Töja läderhatt...

Noteca

Trådstartare
Jag undrar om någon har tips på hur man kan töja en läderhatt någon cm? Alla tips mottages tacksamt! Helst ska det ju vara något som man typ kan spänna ut hatten med, och inte behöva ha den på sig skitlänge...
 
Det finns speciella "trähuvuden" som kan skruvas ut till den storlek man vill ha på hatten. Vet att min mormor formade om en filthatt åt min pappa en gång i tiden. Kolla på secondhand om inte annat så borde de gå att hitta..

Hur man gör mer specifikt med läder för att töja lämnar jag åt någon annan att svara på.
 
Jag föreställer mig att man borde kunna gör ungefär som man gör när man lestar ut stövlar och stövelskaft: blötlägg så att lädret blir ordentligt blött (ca 20-30 min brukar funka), stretcha/töj ut långsamt långsamt för att inte skada lädret. Om man tar i för mycket på en gång är nog risken att lädrets narv (ovansida) spricker.
Jag har för mig att det ska finnas någon typ av hattstock (?) som kan användas för detta syfte, såsom @djezima beskriver.
 
Ett alternativ till att rida i skinnhatt kanske är att köpa en westernhatt. En vettig kostar inte mer än en skinnhatt( finns svindyra också givetvis) och är till skillnad från skinnhatten (som är en Australiensk outback/fiskehatt och har inget med western alls att göra) passande på en westerntävling, eller andra tillfällen där man önskar klä sig westerninspirerat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
391
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: LovingLife
·
Kläder & Bli fin Är på jakt efter bra friluftskläder att ha på mina hundpromenader. Är främst på jakt efter byxor, hade velat ha en friluftsbyxa fast i...
Svar
17
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp