Tips till motionsövningar och kost!

J

Julia_G

Hejsan!
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på övningar som motionerar kaninen! Vad gör alla här med sina kaniner? Hopptränar ni lixom flera dagar i veckan lr så? Jag brukar släppa ut min kanin på gräsmattan så hon får springa lite, når annat kan jag inte komma på! Snälla kom men förslag!?!

Nu e det ju såhär också att jag har en utekanin och det är alltså inte lämpligt att ta in den såhär års, så vad kan jag hitta på utomhus? Hon har en stor bur, med en nederdel på 2*2 meter och en överdel på 1/0.5 meter. Hon hoppar runt rätt mycket i den och har nog rätt bra kondis, hon är absolut inte överviktig utan alldeles perfekt(Även konstaterat av mycket kunnig veterinär). Det är ju mörkt nästan direkt när man kommit hem från skolan och så..känns lite riskabelt att släppa ut henne om hon skulle rymma..

Snälla hjälp mig, det känns som om hon bara får sitta i buren och ha tråkigt!Hon är snart 5 år, i februari..

Så var det det här med maten.

Hon får:

Morgon,
I msk kaninmat
0.5 msk pellets
1 msk havre

Kväll,
1 msk kaninmat
1 msk pellets

Vatten
& Grönsaker

Har förstått på er andra att detta är för mycket mat, men hon är så fin i hullet och hoppar ju mycket i sin bur, hon är jämt hungrig, fast hon äter inte så jättemycket hö1, vad är normalt? hur mycket äter era kaniner?

:banana:Mycket Tacksam För Svar :banana:
 
Lär henne att hoppa hinder, det går att lära även en gammal kanin. Är hon van vid sele? Vänj henne annars. Ta sedan med henne ut i skogen och skutta eller i snön (=får fin fina muskler och de brukar gilla att gräva och böka runt)

Till kanin (hermelinkorsning) fyller jag på höhäcken ca 3 gånger per dag (den är då i princip tom och jag fyller den full), det är en sådan där höhäck i plast man sätter på utsidan av gallret som man kan köpa på djuraffärer.

Tycker du hade ganska Ok mat för din kanin. Möjligtvis borde du kanske byta ut kaninmaten (som jag antar är kanin/gnagar blandning) mot pellets.
 
Har du en veranda/terasse/balkong på huset ditt? Da kan du jo la den hoppe rundt der litt, det er jo "inngjerdet".

Kaninen vår, som var innekanin, var løs hele dagen. Om sommeren var døra oppe til verandaen, så han var mye ute på den. På vinteren slapp vi han ut i snøen ca 10 min. om gangen (i taget) det syntes han var gøy, særlig hvis vi lagde labyrint til han i snøen!

Hvis du hadde klart å gjerde inn et område, eller har en veranda det kommer snø på, så grav en labyrint til kaninen :)
 
jag hade absolut tagit bort 'kaninmaten' om du vill att kaninen ska fortsätta att vara frisk, och bytt ut mängden mot pellets istället. mängderna är helt ok om hon är fin i hullet! :bump:
 
Tack så mycket för svaren! Hon är van att gå i sele och jag har redan satt fart med hennes motion....!=)Hoppa hinder kan hon också, men hon tycker inte att det är jättekul, men jag har snickrat en "bank" och den hoppar hon glatt! // Julia
 
Han får springa ut ur buren som han vill flera timmar om dagen, plus att vi går ut en sväng ibland. Ska kanske prova hoppträna lite sen :bow: Men först och främst ska vi lära känna varandra bättre, lära kommandon och så selträningen såklart som vi pysslar med nu, inga problem alls :bow: Och så försöka lära den lilla satungen att inte sprätta sönder mig :p
 
De springer i en stor hage, springer lösa, går i sele, hoppar lite då och då...
 
Hej!

Tycker det låter som din kanin har det bra ang fodret.
En kanin är som en häst där maten till huvudsak ska bestå av hö o allt annat e godis, men jag tycker absolut inte att din kanin får för mycket "kraftfoder" för det.
Om hon dessutom bor utomhus i bur så kan det va bra att hon får lite extra med tanke på att hon behöver ett extra fettlager på sig som isolering mot kyla.

Som extramotion så kan du ju ta ut hemme på promenader i sele o det gör inget om de e mörk ute. Hon kanske tycker de e lite läskigt i början men kommer o gilla det mer då hon blir van. :bump:

Jag e mest ute med min innekanin på kvällen sent (vid midnatt faktist) o då e han som bäst på G o då e det mindre chans det kommer folk o går med hund utan koppel o katter oxå för den delen. :d :rofl:

Lycka till! / C
 
OK, kan man lixom börja direkt med att gå varje dag lr ska jag tex gå 2 gånger första veckan, tre gånger andra veckan osv?
// :bump:Julia :bump:
 
Då jag hade kanin när jag var liten så var jag ute nästan varje dag tror jag...
Jag satte tom han i en fågelbur på pakethållaren på cykeln o cyklade till lekparker där de fanns oklippt gräs o massor av maskrosor o var där ett tag med han...
Så länge det går bra o så o han känner att han e trygg med dig så borde det väl inte vara någon fara.
Kolla efter böcker på biblioteket oxå för o få lite mer info....
 

Liknande trådar

Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 128
Senast: Balahé
·
D
Däggdjur Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla...
Svar
2
· Visningar
8 179
Senast: Jenka
·
Däggdjur Hej, Om ca 1 månad ska vi få hem vårt kanin Kanina. Hon (?) ska få bo året runt i trädgården i inredd isolerad bur + hage, ca 1...
Svar
11
· Visningar
2 691
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp