Tolka hästen kroppsspråk

Ela66

Trådstartare
Att läsa av hästarnas signaler/kroppsspråk är inte alltid helt lätt. Här har jag stött på en som är svår. Hur skulle ni tolka det här?

En ponny på 5 år. Har alltid varit en bestämd herre som hela tiden försöker ta sig friheter, tränga sig på osv. Man får vara bestämt och visa var gränserna går hela tiden. Funkar bra uppställd, men viftar gärna med ett bakben för att liksom varna när man är där och borstar. Efter upprepade tillsägelser ger han sig. Ponnyn är van att longeras och tömköras. Longeringen påbörjades så smått för ett par år sedan och har aldrig varit något problem. Han gör det han ska. Förra året reds han in. (sadel och tränsvan sedan tidigare). Efter att ponnyn började ridas så visar han upp ett betydligt surare beteende vid hantering. Det är mycket hugg i luften, öron bakåt och kast med huvudet. (och däremellan en ängel) När han longeras är det samma sak. Hela ponnyn blir irriterad när man ber om trav. Det är samma sak om han har sadel och träns på sig eller bara en grimma. Slappnar av korta stunder bara. Vid ridning har han varit glad och avspänd tills han upptäckte att man kan bocka. (och ryttaren seglade av) Efter detta har han betydligt svårare för att vara avspänd under ryttare. Men hur sur och irriterad han än är under ridning och longering så är det inte alls samma sak när man tömkör. Då är det öron framåt, en glad uppsyn och en avspänd kropp. Han är också rätt irriterad när man går på promenad. Han verkar inte vilja ha människor vid sin sida. Vid ridnig har detta varit tydligt. Med ledare irriterad och utan ledare avspänd. (Men efter ryttaren seglade av och ponnyn blev så spänd så kan denne ryttare inte rida utan att jag håller ett grimskaft.) En duktigare ryttare skulle vara önskvärt men det har jag inte hittat.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det här. Han är kollad och frisk. Han gör i stort sett samma arbete vid longering och tömkörning men det ena går galant och det andra ger sura miner, irritation och spänningar. Hur ska jag hantera det? Vad har ni för förslag? Hur skulle ni gjort? Hur tolkar ni beteendet?
Han har en mamma som är känd för att vara en riktig surkärring, men som också är en stjärna med ryttare på. (ridskoleponny). Visst kan humöret gått i arv, men han visar upp så olika beteenden vid longering/ridning jämfört med tömkörning så jag tycker det är anmärkningsvärt. Jag kan inte tyda det!
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Svårt att säga men efter att själva haft hästar med knepiga diagnoser som inte alla veterinärer sett, tror jag att han har något som stör honom.
Jag tycker inte hästar beteer sig sådär utan anledning.

Hur reagerar han på en riktig palpation av en erfaren hästfysioterapeft eller veterinär som duktig på mjukdelar? Tänker att är det något borde det märkas i mjukdelarna någonstans.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Smärta vid arbete på böjt spår.
Gissningsvis ryggen då ryttare tydligen inte är populärt.
Men kan även vara i någon led i extremiteterna.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Smärta vid arbete på böjt spår.
Gissningsvis ryggen då ryttare tydligen inte är populärt.
Men kan även vara i någon led i extremiteterna.

Ryttaren i sig bryr han sig inte om. Det verkar mer handla om situationen. Han kan gå och lunka fram och plötsligt så får han fnatt. (och vi kan inte märka någon anledning alls. Det bara kommer) Det börjar snabbt och slutar lika snabbt. Ryttaren kan luta sig, klappa överallt, hänga åt sidorna osv och han bryr sig inte. Han är likadan både på böjt spår och på rakt spår när man leder eller går brevid. irriterad. men vid tömkörning är varken raka spår eller böjda några probmem. Då ser han bara glad och harmonisk ut. Jag fattar inte. Vill han bli en körponny?:D
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Vet inte om humör kan gå i arv direkt. Men givetvis lynne och personlighet. Båda två kan vara lika till sinnet men det är inte dåligt humör dom dras med isf, utan troligen är dom missförstådda. Det kanske är hästar med mycket integritet som säger ifrån när de inte blir väl hanterade.

Det skulle kunna vara så att hästen inte tycker att ridningen är en positiv aktivitet. Vad det beror på kan vara osäkerhet, förvirring, press, obehag, mm. Och hanteringen leder ju i regel till ridning/longering för honom så det är isf inte konstigt att han reagerar redan då.

Jag hade försökt lägga upp träningen på ett sätt som var trivsamt för hästen. Kanske börjat klickerträna istället en tid, det brukar få dom flesta hästar att skina upp och växa som individ.

Vid ridning hade jag jobbat mycket korta pass, fokuserat och positivt. Hästen kanske växer eller behöver mogna i kropp och balans. Haft låga krav, börjat med skritt och byggt muskler och balans i den gångarten till att börja med.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Vad lustigt.. Först lät det som att han hade ont men om han blir en helt annan häst vid tömkörning blir jag tveksam. Kan ju vara något med positionen att göra som du redan var inne på. Vid longering är det ofta en mer drivande position. Fokus mer mot bogen. Vid tömmandet blir det en annan position, typ vallning lr vad det nu heter. Oxå en ledande position fast inte lika trängande om du förstår vad jag menar.

Hur är han om du går framför honom? Följer han dig? Är det när du går vid bogen som han surar mest eller är det samma?

Han kanske även är spänd? Hur är han vid rakt spår? Skillnad på uteritter och ridbana? Sitter sadeln bra?
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Låter lite som min surkärring, hennes beteende var delvis personlighet, delvis dålig sadel, delvis sadelgjords tvång och sist trånga tornutskott. Dåliga sadeln gav henne också spänningar och blev helt stel och felmusklad.

I longeringen så anföll" hon en eller rusade på(tömkörning gick super bra), i ridningen gick det bra att rida ut rakt fram både med sadel och utan(iofs så rusade hon då också samt stegrade/bockade, men var alltid på samma ställe och bara att hon testade mig.) I hanteringen var hon livsfarlig, gick över en och dominerade totalt, gick knappt att ta henne till hagen.
Trailer vägrade hon gå in i, lastbil dansade hon upp i.

"Lösningen" blev; massage, ny sadel, uppfostring*1000000 och att lära sig läsa henne. Då hon kan vända totalt från myspys till huggorm, men hon är en miljon gånger bättre nu än när jag fick henne. Och jag ångrar inte köpet, trots att hon sparkar sönder box inredningen, har bitit mig och sparkat mig, är sjukt jobbig att rida i form m, m ^_^. Hennes bra dagar är de jag lever på :love:
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Han låter väldigt lik vår ponny faktiskt.
Han påverkas enormt av människans position och hur energin riktas. Vid longering fokuserar man på hästen så mycket samt att du blir i en mer provocerande position. Vid tömkörning tänker du antagligen mer framåt, samt att du är mer bakom och inte så drivande position.

Om ponnyn är osäker och har en tendens att bli introvert när den blir osäker, så kan den verka lugn när man håller på med allt möjligt, så länge den får stå still eller gå långsamt. Då kan den liksom hålla sig introvert och "härda ut".
Om "pressen" blir för stor växlar han till extrovert och "far iväg". Det känns som att det bara kommer från ingenstans, just för att deras signaler är så små när de är introverta. Samma om man ber om trav tex, då kan saker som var "ok" i skritt vara "katastrof!" istället.

Vi jobbar med att hjälpa honom igenom den här osäkerheten, vi har hjälp av en duktig tränare och jag vet inte om det känns vettigt att beskriva hur vi gör, det kan bli så fel om just det inte passar din ponny.
Ni behöver också hjälp att lära er att läsa och förstå ponnyn.
Var i landet bor ni, jag kanske kan tipsa om någon tränare om du vill.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Håller med dig här, Skuggi. Osäkerhet visar sig ofta som en inåtvänt uthärdande, men det är jättesvårt att läsa av om man inte är van.

Jag är övertygad om att föl lär sig beteenden av sina mammor, (har många exempel här på gården!) så är han lite knepig till humöret kommer det säkert i grunden från hans sura mamma.

Har ett exempel hos grannen, vars unghäst är en kopia av mamman, som är en lady med mycket bestämda åsikter och stark integritet. Hos den gamla är det numera parat med klokhet, lugn och överseende, men dottern har från början talat om vad hon tycker om att människor kommer där och bestämmer vad hon ska göra! Så snart det ställs krav på henne protesterar hon ilsket, slänger ut en hov, gör små utfall, bockar osv.

Där har receptet varit att härda ut, genomföra varje moment trots protester, lugnt och bestämt. Öka kraven i små, små steg, berömma mycket när det går bra och hitta på övningar så att hon får tänka mycket. Intelligent häst som avskyr när det blir för tråkigt och enahanda.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Du säger att duktig ryttare hade varit önskvärt. Vad talar vi om då? Är det halvdan ryttare du sätter upp kanske det kan bero lite på det? En ryttare som kan läsa av hästen med god balans som inte stör hästen kanske är det bästa att börja med? Annars ställer man ju oerhörda krav på en oerfaren häst? Vem ska rida in vem?
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Vad lustigt.. Först lät det som att han hade ont men om han blir en helt annan häst vid tömkörning blir jag tveksam. Kan ju vara något med positionen att göra som du redan var inne på. Vid longering är det ofta en mer drivande position. Fokus mer mot bogen. Vid tömmandet blir det en annan position, typ vallning lr vad det nu heter. Oxå en ledande position fast inte lika trängande om du förstår vad jag menar.
Ja jag tror det har med positionen att göra på något vis, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som irriterar. Ibland går det fin i ena varvet, nöjd och börjar trava mjukt. Sen byter vi varv och i andra varvet blir det sura miner och racerigångsättning. Sura ögonkast och en märkbart irriterad häst. Sen slappnar han av och travar lugnt och avspänt en bit för att rätt som det är börja kasta med huvudet och bli jättesur igen. Det är så skumt. Det som är mera konstigt är ju att han aldrig gjort så här tidigare. Detta började efter han började ridas och sen efter ett par månaders vintervila har det blivit ännu värre.

Hur är han om du går framför honom? Följer han dig? Är det när du går vid bogen som han surar mest eller är det samma?
Det varierar. Han kan gå hur lugnt som helst för att rätt vad det är kasta sig framåt mot mig. Man får vara beredd. När jag stannar honom då så tittar han bara på mig som om han ville säga -jag har inte gjort något.
Han ifrågasätter hela tiden.
Han kanske även är spänd? Hur är han vid rakt spår? Skillnad på uteritter och ridbana? Sitter sadeln bra?
Han trivs bättre ute i skogen än på ridbanan i och för sig, men innan han började så här reds han några varv på banan och sen red vi ut. Han är likadan på rakt som böjt spår. Sadeln ligger bra och han är likadan även utan sadel. vilken utrustning som sitter på eller om han har ryttare eller inte verkar inte spela någon roll. Han liksom växlar humör från noll till tio sekundsnabbt och lika snabbt tillbaka igen.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Han låter väldigt lik vår ponny faktiskt.
Han påverkas enormt av människans position och hur energin riktas. Vid longering fokuserar man på hästen så mycket samt att du blir i en mer provocerande position. Vid tömkörning tänker du antagligen mer framåt, samt att du är mer bakom och inte så drivande position.
Ja positionen verkar spela roll, men det gjorde den inte tidigare och det tycker jag är lite konstigt. Han har alltid visat lite irritation när han leds, men vid longering har han aldrig visat detta tidigare. Ju mer tränad han har blivit desto mer har dessa tendenser ökat. Det känns som protester.
Om ponnyn är osäker och har en tendens att bli introvert när den blir osäker, så kan den verka lugn när man håller på med allt möjligt, så länge den får stå still eller gå långsamt. Då kan den liksom hålla sig introvert och "härda ut".
Om "pressen" blir för stor växlar han till extrovert och "far iväg". Det känns som att det bara kommer från ingenstans, just för att deras signaler är så små när de är introverta. Samma om man ber om trav tex, då kan saker som var "ok" i skritt vara "katastrof!" istället.
Han är väldigt självsäker. Mera den kaxiga typen. Från han var liten har han alltid visat vad han vill och alltid försökt få göra som han själv vill. Man får vara bestämd och tydlig mot honom. I hagen tex. Där kommer han till alla. Han nästan "kliver upp i knät" på folk så man måste markera när det räcker, när han kommer för nära osv. Om jag hämtar en annan häst i hagen går han alltid in framför oss och bromsar upp så att jag måste be honom flytta på sig. (han försöker flytta på mig). Han är påhittig och vill att det ska hända saker. Tycker inte om att bara gå i hagen, men samtidigt så vill han (verkar det som) inte bli omdedd att göra saker utan få göra vad han själv vill hela tiden. Hästen som bestämmer i hagen går på väldigt tydligt ibland för han försöker även med henne, vilket som tur är inte är någon ide. Hon vet hur hon vill ha det i sin hage. Det känns som om det är svårt att få honom att acceptera att det är vi människor som sätter ramarna. Han har en stor integritet och det får vi ju ta hänsyn till, men samtidigt måste vi sätta ramarna.
Vi jobbar med att hjälpa honom igenom den här osäkerheten, vi har hjälp av en duktig tränare och jag vet inte om det känns vettigt att beskriva hur vi gör, det kan bli så fel om just det inte passar din ponny.
Ni behöver också hjälp att lära er att läsa och förstå ponnyn.
Var i landet bor ni, jag kanske kan tipsa om någon tränare om du vill.
Jag har en tränare som ska komma snart. Jag hoppas det kan vara till hjälp för jag tror det är bra att någon utifrån tittar på det hela, som kan vara objektiv. Det är svårt att vara det med sina egna hästar tycker jag.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Har ett exempel hos grannen, vars unghäst är en kopia av mamman, som är en lady med mycket bestämda åsikter och stark integritet. Hos den gamla är det numera parat med klokhet, lugn och överseende, men dottern har från början talat om vad hon tycker om att människor kommer där och bestämmer vad hon ska göra! Så snart det ställs krav på henne protesterar hon ilsket, slänger ut en hov, gör små utfall, bockar osv.

Där har receptet varit att härda ut, genomföra varje moment trots protester, lugnt och bestämt. Öka kraven i små, små steg, berömma mycket när det går bra och hitta på övningar så att hon får tänka mycket. Intelligent häst som avskyr när det blir för tråkigt och enahanda.

Det låter precis som ponnyn. Känns som han är för klok för sitt eget bästa. Snabb som attan i tanken och det går fort att lära, men det går ju lika fort att lära in något fel. Det krävs mycket av människan i ett sånt läge. Han vill inte heller ha tråkigt, men vill bestämma själv vad som ska ske. Jag kanske faktist varit för mesig? Det kanske inte är svårare än så? Jag vill inte gärna ta strid med en häst utan försöker få dem att förstå, men jag kanske måste vara lite tuffare? Har funderat på att börja klickerträna ponnyn. Då måste han tänka och mental träning kan nog vara bra för en sån som han.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Du säger att duktig ryttare hade varit önskvärt. Vad talar vi om då? Är det halvdan ryttare du sätter upp kanske det kan bero lite på det? En ryttare som kan läsa av hästen med god balans som inte stör hästen kanske är det bästa att börja med? Annars ställer man ju oerhörda krav på en oerfaren häst? Vem ska rida in vem?

Ryttaren som rider ponnyn är bra på det viset att hon har en väldigt bra balans, är mjuk och följsam och hittar inte på en massa eget utan gör som jag säger. Hon är lugn och orädd.
Men det handlar om en liten ponny och ryttaren är alltså inte så stor. (en lite tjej på 13 år) När ponnyn fått sina fnatt orkar hon inte varken stanna honom eller få upp hans huvud när han bockar och då har det resulterat i att hon åkt i backen. Inte så bra. I det läget hade det varit bra med en ryttare med lite mera styrka som hade kunnat stoppa. Att ponnyn testar gränser även med ryttare är ju inte så konstigt med tanke på att han testar gränser när det gäller allt annat. Nu har han ju lyckats få av ryttaren alla gånger han försökt och då märker han ju att det funkar. Den gränsen vill jag inte att han ska överskrida. Men att få tag på vuxna ryttare till en ponny på 1,25 är inte lätt vill jag lova. Nu får ryttaren rida och jag går och håller i ett grimskaft som extra säkerhet.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Klickerträning är säkert bra, samt att göra arbetspassen så varierade som möjligt. Lägga in lite tankearbete, inte bara gå runt på fyrkantsspåret. Bommar i olika formationer som man ska gå över/ mellan/ bredvid osv, koner, bildäck, vad man kan komma på (som inte innebär någon skaderisk förstås!).
En massa beröm när det blir rätt, lugn och fast korrigering när det blir protester.

Grannen har nu kommit så långt att hon kan rida ett hyfsat pass på ridbanan utan att hästen bockar och slänger ut arga hovar. Det brukar komma lite bakåtstrukna öron, och lite ilskna kast med huvudet, men när hon märker att det inte går hem lägger hon ner igen.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Du skriver att han inte varit såhär förut, men han växer ju hela tiden, mentalt och fysiskt. Det är inte säkert att beteendet måste hänga ihop med ridningen, det kanske bara är en slump?

Det är svårt att vara själv med sina hästar, tränare är guld värd. Du kan också se om du kan be någon filma när du jobbar med hästen, ibland kan det ge en del att se sig själv utifrån.

Vår ponny blev vid ett tillfälle pressad lite över sin gräns med medryttaren, han provade då att bock-sparka bakut. Hon kunde/vågade inte riktigt säga ifrån då, och jag ville inte gå in och göra det då ponnyn hade rätt i sina protester i grunden. Så vi lät det vara, men den enda gången att han fick som han ville, det har nu blivit inetsat i hans lilla skalle, och minsta lilla han tror att han ska bli pressad för långt så kan man känna hur han spänner ryggen och förbereder sig för en bock-spark. Så, visst kan avramlingen ha lärt honom något oönskat.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Klickerträning är säkert bra, samt att göra arbetspassen så varierade som möjligt. Lägga in lite tankearbete, inte bara gå runt på fyrkantsspåret. Bommar i olika formationer som man ska gå över/ mellan/ bredvid osv, koner, bildäck, vad man kan komma på (som inte innebär någon skaderisk förstås!).
En massa beröm när det blir rätt, lugn och fast korrigering när det blir protester.
Vi har använt bommar, koner och cavaletti när vi varit inne på ridbanan, men där brukar vi bara gå en kort stund. Har varit mest ute i skogen. Beröm är viktigt absolut, men som du skriver, fast korrigering är också lika viktigt och det är det som den lilla ryttaren inte klarar av så därför får jag gå brevid och hålla i grimskafter och stå för korrigeringen. I de lägena skulle det vara bättre med en äldre ryttare som kan ta tag när det behövs.
Grannen har nu kommit så långt att hon kan rida ett hyfsat pass på ridbanan utan att hästen bockar och slänger ut arga hovar. Det brukar komma lite bakåtstrukna öron, och lite ilskna kast med huvudet, men när hon märker att det inte går hem lägger hon ner igen.
Det är nog den vägen man måste gå. Vara väldigt fast och bestämd för att visa vad som inte är okej, samtidigt som man slösar med beröm när det är rätt.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Du skriver att han inte varit såhär förut, men han växer ju hela tiden, mentalt och fysiskt. Det är inte säkert att beteendet måste hänga ihop med ridningen, det kanske bara är en slump?
Han har varit kaxig och ifrågasättande hela tiden från att han var liten. Det är under ridning som han inte varit så här förut liksom longeringen. Ridningen verkade han gilla. Var lugn och avspänd och tyckte det var roligt att det hände saker. Hur stabil som helst, men sen började han bocka helt plötsligt en gång. oförberedd ryttare dök av. Sen började han sticka och rejsade tills ryttaren flög. Vet inte om det bara är test eller vad, men efter det har han inte varit sig lik med ryttare.
Det är svårt att vara själv med sina hästar, tränare är guld värd. Du kan också se om du kan be någon filma när du jobbar med hästen, ibland kan det ge en del att se sig själv utifrån.
Tränaren kommer snart. väntar bara på att det ska smälta bort lite mer snö på ridbanan.
Vår ponny blev vid ett tillfälle pressad lite över sin gräns med medryttaren, han provade då att bock-sparka bakut. Hon kunde/vågade inte riktigt säga ifrån då, och jag ville inte gå in och göra det då ponnyn hade rätt i sina protester i grunden. Så vi lät det vara, men den enda gången att han fick som han ville, det har nu blivit inetsat i hans lilla skalle, och minsta lilla han tror att han ska bli pressad för långt så kan man känna hur han spänner ryggen och förbereder sig för en bock-spark. Så, visst kan avramlingen ha lärt honom något oönskat.
Ja det känns som om detta är nåt liknande. Enda skillnaden är väl att den enda "press" han varit utsatt för under ryttare sen det hände är att vi bett honom skritta på halvlång tygel. Det räcker för att han plötsligt exploderar, antingen i bocksprång på löpande band eller i full galopp. Man måste ju visa att man inte får göra så och samtidigt visa att han är duktig när han är lugn så att han accepterar utan att komma med protester. Det är en svår balansgång att få dem med sig ibland. Variera så att det inte blir tråkigt och inte sätta för mycket krav. Är de väldigt lättlärda så lär de ju sådant här också väldigt fort.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ja, det är ju svårt när inte ryttaren kan säga ifrån.
Med vår ponny så blev det ju sådär för att medryttaren inte vågade/visste vad hon skulle göra. Jag instruerade henne att be om bara ett steg fram och ge massor med beröm, men det funkade bara INTE.
När ponnyn började med mig sedan, så blev jag heligt förbannad och visade det :devil: så snart han gick fram så fick han beröm såklart.
Första gången var han ju helt slut, men nästa gång, med mig, så försökte han så snart jag bad om trav. Efter att ha fått säga ifrån på skarpen ett par gånger så har han slutat göra sådär med mig spontant, men är han trött så kan han börja tänka sådär igen. Nu räcker det med att jag "morrar" lite åt honom så skärper han sig, samma säger medryttaren.

I ert fall kanske det bara var något han kom på att testa en gång, och upptäckte att det var vansinnigt effektivt :cool:
Hoppas ni kan få hjälp av tränaren!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 027
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp