Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att ni som lagade gigantes blev nöjda! :)

Vad gäller mängden olivolja i grekiska recept betraktar jag den som ett sätt att hålla uppe den inhemska produktionen. Ett slags ideologiskt drivet ätande alltså, ungefär som veganism eller lchf. Så ni kunde gott ha varit lite solidariska på den punkten.



;)

(Fast jag gissar att ingen av er ändå hade grekisk olivolja :D)


Jo! Jag köper 5 liters dunk via kompis som importerar från Grekland! Sjukt supporterande!



Nu gör jag Gubbröra till 15 personer. Luktar skurk.
 
Vi lär inte hinna med något grekiskt denna vecka, ikväll äter vi våfflor, imorgon bjuds vi på lammstek och söndag blir regnbåge i någon form (går det att göra grekiskt?). Å andra sidan åt vi aldrig någon ärtsoppa heller :p
 
Dillstuvad potatis och morot. Bara det. :D (Stuvningen givetvis på havregrädde, i fall någon undrade).
 
Middagen blev lite bråttom, så det blev ravioli, gnocchi, plock (lite korv, lite ost, lite oliver, allt efter smak), bröd och vin. Skål!
 
Påsktallrik liknande den i förrgår, fast med ägghalvor med räkor också. Wisby påsköl till.
 
Grekiskt tema: pasta med ärtor från den grekisk-norska receptsamlingen. Enkelt och gott, men hade jag inte vetat bättre hade jag uppfattat det som en italiensk rätt.
 
Här hemma råder konstant matmisär, jag orkar bara inte (och lagar dessutom mat på jobbet - rätter som wokad falukorv gör mig inte alls inspirerad till ytterligare matlagning när jag kommer hem... :meh:)

MEN! Igår blev jag (och resten av familjen) bjuden på middag hos min faster. Både hon och hennes sambo är fantastiska matlagare så det var fint. Nyfångade och nykokta havskräftor med hembakat rågbröd, baskisk ost och romsås till förrätt.
Matig sallad med rödbetor, avocado, bönor och frön ihop med lammfilé, sparris och hemgjord bearnaise (som var väldigt flytande i konsistensen, mycket trevligare än trögflytande majonäsaktig "sås") till huvudrätt. Förvånansvärt goda jordgubbar från Spanien till dessert.

Idag - vill jag inte ens tänka på. Bäst på hela dagen var mitt goda conferece-päron :grin:
 
Grekiskt tema: pasta med ärtor från den grekisk-norska receptsamlingen. Enkelt och gott, men hade jag inte vetat bättre hade jag uppfattat det som en italiensk rätt.
Var hittade du det? När jag klickar på spagetti med ärter pekar länken fel och jag kommer till souvlaki.
 
Den utvidgade familjekretsen - dock endast sex personer - ska äta något slags påskmiddag hemma hos mig ikväll. Jag känner mig rätt oambitiös, så det blir varmrökt lax, sallad på räkor och sjögräsnudlar - lutar åt chili, lime och sesamolja i den - samt sparris med brynt smör och hasselnötter. Bröd till och vin eller öl efter eget val. Saffransglass (färdigköpt) och hallonsås på egna, frysta hallon till dessert.
 
12912349_958166154291590_1370291665_n.jpg

Kalkonen är färdig :up:
 
Ja, vi tog en tom colaburk och hade i lite av varje (vitt vin, cider kycklingfond osv) för att tillföra vätska. Som beer can chicken.

Det är apelsinklyftor i den också :D
Jag har någon gång proppat in en hel apelsin i en kyckling, tror jag. Men ju äldre jag blir, desto mer nervklen blir jag när det gäller sådan vulgär matlagning. :p

Men hur kommer vätan ur burken in i kalkonköttet? Istället för att bara rinna ut, tex?
 
Jag har någon gång proppat in en hel apelsin i en kyckling, tror jag. Men ju äldre jag blir, desto mer nervklen blir jag när det gäller sådan vulgär matlagning. :p

Men hur kommer vätan ur burken in i kalkonköttet? Istället för att bara rinna ut, tex?

Den blir ju varm så jag gissar på att en del avdunstar och en del rinner ut och ligger i kalkonen. Den var ju marinerad i nästan ett dygn just för att få så mycket vätska som möjligt i sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 086
Senast: Intejag
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 141
Senast: supercassie
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
5 968
Senast: tassel
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 098
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp