Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Vi lagar mycket mat (eller pratar iaf mycket om det :D) så jag drar igång en ny tråd.

Eftersom jag inte har min ramslöksskog ännu så får jag nöja mig med att köpa den på affären. Jag tänkte hitta på något grillat till påsk med ramslök, oklart vad ännu. Medan jag funderar på det har jag kylskåpstömning här så det blir äggröra med ramslök, tomater, sallad och riven ost till middag.
 
Eftermiddagens matlagning började med "åh, jag ska göra Boeuf Bourguignon enligt konstens alla regler!" och slutade i "äh vad tusan, jag slänger i lite vad jag hittar, det kan inte bli annat än gott!".

Och det blev det. Som det så ofta blir när massor av rödvin (både i grytan och glaset) och massor av koktid är involverat. Ser fram emot morgondagens lunchlåda!
 
Mina planer för dagen blev inte alls som jag hade tänkt mig - de blev mycket trevligare och innefattade bland annat 12 kilometers promenad i olika delar av stan, alltifrån Botaniska och Änggårdsbergen till Nordstan och Trädgårdsföreningen. Härligt! Så det blev mat i farten, en halv brie och salami-baguette på kafé till lunch, sedan en bit passionsfruktscheesecake på bokcirkeln och nu har jag ätit några klyftpotatisbitar samt rostat surdegsbröd med vallmofrön med borgmästarost till kaffet framför tv:n. Mör i både ben och hjärna men väldigt nöjd och glad!
 
Här hemma blev det en lagom menlös butternut och linsgryta. Den hade möjligheten att bli riktigt bra men jag fick inte balansen helt rätt så grytan nådde inte riktigt hela vägen fram. Planen var att använda färskpressad apelsin för syran men jag hade förmodligen behövt lite mer juice och använt lite mer zest för aromen.
 
Förresten roade jag mig med att smaksätta mitt ärtmos (vanliga, frysta, gröna ärter) med citronmeliss. Först tänkte jag på citronzest, men sen kom jag på att jag har egenodlad citronmeliss i fönstret och att det ger en självförsörjaraktig känsla att skörda ett par blad.
 
Och jag råkade bjuda in grannarna på middag. Först efteråt insåg jag att jag egentligen inte hade något hemma och att det var för ont om tid för att åka och handla. Hade inte heller lust att åka 4 mil bara för det. Inspirerad av @Petruska gjorde jag en förrättssoppa på nässlor, kirskål, maskrosblad, avokado, chili och lite citron. Pocherade ägg till. Plus en kycklingryta med soltorkade tomater, rödlök champinjoner mm till pasta. Och så turkisk yoghurt med hallon, blåbär, honung och hackade hasselnötter. Gästerna verkade åtminstone nöjda. :)
 
De allra flesta bladen mådde jättebra och var fina. Däremot så ledsnade dom rätt så fort när jag tog ut dem ur plasten och ställde i vatten. Tror att stjälkarna blivit lite torra. Men ja, bara en tar hand om dem rätt fort så var det strålande! :)
De brukar inte bli glada av att stå i vatten, är min erfarenhet, de vill hellre ha ett bad och sen komma in i kylen. Mer som sallad än som snittblommor, liksom:D

Kanske hade de velat ha en fuktig tidning om sig eller nåt liknande. @VLMF
 
De brukar inte bli glada av att stå i vatten, är min erfarenhet, de vill hellre ha ett bad och sen komma in i kylen. Mer som sallad än som snittblommor, liksom:D

Kanske hade de velat ha en fuktig tidning om sig eller nåt liknande. @VLMF
Attans!
Jag ställde dem i ett glas vatten och sen in i kylen enligt tips på nätet. Måste varit påhittade tips för att förstöra folks ramslök :down:
 
Frysrensning hos mamma.
Torsk tinades och paketerades in i folie tillsammans med en klick smör, citronzest/ -saft, salt&peppar och dill.
Potatisen och sötpotatisen fick några knivstick i sig innan de micrades och därefter paketerades även de in i folie. Allt lades sedermera på gasolgrillen.
Väldigt gott blev det. :d :d
(Skänkte en tanke till dig @athena_arabians medan jag stod där och grillade. :D)
 
@athena_arabians Min bedömning var att kockarna på Swedish Taste använde björkved för att fuskröka de där öringfiléerna. Jag frågade inte men såvitt jag kunde bedöma. De hade en tänd kolgrill inne i köket. När det var dags att röka en firre så la de ner sitt halvbrända vedträ i grillen för att få lite fart på det. När det var uppvärmt och rök ordentligt om träet så la de på filéerna.
 
@athena_arabians Min bedömning var att kockarna på Swedish Taste använde björkved för att fuskröka de där öringfiléerna. Jag frågade inte men såvitt jag kunde bedöma. De hade en tänd kolgrill inne i köket. När det var dags att röka en firre så la de ner sitt halvbrända vedträ i grillen för att få lite fart på det. När det var uppvärmt och rök ordentligt om träet så la de på filéerna.
Men det blev alltså inte sotrester och träflisor och sådär på fisken?

Jag försöker föreställa mig det hela. Jag tycker att det låter som ett mycket roligt experiment, även om det högst troligt inte blir en delikatess om jag ger mig på det.
 
@athena_arabians Min bedömning var att kockarna på Swedish Taste använde björkved för att fuskröka de där öringfiléerna. Jag frågade inte men såvitt jag kunde bedöma. De hade en tänd kolgrill inne i köket. När det var dags att röka en firre så la de ner sitt halvbrända vedträ i grillen för att få lite fart på det. När det var uppvärmt och rök ordentligt om träet så la de på filéerna.

Hm, mitt val hade inte varit björkved. Det ger för mycket sotflagor. Al hade jag nog spontant tagit, eller äppelved.
 
Men det blev alltså inte sotrester och träflisor och sådär på fisken?

Jag försöker föreställa mig det hela. Jag tycker att det låter som ett mycket roligt experiment, även om det högst troligt inte blir en delikatess om jag ger mig på det.

Jag får återkomma med testresultaten efter mina kommande försök. Jag tänker mig att det nog blir lite sotrester men att det bara är bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
105 760
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 845
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp