Bukefalos 28 år!

Tjej och hundägare?

lady_vip

Trådstartare
Har några frågor till de kvinnliga hundägarna här inne (ja, de som är lite manliga av sig får också vara med, bara de är tjejer :crazy: )

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund??
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman??

Lite aviga frågor kanske. Men vi hade kursinskrivning häromveckan och jag kom att prata lite med några tjejer som bodde själv inne i stan, en av dem var ensamstående med en liten flicka. De hade alla köpt hund pga intresse, de ville ha något att lägga tid och energi på. Men samtliga hade valt större hundar pga överfallsrisken.

En av dem resonerade att om de funderade på att attackera henne så skulle de få tänka igen när de såg hunden. Nu hade de inte valt några brukshundar ändå, en av dem hade en korthårig collie, en annan hade köpt en labbe. Så det var alltså inte dobberman, rottis, schäfer som annars brukar vara vanligt när de vill ha hund för sitt eget skydd.

Så jag började tänka på hur vanligt det är. Kan själv erkänna att weimaranern fick ett stort försprång när jag skulle ha in tredje hund pga storleken. Jag vet att jag snart kommer flytta hemifrån och då vill jag att hon ska avskräcka lite med bara hur hon ser ut, för så beskyddande är hon egentligen inte. Egentligen är jag terriermänniska, men det får bli nästa gång...

Faktum är ju att vi tjejer är utsatta, killar också för den delen. Frågan är alltså om vi anpassar oss på så sätt att vi låter det ha stort inflytande på vilken hund vi köper...?

//E
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund?? Inte så mycket. Jag visste från början att jag ville ha en ganska stor. Fast sen blev det en ganska liten iaf. :p
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut?? Nej
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman?? Nej. Men det är ju många som tycker staffar ser lite läskiga ut så hunden kanske avskräcker trots att hon är liten.
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund?? Väldigt mycket. Jag gillar verkligen stora hundar, typ labbestorlek. Men en liten, förstå vad behändigt, kunna ta under armen, tar inte lika mycket plats (tji fick jag).
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut?? Nej, aldrig.
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman?? hehe, jag har ju en liten hund. :D
 
Sv: Tjej och hundägare?

faktiskt inte. men så är jag väl för dum för att vara rädd. men å andra sidan är det ganska tryggt ändå.

jag har aldrig varit särskilt förtjust i små hundar, förutom taxar. jag vill ha "lite å ta i".
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund?? Inte speciellt mkt..
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut?? Nope, ingen av mina hundar ser speciellt respektingivande ut.Speciellt inte hårbollen... :D
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman?? Nej
 
Senast ändrad:
Sv: Tjej och hundägare?

När vi köpte våran hund så hade vi inga alls funderingar på storlek och respektingivande utan det var inriktat på jaktförmåga, däremot har jag väldigt svårt att tänka mig en liten hund, jag vill kunna nå hunden med handen utan att behöva böja på mig...
Så trots att jag gillar taxen dels som hund och dels som jakthund så skulle jag aldrig köpa någon...

Nu är ju våran hund relativt stor och det är skönt när det ringer på dörren sent på kvällen att ha honom i hälarna... För det är många underliga människor som ringer på och vill låna telefon, vatten eller bensin... Och jag vet att när de tog en liga som gjorde inbrott här i närheten så hade de en karta över alla hus i området och i kryssat vilka som hade hund och sen undvik de dessa hus...

När jag var "liten" hade vi en schäfertik som var skyddsutbildad och det var väldigt tryggt att gå med henne på stan eller byn rättare sagt, det var ganska stora problem med bråkiga alkolister och knarkare just på vägen från skolan och hem, och när det var disco eller någon annan kvälls aktivitet så brukade antingen mamma eller pappa mötta upp med våran hund, vilket gjorde att man kände sig trygg.

Sen tror jag att vilken hund som helst skulle försvara sin ledare vid ett anfall, och dessutom tror jag att bara man har en hund så minskar risken för att bli attakerad, för vem vet inte hur skälliga små hundar är? ;)
 
Sv: Tjej och hundägare?

Jag tänkte inte alls i dom banorna faktiskt, fastän jag kanske borde, eftersom jag är en räddhare som bor i Sthlm...
När jag hade Briard hände det faktiskt att jag vid möte med någon okänd man som såg lite läskig ut, halade in hundstackarn så att han nästan hängde och flåsade i kopplet medans jag sa "såja, lugn, såja"... :p :D Vissa höll lite extra avstånd när vi passerade tyckte jag, och ingen annan än jag behövde ju veta att den stora besten nog var mer rädd av sig än vad jag var. :cool:
Men som sagt så har jag inte alls tänkt i dom banorna nu, utan valt en något mindre hund pga det är smidigare i allmänhet och tar mindre plats. Jag tar nog hellre med mig självförsvarsspray, knogjärn eller går på självförsvarskurser, så att jag själv ska kunna försvara min hund och mig.
 
Sv: Tjej och hundägare?

Tänkte inte direkt på storleken, han går bara till knäna på mig, dock är han vaktig av sig och om någon tjuv eller liknande skulle vilja gå in i huset eller nära mig så blir han nog döv först :p Sen bor jag i ett litet samhälle, oroar mig inte direkt för några överfall. Syrran som bor ute i skogen har däremot en STOR engelsk mastiff som sällskap. :devil:
 
Sv: Tjej och hundägare?

Jag antar att jag delvis, undermedvetet, tänkt på storlek. Nu har vi ju golden, så det är ändå inte en direkt skräckingivande hund... Men det känns ändå tryggt att ha en hund som är lite större, trots att det inte är därför jag skaffade hund i första hand. Vår granne påstod visserligen att om det är någon som vet något om hundar så vet de att golden är snälla hundar (med anledning av att jag var på hundpromenad i mörkret). Själv tänkte jag att om det är någon som faktiskt vet något om hundar så borde de veta att golden har mycket styrka i bettet och att de lär leda bettstatistiken :devil:
 
Sv: Tjej och hundägare?

över 90%av alla våldtäckter sker inomhus, av nån man är "bekant" med. Risken att bli överfallen ute i skogen är väääldigt liten.
 
Sv: Tjej och hundägare?

har man sett en del korningar och dylikt och jag vågar påstå att det är betydligt vanligare hundar INTE står pall och försvarar ägaren när "the shit hits the fan".
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund?? Nä...hade bestämt mig sen liten att köpa en chihuahua.
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman??
 
Sv: Tjej och hundägare?

Lite funderade jag över storleken på hunden. Ville inte ha en för liten gårdshund, och inte heller en sån där belgian blue-variant.. ;)
Är uppvuxen med dansk-svensk gårdshund och kom i kontakt med en jättebra uppfödare, så det fanns egentligen inget annat alternativ. Någon stor vakthund visste jag sedan tidigare att jag inte behövde för även en liten gårdis kan bita hårt som f-n, eller lova att göra det. De verkar nog inte avskräckande på avstånd, men på nära håll... :angel: :devil:

Min gårdshund, som är den snällaste hunden som finns, har skyddat mig när vi varit ute sent på kvällen. Det "häftiga" i de situationerna tycker jag är att aggressionen han visar är så kontrollerad. Han ser ut som om han slänger sig fram med all kraft för att hänga i änden på kopplet när kopplet egentligen aldrig ens sträcks. Efter att faran är avvärjd vänder han på sekunden till att vara världens gullegris igen. Med tanke på hur sällan han visar den sidan så tror jag att de människorna han reagerat mot varit otäcka på riktigt.
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund??
Inte alls. Har alltid bara varit schäfer som gällt, så jag har inte tänkt på storleken

La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??
Nej, har faktiskt inte gjort det. Men visst har man ibland när man gått mörka ensliga vägar och fått konstigt möte, varit glad för att man just valde schäfer

Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman?? Nej, liten hund har aldrig varit aktuellt
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund??

Ingenting. Så här i efterhand så skulle jag nog föredra två dvärghundar som åker gratis på bussen och som jag lätt skulle kunna ta med mig i rusningstrafik!

La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??


Nej. Att hon sen blev respektingivande var inte väntat...

Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman??

Nope. Mer att de inte skulle orka apportera lika mycket.

Angående ett inlägg nedan att hundarna inte står pall när det väl händer nått... Jag har sett min hund på MT och jag skulle inte vilja anfalla henne :crazy: Jag har även sett henne faster på MT och hon (liten j*vla Labrador) hoppade upp i ansiktshöjd och klippte med tänderna i luften framför figgen *hua* Hennes farbror reagerade som en vanlig Labrador, så vi har ju iaf lyckats lista ut vart de anlagen kommer ifrån...
 
Sv: Tjej och hundägare?

Jo, det är ju vanligast att så kallade bekanta utgör största risken. Därför kändes det lite dumt att grannen, en äldre man, började prata då han åkte förbi i mörkret och undrade om jag inte var rädd och många kvinnor är ju rädda för att vara ensamma ute i mörkret, att jag ska vara försiktigt vem jag öppnar dörren för, för jag är så ensam härute då mannen är på jobb osv. Det var då jag svarade att jag ju har vakthunden med mig hela tiden... I övrigt kan man ju inte gå runt och tänka "hjälp vad ensam jag är här om något skulle hända". Det är ju så här vi vill bo (fast Jehovas vittnen hittade ändå hit, men de vågade faktiskt inte komma närmare då hunden var ute, hi hi).
 
Sv: Tjej och hundägare?

När jag köpte hund ville jag ha en liten, men rejäl hund. Den skulle vara liten eftersom jag har en nackskada som gör att inte orkar med en stor hund som drar (och ja, visst vet jag att man kan uppfostra stora hundar till att inte dra, men nu gäller det ju att vara realist - jag var 46 år när jag skaffade min första hund och vem visste hur jag skulle arta mig som hundägare?).

Den skulle vara glad, tuff och framåt och inte låta bjäbbig utan ha ett riktigt skall. Den skulle vara sund och arbetsglad och ha låg jaktinstinkt.

Och jag tycker att jag har hittat den optimala rasen för mig. Enda nackdelen med storleken är väl just när vi tränar lydnad och avståndet ner till honom är långt.
 
Sv: Tjej och hundägare?

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund??
Inget alls ( trots det sitter jag med en av världens största ( i mkh) hundras
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??
Nej inte alls, köper inte hund som skydd för mig ( det finns självförsvars-kurser man kan gå )
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman??
Nej, min "mellan" schnauzer var då mer respektingivande och vaktig över mig än vad Atlaz är ( en stor fegis ;) )
 
Sv: Tjej och hundägare?

Snurrfian skrev:
Sen tror jag att vilken hund som helst skulle försvara sin ledare vid ett anfall, och dessutom tror jag att bara man har en hund så minskar risken för att bli attakerad, för vem vet inte hur skälliga små hundar är? ;)

Jag är inte så säker på det. Det finns gott om hundar som absolut skulle välja att fly i första hand. Det finns dessutom många fall där offret haft hund, stor eller liten, vilket inte har gjort minsta skillnad - h*n har överfallits ändå. Jag har däremot aldrig hört om något sådant fall där det tilltänkta offret haft en skarp ras, som dobb, rottis eller schäfer...

En våldsman av den typ jag antar att ni syftar på i den här tråden saknar ofta förmåga att tänka och handla rationellt och då vetefan om en liten hund gör någon skillnad. Vad för hot utgör liten papillon t.ex. oavsett hur mycket den skäller? Det är ju bara att sparka till den... En skarp hund, som aggressivt försvarar sin ledare, kan ju däremot snabbt avvärja ett eventuellt hot, även om förövaren är för dum för att begripa att det vore korkat att ge sig på matte/husse.

Själv valde jag min hund i syfte att ha en stabil, trygg och sälllskaplig familjehund. Dessutom gillar jag rasen (rottis). Jag har inte mycket till övers för små hundar, jag litar inte på dem.

//C
 
Sv: Tjej och hundägare?

Blev nyfiken, vad är det för ras du har?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 134
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 057
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 796
Senast: Sesca
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp