Tolka hästen kroppsspråk

Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Petandet gillar ingen häst.

Dra den i svansen så den sätter ner o beröm istället.

Var bestämd o konsekvent från början så kommer ni inte in i den där onda cirkeln. Det gäller även vid longeringen. Är det trav... så är det det som gäller-Nu! Träna igångsättningar o tempoväxlingar. då kan man också ge mer beröm än om den bara får trava runt runt. Skittråkigt o meningslöst.

Svårt att säga hur jag "petar" men att dra i svansen har jag inte provat. Ska testa det. Att vara bestämd och konsekvent är vad jag menar att jag bör bli bättre på. Jag tror det är det mycket av det sitter. Det måste vara väldigt tydligt och jag får inte lämna utrymme för misstolkning. När det tex är trav vid longering så är det alltid trav som gäller. Det har jag aldrig tummat på. Han travar ju också, men jag skulle önska att han travade avspänt. Istället travar han med spänd kropp och ilsket kastande med huvudet. Han ökar farten och ibland försöker han preja mig och slänger in bakdelen mot mig. Han visar en väldigt tydlig irritation. Tempoväxlingar och övergångar är just vad vi övar på. Att bara trava runt i samma tempo kan ju tråka ut vem som helst :p
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Typ sånt där kallar jag mjuka metoder.
Motsatsen är inte nödvändigtvis "hårda" metoder, men som att "peta till" om han hytter med benet tycker jag inte är "mjuka metoder" eftersom det inte visar honom att du förstår dig på hans problem, utan bara "klagar" på vad han gör.

Svårt att förklara hur jag menar :p
Har du något förslag på hur jag ska göra med bakbenen istället? När jag tex borstar svansen gör han likadant efter en stund för han tycker jag hållit på för länge. Jag slutar när jag är klar, men han vill välja själv när jag ska vara klar. Hur går jag honom att acceptera? När han ställer ner benet får han beröm och klapp. Det är mitt sätt att visa vad jag vill, men det har inte hjälpt än. O_o
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Jag försökte förklara i något tidigare inlägg "advance and retreat", men det är dels svårt att beskriva i text utan att skriva en hel novell, dessutom handlar det mest om timing och att läsa och tolka hästen på rätt sätt och att reagera korrekt utefter det. Jag tycker att det låter som att du skulle behöva hjälp på plats av någon som kan visa dig "titta nu gör han såhär(blir kanske spänd runt ögonen), ser du att han redan här ger dig en signal att han är osäker? gör nu såhär.. ser du att han slappnar av..?" osv.

Det går liksom inte att läsa sig till.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Han är väldigt tydlig så man ser lätt en spänning eller när han är avspänd och tillfreds. Men det går fort. Väldigt fort. Han kan stå och bli borstad och vara helt cool. Plötsligt hytter han med ett bakben. Om jag ignorerar det eller trycker till honom för att han ska sluta så sparkar han mera/kraftigare istället. När han gjort ett flertal försök och jag inte slutat borsta så slutar han bara som om inget hänt. Han liksom accepterar att det inte går att sparka för att jag ska sluta. Det är ju bra i sig, men nästa gång är vi där igen. Samma procedur.
Jag provade faktiskt Axels tips om att dra i svansen häromdagen och det fungerade. Nu var det bara en gång så jag vet inte om det var en tillfällighet, men jag ska prova igen för att se.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ang. borstning, kanske prova att byta borstar så de är mjukare? En häst jag hade klarade inte av minsta hårda strån, bara mjuka nästan menlösa borstar accepterades.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 022
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp