Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plockmat med väninna. Kokt småpotatis, räkor (svårskalade och antagligen inte av den klass ni andra "brukar" hitta :mad: /mvh bitter), gräddfil, gräslök, finhackad rödlök, aioli (hade i för lite vitlök! Hur är det möjligt), löksill (åt två små minibitar, lär mig så smått), sugar snaps, körsbärstomater, champinjoner marinerade i nån slags sweet chili, favabönor frästa i smör och salt... Ernst Kirchsteigers rödvin till, och Lindt-choklad till efterrätt. Har säkert glömt något, men gott var det.
 
Laddar för påskhelg i skogen. Påskafton är vi bjudna på påsklunch, jag bidrar med en gubbröra och en sallad samt gott bröd. Lamm, lax och annat väntas.
Vi blir 10 vuxna och 7 barn.

På söndag har vi gäster, då blir det en lax (det är ju påsk) och en äppelcitronkaka med hemgjord vaniljglass. Vi tänkte hoppa påskcurryn i år och sikta på traditionell påskmat. Jag ska färga ägg med rödbetor tänkte jag.

Kakan är super, här kommer receptet:)

Torta rustica di mele al limone.
Ingredienser
  • 5 äpplen
  • 2 dl socker + 3 msk till äpplena
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 citroner, saft och zest
  • 3 ägg
  • 1 ½ dl rapsolja
  • 1 dl mjölk
  • 25 g smör
  • Florsocker
Tillagning
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Smörj kanterna på en kakform med 25-30 cm i diameter med smör.
  3. Riv skalet på citronerna, spara undan.
  4. Skala och skär äpplena i tunna klyftor. Blanda med 3 msk socker och saften från citronerna.
  5. Vispa ägg och socker poröst.
  6. Sikta mjölet och vispa i lite i taget i smeten. Varva med olja och mjölk så att det inte blir för tjockt.
  7. Blanda till sist i bakpulver och citronzest.
  8. Häll i ⅓ av äppelklyftorna i smeten och blanda.
  9. Häll smeten i formen och tryck ner resten av äppelklyftorna i ett fint mönster.
  10. Strö över lite socker och klicka på resten av smöret.
  11. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Testa om kakan är klar med en tandpetare, den ska vara torr.
  12. Låt svalna, pudra över florsocker och servera.
 
Kul att ni som lagade gigantes blev nöjda! :)

Vad gäller mängden olivolja i grekiska recept betraktar jag den som ett sätt att hålla uppe den inhemska produktionen. Ett slags ideologiskt drivet ätande alltså, ungefär som veganism eller lchf. Så ni kunde gott ha varit lite solidariska på den punkten.



;)

(Fast jag gissar att ingen av er ändå hade grekisk olivolja :D)
 
Kul att ni som lagade gigantes blev nöjda! :)

Vad gäller mängden olivolja i grekiska recept betraktar jag den som ett sätt att hålla uppe den inhemska produktionen. Ett slags ideologiskt drivet ätande alltså, ungefär som veganism eller lchf. Så ni kunde gott ha varit lite solidariska på den punkten.



;)

(Fast jag gissar att ingen av er ändå hade grekisk olivolja :D)
Jodå, jag hade grekisk olivolja. Egenhändigt importerad:D
 
Våfflor med vispgrädde och hallonsylt.

Felix Veggie Chipotle Chili och Estrella potatischips. Chokladägg och annat godis.
 
Kul att ni som lagade gigantes blev nöjda! :)

Vad gäller mängden olivolja i grekiska recept betraktar jag den som ett sätt att hålla uppe den inhemska produktionen. Ett slags ideologiskt drivet ätande alltså, ungefär som veganism eller lchf. Så ni kunde gott ha varit lite solidariska på den punkten.



;)

(Fast jag gissar att ingen av er ändå hade grekisk olivolja :D)
Palestinsk! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 062
Senast: Intejag
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 141
Senast: supercassie
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
5 968
Senast: tassel
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 096
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp