Bukefalos 28 år!

Tömmar för tömkörning

I

Iza

Är det någon skillnad på vilka spännen på tömmarna man har, vanliga spännen eller hakar? Rent funktionsdugligt och hållbart.
 
För mig går känslan före funktion, metall hakar har en tendens att skallra mot bettringarna så jag föredrar vanliga spännen (pållen är inte förtjust i metall mot metall känslan).
En nackdel med spännen är att tömmarna kan lätt snurras och att dregelmonstrerna hemma kladda ner lädret fullständigt. För att undvika att den torkar och spricker får man köra en grundlig rengöring efter varje pass.
Det viktigaste är att tömmarna går att dela, rent säkerhetsgrej, jag föredrar lädertömmar med en delbar snurrmojäng som håller tömmen ”knorr-fri”.
 
vanliga spännen är helt klart bäst. Hakar kan lätt irritera hästen då dom kan skallra mot bettringen. Tömmen blir mer stadigare och man får bättre kontakt med spännen. Och tömmar i läder är bäst.. :)
 
Tackar er båda för era svar.

Beställde i söndags lädertömmar med hakar. Men efter era svar så har jag nu ringt och ändrat till vanliga spännen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 304
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 657
Senast: Shixle
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
67 334
Senast: Scata
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 269
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp