Tömkörning sidvärts, hur då?

kopparberg

Trådstartare
Jag har börjat tömköra min häst. Hon har varit ryggöm, klinikveterinären rekommenderade mig att tömköra. Jag har aldrig tömkört förr, men min kompis är duktig på det, självlärt duktig, så hon har visat mig grunderna.
Jag har planerat att vara med på tömkörningsträning i höst, men jag vill att hästen ska vara helt igång innan jag anmäler mig. Dels för att det inte ska bli för mycket för hästen och dels för att det känns som om jag ska åka på en träning, då ska jag vara med fullt ut.

Min häst är oerhört snäll när jag småklantar mig när jag kör, så det funkar med att känna sig fram. Jag kan köra henne nu på volt eller raktfram och hon går i rätt form i alla gångarter. Blir lite småklantiga saker ibland typ trassel med tömmarna, men då brukar min rara pålle helt sonika stanna när jag börjar trassla.
Det "skickligaste" jag gjort var att en gång TAPPA yttertömmen så den åkte ner och trasslade runt bakkotorna på pållen, men hon stegade oberört framåt. :o

Men jag skulle vilja göra mer än volt och raktfram när jag tömkör! Är det möjligt att någon kan beskriva här på Buke hur man får hästen gå sidvärts när man tömkör? Bara flytta undan bakdelen, skänkelvikning eller öppna, vad är lättast? Och hur gör man?
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Om vi tänker att du följer spåret och går rakt bakom hästen från början, ändrar du bara din position så att du hamnar snett bakom hästen, som om den skulle gå snett genom väggen. Precis som alltid när du skall ha hästen åt något håll när du tömkör ändrar du alltså din position, vilket dessutom innebär att yttertömmen kommer att "trycka" in bakdelen. Sedan brukar jag alltid springa själv som jag vill att hästen skall röra sig, alltså själv göra en skänkelvikning, mycket stiligt :)
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Svårt att förklara exakt hur jag gör (ingen expert här heller)...
Men i skänkelvikning ställer jag hästen lätt och tar mer kontakt i yttertömmen. Med mitt kroppsspråk och ev. spöhjälp eller dutta med tömmen på rumpan (på den sida som ska flyttas) så flyttar jag hästen undan åt sidan.

Det är knepigt och kräver massa träning och finess. :)

Det lättaste tycker jag är att vända tidigare från kortsidan och gå in på kvartslinjen längs långsidan och sedan ta riktning ut mot spåret. Då blir det naturligt för hästen att söka sig utåt mot fyrkantsspåret, den tar lättare stödet i ytter och det blir en lagom tvärning.
Man kan också följa fyrkanten och precis när man kommer in på långsidan placera sig på sidan närmast staketet och med ställning och yttertöm och vid behov någon sidförande hjälp, flytta hästen i skänkelvikning (vet inte om det kallas förvänd då?) längs långsidan. Några steg räcker.

Jag har i princip lämnat tömkörningen för att istället göra arbetet på kortare töm så kallad long rein. Det är lättare att ge hästen signaler och därmed betydligt lättare att flytta i tex sidvärtsrörelser. Bara ett tips! ;)
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Jag och hästen är nybörjare med tömkörning men det var inte svårt att få skänkelvikning? Jag går nästan bakom hästen, ställer henne mot väggen och duttar till med yttertygeln för att initiera skänkelvikningen, viktigt att ha en förhållning på innertygeln. Det underlättade för mig att tänka ridning och hur man gör då! Jag kan inte tömköra med spö, men jag ser ingen användning med det heller =) Det räcker med 1000000 m tömmar! :angel:
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Jag och hästen är nybörjare med tömkörning men det var inte svårt att få skänkelvikning? Jag går nästan bakom hästen, ställer henne mot väggen och duttar till med yttertygeln för att initiera skänkelvikningen, viktigt att ha en förhållning på innertygeln. Det underlättade för mig att tänka ridning och hur man gör då! Jag kan inte tömköra med spö, men jag ser ingen användning med det heller =) Det räcker med 1000000 m tömmar! :angel:

Menar du inte tvärtom?
Hästen skall flytta undan från innersidan mot yttersidan och man gör förhållning på yttertömmen för att få hästen att tvära istället för att gå rakt fram.
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Du får lära hästen att gå undan för tömmen. Lättast gör man det på fyrkanspåret (använder väggen/staketet som stöd och infångning). Gå rakt bakom hästen (så han lär sig skillnad). Om hästen kan sparkas gå lite längre bakom.

Sänk även yttertömmen (alltså den ringen tömmen går i på selen) så att den går genom en av de lägre ringarna.

Tänk dig att din töm är din skänkel. Du kan behöva använda ett spö i början för att förstärka tömmen för att hästen skall förstå vad det är du vill. Annars så gör du samma som när du rider. Ibörjan är ställning, antal steg osv oviktigt. Det viktiga är att hästen flyttar benet för tömmen. När den förstår vad den skall göra så är det väldigt lätt att göra även fram- bakdels vändning osv.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Tack för svaren allihopa! :laugh:
Ni förklarade jättebra, jag förstår precis hur jag ska göra! Ska bara klara det i praktiken nu också! :o
Blir att träna nästa tömkörningspass! Jag lyckades en dag för ett par veckor sedan få en liten sidvärtsrörelse, men jag har ingen aning om hur jag gjorde! :o

Spö kommer inte att fungera, jag är rätt säker på att jag petar ut ett öga på mig själv, lägger krokben och planar ut rätt ner i gruset eller något om jag provar ha spö också! Har fullt schå att inte trassla till tömmarna för mycket, hrm!
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Long rein? Hur nära hästen är man då?
Glada amatören jag köpte en tömkörningsgjord och ett par tömmar på Blocket som jag använder. Med tömmen kom jag bara ett par-tre meter bakom hästen, är det en long rein?
Skarvade tömmen, tyckte det blev för liten volt när jag galopperade annars.
Det är inte så snyggt, en svart töm och en grön longerlina, tur det inte är modevisning! :p
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Jag skrev med tanke på varvet, egentligen blir sidan man flyttar den nya innertygeln men jag skrev för det generella varvet =) T.ex, i vänster varv är yttertygeln höger hand... skänkelvikningen blir undan för höger (med ställning mot väggen) Kanske skulle blivit lättare om jag skrev tvärt om.. Äsch, nu blev jag snurrig :D
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Jag tänker nog lite annorlunda än tidigare tipsare... I körningen på volt behöver du precis som i ridningen få ett stöd på yttertömmen. Med hjälp av den kan du flytta hästen ut och in på volten. Med samma princip flyttar du hästen sidvärts sen. Det lättaste för kusken i alla fall är ju att köra detta på volten, alltså få hästen att tvära utåt för att öka voltstorleken. Sen gå vidare med att vända in från kortsidan och ut mot långsidan. Börja med att bara styra den vägen, sen ökar du stödet ngt på ytter samtidigt som du ramar in med innertömmen. Passa så att du själv inte ramlar iväg på hästens utsida och därigenom tappar ytterstödet. Jag brukar gå vid sidan av hästen och köra precis bakom däckeln, när jag sedan går lite bakåt (utan att tappa ytterstödet!) flyttar han utåt. Jag vill alltså att hästen ska flytta genom stöd på yttertöm och inte genom tryck på insidan med tömmen. Ska man inverka på hästen genom "duttar" använder man en pisk till det, annars ger du samtidigt en inverkan i hästens mun genom bettet. Okej om du vet varför du gör det isf.
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Tanken är att hästen till slut är så pass lydig att man bara sänker tömmen neråt på hästens rumpa så skall den flytta sig för tömmen.

Risken om man gör det som du beskriver är att man får en häst som bara skjuter ut bogen utan att verkligen flytta undan.

Dock skall hästen ha stöd på yttertömmen.

Fördelen om dom flyttar för tömmen är att det är väldigt lätt att göra tagen bakdel i hörnen. Perfekt övning om man har en häst som gärna skjuter ut bogen.

Det blir också enkelt när man gör skänkelvikningar över medellinjen. Bara genom att sänka än den ena än den andra tömmen så får man hästen att flytta sig åt höger respektive vänster.

Men det finns ju oftast många olika sätt att göra en sak på.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

När jag tömkör unghäst så har jag säkerhetskoppling

dvs den främre tömmen går från hand via bettring till däckeln, om man då går i en possiton så att man går snett bakom så kan man nyttja allas tips här

Kroppsspråk - att du går parallell med hästen snett bakom - och närmar dig bakdelen - i början kan du inverka med tömmen som då på yttersidan går genom tömnyckeln och ligger på ryggen och mot bakdelen på insidan av hästen - de brukar hajja detta snabbt och senare flyttar de sidvärts bara man närmar sig bakdeln

skall du skänkelvika skall du ju dock flytta framdelen också och det gör jag med ytter töm typ kramningar i kombo

ibland har de vikten på fel framben dvs inner - och då kan man använda själva tömmens tyngd mot bogen som sidförande - funkar i öppna också

man fumlar lite sedan får man och hästen bättre stil på korrdinationen

jag tcyker att det är svårt att använda spöet - att hålla det rakt upp är inte att rekomendera på en unghäst i alla fall - för råkar de sprätta till så kommer det bli ett ryck i tömmen osm komemr få spöet att "mana på"

Egentliegn skall man ha spöet bakåt nedåt - men skall man använda det då så får man ju hala fram det - och nej - jag är för fummlig :crazy:

Kul är det :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Stolt matte har fått till lite skänkelvikning idag! :p

Tyvär missade jag den som blev bäst enligt min kompis som red samtidigt, jag lyckades kliva på tömmen och höll på att trilla omkull. :o
Pålle tuffade snällt på sidvärts, men jag missade liksom det hela!
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

tänk på att inte ha så långa öglor - du kan fasta och hästen kan bli rädd och du kan dras med i en otäck olycka

Grattis i alla fall

Hur gjorde du?
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Det var just en för lång ögla jag trampade i! Försöker se till att de har vettig storlek, men var så inne i att försöka gå åt sidan att jag glömde tömmen!

Jag gick på hörnlinjen förvänd halvt igenom har jag lärt mig det heter. Alltså från C eller A till B eller E om man ska använda bokstäverna på banan.
Var noga med stöd på yttertömmen och la ner innertömmen och duttade mot typ skanken på innersidan. Första gångerna resulterade det i att vi raglade höger-vänster-höger-vänster som fyllon, men till slut funkade det! :laugh:
Ska fortsätta nästa gång jag tömkör på banan! Törs inte prova de dagar jag bara kör i skritt, för då är jag i en av hagarna. Är ju lite nybörjarklantig så jag är rädd att när jag är i hagen jag råkar vingla in hästen i elstängslet!
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Har jag gjort med min nordis - hästen blev livrädd för tömmen efter det. Hanär superkänlsig tror därefter att jag kan skicka el i tömmen

Som tur var var de blå - jag var tvungen att byta färg och spendera lång tid att bli sams med tömmen igen

Jag hade ridbana bredvid hagen hade glömt att stänga av elen :eek:
 
Sv: Tömkörning sidvärts, hur då?

Oj vilken osis! :crazy:
Synd man inte kan förklara för sina pållar ibland varifrån obehaget kommer!
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 665
Senast: nypet
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 383
Senast: Lindon
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Natasha
·
S
Körning Jag skulle vilja köra in min vuxna häst. Jag funderar nu, hur långa tömmar skall jag ha när jag tömkör? Min häst är fullstor, ca 1.65...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Skogstamefan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp