig.

Annars får jag väl försöka komma på någon lösning som passar mig själv med en vanlig transport.
Problem är ju till för att lösas...så har ju hela mitt liv varit så varför skulle det ändra sig nu?
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Fautras är en jättetrevlig transport! Jag är otroligt nöjd med min, dock vanlig två-hästars. Är mycket lättsamt att lasta i och enkelt att stänga dörrarna bakom.
Fautras har dessutom en fantastisk panikbom, den löser ut av sig själv av tryck på över 200 kg uppifrån. Inget vred som ska öppnas eller spärr som ska lossas!

Lycka till i släp-letandet!

San
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Jag har en cheval liberté som jag köpte i juli 2010. Är mycket nöjd med den!! Har använt den MYCKET och även på längre sträckor. Kört mycket sto och föl, ensamhäst vid många tillfällen och vid ett par tillfällen 2 st... Aldrig haft nåt problem. Jag har inte urlastning i fram. Men kombiramp vilket varit oslagbart då jag åker och hämtar rundbals hö/halm. Jag beställde lite extra till min CL- hård lucka i bak(funkar klockrent och riktigt bra ventilation i den me), långa bommar både bak o fram=klockrent vid sto och föl i transporten. Riktigt bra ventilation= SUPER på sommaren!!!! Jag hade innan en Dalavagn som jag va nöjd med. Ville ha en ny transport men hade/har inte 100.000 att betala.... Jag fick min för 64000:- efter viss prutning....
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Till skillnad från vad någon annan här sa så skulle jag kunna tipsa om Henra Cayenne!!
Hade en tidigare till min "lilla kille" på 650kg, inte det minsta ranglig... Tvärtom tyckte jag att den va stadig på vägen och va väldigt stadig den period som hästen testade om han verkligen behövde stå i transporten eller inte...
Kanske skillnad på olika årsmodeller...? Min va en -09..
Nu har du ju en ganska liten häst så det tar inte fullt lika mkt plats som min kanske, men den va stor och ljus till det och lämmen vägde inte bly..
Som sagt- jag tyckte att den va bra!!

Bytte den sedermera mot en Ifor faktiskt ;) för att jag bara kunde väga upp den gamla till 1990 och jag behövde lite till- jag saknar den faktiskt ibland min Henra.. Ffa i början.. :)

Lite input från mig! :)
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

*kl*

Jag har nu hittat och köpt min drömtransport. Det fick bli en Fautras JMS Classic. :love:

Den passade mina behov exakt och gör det möjligt för mig att åka iväg själv.

fautrasjmsclassic_150437126.jpg
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Grattis till ett riktigt bra köp :-)!!!

Måste erkänna att jag allt är lite avundsjuk då det är precis den transporten jag vill ha :angel:! Dock kör jag ännu för lite för att byta transport men om något år eller 2 så hoppas jag det står en likadan på min tomt :p
 
Sv: Tips på transport liknande Ifor Williams med kombiramp/step up?

Grattis till ett riktigt bra köp :-)!!!

Måste erkänna att jag allt är lite avundsjuk då det är precis den transporten jag vill ha :angel:! Dock kör jag ännu för lite för att byta transport men om något år eller 2 så hoppas jag det står en likadan på min tomt :p

Tack!
Jag är verkligen jättenöjd! Och hästen verkar trivas i det också - hon stod som ett ljus när vi premiärkörde den för två veckor sedan. På söndag är det dags igen! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Har aldrig ägt transport tidigare, men nu vi letar efter ett till vår häst (170cm mankhöjd) och står i valet mellan ett begagnat...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag letar i transportdjungeln och tror jag vill ha step-up på nästa kärra. Vill även ha aluminiumgolv. Får dock endast dra 1500 kg...
2
Svar
32
· Visningar
5 022
Senast: Hedwig
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 002
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp