Bukefalos 28 år!

Tömkörning hjälp

S

smiling_sun

Har lite frågor.. Hur lär man hästen skänkelvikning, öppna o sluta vid tömkörning? När man har hästen på volt runt sig, ska då tömmarna vara som vanligt? Jag menar, tar man då i innertygeln så blir det ju bakåt och inte ledande.. Har sett folk som sätter tex vänster töm (om vi tömkör i vänstervarv) först genom bettringen och fäster den lågt i gjorden. Detta borde ju vara med snarlikt ledande tygeltag?!
 
Sv: Tömkörning hjälp

Jo då blir det ett ledande tömtag. Hur du spänner tömmarna beror ju på vad du vill åstakomma och hur hästen är. Det spelar ganska liten roll hurvida du kör på fyrkantsspår eller volt. För att göra skänkelvikning, öppna och sluta när du tömkör använder du dig av ytterstödet. Det är svårt att förklara såhär, lättast är om någon kunnig kan visa dig på din häst.
 
Sv: Tömkörning hjälp

Hästen är inte så gammal och kommer gärna balom lod och vill inte ta stöd i rätt form. Blir gärna tom i handen. Vad är då bäst? Inte någon som kan förklara lite närmare om skänkelvikningar o öppna o slupa och till o med hur man läh hästan att böja o ställa sig? Jag menar, man har ju inga skänklar!
 
Sv: Tömkörning hjälp

Kanske finns någon mer pedagogisk människa här som kan förklara, eller förtydliga det jag säger:smirk:

Hur gammal är hästen? Att han går bakom lod kan ju ha många orsaker. Passar bettet? Jag skulle jobba som vanligt tills jag fick en kontakt i tömmen ungefär som jag försökt förklara nedan:

Det som är det stora målet med tömkörningen i början är att få hästen på yttertöm. När jag tömkör brukar jag börja med att känna att hästen följer yttertömmen, tex att den går dit jag vill. Om hästen går dit jag vill men också böjer halsen dit använder jag mig av innertömmen för att "leda" in den, eller räta upp den. Dock är kontakten med yttertömmen alltid stadig. När du sedan har hästen såpass på yttertöm att den går böjd efter varvet men ändå håller sig på spåret du anvisar genom olika tryck i yttertöm kan man gå vidare.

För skänkelvikning måste du ha med dig hela yttersidan i yttertömmen och leda hästen ifrån dig med den. Som hjälp att få hästen att flytta kan du använda innertömmen som ligger mot sidan eller en pisk så hästen förstår vad du vill. För öppna och sluta gäller samma princip. Allt är ett samspel mellan tömmarnas inverkan.

Men som sagt, att ta hjälp av en kunnig som kan köra din häst och hjälpa dig med "knapparna" är nog det bästa.
 
Sv: Tömkörning hjälp

Han är 5 år. Han har haft problem med ett snett bäckenben och därav velat avlasta baken. Nu har vi fått han rak och jobbar på att få honom att gå i rätt form. Men detta sitter kvar i huvudet på honom och han är väldigt framtung och knäpper gärna av nacken, som han gjorde när han var dålig och hade ont. Men det blir bättre och bättre. Han är väldigt vinglig med, vill inte ta stöd på tömmarna och tar man då i han så knäcker han nacken. Tips? Jag håller på mycket med bomövningar o så. Kör med en övning där ag backar ca 2 steg och sedan går fram direkt igen, då aktiveras ju ryggen och bakbenen. Detta tycker han e jobbigt, men jag tror att det är bra. Det är ju så mycket lättare att få upp honom när man rider då man kan göra upplyftande tygeltag för att visa honom vägen, detta går ju inte vid tömkörning. Jag kör på ett tredelat smalt bett som ligger jättebra i hans lilla mun, men ska testa med ett tvådelat och se om det blir skillnad. Funderar även på att kanske använda ett sidepull tills alla tänder vuxit ut. Han går ofta o kliar sig i munnen pga att han har tänder som växer ut!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tömkörning hjälp

Jo men det låter ju som bra övningar du gör nu. Han måste ju förstå att det inte gör ont längre att lägga tyngden på baken och fram tills han gjort det kan du nog ta det ganska försiktigt. Sen kan det ju säkert vara dåligt med muskler där som gör det jobbigt att göra rätt. Så får du till det, nöt inte sönder det utan jobba en kort stund och sen ger du dig för den gången. Då blir det mer positivt att jobba när han och du känner att ni kan! Jag funderade faktiskt på sidepull när jag läste ditt inlägg men sen skrev du ju det själv! Kan ju vara värt ett försök. Du får prova dig fram lite vad som funkar för dig och din häst!
 
Sv: Tömkörning hjälp

Köpte ett sidepull igår och red på det. Gick bra, han fattade direkt. Gick inte bakom lod öht och var lätt att svänga och stanna med. Får väl rida med det ett tag tills tänderna e färdiga och han har fått mer balans och styrka i sin kropp. Han är mycket känslig, nästan som att bettet är för starkt för honom. Tänkte testa tömköra i sidepullen med. Vill så gärna lära honom skänkelvikning, öppna mm, men har ingen i stallet som är duktig nog och jag har inte råd till tränare just nu. Så det får väl vänta, vi gör det vi kan istället! :)
 
Sv: Tömkörning hjälp

Ett sidepull kan vara bättre tills han är starkare, har ibland tömkört i grimma just av samma anledning. Sidvärtesrörelser skulle jag råda dig att vänta med tills du har ett ärligt sug i bettet, både sidvärtes och backning kan lätt "ta loss" hästen ännu mer från bettet, tycker jag. En alternativ tömdragning på en häst med känslig mun kan vara att sätta inner töm direkt i bettringen, man har då tagit bort bakåtverkan på ena sidan iallafall. Funkar bra på min häst men innebär ju att man har mindre "ram" runt hästen (och inte kan tvinga den!). Yttertömmen drar jag som vanligt från bett till tömring till hand.
 
Sv: Tömkörning hjälp

Vad bra att det funkade! Prova tömkörpå det också och se om det går bättre. Och som Asa_s säger så måste du ha "det där" stödet i yttertömmen innan du kan göra sidvärtsrörelser. Men att jobba på gör ju bara att ni kommer närmare målet. Du kan nog inte räkna med att göra det nästa vecka men om någon månad kanske!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 430
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 551
Senast: Ramona
·
Träning Det har väl funnits trådar om tömkörning förr, hoppas det är fler än jag som vill grotta ner sig i detta nu igen! Alla frågor...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
32 253
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp