Bukefalos 28 år!

Tömkörning.

Grazing

Trådstartare
Vad är rätt och fel när det gäller tömkörning? Finns det rätt och fel eller är det bara olika tömsättning för olika hästars behov?

Vad är felen dom flesta gör när det gäller tömkörning?

Jag har fastnat för tömkörning och jag och hästen har kommit ganska långt. Gått en del kurser osv men vill lite lära mig mera om olika sortes tömsättningar och varför man har tömmarna som man har dom.

Har försökt att söka runt lite men hittar generellt ganska så lite om tömkörning plus det att alla gör på så olika sätt.
 
Sv: Tömkörning.

Jag kan inte mycket om tömkörning själv, men har tipsat via pm åt dig om en jättebra bok/dvd som jag lärt mig mycket av då jag ska börja tömköra nu i vår. Hoppas det hjälper! :)
 
Sv: Tömkörning.

Vad är rätt och fel när det gäller tömkörning? Finns det rätt och fel eller är det bara olika tömsättning för olika hästars behov?

Vad är felen dom flesta gör när det gäller tömkörning?

Jag har fastnat för tömkörning och jag och hästen har kommit ganska långt. Gått en del kurser osv men vill lite lära mig mera om olika sortes tömsättningar och varför man har tömmarna som man har dom.

Har försökt att söka runt lite men hittar generellt ganska så lite om tömkörning plus det att alla gör på så olika sätt.

Jag är inget proffs, men nästan enbar tömkört under 2012. Devanligaste två felen jag sett är desamma som vid ridning.

1. Du blir för "handdominerad" i din tömkörning och kortar upp hästen att knäcka ihop halsen i stället för att lära den att söka bettet. Lika vanligt inom ridning. Hästen ska följa med nosen nästan ända ned till marken om du länger på tömmen. Punkt.

2. Du förväntar dig för snabba resultat och ger upp kontinuiteten på tömkörningen. Eller tror att du "gör fel" och börjar korrigera för mycket för snabbt. Hästen behöver upprepning. Det behöver säker du också. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 696
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp