Bukefalos 28 år!

Tokiga annonser och svar

Lyan

Trådstartare
Vad har ni sett för roliga och konstiga annonser? Eller har ni fått något svar som varit helknasigt?

Jag börjar med en som ständigt dyker upp i mitt facebookflöde och eftersom hennes annonser ser ut som de gör så började jag spara dem när jag hade tråkigt. Jag vet att hon har ännu fler konton, men någon måtta på ”spionerandet” får det vara :angel: 🤣
IMG_1053.jpeg
 
Vad har ni sett för roliga och konstiga annonser? Eller har ni fått något svar som varit helknasigt?

Jag börjar med en som ständigt dyker upp i mitt facebookflöde och eftersom hennes annonser ser ut som de gör så började jag spara dem när jag hade tråkigt. Jag vet att hon har ännu fler konton, men någon måtta på ”spionerandet” får det vara :angel: 🤣
Visa bifogad fil 144991
Tycker mest detta är tragiskt faktiskt. Sorgligt.
 
Vad har ni sett för roliga och konstiga annonser? Eller har ni fått något svar som varit helknasigt?

Jag börjar med en som ständigt dyker upp i mitt facebookflöde och eftersom hennes annonser ser ut som de gör så började jag spara dem när jag hade tråkigt. Jag vet att hon har ännu fler konton, men någon måtta på ”spionerandet” får det vara :angel: 🤣
Visa bifogad fil 144991
Det är ju uppenbarligen inte en lönsam hobby, och att ha flera konton där man ber om gåvor är väl lite väl systematiskt. Men finns det "enablers" så kommer det väl fortgå.
 
Jo, det kan jag nog hålla med om faktiskt. Om det inte är någon som försöker scamma till sig pengar. Men knasiga annonser är det ju helt klart ändå
Det känns som att det är svårt att scamma till sig några större summor på det viset och med den typen av språk. Jag tror mer att det är någon som genuint har det svårt och som behöver lite hjälp. Kanske svårt på mer än ett sätt och behöver hjälp på mer än ett sätt, det låter jag vara osagt, men det låter ändå inte som en scammare för mig.
 
Det känns som att det är svårt att scamma till sig några större summor på det viset och med den typen av språk. Jag tror mer att det är någon som genuint har det svårt och som behöver lite hjälp. Kanske svårt på mer än ett sätt och behöver hjälp på mer än ett sätt, det låter jag vara osagt, men det låter ändå inte som en scammare för mig.
Jag håller med dig i det här fallet men faktum är att de bedrägeri som är lättast att luras in i är just när det handlar om småsummor. Folk är dessutom mindre benägna att anmäla och polisen mindre benägna att utreda om anmälan kommer in så en sådan bedragare kan komma undan helt och hållet och lurar man tillräckligt många blir det pengar.
 
Jag håller med dig i det här fallet men faktum är att de bedrägeri som är lättast att luras in i är just när det handlar om småsummor. Folk är dessutom mindre benägna att anmäla och polisen mindre benägna att utreda om anmälan kommer in så en sådan bedragare kan komma undan helt och hållet och lurar man tillräckligt många blir det pengar.
Jag förstår det. Jag svarade utefter den här personen och hur hon uttryckte sig i annonserna, språket och liknande. Det känns lite annorlunda än planerat lura till sig småsummor som till slut blir en slant. Det finns sådana här människor som inte har några pengar, av en eller annan anledning, oftast pga ett annat problem de behöver hjälp med att lösa av myndigheterna egentligen, men som inte menar att lura någon eller har något planerat lurande i tanken. De behöver bara pengar för de pengar de har fått har de redan använt.

Sedan finns det förstås scammare också men det känns som att det finns enklare sätt att scamma till sig pengar på. Att sälja saker och inte skicka tex och annat liknande. Mer planerat bakom på något vis. Men visst finns det som i första exemplet också, men jag tycker mer det är tragiskt än något annat. Det är min reaktion. Pengar får personerna ändå inte av mig, det ger jag till de jag känner och vet svart på vitt hur de har det, eftersom mina pengar inte växer på träd tyvärr. :)
 
Personen i första inlägget lägger ut enorma mängder smycken och smyckesdelar. Om det är köpt i Sverige så handlar det om mycket pengar. Mindre pengar om det är köpt på typ aliexpress, men ändå mycket med tanke på mängderna. Om man aldrig har råd till mat (vi pratar flera annonser varje månad och det är nog minst ett år sedan jag började reagera på annonserna) så kanske man får försöka inse att man inte har råd till sin hobby just då hur tråkigt det än är. Och varför ha annonser med minst fyra (jag har sett fler, men minns inte hur många) konton? Jag gissar på att hen blir blockad från grupperna pga tiggeri och/eller spam och därför skapar nya konton för att komma runt blockeringarna. Varje konto har också olika bostadsorter vilket, för mig, gör att det känns mer planerat och systematiskt
 
Personen i första inlägget lägger ut enorma mängder smycken och smyckesdelar. Om det är köpt i Sverige så handlar det om mycket pengar. Mindre pengar om det är köpt på typ aliexpress, men ändå mycket med tanke på mängderna. Om man aldrig har råd till mat (vi pratar flera annonser varje månad och det är nog minst ett år sedan jag började reagera på annonserna) så kanske man får försöka inse att man inte har råd till sin hobby just då hur tråkigt det än är. Och varför ha annonser med minst fyra (jag har sett fler, men minns inte hur många) konton? Jag gissar på att hen blir blockad från grupperna pga tiggeri och/eller spam och därför skapar nya konton för att komma runt blockeringarna. Varje konto har också olika bostadsorter vilket, för mig, gör att det känns mer planerat och systematiskt
Och det är det här jag menar- att inse, att personen kanske inte alls inser, att det är ett problem personen har. Som du skriver kan det ju vara billiga smycken.

Men visst, det kan vara planerat och systematiskt så att personen ifråga lever gott bakom skärmen, det vet vi inte.
 
Personen i första inlägget lägger ut enorma mängder smycken och smyckesdelar. Om det är köpt i Sverige så handlar det om mycket pengar. Mindre pengar om det är köpt på typ aliexpress, men ändå mycket med tanke på mängderna. Om man aldrig har råd till mat (vi pratar flera annonser varje månad och det är nog minst ett år sedan jag började reagera på annonserna) så kanske man får försöka inse att man inte har råd till sin hobby just då hur tråkigt det än är. Och varför ha annonser med minst fyra (jag har sett fler, men minns inte hur många) konton? Jag gissar på att hen blir blockad från grupperna pga tiggeri och/eller spam och därför skapar nya konton för att komma runt blockeringarna. Varje konto har också olika bostadsorter vilket, för mig, gör att det känns mer planerat och systematiskt
Kan jag kalla det för systematisk lathet kanske? För jag tror det är det. Finns det folk som tycker synd om en och ger en allmosor, då behöver man aldrig ta sig ur träsket och inse hur ohållbart ens levnadssätt är.

Ja, det kan finnas sjukdom, psykologisk sjukdom eller drogproblem bakom sådana här fall, allt möjligt, men blir man konstant omhändertagen av någon annan så slutar man snart ta hand om sig själv.
 
Kan jag kalla det för systematisk lathet kanske? För jag tror det är det. Finns det folk som tycker synd om en och ger en allmosor, då behöver man aldrig ta sig ur träsket och inse hur ohållbart ens levnadssätt är.

Ja, det kan finnas sjukdom, psykologisk sjukdom eller drogproblem bakom sådana här fall, allt möjligt, men blir man konstant omhändertagen av någon annan så slutar man snart ta hand om sig själv.
Det får allt vara väldigt speciella människor som inte föredrar att ta hand om sig själva. De allra flesta vuxna gör sitt bästa för att ta hand om sig själva men hur väl de lyckas beror såklart på många faktorer men lathet tror jag sällan är en av dem.
 
Det får allt vara väldigt speciella människor som inte föredrar att ta hand om sig själva. De allra flesta vuxna gör sitt bästa för att ta hand om sig själva men hur väl de lyckas beror såklart på många faktorer men lathet tror jag sällan är en av dem.
Ja, det är speciella människor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 726
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 985
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp