Tollare hund

nomigan

Trådstartare
Vet någon vart man kan få tag i den rasen? Skulle nämligen vilja köpa en liten kompis :love:
Blandras är också okej. Dock inte för stor :)
imageocj_174297102.jpg

bild från google :banana:
 
Sv: Tollare hund

kanske via rasklubben och hitta uppfödare där?
 
Sv: Tollare hund

Om du vill ha en liten kompis så torde Nova scotia duck tolling retriever , som rasen heter vara ett dåligt val, de är retrievernas motsvarighet till BC, dvs arbetsnarkomaner.
http://www.skk.se/hundraser/nova-scotia-duck-tolling-retriever/

Rasen är för vacker för sitt eget bästa, vilket har inneburit att efterfrågan är stor o att det har avlats på en hel del skräp, vilket innebär att det finns gott om mentalt kassa tollare i omlopp.

Om du vill ha en hund så är utseendet det sista du skall tänka på.
Börja med att definiera vilket slags liv du kkan erbjuda en hund, vad du vill göra med den, vilket slags mentalitet du vill ha/som är kompatibel med din egen.

Börja med att kolla igenom dessa raser.
http://www.skk.se/hundraser/?group=9 Hundrasguiden är bra att utgå ifrån, översiktlig bild över de raser vi har, samt en kort beskrivning av varje ras.

Om du vill vara någorlunda säker på vad du kommer att få när hunden växer upp så köp ingen blandras.

Jag har bett moddarna att flytta tråden till Hund, avel o raser, där du kan få fler svar än här.
 
Sv: Tollare hund

Om du vill ha en liten kompis så torde Nova scotia duck tolling retriever , som rasen heter vara ett dåligt val, de är retrievernas motsvarighet till BC, dvs arbetsnarkomaner.
http://www.skk.se/hundraser/nova-scotia-duck-tolling-retriever/

Rasen är för vacker för sitt eget bästa, vilket har inneburit att efterfrågan är stor o att det har avlats på en hel del skräp, vilket innebär att det finns gott om mentalt kassa tollare i omlopp.

Om du vill ha en hund så är utseendet det sista du skall tänka på.
Börja med att definiera vilket slags liv du kkan erbjuda en hund, vad du vill göra med den, vilket slags mentalitet du vill ha/som är kompatibel med din egen.

Börja med att kolla igenom dessa raser.
http://www.skk.se/hundraser/?group=9 Hundrasguiden är bra att utgå ifrån, översiktlig bild över de raser vi har, samt en kort beskrivning av varje ras.

Om du vill vara någorlunda säker på vad du kommer att få när hunden växer upp så köp ingen blandras.

Jag har bett moddarna att flytta tråden till Hund, avel o raser, där du kan få fler svar än här.

:bow::bow:
Kan inte mer än instämma.
 
Sv: Tollare hund

Om du vill ha en kompis som sällskap i stallet så skulle jag rekommendera en aktiv sällskapshundsras, inte en arbetande ras. Det gäller även en blandras- inte raser som är arbetande raser, och gärna raser som är av samma typ. Det är förståndigt att köpa hund med hjärnan, inte med ögonen.
 
Sv: Tollare hund

Det är så att jag ska arbeta med hunden, agility, lydnad, freestyle osv för skoj skull, ska gå på en sån skola också! frågade bara om någon visste vart jag kunde få tag på rasen. men har hittat en valp och det blir en mini aussie istället :) har varit inne på lite olika raser, men alla har ju sin smak på hund. så nu väntar jag på en valp :love:
 
Sv: Tollare hund

Om du vill hålla på med allt det, känns det inte som ett osäkert kort då att köpa en blandras- särskillt när allt kring valpköpet gick så fort?

Lycka till med valpen!
 
Sv: Tollare hund

Ni vet ju inte vad som har hänt i bakgrunden, jag orkar la inte skriva ner allt som händer kring valpköpet här? Jag går inte i skolan så detta har varit det enda jag suttit med hela dagarna, diskuterat med familjen osv. det går jävligt bra här! :banana: Jag har lagt ner hur mycket tid som helst på att hitta en ras som skulle passa mig. Våra kusiner har sådana hundar så jag vet hur dom beter sig. och deras egenskaper är faktiskt lika mina ^^ haha. Det har gått smidigt och bra, först var jag inne på tollarehund ja, men alla letar väl olika raser? XD shit... ni vet inte vad jag har för hundvana heller, jag har haft hund hela mitt liv och det verkar som jag måste skriva ner allt som händer i mitt liv här för att alla ska fatta :) jag gillar i alla fall inte när folk ifrågasätter och går emot mig när dom inte vet hur det ser ut egentligen. Finns säkert fler på bukefalos som blir ifrågasatta osv, men jag säger ifrån för alla nu.
 
Sv: Tollare hund

och bara för jag skriver att jag ska köpa en kompis så betyder det ju inte att jag ska köpa en sällskapshund, men det blir ju alltid en sällskapshund för den är där haha. i vilket fall kommer det bli en kompis oavsett vad jag ska "ha den till", jag frågade vart man kunde få tag i rasen. vadå så ni är inte kompis med era hundar om ni ska göra annat än att ha den som sällskap? jag vill ha en hund att arbeta med. så innan ni skriver emot mig, svara på frågan eller ta reda på varför jag tittat på den rasen. men okej, jag går och köper en jävla mastiff då. det är raka motsatsen mot den jag är och det jag är ute efter. alla människor är olika -.-
 
Sv: Tollare hund

Men det är väl inte alls konstigt att folk ifrågasätter såna saker? Man kan ju inte bara anta att personen nog kommer att jobba med sin hund om det aldrig sägs. Ännu dummare vore att bara önska lycka till ifall en nybörjare vill köpa bc som soffhund, liksom. Klart man frågar och undrar.
 
Sv: Tollare hund

Jisses! Känslig punkt jag kom åt? ;)

Om du lagt ner mycket tid på att hitta en ras som passar dig varför blev det då blandras? OBS! Jag ifrågasätter inte ditt val av valp utan är bara nyfiken ;)

För övrigt så tycker jag inte att det är konstigt om folk tror att du är "nybörjare" med hund när din frågeställning är "Vet någon vart man kan få tag i den rasen?" med tanke på att du sitter hela dagarna och efterforskar borde du rimligen kommit i kontakt med rasklubben, sett länkar till uppfödare och även hitatt uppfödare med aktuella kullar. Dessutom tror jag inte att folk skriver att tollare är en aktiv ras som kräver mycet stimulans för att jäklas med dig, det skriver man för att det är en krävande ras och det är dessutom en svajig ras när det kommer till mentalitet. Om det är det du vill ha så är det väl inget mera med det, du behöver inte ta åt sig för att rasen är krävande det bara poängterades iafll du inte var medveten om det
 
Senast ändrad:
Sv: Tollare hund

Det är inte tillåtet att göra reklam för olika uppfödare eller sidor här :cool: Men som tidigare skrivit, gå in på rasklubbens hemsida!
 
Sv: Tollare hund

Fast bara för att miniatyr-aussie inte är en godkänd ras av SKK så betyder det inte att det är en blandras - även om den inte registreras som renrasig hund i SKK:s ägarregister.

För övrigt har rasen precis blivit upptagen av AKC under namnet miniature american shepherd (har alltså stamböcker, kan ställas ut och hunden kan få cert) och kommer att godkännas 2014. Det betyder att förmodligen att nomigan inom loppet av en femårsperiod kommer att kunna delta med en renrasig hund på diverse olika aktiviteter som sanktioneras av SKK.

Lycka till med din nya valp nomigan! :)
 
Sv: Tollare hund

jag gjorde fel som frågade här, skulle gått direkt till skk, Visste faktiskt inte att man inte fick tipsa här. Och tack philosophia :D
 
Sv: Tollare hund

Och om man tänker efter så är alla hundar "blandraser" i sin historia. Det handlar om vem individen i sig är. Och om ni är nyfikna som ni säger, fråga istället för att nästan döma. Ni skulle också reagera :/
 
Sv: Tollare hund

Intressant! Du som verkar insat. Räknar man med att det är en bruksras som aussien eller avlar man bara på en gullig variant som ska gå som sällskap?
 
Sv: Tollare hund

jag gjorde fel som frågade här, skulle gått direkt till skk, Visste faktiskt inte att man inte fick tipsa här. Och tack philosophia :D

Ja, SKK eller rasklubben om du vill veta var man köper en tollare. Vill du ha tips på kennlar så kan säkert folk tips via Pm. Men nu har du hittat din valp.
Inget fel att fråga här såklart, emn jag ser ingen anledning att ha taggarna utåt ;)
 
Sv: Tollare hund

Jag är inte alls insatt utan snubblade över informationen för ett par veckor sedan i annat ärende. Men vad jag har förstått så är inte tanken att de ska vara små sällskapshundar, utan små hundar med samma aktiveringsbehov som en vanlig aussie. Trots allt är det ju ingen aussiekorsning, utan man har enkom avlat på de förekommande små exemplaren vad jag förstår.
 
Sv: Tollare hund

Jag har fått kluvna uppgifter; den skall gå att jobba med men även funka som sällskapshund. Tycker att det blir lite konstigt, har man små aussisar och avlar på så borde man väl få miniaussisar med brukstemperament och inte sällskapshundar :crazy:?
Å andra sidan finns det ju "stora" aussies som tappat bruksmentaliteten, kanske är det olika falanger även inom miniaussieaveln.

Golddigger: Det finns en halvgammal tråd på AoH där en person som verkar insatt uppdaterar emellanåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 368
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 058
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp