Tokiga saker vi hört pa sta'n ...

@holymary
Lite OT men finns det verkligen gula Flattar? :love:
Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare, måste va hur fina som helst!

De är superfina, i mina ögon finare än både svarta och bruna! Diskvalificerande färg på hundutställning men i övrigt reggas de i SKK, får gå på jaktprov, lydnad etc. Till och med avlas på!
 
@holymary
Lite OT men finns det verkligen gula Flattar? :love:
Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare, måste va hur fina som helst!

De är superfina, i mina ögon finare än både svarta och bruna! :pDiskvalificerande färg på hundutställning men i övrigt reggas de i SKK, får gå på jaktprov, lydnad etc. Till och med avlas på.
Man kan gentesta tik/hane vid parning för anlag för gult, har bägge det så kommer det med största sannolikhet bli några gula. Men de är rätt svårsålda vad jag förstått så man undviker en sådan kombination. Det bästa vore ju om tanterna i England som bestämmer kunde erkänna gult som en godkänd färg, likt labbar som kan vara gula, bruka och svarta, för de är otroligt vackra! Som en golden i sportbilsmodell :D
 
Det var några veckor sedan när jag var ute med min valp på promenad och som vanligt hade han sele på sig (typ H-sele). Fick då höra av en gubbe som kom fram att selar ska man absolut inte använda för det kan skada nacken/ryggen på hunden.
 
Vi ar i Stockholm for naga dagar infor resan hem. I morse gick jag och hundar i rask takt tvars over Kungsholmen nar en aldre man ropade argt (pa mycket behorigt avstand:angel:) att det var oansvarigt att ga sa fort med hundar att de var sa trotta att han sag tungorna.:confused::laugh:
 
Appropå Wachtel - hur uttalar man det egentligen? :o

Antingen med det tyska uttalet, som det stavas - "wachtel" med che-ljud. Eller med det svenska uttalet, vaktel :)
Det är lite olika hur man uttalar det. Dom som är mycket i Tyskland och jagar eller går prov uttalar det ofta på det tyska viset, annars är det nog minst lika vanligt med det svenska uttalet.
 
Det där med ovanliga färger kan vara knepigt. Mina dvärgpudlar är avblekta röda, och folk undrar ibland lite försiktigt om de är pudlar eller nåt annat. Pudlar ska väl vara svarta eller vita? :D

Isländska fårhunden fick höra att han var korsning mer än en gång, men det är ju ingen vanlig ras, så det bjöd vi på.
 
Många gånger vid det här laget fått frågan vad det är för vacker hund jag har... Svarar: Dobermann, och får tillbaka kommentaren: Men det kan det väl inte vara, dom är ju svarta och har stående öron...

Har inte förrän jag själv skaffade brun dobbis insett hur många som tror att dom bara finns i svart.

/Camilla
 
Många gånger vid det här laget fått frågan vad det är för vacker hund jag har... Svarar: Dobermann, och får tillbaka kommentaren: Men det kan det väl inte vara, dom är ju svarta och har stående öron...

Har inte förrän jag själv skaffade brun dobbis insett hur många som tror att dom bara finns i svart.

/Camilla

Även om man har en klassiskt tecknad svart & rost så undrar folk vad det är för något, en okuperad dobermann är absolut inte någon dobermann - det ser väl vem som helst att den där ser alldeles för snäll ut! :laugh:
 
Haha, vilken rolig tråd! :D

Jobbar på djuraffär, och får in en karl som vill byta foder åt sin överviktiga hund. Jag frågar vilket foder han använder idag, och han använder då ett av de bättre lightfodren vi har. Men hunden går ändå upp i vikt..
Jag: "Men är du noga och följer foder-ransoneringarna?"
Han: "Jadå, till punkt och pricka. Använder ju en sån där måttkopp."
Jag: "Okej, vad konstigt.. För du ger väl ingenting vid sidan av?"
Han: "Jo, det är väl klart, han får ett grisöra om dan, och sen brukar han få en kvällsmackor med korv på! Pannkaka gillar han också! Annars är det ju synd om han, när han nu måste äta lightfoder och så."
Jag: (får svårt att hålla masken här..) "Jaha, men du tror inte att det kan vara gottat vid sidan av som gör att han inte går ner i vikt?"
Han: "Nej, det tror jag inte. Så jag vill testa ett annat lightfoder!"

Alltså... :banghead: :banghead: :banghead:
 
Har i USA galler det rottisar ocksa ... en rottis med svans kan inte vara renrasig, det vet ju alla.:angel: (Sa mitt svar blir alltid en liten lection om hur det ar olagligt att kupera i Europa dar rasen kommer ifran:grin:)
 
kl

Väcker denna tråden till liv igen. Fick veta igår av min mamma att deras grannar där dem bor i Portugal har två shäfrar, varav den ena tiken hoppat på mina föräldrars storpudel iaf två gånger. Lyckligtvis blev ingen skadad, men det gör det ju inte mindre allvarligt för det. När dem påtalade det för ägarna fick dem bara till svar "dogs do fight", som om det är helt normalt att hundar slåss för jämnan... :banghead:
 
Grannen: "Vilken djurplågare du är!"
Jag: "Vad menar du?"
Grannen: "ja, som håller på och klappar och skämmer bort hunden sådär."

Lite oväntat bemötande med tanke på att jag var nyinflyttad och det var första gången vi sågs :crazy: Fick också veta att jag borde avliva min hund för att den var för stor (26 kg eurasier) och skaffa barn istället.
 
Hörde en expedit prata med en kund i en djuraffär. Kunden var en ung tjej som skulle få hem sin första valp. Expediten drar en underlig harrang om att förr minsann, då kunde hundar äta människomat och det gick bra att bara fodra dem med matrester men numera är de så sönderavlade att man måste köpa färdigfoder. Känns som en underlig grej att säga när man arbetar med att sälja foder. :cautious:
 
Att belgare inte jagar - de är ju vallhundar, alltså vallar de givetvis rådjuren i skogen och det är därför helt ok :banghead:. Detta sagt av en dam som själv haft grönisar när jag förklarade varför min daghundsterv inte fick gå lös i skogen hur som helst.

Och just det, min dagjaktlabbe är naturligtvis en blandras för han "ser inte ut som en labrador". När jag försökte förklara skillnaden och att Frippen är en renrasig reggad hund så skakade tanten bara medlidsamt på huvudet. När jag mötte henne ett par månader senare, den här gången även med min nyinförskaffade jaktlabbe, så såg jag att hon verkligen tänkte att "den där tjejen har blivit totalt blåst av någon som bara är ute efter pengar".
 
Att belgare inte jagar - de är ju vallhundar, alltså vallar de givetvis rådjuren i skogen och det är därför helt ok :banghead:. Detta sagt av en dam som själv haft grönisar när jag förklarade varför min daghundsterv inte fick gå lös i skogen hur som helst.
Min dobermann är ju en vakthund sååå, han vaktar bara mot rådjuren (och allt annat som springer) ? Då kan han ju med vara lös, för han skyddar ju bara mig mot de hemska vilda djuren:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 485
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Ni har sakert sett dem pa tv eller last om dem i dagstidningar och skvallerblaskor. Manniskor som utat sett lever ett helt normalt liv...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: Sastra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp