Tolka hästen kroppsspråk

Sv: Tolka hästen kroppsspråk

En tanke med bakbenet? Är det samma baakben som han viftar med, är det när du borstar på bakbenet så han är kittlig? Ibland kan det vara ett tecken på spänning...

Att köra in tycker jag låter som en utmärkt ide. En ponny som vill utföra jobbet är så mycket lättare än en som inte vill... Att ni hittar en arbetsform som han trivs med.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ja, det är ju svårt när inte ryttaren kan säga ifrån.
Ja det är svårt. Jag har förklarat hur hon ska göra, men hon är liten och tunn och orkar helt enkelt inte när ponnyn sätter igång.

Med vår ponny så blev det ju sådär för att medryttaren inte vågade/visste vad hon skulle göra. Jag instruerade henne att be om bara ett steg fram och ge massor med beröm, men det funkade bara INTE.
När ponnyn började med mig sedan, så blev jag heligt förbannad och visade det :devil: så snart han gick fram så fick han beröm såklart.
Om jag varit en mindre modell själv skulle jag kunnat rida ponnyn, men jag är för det första väldigt lång och väger 70 kg så att sätta sig på den lille känns inte alls rätt. Någon mindre ryttare försöker jag hitta. På marken kan jag ju jobba honom och som sagt vid tömkörning går det kalasbra. Han ser väldigt nöjd och tillfreds ut hela tiden. Vid longering däremot är han sur och irriterad. När jag ber om trav reagerar han inte alls först. Ber då igen och mer bestämt. Då kastar han surt med huvudet mot mig och kastar sig fram i trav. Ser väldigt irriterad ut. Ibland hjälper inte det utan jag får vara ännu mer bestämd, vifta med pisken tex. Då händer det att han sätter in rumpan mot mig och försöker sparka. När jag svarar på det hugger han i luften och sparkar ännu mer. Jag ger mig förstås inte förrän han slutar, men då slutar han och ser fortfarande väldigt irriterad ut. Det är inte -okej. jag accepterar. Så här gör han inte ofta, men när det blir så är det inte lätt att få honom att sluta. Han svarar upp hela tiden och ökar sina protester bit för bit. Han är jäkligt envis.
Första gången var han ju helt slut, men nästa gång, med mig, så försökte han så snart jag bad om trav. Efter att ha fått säga ifrån på skarpen ett par gånger så har han slutat göra sådär med mig spontant, men är han trött så kan han börja tänka sådär igen. Nu räcker det med att jag "morrar" lite åt honom så skärper han sig, samma säger medryttaren.
Nu blev jag taggad. Ska gå ut och longera nu och vara tuffare och hoppas det ger effekt.
I ert fall kanske det bara var något han kom på att testa en gång, och upptäckte att det var vansinnigt effektivt :cool:
Hoppas ni kan få hjälp av tränaren!
Ja det är just så jag tror det är. Men det gick väldigt fort för honom att fatta det. Synd att det är så jäkla svårt att bryta det bara.:cry:
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

En tanke med bakbenet? Är det samma baakben som han viftar med, är det när du borstar på bakbenet så han är kittlig? Ibland kan det vara ett tecken på spänning...

Att köra in tycker jag låter som en utmärkt ide. En ponny som vill utföra jobbet är så mycket lättare än en som inte vill... Att ni hittar en arbetsform som han trivs med.

Det är båda bakbenen lika ofta. Ibland bryr han sig inte alls om att jag borstar och ibland viftar han med bakbenen hela tiden. När han lyfter och liksom varnar petar jag till honom, då lyfter han igen, jag petar till lite mer bestämt, han lyfter igen och så där håller vi på tills han ger sig. Det brukar ta 10-15 gånger innan han slutar. Han vill liksom ha sista ordet hela tiden. (och det går jag inte med på).
När jag borstar honom i boxen, vilket händer ibland, så bryr han sig inte alls. Då får jag borsta överallt utan reaktion.
Skulle vilja köra in honom, men det har jag inte kunskaper till själv. Det får bli fortsatt tömkörning.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Låter som din häst har mkt i huvudet ;). Min ena är lite sån själv. Antingen allt lr inget. Och fort går det! Är inte så stor så det är knepen man får ta till och själv vara snabb å ha bra balans. Hehe.. Vissa är väll så men det är ju skillnad på glädjeskutt, frustration och bara ren energi.

En häst som satt det i system att hitta på hyss. Tex sticka så gäller det att man är där och säger till när hästen tänker göra det. Inte när den redan är påväg. Så full fokus på det ni ska göra och minsta lilla att kolla åt annat håll. Komma lite före så visa att nu tar vi det lugnt. Sen jag bryr mig inte om hästen står och är smått hysterisk bara hon lyssnar och vet vad jag står. För det ger med sig alltid med tiden. Har jag inte uppmärksamhet på hästen kan jag heller inte kräva att hon ska ha det på mig. Tex pratar i stallgången med människa. Hästen blir frustrerad. Skrapar. Jag väntar bara ut. Många säger till. Men min erfarenhet är att i det långa loppet är det bättre att ignorera eftersom jag får skylla mig själv. Har jag däremot bett om något och hästen börjar härja då säger jag till. Sen att man oxå menar det. Alltså inte bara med rösten. Vi människor måste bli bättre på det så vi inte säger en sak med rösten och en annan sak med kroppen.

Jag har lättare att vinna från ryggen på hästar som bockar, tar bettet, stegrar sig. Handlar om teknik och tajmning. Men det går absolut även från marken. Samma sak där och vara skitsnabb med eftergiften!
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Har du provat med löslongering? Det är jättekul och så lär sig ponnyn att följa dig och gångarter på kommando. Kan vara väldigt nyttigt om den är litet svår att rida för ovan ryttare.. Sedan kan du träna in trix och grejjer. Saker du ser på cirkus osv. Ej stegring och dominanta farliga grejjer utan roliga saker. Han får möjlighet att bryta sig ur och säga att du är dum och du får möjlighet att snällt korrigera och få till att det är roligare och samarbeta...

Sedan olater som tex lyftande av bakben kan man använda för att lära in just lyft- beröm duktig häst. Sedan när det är fel säger man till och sedan säger man lyft så att ponnyn gör det på kommando...
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ja, jag har en känsla av att de lär sig "dåliga saker" 1000 ggr snabbare är bra saker ibland :rofl:

Det du beskriver både i longering när du ber om trav, samt skillnaden i uppbunden och lös när du borstar gör att jag blir än mer övertygad om att det handlar om hans personliga space. Ibland kan de vara osäkra fast man uppfattar det tvärtom.
En lös häst känner sig inte lika lätt trängd som en uppbunden, och att han är mer lättirriterad uppbunden tycker jag är klockrent tecken på att han faktiskt är osäker på dina avsikter.
Att du petar till/eskalerar(nu pratar jag både om borstningen och longeringen) bekräftar egentligen bara hans misstanke om att du vill något "dåligt". Han ger sig tillslut, men han känner sig inte nöjd.
Prova att göra tvärtom ett tag?
Om han börjar veva med benet när du borstar, backa lite i borstandet till ett ställe på kroppen som han accepterar, fortsätt borsta, håll koll på hans ansikte, beröm och uppmuntra. Du ser i hans ansikte hans osäkerhet långt innan han börjar sparka. Borsta, beröm, borsta lite närmare hans "privata zon" och backa igen innan han hunnit börja sparka, beröm. Jobba fram och tillbaka sådär tills han inser att du är snäll och bara vill borsta och inget annat. Avsätt lite extra tid första gångerna, sedan måste du bara beredd på att ALLTID vara uppmärksam på honom vid borstning, gå inte över hans gränser hur som helst, jobba dig sakta förbi dem med gos och beröm. Hitta nån massageborste eller så som han gillar. Såhär års brukar det ju klia överallt. Om det här funkar, så kanske du får inse att du har en lite osäker ponny, och att han kommer att behöva mycket arbete med förtroende.

Angående longeringen, gör samma. Be om trav, se till att du riktar din framsida i hästens färdriktning. Föreställ dig att du har en laserstråle ut ur magen/bröstet, du får inte skjuta hästens kropp med laserstrålen, och inte allför nära framför heller, han kommer ju inte vilja springa in i laserstrålen. Sikta med strålen kanske ett par meter framför honom, alt bakom, jag föredrar att ha den framför.
Glöm inte din energi framåt när du ber om trav, ge signalen, kanske att du kan gå med på en liten volt innanför, så att du kan öka din energi i steget och trava du med. Be om trav, tänk på din energi och kroppshållning, och så en LITEN puff/vift med pisken bakom ponnyn. Behåll din energi framåt, förvänta dig att han kommer med, och ge honom en sekund eller två att hänga på. Gör han inte det återgår du till ditt utgångslänge och börjar om, signal, energi och en JÄTTElätt puff med pisken på rumpan. Tänk dig att du använder pisken på samma vis som du skulle göra om det var ditt lilla barn som du skulle fösa med dig med hjälp av pisken.
Om han inte hänger på ändå, återgå till neturalläge igen och börja om. Upprepa tills han hänger på, eskalera INTE till att använda pisken med större kraft än du skulle göra på ditt eget barn. Det kan underlätta om du ber om trav ut längs med en långsida i början, alltså att ni startar traven rakt fram, och sedan går in på volt när traven är på.
Glöm inte att berömma hela tiden, även om han inte gör rätt direkt.
OM han är osäker och introvert så behöver han tid och beröm.

Skulle vara väldigt kul att se en film på hur han gör :idea:
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ja, jag har en känsla av att de lär sig "dåliga saker" 1000 ggr snabbare är bra saker ibland :rofl:
Det tror jag också :)
Det du beskriver både i longering när du ber om trav, samt skillnaden i uppbunden och lös när du borstar gör att jag blir än mer övertygad om att det handlar om hans personliga space. Ibland kan de vara osäkra fast man uppfattar det tvärtom.
Visst kan det vara så, men jag får inte ihop det med att han kan stå uppbunden i boxen och bli borstad utan att röra sina bakben, han kan gå över i trav i ena varvet vid longering utan problem, men blir skitsur i andra varvet. (och det växlar från gång till gång). Det känns inte logiskt. En kaxlig rackare har han alltid varit och man får vara väldigt tydlig med vad som är ok och inte, annars hittar han på allt möjligt.
En lös häst känner sig inte lika lätt trängd som en uppbunden, och att han är mer lättirriterad uppbunden tycker jag är klockrent tecken på att han faktiskt är osäker på dina avsikter.
Ja ibland. Han gör inte så varje gång han står på gången och inte alls när han är uppbunden i boxen.
Att du petar till/eskalerar(nu pratar jag både om borstningen och longeringen) bekräftar egentligen bara hans misstanke om att du vill något "dåligt". Han ger sig tillslut, men han känner sig inte nöjd.
Prova att göra tvärtom ett tag?
om du menar att prova strunta i att han lyfter benet och bara borsta på så har jag gjort det. Han börjar då måtta med benet.
Om han börjar veva med benet när du borstar, backa lite i borstandet till ett ställe på kroppen som han accepterar, fortsätt borsta, håll koll på hans ansikte, beröm och uppmuntra. Du ser i hans ansikte hans osäkerhet långt innan han börjar sparka. Borsta, beröm, borsta lite närmare hans "privata zon" och backa igen innan han hunnit börja sparka, beröm.
Han älskar att bli borstad/kliad under magen så jag brukar växla mellan att borsta där för att han ska bli nöjd, men det gör ingen skillnad på bakbenen. Ibland bryr han sig ju inte alls när jag borstar dem och ibland vevar han. Han visar ingen osäkerhet alls. Han ser enbart sur ut. Ett par gånger när han inte fått som han vill har han helt sonika ställt sig rakt upp på bakbenen.

Jobba fram och tillbaka sådär tills han inser att du är snäll och bara vill borsta och inget annat. Avsätt lite extra tid första gångerna, sedan måste du bara beredd på att ALLTID vara uppmärksam på honom vid borstning, gå inte över hans gränser hur som helst, jobba dig sakta förbi dem med gos och beröm. Hitta nån massageborste eller så som han gillar. Såhär års brukar det ju klia överallt. Om det här funkar, så kanske du får inse att du har en lite osäker ponny, och att han kommer att behöva mycket arbete med förtroende.
Jag önskar att det var osäkerhet, men det är tvärtom. Han har en övertro på sig själv. Det var likadant när han var borta på inridning. Charmig men otroligt kaxig ponny kommenerade de. :)
Angående longeringen, gör samma. Be om trav, se till att du riktar din framsida i hästens färdriktning. Föreställ dig att du har en laserstråle ut ur magen/bröstet, du får inte skjuta hästens kropp med laserstrålen, och inte allför nära framför heller, han kommer ju inte vilja springa in i laserstrålen. Sikta med strålen kanske ett par meter framför honom, alt bakom, jag föredrar att ha den framför.
Ska prova detta. Att tänka på ett annat sätt kan ge stor effekt.
OM han är osäker och introvert så behöver han tid och beröm.
Han är självsäker och extrovert. Men jag ska tänka på detta vid nästa longering. Jag tror som sagt att ett annat tankesätt kan ge rätt stora effekter. (det har det vid ridning).
Skulle vara väldigt kul att se en film på hur han gör :idea:
svårt med film. Jag är alltid ensam i stallet. (nästan)
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Japp. Han har mycket i huvudet. Gillar när det händer mycket och här är nog lite i lugnaste laget för honom. Han skulle nog trivas bättre i ett stort stall med mycket liv och rörelse. Snabb som en kobra också. Det är därför det är svårt att hitta en bra ryttare. Vuxen och så erfaren att denne kan sätta stopp när det behövs. Det är svårt med så små hästar ibland.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

KL

Lite uppdatering.
Senaste longeringen gick bättre än på länge. han surade inte alls så mycket utan gick över i trav utan några större krussiduller. Han kastade en sur blick någon gång men inte mera än så och travade på bra och jämnt. (inga race). Jag fukuserade på att vara extremt tydlig och det verkade gå fram.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ja, jag har en känsla av att de lär sig "dåliga saker" 1000 ggr snabbare är bra saker ibland :rofl:

Det du beskriver både i longering när du ber om trav, samt skillnaden i uppbunden och lös när du borstar gör att jag blir än mer övertygad om att det handlar om hans personliga space. Ibland kan de vara osäkra fast man uppfattar det tvärtom.
En lös häst känner sig inte lika lätt trängd som en uppbunden, och att han är mer lättirriterad uppbunden tycker jag är klockrent tecken på att han faktiskt är osäker på dina avsikter.
Att du petar till/eskalerar(nu pratar jag både om borstningen och longeringen) bekräftar egentligen bara hans misstanke om att du vill något "dåligt". Han ger sig tillslut, men han känner sig inte nöjd.
Prova att göra tvärtom ett tag?
Om han börjar veva med benet när du borstar, backa lite i borstandet till ett ställe på kroppen som han accepterar, fortsätt borsta, håll koll på hans ansikte, beröm och uppmuntra. Du ser i hans ansikte hans osäkerhet långt innan han börjar sparka. Borsta, beröm, borsta lite närmare hans "privata zon" och backa igen innan han hunnit börja sparka, beröm. Jobba fram och tillbaka sådär tills han inser att du är snäll och bara vill borsta och inget annat. Avsätt lite extra tid första gångerna, sedan måste du bara beredd på att ALLTID vara uppmärksam på honom vid borstning, gå inte över hans gränser hur som helst, jobba dig sakta förbi dem med gos och beröm. Hitta nån massageborste eller så som han gillar. Såhär års brukar det ju klia överallt. Om det här funkar, så kanske du får inse att du har en lite osäker ponny, och att han kommer att behöva mycket arbete med förtroende.

Angående longeringen, gör samma. Be om trav, se till att du riktar din framsida i hästens färdriktning. Föreställ dig att du har en laserstråle ut ur magen/bröstet, du får inte skjuta hästens kropp med laserstrålen, och inte allför nära framför heller, han kommer ju inte vilja springa in i laserstrålen. Sikta med strålen kanske ett par meter framför honom, alt bakom, jag föredrar att ha den framför.
Glöm inte din energi framåt när du ber om trav, ge signalen, kanske att du kan gå med på en liten volt innanför, så att du kan öka din energi i steget och trava du med. Be om trav, tänk på din energi och kroppshållning, och så en LITEN puff/vift med pisken bakom ponnyn. Behåll din energi framåt, förvänta dig att han kommer med, och ge honom en sekund eller två att hänga på. Gör han inte det återgår du till ditt utgångslänge och börjar om, signal, energi och en JÄTTElätt puff med pisken på rumpan. Tänk dig att du använder pisken på samma vis som du skulle göra om det var ditt lilla barn som du skulle fösa med dig med hjälp av pisken.
Om han inte hänger på ändå, återgå till neturalläge igen och börja om. Upprepa tills han hänger på, eskalera INTE till att använda pisken med större kraft än du skulle göra på ditt eget barn. Det kan underlätta om du ber om trav ut längs med en långsida i början, alltså att ni startar traven rakt fram, och sedan går in på volt när traven är på.
Glöm inte att berömma hela tiden, även om han inte gör rätt direkt.
OM han är osäker och introvert så behöver han tid och beröm.

Skulle vara väldigt kul att se en film på hur han gör :idea:

Bra tipsat av skuggi, skulle säga samma sak!

Sedan så kan en ju en häst vara osäker på olika sätt tex. kan den vara tuff o säker i sin personlighet men ändå Osäker på människan som sin ledare, vilket jag tycker det låter som är fallet med din häst.
Om fallet är så kommer det inte fungera med att vara tuffare mot han utan tvärtom precis som skuggi föreslagit.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Bra tipsat av skuggi, skulle säga samma sak!

Sedan så kan en ju en häst vara osäker på olika sätt tex. kan den vara tuff o säker i sin personlighet men ändå Osäker på människan som sin ledare, vilket jag tycker det låter som är fallet med din häst.
Om fallet är så kommer det inte fungera med att vara tuffare mot han utan tvärtom precis som skuggi föreslagit.

Jag håller med, det kan vara sjukt svårt att avgöra om en häst verkligen är SUR eller om den är osäker och bara tycker att den försvarar sig.
Jag brukar fundera på vad den i så fall skulle vara sur över? Den lär ju inte vara det för nöjes skull.

TS: kul att det går bättre, försök att ändå prova lite mer mjuka metoder i hanteringen, det låter som att du har bestämt dig för att ponnyn är kaxig, då kan det vara svårt att verkligen se något annat samt att verkligen ge en annan sorts hantering en ärlig chans.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Jo, just, att det växlar var och när han reagerar tycker jag också tyder på att det är osäkerhet. Det beror helt enkelt på hur han känner sig för dagen.

Jag skulle tippa på att de flesta skulle kunna kalla vår ponny sur om de sett hur han gör ibland, men jag vet att han är osäker eftersom att han slutar när jag hjälper honom igenom det snarare än skäller på honom.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Bra tipsat av skuggi, skulle säga samma sak!

Sedan så kan en ju en häst vara osäker på olika sätt tex. kan den vara tuff o säker i sin personlighet men ändå Osäker på människan som sin ledare, vilket jag tycker det låter som är fallet med din häst.
Om fallet är så kommer det inte fungera med att vara tuffare mot han utan tvärtom precis som skuggi föreslagit.

Jag var tuffare/tydligare mot hästen senaste longeringen och det gick mycket bättre. Han verkar ha "inbyggt" att ifrågasätta det mesta. Däremot märks det att när han får mera att göra blir det bättre. Nu har jag legat sjuk ett tag och han har bara gått i hagen. Då var det direkt en massa ifrågasättande när han skulle hanteras igen. Ska bli intressant att se närmaste veckan om det avtar i takt med att han får arbete och göra mera.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Jag håller med, det kan vara sjukt svårt att avgöra om en häst verkligen är SUR eller om den är osäker och bara tycker att den försvarar sig.
Jag brukar fundera på vad den i så fall skulle vara sur över? Den lär ju inte vara det för nöjes skull.
Det är precis det jag också undrar: Vad är det han är så sur på hela tiden? Om han hade varit det konstant hade det varit en sak, men eftersom han vid tömkörning visar upp ett helt annat kroppsspråk och är nöjd och glad så vet jag inte. Det verkar som om tömkörning och enbart tömkörning är roligt. När vi har varit ute i skogen och ridit har han också varit samma glada nöjda individ, men att vara i paddocken är inte alls roligt. Där surar han till lätt. Ja om det inte är tömkörning då för det kan jag göra i paddocken och han är jättenöjd. Tömköra verkar jag kunna göra var som helst.
Det känns inte logiskt.
TS: kul att det går bättre, försök att ändå prova lite mer mjuka metoder i hanteringen, det låter som att du har bestämt dig för att ponnyn är kaxig, då kan det vara svårt att verkligen se något annat samt att verkligen ge en annan sorts hantering en ärlig chans.
Det är bara att konstatera att ponnyn är kaxig eller ifrågasättande, vad man nu vill kalla det. Är man för mjuk mot en sådan häst kommer han att bli obehaglig. Jag känner ponnyn väl. Har haft honom sedan han var väldigt ung. Jag menar inte att man ska vara hård mot honom utan att man måste vara väldigt tydlig med vad som är ok och attans så konsekvent. Han är otroligt lättlärd dessutom och lär sig fel väldigt lätt. Mjuk vill jag förstås vara men inte luddig och mesig utan mycket tydlig. Får han inte tydliga ramar hittar han på väldigt mycket själv. (och det är ju inte alltid bra saker).
Han är så aktiv i huvudet så jag tror han skulle trivas bättre hon någon som kan arbeta honom varje dag. Det händer för lite här hos oss. Mycket hästar, liv och rörelse, det gillar han.

Vad menar du med mjuka metoder? Jag använder inga hårda metoder idagsläget. Jag försöker alltid vara lugn och mjuk men bestämd med mina hästar. Uppmuntrar och berömmer ett gott beteende.
Tex när han skulle vänjas vid sadeln var han inte helt förtjust i gjorden i början. Han blev väldigt spänd. Då kliade jag under magen vilket han gillar så mycket och med kli där och samtidigt föriktigt spänna gjorden löstes den knuten.
 
Senast ändrad:
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Jo, just, att det växlar var och när han reagerar tycker jag också tyder på att det är osäkerhet. Det beror helt enkelt på hur han känner sig för dagen.
Ja det beror mycket på hur mycket han fått att göra de senaste dagarna. Mer att göra brukar vara positivt.
Jag skulle tippa på att de flesta skulle kunna kalla vår ponny sur om de sett hur han gör ibland, men jag vet att han är osäker eftersom att han slutar när jag hjälper honom igenom det snarare än skäller på honom.
Skäller på honom?? Nej varför skulle jag skälla på honom? Jag menar att vara tydligare. Extremt tydlig. Då funkar han bättre.
Ett exempel på hans irritation: När jag öppnar boxdörren vet han att han inte får gå ut förrän jag säger till. Ändå så provar han väldigt ofta att ställa ut en hov. När jag korrigerar honom/backar in honom så kastar han surt med huvudet och styker öronen tillbaka. Han ska stå kvar och måste ändå så ofta prova. Det är så tjatigt.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Det är båda bakbenen lika ofta. Ibland bryr han sig inte alls om att jag borstar och ibland viftar han med bakbenen hela tiden. När han lyfter och liksom varnar petar jag till honom, då lyfter han igen, jag petar till lite mer bestämt, han lyfter igen och så där håller vi på tills han ger sig. Det brukar ta 10-15 gånger innan han slutar. Han vill liksom ha sista ordet hela tiden. (och det går jag inte med på).
När jag borstar honom i boxen, vilket händer ibland, så bryr han sig inte alls. Då får jag borsta överallt utan reaktion.
Skulle vilja köra in honom, men det har jag inte kunskaper till själv. Det får bli fortsatt tömkörning.
Petandet gillar ingen häst.

Dra den i svansen så den sätter ner o beröm istället.

Var bestämd o konsekvent från början så kommer ni inte in i den där onda cirkeln. Det gäller även vid longeringen. Är det trav... så är det det som gäller-Nu! Träna igångsättningar o tempoväxlingar. då kan man också ge mer beröm än om den bara får trava runt runt. Skittråkigt o meningslöst.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Tex när han skulle vänjas vid sadeln var han inte helt förtjust i gjorden i början. Han blev väldigt spänd. Då kliade jag under magen vilket han gillar så mycket och med kli där och samtidigt föriktigt spänna gjorden löstes den knuten.

Typ sånt där kallar jag mjuka metoder.
Motsatsen är inte nödvändigtvis "hårda" metoder, men som att "peta till" om han hytter med benet tycker jag inte är "mjuka metoder" eftersom det inte visar honom att du förstår dig på hans problem, utan bara "klagar" på vad han gör.

Svårt att förklara hur jag menar :p
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Ett exempel på hans irritation: När jag öppnar boxdörren vet han att han inte får gå ut förrän jag säger till. Ändå så provar han väldigt ofta att ställa ut en hov. När jag korrigerar honom/backar in honom så kastar han surt med huvudet och styker öronen tillbaka. Han ska stå kvar och måste ändå så ofta prova. Det är så tjatigt.

Kan det vara så att din "korrigering"/backning är liiiiite för "oartig"? Kan han tycka att du "tar i" onödigt mycket?
Har du testat att se hur LITE du kan göra för att ändå få önskad effekt? Typ om han kliver ut med hoven, om du bara säger "njaaa...ajabaja..." och kanske lutar dig lite emot honom, kanske han backar utan den där "attityden".
Vår ponny är iaf sådär, om han tycker att jag "tar i" för mycket så gör han sura miner. Och då kan "ta i för mycket" vara att jag med handen visar vad han ska göra, om han kanske tycker att det räcker med att jag börjar med en blick.

Hoppas jag lyckas förklara hur jag menar :)
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Jag håller med, det kan vara sjukt svårt att avgöra om en häst verkligen är SUR eller om den är osäker och bara tycker att den försvarar sig.
Jag brukar fundera på vad den i så fall skulle vara sur över? Den lär ju inte vara det för nöjes skull.
Sur är nog inte rätt ord utan irriterad och missnöjd. Om han får göra som han vill, om man inte ber om någonting så är han hur go som helst, men så fort man stället minsta krav så visar han tydlig irritation. Ja såvida det inte handlar om tömkörning då för då är han nöjd hela tiden.
 
Sv: Tolka hästen kroppsspråk

Kan det vara så att han inte gillar KRAV, man kanske kan lägga upp träningen på annat sätt så att man hittar hästens egna vilja att anstränga sig?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 028
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp