Bukefalos 28 år!

S

skrikapa

Igår fick jag hem en 8 månaders frieser/ardennerkorsning. Hon är inte mycket ledtränad, ikväll när jag skulle ta in henne drog hon rejält och reste sig även vid två tillfällen. När hon reste sig drog jag ner henne och sa till henne bestämt och lät henne gå på en liten volt. Hon ville heller inte lyfta bakhovarna och kickade mot mig. Jag vet att hon såklart är orolig eftersom hon just kommit till ett nytt ställe. Men det känns ganska olustig, så jag vill gärna har tips på hur jag ska hantera henne när hon gör såhär.
 
Sv: Tips?

Var bestämd med vad du vill, med tanke på att du fick hem hästen igår kanske du bara ska ta in och ut henne ett par dagar innan du börjar krångla med fötter osv. Låt henne landa lite.
 
Sv: Tips?

Var bestämd med vad du vill, med tanke på att du fick hem hästen igår kanske du bara ska ta in och ut henne ett par dagar innan du börjar krångla med fötter osv. Låt henne landa lite.


Ja, det är en stor omställning för henne, dessutom är hon lite ängslig i sig själv, och som sagt inte van att ledas, så det är ingen häst som man kan bli arg på eftersom det bara förvärrar det. Hon stegrade sig imorse precis när vi skulle ut, och hon trodde att hon skulle bli ensam kvar. Men jag drog ner henne och sa inget och sen gick vi ut efter den andra hästen och jag fortsatte bara gå även när hon "trippade" omkring, hon verkade något lugnare än igår kväll. Jag får ge henne ett tag bo in sig. Tack för svaret!
 
Sv: Tips?

Som tidigare sagt: Låt henne vänja sig i några dagar,men var bestämd när du leder henne! Man är inte elak bara för att man säger till på skarpen när dom springer över en osv.Det gör dom mot varandra också.När det gäller hovarna så vänta någon vecka.Sen kan du börja nudda dom(benen tex),beröm ett lyft och ge dig för den dagen.Fortsätt med små små steg varje dag.Ta inte ut hovslagaren det första du gör utan vänj henne först.Så hon inte blir skrämd.Skulle hon vara riktigt bråkig med bakhovarna kan du slå ett grimskaft runt karleden och lyfta med repet.Beröm´och släpp när hon lyfter benet och slappnar av.Gör så ett tag och ta sedan över benet med handen när hon vant sig vid repet.Tålamod är det viktigaste,höj inte rösten för mycket,utan bara GÖR.Lycka till!
 
Sv: Tips?

Det är bra att bara prata lugnande och fortsätta gå. (som du gorde)
Är as svårt men i många fall det bästa :)

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: Tips?

Känns det lugnande om jag säger att det din häst gör är ett helt normalt beteende för en ganska ohanterad unghäst.

Jag jobbar pà ett stuteri i spanien och det hara àret har vi haft drygt 25 ohanterade unghästar som vi har tagit itu med.

Vi gör sà hära:
De första dagarna sà fàr de stà inne i boxen. De fàr inte gà ut i hagen, även om hästarna är födda pà stuteriet sà blir de oftast sà upphetsade och skrämda av at komma ut själva eller med nya hästar att de bara skadar sig själv. Vi hade en 6 mànaders bábis som hoppade över en mur pà 130 :eek: och vi har dressyrhästar hära.

Med bäbisarna första gàngerna när vi ska leda dem sà är vi ALLTID tvà, en som leder (med longerlina och hanskar) och en som gàr bakom med làngspöt. Den som hàller i làngspö ansvarar för att hästen gàr framât med den kraft som är nödvändig, oftast räcker det med att peta lite lätt pà rumpan men om hästen vägrar att gà framàt eller ännu värre gàr bakàt sà använder spöfröraren den kraft som är nödvändig, ibland kan det behövas nàgra ordentliga rapp. Men man ehöver erfarenhet för att veta när och hur.

Den som leder hästen skall vara berädd pà att hästen kan rusa framàt eller göra oväntade saker och ska vara van och bekväm med att hantera hästar som inte är hanterade. Sà att hon inte tappar hästen.

När första steget är avklarat och hästen följer med i longerlinan sà fortsätter vi leda hästarna med nàgon bakom för att kunna korrigera hästen vid behov.

Strunta i bakhovarna just nu. Kan du lyfta framhovarna är det toppen. Ge hästen tid att lungna ner sig känna sig hemmastad och börja lite pà dig. Det kan ta ett tag säkert tvà veckor eller längre. Borsta hästen, hantera den och ha den uppbunden, vänj den vid stallrutinera och att tex spola hovarna. När du tycker att han är lungt och bekväm i situationen och du kan röra överallt pà bakbennen och han stâr stilla sà kan du börja lyfta bakhovarna.

Lycka till och berätta hur det gàr för er.
 
Sv: Tips?

Jag glömde att skriva att via självklart ledtränar dem pà ridbannan, med dörren stängd och ensama,
 
Sv: Tips?

Tack för era tips!

Nu har hon snart varit här i 2 veckor och verkar ha bott in sig. Hon har lugnat sig och går ordentligt när jag leder henne, dessa veckorna har jag lett henne bakom en annan häst till och från hagen, för att hon skulle ha lite "draghjälp" och känna sig tryggare. Nu går hon hur fint som helst inget hoppande eller tjaffsande. Nu när hon börjar känna sig mer hemma kommer vi börja träna på att ta ut henne själv och även på att vara ensam när vi tar in och ut hästkompisen.

Att lyfta hovarna går bättre, framhovarna är inga som helst problem, nu har jag dock inte kratsat utan bara lyft men hon verkar tycka att det är okej. Så framåt nästa vecka ska jag prova att börja kratsa så smått och se hur hon reagerar. När det gäller bakhovarna så har det också skett förbättringar, jag får röra och borsta längs hela bakbenen och hovarna. Jag kan lyfta dem, även om hon gärna rycker åt sig hoven, men inga sparkar eller liknande. Så jag fortsätter bara som förut med bakbenen, jag tror snart att hon ska vänja sig.
 
Sv: Tips?

ett tips på hur du kan lyfta bakbenen är att till en början hålla handen precis under hasen och lyfta där.
det är mycket lättare att följa med om de bråkar lite, de känner sig heller inte lika fast som om man håller runt karleden eller liknande.
detta har jag gjort med olika unghästar och det funkar även på de som sparkar efter en, man får bättre kontroll på benet tills de lugnar sig lite.
det viktigaste att börja med är dock att man får röra hästen överallt.
 
Sv: Tips?

så kul att det går bättre, tålamod är guld värt ;) jag hoppas och önskar verkligen att ingen använder spöt och ger några rapp, fruktansvärt. man vill väl att hästen ska vilja följa med och inte av smärta, skräck och tvång göra som vi människor vill. det skär i hjärtat att höra att spöt används så, jag hoppas innerligt att jag miss uppfattade pisk situationen för att få hästen gå framåt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 422
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp