J

Jonnah

Hur ofta bör man rida en häst som är lite tjock för att den ska gå ner i vikt. Hästen jag tänker på har bra kondition och är pigg och framåt, rids just nu ca 3 gånger i veckan, minst 2 men sällan mer än 4 dagar i veckan. Har endast möjlighet att rida i skogen, rundorna brukar vara på 40 min till 1,5 timma. Då blir det mest skritt men en del trav och galopp på grusvägarna. En del dressyrarbete blir det med på rundorna. Hästen går i en stor hage, men eftersom det inte är så där jättebra med gräs den här tiden på året får de hö med.
Har gått ner en del över vintern, men nu undrar jag hur ofta man bör rida för att den inte ska bli så tjock till våren. Hade ju inte skadat om den var lite smalare än vad den är nu, men nu känner man revben i alla fall:angel:
 
Sv: Tjock

Mna ska väl rida så ofta som möjligt, helst varje dag:)

Sedan är det ju mycket en foderfråga också. Många fodrar alldeles för proteinfattigt så hästen ser pluffsig ut och har stor mage fast den egentligen får för lite mat och inte tvärt om. Skär ner på energiintag och ge tillräckligt med protein, kombinerat med motion så blir den fin! Hö hoppas jag verkligen att den får mitt i vintern:D
 
Sv: Tjock

Jag tycker egentligen samma som det svar du redan fått. Jag hade ridit den varje dag och kollat så att den verkligen får i sig så mkt protein som den behöver.
 
Sv: Tjock

Jodå, de har ett eget "höhus" ute i hagen så att det håller sig torrt och fräsht.
Vad ska man ge för att de ska få i sig protein då? Jag har verkligen ingen som helst koll, finns det nåt proteintillskott typ eller? Det är inte min egen häst, men man kan ju alltid ge den nåt efter ridturerna. Jag tror inte att ägaren har något emot att köpa in heller, hon är väldigt duktig, vet inte om de får nåt sånt redan heller.
Innan fick han lite betfor ett par gånger i veckan (utöver höet alltså) men nu får han havre. Ägaren har sagt att jag kan ge honom det efter ridturerna så han får det två-tre gånger i veckan. Jag vet inte om ägaren ger honom nåt havre själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjock

Så som det varit nu har jag inte hunnit mer än tre gånger i veckan, men snart konmmer jag inte ha lika packat schema, så då hinner jag rida oftare. :banana:
 
Sv: Tjock

Havre är ett foder som innehåller mkt energi. Det är nog inte det hästen behöver om den är tjock. Extra energi blir fett. Lusern som ngn annan redan föreslagit är ett foder som innehåller mkt protein. det är ett grovfoder vilket innebär att det är "snällt" mot hästens mage. Det finns både som hackat strå och som pellets.
Jag ger lusernpellets utan melass till mina hästar för att öka proteinmängden. det finns nog hur många trådar som heslt här som handlar om lusern om du söker.
 
Sv: Tjock

Okej, det är ju inte bra. Han får i och för sig bara en näve ca två gånger i veckan. Men man kanske inte ska ge det alls då? Ska tipsa om detta. De fick förresten nån sorts pellets förra året, vet inte vad det var för något men det kansk va nåt sånt då?
 
Sv: Tjock

okej, jag brukar ha hyfsat tempo, hur länge behöver man värma upp och varva ner? Räcker tio minuter en kvart? man vill ju inte riskera att de ska skada sig, men man kanske kan dra ner lite på skritt tiden på grusvägen. Lite svårt att trava i skogen, för de mesta.
 
Sv: Tjock

alltså jag brukar värma upp 10 minuter i skritt, sen värma upp ett tag i trav, dvs på halvlånga tyglar.. min blir jättelätt mjuk så det funkar bra :D jag tycker nog du kan trava lite mer bara du inte börjar samla hästen direkt, :bump:

enligt mej
 
Sv: Tjock

Ge absolut inte ett tjock häst kraftfoder!
det är det första du ska ta bort.
Om han har fri tillgång på hö i hagen så kanske ni borde ta bort det med och kontrollera hans fodergivor bättre.
Hästen skall fodras efter det arbete den utför, och i detta fallet så är arbetet näst intill obefintlgit vilket betyder att han bara skall ha underhållsbehovet för sin ras, ålder och kön.
Vad är det för ras och ålder?
 
Sv: Tjock

Den är en liten islänning som är 16 år. Jag brukar rida ungefär varannan dag, men det skiftar ju lite, vissa veckor rider jag kanske fyra dagar andra veckor bara två. Men det brukar bli en till två dagan mellan varje ritt, varje ritt brukar vara runt en timma, men det varierar ju där med, från 40 min till 1 ½ timma. Jag vet inte exakt hur mycket hö de får, de är flera hästar som delar. Men jag tror att de som fodrar har ganska bra koll på hur mycket de får. (det är inte min häst, så jag har inte så bra koll:angel:)
 
Sv: Tjock

Ge absolut inte ett tjock häst kraftfoder!
det är det första du ska ta bort.
Om han har fri tillgång på hö i hagen så kanske ni borde ta bort det med och kontrollera hans fodergivor bättre.
Hästen skall fodras efter det arbete den utför, och i detta fallet så är arbetet näst intill obefintlgit vilket betyder att han bara skall ha underhållsbehovet för sin ras, ålder och kön.
Vad är det för ras och ålder?


En häst blir inte tjock på hö. Det är deras basfoder. Så hö kan den ha tillgång hela tiden. Det ända den kan få är sk "hömage" men det brukar oftast beror på halm, o inte hö.

Funderade lite, du menar alltså att om en häst som bara går i hagen o inte gör något inte ska ha något att äta? Menar nu inte ts häst, självfallet.
 
Sv: Tjock

En häst blir inte tjock på hö. Det är deras basfoder. Så hö kan den ha tillgång hela tiden. Det ända den kan få är sk "hömage" men det brukar oftast beror på halm, o inte hö.

Funderade lite, du menar alltså att om en häst som bara går i hagen o inte gör något inte ska ha något att äta? Menar nu inte ts häst, självfallet.

Det där stämmer inte.
Om man ger hästen mycket hö som är energifattigt kan den visst bli tjock. Det gäller att ge hästen mer proteiner och mindre energi, då går hästen ner i vikt och bygger muskler istället.
Ett bra fodermedel med mycket protein är lucern, som finns som hackat strå eller som pellets.
Självklart ska man ge hästen hö, jag skulle nog ge en islandshäst 6-7 kg/dag, men det beror på värdena i höet. Ju mindre proteiner, desto mer hö ska hästen få.
 
Sv: Tjock

Min häst var väldigt tjock då jag köpte henne i höstas men hon har gått ner i vikt men hon är fortfarande rund om magen. hon får hö och kraft grund. behöver jag tillsätta mer vitaminer? sa på granngården att de skulle räcka som enda foder?:banana:
 
Sv: Tjock

rid varje dag till att börja med, klättra, ut på lyfta-på-tassarna-turer i skogen osv...
 
Sv: Tjock

Rid ut!
Skritta skritta skritta i oändlighet!

Det är inte längden som "dödar" utan HASTIGHETEN!

på somrarna skrittar jag ofta mina hästar 3timmar några dagar i veckan, de är aldrig så fina i hull/kondition mm som när jag är ute och skrittränar! trots tillgång till ridhus/paddock.
 
Sv: Tjock

Ska man träna hästens bukmuskler är galoppträning bäst, skritt dödar inget där:angel:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp