Bukefalos 28 år!

Torrfoder - farligt?

Sv: Torrfoder - farligt?

Jag ställer mig tveksam till allt kvällspressen skriver. ;)

Men visst tror jag hundar kan bli äldre på endast speciellt utvalda råvaror. Det kan nog ligga någon sanning i det.

Mina förra hundar blev 16 resp 18 år gamla. Hade då gamlingen blivit 21 år om jag inte gett henne torrfoder. Nja, det tror jag inte. Och de hade vare sig allergier, fetma, dålig päls/klor eller andra sjukdomar under sina liv. Pigga och glada små individer var de med. Men så fick de ju rester ibland. Måste vara det.:p
 
Sv: Torrfoder - farligt?

Fast, det är väl inget nytt? Det har det vad jag vet talats om ganska länge. Det är klart att det inte är naturligt för en hund att äta torrfoder men det finns ju helt klart torrfodersorter som är bättre än andra.

Mvh.
 
Sv: Torrfoder - farligt?

Att Aftonbladet som vetenskaplig tidsskrift ska tas med en nypa salt... ;) Hur många "larmrapporter" hinner de med på ett år? Man blir sjuk av än det ena, än det andra. Näru... Studien utförd av en "djurakupunktör"..? :crazy:

Naturligtvis finns det många foder, torrfoder, färskfoder och burkmat, som inte är optimala för hundens hälsa. Fel mat kan ge sjukdomar, det är ingen hemlighet, i synnerhet inte kopplingen för mycket näring -> fetma. (Sen går ju diskussionerna på högvarv; det är fettet som gör dig fet, det är kolhydraterna som gör dig fet, ägg är en av de bästa proteinkällorna, du får högt kolesterol av ägg bla bla bla. Kunde man inte idag läsa att multivitaminpreparat öka risken för bröstcancer, troligen (!?) pga folsyran..)

De hundar som har mest problem med överrvikt är de som äter husmanskost, dvs samma som husse och matte. Ofta får de torrfoder utöver detta, gärna Frolic för det är ju så gott.

Allergier ökar, men kanske ännu mer på humansidan. Och vi äter inte torrfoder... Man tror att ökat välstånd kan vara orsaken till allergiexplosionen; inga parasiter, färre infektioner, mindre smuts. Jag skulle ju mer tro på det vad gäller allergier.

Det är också märkligt att dra alla torrfoder över en kam. Alla färskfoder är ju inte bra, heller, och inte alla burkar. BARF kan nog vara bra, om man är tillräckligt insatt för att komponera en foderstat som innehåller det hunden behöver. Är man inte det är risken stor att något går snett på vägen.

Det här med näringsämnena i torrfoder stämmer inte förresten. De försvinner inte och känsliga ämnen, som omega 3/6 tillsätts senare i processen.
 
Sv: Torrfoder - farligt?

Jag kan köpa det om man köper Willys billigaste och/eller ger hunden 3 ggr så mkt som den behöver. Håller i övrigt med TantEster.
 
Sv: Torrfoder - farligt?

Ja man kan ju få cancer av potatis med, suck. Snart kan man fan bli sjuk av allt, så va ska man äta då?). det skrivs så mycket.. haha vem vet min tik som äter färskfoder kanske blir 3 år äldre än vissa? haha..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Torrfoder - farligt?

Jag säger att kritik mot kommersiella foder definitivt är befogad, men att just denna artikel var crappy.

Det var en akupunktör som hade studerat 600 döda hundar. Om människan inte har någon annan relevant utbildning har jag svårt att tänka mig att han kan dra några som helst relevanta slutsatser. Har han dessutom varit den som obducerat hundarna saknar han definitivt den kompetens som krävs.

Fokus borde lagts på Colliard som faktiskt har relevant utbildning och som har forskat kring övervikt/fetma hos hund och katt.
 
Sv: Torrfoder - farligt?

600 st hundar är undersökta. Skojar de eller? Hur många torrfodersorter finns det på marknaden i Sverige? Det borde ju finnas ett par hundra i alla fall. Alla torrfoder är inte likadana. Alla raser är inte likadana. Det är en alldeles för liten grupp att studera med begreppet torrfoder.

Hade de sagt att de studerat 600 st hundar där hälften fått barf och hälften fått Eukanuba Adult Maintenance så hade jag trott på studien. Men torrfoder är ett alldeles för stort begrepp för att en studie på 600 st hundar ska bevisa någonting.
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder - farligt?

Jag som är kritisk mot de kommersiella torrfoderna tyckte mest att artikeln var lite pinsam och att studien var orelevant.

Torrfoder är inte naturligt för hunden. Det är upphettat med tillsatta vitaminer och därför ganska sterilt. Det innehåller även ofta alldeles för många, och märkliga ingredienser. Däremot får man faktiskt inse att många hundar klarar sig utmärkt på torrfoder. Jag tror absolut inte att livslängden påverkas av torrfoder. Däremot att den fysiska kvalitén kan göra det.
Jag är personligen övertygad om att hundar får färre sjukdomar och ett starkare immunförsvar av naturlig mat då de utsätts för mer bakterier och dessutom äter obehandlad råvara. Egentligen är det ju ganska självklart.

Även människor skulle må bäst av obehandlad mat och antagligen få färre sjukdomar och allergier, men folk blir ju 90 år iallafall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 658
Senast: tanten
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
676
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 051
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp