Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad säger du?!? Nu känner jag mig skyldig som valde sesammackan åt @Killaloe , som ju nu aldrig får prova kålmackan:cry:

Rotselleri? Kan bli bra.

Jag ska göra på exakt samma sätt som jag fått mitt bageri att ha bagels på fredagar: Varje gång jag går dit, efterfråga Kålmackan och uttrycka bestörtning över att de inte har den, för att liksom jobba in ett efterfrågansunderlag. Funkar klockrent. (Jag är brödansvarig till fredagsfrukosten på mitt jobb, och bageriet har numera alltid bagels på fredagar).

Sellerin ska absolut provas :)
 
Havregrynsgröt till lunch. Igen. Eller kanske "som vanligt". Men eftersom jag kände mig som ovanligt slösaktig hade jag BÅDE blåbär och banan i. En nästan orimlig excess.
 
Efter lördagens lyckade julbjudning bestämde jag mig för att ge bort pepparkakor+stilton+päron-kombon som tidig julklapp till sambons mamma när vi var där på lunch igår. Det gick sådär. Jag fick nyss ett sms där hon tackade så mycket för kakorna och osten och informerade mig om att hon hittat ett efterrättsrecept där exakt ett päron behövdes, så det var ju lysande!

Hon hade alltså inte alls förstått min förklaring om att de tre sakerna skulle ätas tillsammans, utan trodde på fullaste allvar att jag gett henne ett ensamt päron i julklapp. Och lite ost. Och ett gäng kakor. Bara sådär. Får nog ta och binda ihop alla tre sakerna och bifoga skriftliga instruktioner nästa gång…
 
Här blev det för övrigt plum pudding med skivad cheddar på (ett Yorkshire-trick jag lärde mig av en f.d kollega, rekommenderas starkt!) till frukost. Jag måste ju vänja in magen på det här med sötsaker till frukost lagom tills morgondagens lussekatter och varm choklad, tänker jag!

Ikväll blir det middag på lokalt öl-bryggeri. De är välkända för såväl ölen som maten, så det ser jag fram emot!
 
Vag, mycket vag koppling till ämnet men efter bouillabaissén så ...

Hur uttalar ni digestive? Folk vid lunchbordet intill pratar om ett kakrecept med di-ge-sti-ve. Fast jag säger daj-djest-iv.
 
Vag, mycket vag koppling till ämnet men efter bouillabaissén så ...

Hur uttalar ni digestive? Folk vid lunchbordet intill pratar om ett kakrecept med di-ge-sti-ve. Fast jag säger daj-djest-iv.
I samma anda som Hyacinth säger jag oftast 'di-ge-stiiive' bara för att reta mamma. Ibland säger jag chevré också, av samma anledning.

I seriösa sammanhang uttalar jag det dock mer korrekt, alltså daj-gestive (och chèvre).
 
Vag, mycket vag koppling till ämnet men efter bouillabaissén så ...

Hur uttalar ni digestive? Folk vid lunchbordet intill pratar om ett kakrecept med di-ge-sti-ve. Fast jag säger daj-djest-iv.

Här uttalas det inte och framförallt äts det inte :yuck: Den som kom på att man ska ha sagda kex i botten på cheesecake borde utsättas för något otrevligt offentligt :cautious:

Jag gör botten på smuldeg till mina cheesecakes.
 
Vag, mycket vag koppling till ämnet men efter bouillabaissén så ...

Hur uttalar ni digestive? Folk vid lunchbordet intill pratar om ett kakrecept med di-ge-sti-ve. Fast jag säger daj-djest-iv.
Jag säger som @Hyacinth
Häromdagen tittade jag förresten på Hela Sverige bakar junior(...) och då skulle de tävlande använda sig av waferkex, men istället för att uttala som normala människor gör, vaffer, uttalade alla inblandade det på engelska. Jag förstod först inte vad de pratade om:D
 
Alltså, det är ju uttjatat, men jag blev nyligen rättad när jag försökte fråga om det var chèvre i en maträtt. Jaså, menar du chevré? Jag kommer hädanefter säga getost.

Jag uttalar och äter aldrig det heller, digestive är något godare in min mening :cautious:

Det kanske låter lite väl negativt men jag äter faktiskt det mesta i ostväg, även de som stinker. Den enda osten (och enda matvaran faktiskt) som bokstavligen har fått mig att kasta upp är chèvre. Det är något med den som min kropp inte kommer överens med. Jag vet dock hur det uttalas korrekt :D
 
Jag säger som @Hyacinth
Häromdagen tittade jag förresten på Hela Sverige bakar junior(...) och då skulle de tävlande använda sig av waferkex, men istället för att uttala som normala människor gör, vaffer, uttalade alla inblandade det på engelska. Jag förstod först inte vad de pratade om:D

Var det inte så att de inte ens uttalade det på engelska - alltså "way-fer" utan liksom "waffer" som... Whopper? Jag minns att jag också retade mig på det och inte förstod var de hade fått det ifrån?

Vad gäller Digestive... alltså, när jag var liten sa man "diggestiv" och det kan jag väl tänka mig att säga fortfarande. Jag säger det inte så ofta eftersom jag inte tycker att det är så gott ;)
 
Här uttalas det inte och framförallt äts det inte :yuck: Den som kom på att man ska ha sagda kex i botten på cheesecake borde utsättas för något otrevligt offentligt :cautious:

Jag gör botten på smuldeg till mina cheesecakes.
Och jag som skulle tycka att det var helt okej om någon gav mig en cheesecake utan cheese, med bara diggestiiive-bottnen liksom. Gärna i tredubbel upplaga. Mmmmmmm!

(men det var inte jag som kom på det alltså, bara för att klargöra)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
327
· Visningar
13 548
Senast: Exile
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 607
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 532
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp