Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
12912349_958166154291590_1370291665_n.jpg

Kalkonen är färdig :up:

Plötsligt skymtade jag ett litet embryo av aptit efter en veckas fullskalig förkylning med feber, trötthet och ett försvunnet smak- och luktsinne. Har i stort sett levt på glass och sorbet, mest för att försöka bedöva smärtan i halsen men också för att jag varit för orkeslös för att producera något själv. Jag har inte ens uppfattat något av smaken på den nya blodgrapesorbeten. :cry: :rage: Jag anar nu ett visst hopp om att även jag återuppstår från dödsriket någon gång i morgon.
 
Plötsligt skymtade jag ett litet embryo av aptit efter en veckas fullskalig förkylning med feber, trötthet och ett försvunnet smak- och luktsinne. Har i stort sett levt på glass och sorbet, mest för att försöka bedöva smärtan i halsen men också för att jag varit för orkeslös för att producera något själv. Jag har inte ens uppfattat något av smaken på den nya blodgrapesorbeten. :cry: :rage: Jag anar nu ett visst hopp om att även jag återuppstår från dödsriket någon gång i morgon.

Vi är i Ullsjöberg, bara att titta förbi på ett smakprov ;) :D
 
De senaste dygnen har jag orkat förflytta mig cirka 250 meter om dagen för att släppa ut och in två hästar samt hämta hö till dem, så jag är rädd att det är utanför min nuvarande comfort zone. :D Men när jag pallrat mig iväg till en affär igen och får fatt på en Bosarpkyckling, så får det minsann snart bli dags att testa en beer can chicken.
 
Lever på kvarg och sushi, fyra bitar lax och fyra bitar avokado :d

Men i torsdags åt vi middag på Riverton i Gbg. Grainbeef med basilikadoftande potatismos och tomatsallad. Färsk oregano på. Så himla gott!

Och efterrätt med lemon curd, italiensk maräng, friterad pannkaka och hallonsorbet.

Var mätt halva fredagen också.
 
Dr.Oetker Pizza Tradizionale Mozzarella.
Mammas påsktårta mandelbotten med chokladkräm och chokladägg och marsipankycklingar.
 
Sjögräsnudlarna var en lite inspirerande bekantskap. Efter viss möda, tid och våndor blev de riktigt goda!

Jag gillar dock inte att den säljande egenskap som lyfts fram på förpackningen är det låga kolhydratinnehållet. Man måste ju få sin energi från maten! Vi kompenserade med desto mer av glassen och hallonsåsen.
 
Blev lamm med potatisgratäng med rött vin som hade serverats på nobelfesten. Till efterrätt blev det fyra olika sorters italienska desserter, helt godkänd påskmiddag
 
Jag blev bjuden på påskmiddag, en indisk blomkålscurry med röda linser. Gin&tonic till! Ananas och choklad till efterrätt.
 
Från igår: Kalkonen blev jättegod och absolut inte torr. Fisken var också god men den provsmakade vi bara, det blir mat någon dag framöver.

Idag: Misär i fältkontoret. Min förkylning som började ge sig tillkänna i torsdags har nu blossat upp ordentligt. Det blev Picadeli-sallad från Kvantum i Östersund. Den smakade ingenting. Jag misstänker att det inte är pga salladen utan pga mig :down: förkylning suger.
 
Idag är det minnesvärda lax med mandelpotatis och en riktigt god dill- och citronsås jag är barnsligt förtjust i. Till efterrätt citronäppelkaka med vaniljsås.
Nu ett glas överblivet dessertvin (moscato d'-asti, en fullträff till kakan) och svetlana aleksijevitjs "bön för tjernobyl". Jag måste säga att jag aldrig riktigt förstått exakt HUR illa det var (och är) innan. Jag skämtar om att vi plockar becereller på landet, men det blev lite fadd eftersmak. Jag rekommenderar den varmt.
 
Alltså när man inte har känt någon smak på en vecka utan mest hostat och snörvlat och haft noll aptit, så kan till och med ett fynd från frysstädning kännas helt delikat när livet återvänder. Biff stroganoff således, framhackad från ett isblock, ursprungligen tillagad i tiden kring förra avfrostningen, med nykokt ris och saltgurka till. Mums! :up:

För övrigt tack @Hyacinth för påminnelsen om Bön för Tjernobyl - den står högt upp på min "måste läsa"-lista!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 414
Senast: Intejag
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 296
Senast: supercassie
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
5 982
Senast: tassel
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 170
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp