Bukefalos 28 år!

Torvmixfråga

M

MamaJustify

Hej!
Ni som har erfarenhet av det som strö. Synpunkter! Lättmockat? Pris? etc...
 
Sv: Torvmixfråga

Jag är ju ett stort fan av torv, så jag tycker att bädden blir stabilare och bättre med ren torv. Men vill man ha en lite ljusare stallmiljö så är mixen ett bra alternativ. Mycket bättre än rent kutterspån i alla lägen!

Sågspån är också bra, om du kan få tag i det. :)
 
Sv: Torvmixfråga

Halloj!
Jag har efter 30 år som hästägare äntligen provat på torv :D En kanongrej ju!
Har i vinter haft en propellerponny i stallet och varje morgon så var han utan strö i mitten av boxen. Oavsett vad jag använde, halm, kutter eller sågspån...Köpte 2 balar torv, "trädgårdstorv", den var billigast, och la vanligt sågspån över för att få lite ljusare. Redan första natten så hade han tryckt till bädden så att allt låg som det skulle. Underbart!! Tar 3-5 minuter att mocka nu! Slänger in lite spån nångång i veckan så det håller sej fräschare. Kommer att lägga in samma torv till alla hästarna till vintern då det är det bästa jag använt...Billigt, drygt, lättmockat, Kan tänka mej att det går åt ca 3 balar som grund i en normalstor box. Sen får man nog lägga in nån mer under vintern för att behålla tjockleken på bädden. Lite försvinner det ju varje gång man mockar. Men dom kostade bara ca 100 kr så det blir nog även det billigaste alternativet om man som jag måste köpa allt strö i tex granngården/lantmännen! Sen slänger jag ju in spån över också men det är mest för att det ska se "snyggt" ut. Det enda jag märkt som nackdel är att den kan damma lite om det blir FÖR torrt så då får man fukta lite eller slänga lite spån över.
 
Sv: Torvmixfråga

brukar lägga torv i botten o sen när de blivit en bra bädd lägga torvmix så de blir lite ljusare torvmixen kostar lika mkt som torven på granngården typ 100kr balen, brukar köpa där då ja bara har en häst . Blir billigare o köpa hela pallar om man har flera hästar ( om man har en med men jag har inga bra förvarings möjligheter i stallet ) min häst som kissar mkt får en mkt fräschare box med torv o torvmix än fall han skulle stå på halm
 
Sv: Torvmixfråga

Jag använder torv som strö, har inte bädd utan mockar varje dag. Lätt mockat, suger upp det blöta toppen bra, dammar inte alls på vintern kan damma lite på sommarn om solen får ligga på och boxen inte används så ofta. Bra för hovarna också, ifall hästrna har t.ex strålröta så hjälper torven till att torka upp. Kanon underlag!
 
Sv: Torvmixfråga

Jag tycker torvmixen är bra, har inte använt nåt annat sen jag kom på att den håller torrt o fint.
 
Sv: Torvmixfråga

Jag har haft torvbädd till min häst när jag hade henne hemma och det var nog det bästa nånsin. Superlätt att mocka och hästen hade en rejäl bädd att stå på som inte glider undan. Jättenöjd.
 
Sv: Torvmixfråga

Jag var superförtjust i det. Lite mindre kompakt än bara torv och ljusare men ändå torvens alla postiva egenskaper.
 
Sv: Torvmixfråga

Vi använder en torv/spån blanding som vi är väldigt nöjda med. Blir inte lika packat som torv, men suger väldigt bra. Tyvärr är priset högre än för ren torv.
 
Sv: Torvmixfråga

Jag blandande själv en period. Funkade lika fint. (Var vinter, torvmix gick inte att få tag på, torven frös och jag fyllde på med spån... så var en slump att det blev egenblandat ett tag)
 
Sv: Torvmixfråga

Jag har sen i höstas gått över till halmpellets/torv. Har kanske 2/3 pellets och 1/3 torv.

En stor fördel med pelletsen är att den inte fryser på vintern. Kisset samlas i kakor som man lätt mockar ut. Dessutom är det så pass ljust att man ser vad som är vad, vilket inte alltid är fallet med torv. Att det tar lite plats att lagra är ytterligare en fördel. Dock är det skillnad på pellets och pellets, den lokala tillverkarens är bättre än de danska pellets som tex sv. foder säljer.
 
Sv: Torvmixfråga

Jag har kört torvmix ett halvår ungefär, men sedan stod jag inte ut längre. Jag tyckte allt i stallet blev mörkt och dystert av torven, trots inblandningen av spånet. Sedan kanske jag hade en väldigt dammig torv, men hos mig la de sig som ett tunnt lager av torvdamm ovanpå allt i anslutning till boxarna och när det var kallt ute så blev bädden vädigt hård. Detta gillade jag inte alls :(

Torven luktar dock väldigt friskt & gott, det var trevligt :)
 
Sv: Torvmixfråga

Jag jobbar i stall och för ngt år sedan bytte vi från torv till torvmix och jag tycker faktiskt bättre om att mocka i det, ett stort plus är att det inte blir lika mörkt i boxarna.
Till min egen häst föredrar jag dock spån.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 925
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej, Någon som har erfarenhet av vad detta kan vara?
Svar
6
· Visningar
519
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 941
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp