tömköra?

Tinuri

Trådstartare
hej, haar iingen aning var denna tråd ska vara, så ni kan antingen låsa eller flytta den.. om ni vill

men jag skulle jättegärna vilja veta nu.

alltså det är så många som säger att tömkörning är svårt och om man inte kan så skall man ta hjälp av en erfaren. men är inte bara det "longerings-tömkörning"?
för om man går bakom hästen och går i form, som att köra utan vagn, det kan väl inte vara så svårt? eller?

jag har ingen erfarenhet om tömkörning, men har tillgång till utrustning osv s jag skulle vilja börja med det, men vill ju inte skada hästen av mina brister..

brukar longera lite, men tycker inte att det ger något,

okej lite flummit men hoppas att nån fattade :bow::)
 
Sv: tömköra?

Äsch, tycker gott du kan prova på, både att köra rakt fram och på volt. Det är nog det du benämner som "longeringstömkörning". Håll dig snett bakom hästen bara, det är lättare att hålla koll på eventuellt "bus" från hästens sida.

Om hästen inte är van bör du givetvis börja med att vänja den vid utrustningen först. Sen kan du t ex ha en medhjälpare vid huvudet på hästen tills hästen känner sig säker. Var lyhörd och ta ett steg i taget.
 
Sv: tömköra?

Jag hade bara tittat på någon gång när en bekant tömkörde. Tyckte det verkade bättre än longering. Detta var för några år sedan och var första gången jag såg detta. :angel:
Jag provade själv med min häst och vi har lärt oss tillsammans. Hon älskar det.
Senare tog jag hjälp av en instruktör och fick bekräftat att jag tänker rätt men att jag inte håller tömmarna rätt (vilket är en smaksak egentligen) och att jag rör mig för mycket när hästen går på volten. Jag har fått många bra tips som har utvecklat både mig och hästen framåt.
Nu mera longerar jag aldrig. Endast löslongering i rundpaddock.

Så prova du, och som Elviramax skriver, ta hjälp av någon som kan gå framme vid huvudet på hästen i början.
Det finns en bra film om tömkörning av Anders E. som är bra att titta på.
 
Sv: tömköra?

okej tack för svar!

alltså han har blivit körd framför kärra så han kan dedär utrustningsakerna ;) och han lyssnar alltid så han skulle nog inte bocka el liknande! :rofl:

men har en bekant som har hästvana hela sitt liv (40plus) hon säger att tömkörning på volt anstränger jättemkt på hästen, jag har hört att longering anstränger på hästen?
 
Sv: tömköra?

men har en bekant som har hästvana hela sitt liv (40plus) hon säger att tömkörning på volt anstränger jättemkt på hästen, jag har hört att longering anstränger på hästen?

Sk dubbellongering, alltså longering med två tömmar=tömkörning, sliter inte mer än om du rider på en lika stor volt. Eftersom du har ett stöd på yttertömmen, så blir ju det likvärdigt som om du rider med stöd på yttertygeln.
Fördelen med tömkörning är ju också att man kan variera arbetet precis som om du rider, fast du är på marken.
Nu blev jag kanske lite luddig :o men jag hoppas du förstår vad jag menar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 932
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Hästvård Ska in och göra en hältutredning på klinik om 2 veckor (ingen synbar hälta utan mer diffusa symtom). Dom kommer ju säkert vilja se honom...
Svar
16
· Visningar
1 450
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 321
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp