tonfiskfrågor

J

jooohannan86

Har hört att de skulle vara farligt för katten att man ger den människotonfisk, varför vet jag inte. nån som vet varför? och vad är i så fall skillnaden på människotonfisk och kattonfisk? Våran katt älskar nämligen tonfisk, så vi tänkte att han bara kunde äta torrisar och få tonfisk. Blir han nöjd och det blir även billigare :) Vad tror ni om det?
 
Sv: tonfiskfrågor

Jag har också hört det, men aldrig fått det bekräftat. Är tydligen för att salladstonfisken innehåller för mycket salt? Någon som vet hur det ligger till? Min katt föredrar iaf salladstonfisken :crazy:
 
Sv: tonfiskfrågor

Det är inte bra att ge katten fisk överhuvudtaget (ger man det sällan går det bra).

Fisk hämmar upptaget av taurin hos katter, ett viktigt B-vitamin i hjärnan.
 
Sv: tonfiskfrågor

Sen kan man enkelt ta reda på hur tonfisk beståndet är i världen, då varken äter man själv tonfisk eller ger det till sin katt! Förlåt men jag kan inte vara tyst när det gäller hotade djurarter!
 
Sv: tonfiskfrågor

Det är väl själva fisket av tonfisk som är problemet. De fångas med nät som även delfiner fastnar i. Men jag brukar läsa på burkarna om det står något om att de är fiskade med garn som inte delfiner fastnar i. De brukar jag köpa i alla fall och hoppas på att det som står också är sant.
 
Sv: tonfiskfrågor

Hmm, som jag förstår det så är den blåfenade tonfisken utrotningshotad. När det gäller den gulfenade (som förekommer i våra konserver, men rätta mig gärna om jag har fel) bör man inte handla den allt för ofta, då fiskbestånden är hårt pressade.

Angående bifångster, fångsmetoderna har väl ändrats just för att minimiera dessa? Tror att havssköldpaddor är ett större problem än delfiner nu för tiden.
 
Sv: tonfiskfrågor

Taurin är en aminosyra inte ett b-vitamin.
Ge gärna en källa till att fisk hämmar upptaget av taurin.
PL
 
Sv: tonfiskfrågor

Våran katt har ätit kokt fisk varje dag i snart 8 år, inte är han sjuk på något vis...
 
Sv: tonfiskfrågor

Det är inte bra att ge katten fisk överhuvudtaget (ger man det sällan går det bra).

Fisk hämmar upptaget av taurin hos katter, ett viktigt B-vitamin i hjärnan.

Jag tror du har blandat ihop saker och ting lite.

Katter behöver aminosyran taurin, som finns i kött (även fiskkött). Men fisk hämmar alltså inte upptaget av taurin, tvärtom innehåller fisk taurin.

Sen behöver katter också ett b-vitamin, men det heter inte taurin utan thiamin. Och råa fiskinälvor innehåller enzymet thiaminas, som bryter ner thiamin. Därför ska man inte ge katter stora mängder rå fisk, eftersom man då riskerar att thiaminaset leder till thiaminbrist. Kokar man fisken så förstörs thiaminaset.

Tonfisk på burk är ju däremot inte rå, och knappast inälvor heller, så där förstår jag inte riktigt vad problemet skulle vara?
 
Sv: tonfiskfrågor

Är det lika med rå strömming? Min mamma har alltid kört kattmatsburkar till sina katter men varje morgon ska de ha varsin rå strömming, tycker hon. De är rensade.
Hennes katter har alltid blivit gamla, den hon har kvar nu är 16 år (kyllsyskonet dog i höstas). Så är det farlig det hon gör, jag menar stömming varje dag är det så bra det då?
 
Sv: tonfiskfrågor

Det har jag aldrig hört att tonfisk ska vara farligt, däremot räkor då det ska innehålla mycket salt :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 940
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
693
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Squie
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp