Sv: Tjock

En häst blir inte tjock på hö. Det är deras basfoder. Så hö kan den ha tillgång hela tiden. Det ända den kan få är sk "hömage" men det brukar oftast beror på halm, o inte hö.

Funderade lite, du menar alltså att om en häst som bara går i hagen o inte gör något inte ska ha något att äta? Menar nu inte ts häst, självfallet.

Tycker inte alls det där stämmer, skulle aldrig kunna få ner en häst i vikt/hull om man så red varje dag men fortfarande lät den ha fri tillgång.
Du måste tänka på att vi inte ger hästarna samma möjligheter som när de är vilda.
Där går de över stora ytor, i flock & letar sin mat, ingen placerar en 300 kg höboll framför dem.

Att ge fri tillgång till en häst som ska gå ner i vikt är alltså ingen höjdare för den lär stå där & äta konstant.
Har än inte sett en enda häst som har lagom hull & går på fri tillgång, men hingstar & unghästar som går i flock rör sig ofta mer i hagen.
Läste om en islndshästuppfödare som aldrig skulle ge ston fri tillgång då de bara ställer sig & äter tills det är slut & inte ör på sig, & det tycker jag stämmer bra med vad jag sett.
 
Sv: Tjock

Ska man träna hästens bukmuskler är galoppträning bäst, skritt dödar inget där:angel:

BVukmuskler får du när hästen höjjer ryggen. dvs även skritträning.
Många drar åt sadelgjorden för hårt, så att blodströmmningen till bukmusklerna hämmas och blir mindre :smirk:
 
Sv: Tjock

Men mest effektivt i galopp.Då slipper man oxå skritta i all oändlighet, det krävs rejälta sträckor för att få resultat, inte ngn halvtimme här & där, då ska man träna intentivt.
 
Sv: Tjock

min häst har rejäla biffar på magen, som syns även när han står stilla, Han skrittas mer än vad han rids i någon annan gångart.
 
Sv: Tjock

Den blir tjock om den får i sig för mkt energi. Varför skulle den inte kunna få det av att äta hö?


Den blir inte tjock om den får för mkt energi,
Energi blir den ju pigg av.
Nu vet jag ju inte hur bra hö hon har. Beror ju på det också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjock

Det där stämmer inte.
Om man ger hästen mycket hö som är energifattigt kan den visst bli tjock. Det gäller att ge hästen mer proteiner och mindre energi, då går hästen ner i vikt och bygger muskler istället.
Ett bra fodermedel med mycket protein är lucern, som finns som hackat strå eller som pellets.
Självklart ska man ge hästen hö, jag skulle nog ge en islandshäst 6-7 kg/dag, men det beror på värdena i höet. Ju mindre proteiner, desto mer hö ska hästen få.

okej, då måste jag ha lärt mig fel om det. Har alltid hört att det var så.
Jo luzern är det mkt protien i, det har även mina hästar fått när de tappade hullet.
 
Sv: Tjock

Tycker inte alls det där stämmer, skulle aldrig kunna få ner en häst i vikt/hull om man så red varje dag men fortfarande lät den ha fri tillgång.
Du måste tänka på att vi inte ger hästarna samma möjligheter som när de är vilda.
Där går de över stora ytor, i flock & letar sin mat, ingen placerar en 300 kg höboll framför dem.

Att ge fri tillgång till en häst som ska gå ner i vikt är alltså ingen höjdare för den lär stå där & äta konstant.
Har än inte sett en enda häst som har lagom hull & går på fri tillgång, men hingstar & unghästar som går i flock rör sig ofta mer i hagen.
Läste om en islndshästuppfödare som aldrig skulle ge ston fri tillgång då de bara ställer sig & äter tills det är slut & inte ör på sig, & det tycker jag stämmer bra med vad jag sett.

Okej, jag måste ha lärt mig fel sen jag var liten då.
Men nu när ni säger det så stämmer det ju väldigt bra.
Som du säger så är dagens hästar kanske lite "lata" om man får säga så:P Ställer sig hellre och äter det som ställs fram än och gå runt och små pilla :)
 
Sv: Tjock

Den blir inte tjock om den får för mkt energi,
Energi blir den ju pigg av.

jennie_havanna;10243071 Jo luzern är det mkt protien i skrev:
Nu blandar du nog ihop det lite.
Energi använder hästen dels till att hålla igång alla kroppens funktioner och till att röra sig. Vissa hästar kan bli pigga av att de får lite extra energi av maten. Men allt överskott av energi lagras i kroppen, en hel del av det som fett dvs hästen blir tjock.

Proteiner använder hästen bla till att bygga muskler.

Om den har tappat muskler har den fått för lite proteiner. Om den har tappat i hull har den fått för lite energi.
 
Sv: Tjock

Nu blandar du nog ihop det lite.
Energi använder hästen dels till att hålla igång alla kroppens funktioner och till att röra sig. Vissa hästar kan bli pigga av att de får lite extra energi av maten. Men allt överskott av energi lagras i kroppen, en hel del av det som fett dvs hästen blir tjock.

Proteiner använder hästen bla till att bygga muskler.

Om den har tappat muskler har den fått för lite proteiner. Om den har tappat i hull har den fått för lite energi.

aha, nu fattar till o med jag, haha. är nog lite snurrig i huvudet.:)

Jo det med luzern förstår jag eftersom mina också har fått det :)
 
Sv: Tjock

dom säger att om man vill bibehålla hästens kondition så ska den gå minst tre gånger i veckan inte mindre och ska du dessutom "banta" den, så bör den gå mer. lite motion varje dag. ibland räcker det bara med kanske lite longering det är ett bra tips. och man brukar inte hålla på i timmar precis..
 
Sv: Tjock

Dagens hästar är inte annorlunda än dåtidens hästar, skillnaden är att de inte lever på samma villkor nu som då.Förutom i de länder de fortfarande kan vara någorlunda vilda, tex Island.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp