Bukefalos 28 år!

Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Seriöst Brille . Sluta predika . Starta en egen tråd och tjata där ! Dina inlägg i denna är rent OT och trådkapning och ingen är road eller det minsta intresserad .
 
Sv: Totilas egna buketråd

Håller med.
Dessutom, snacka om hetsjakt på en människa som hon/han inte känner för fem öre. Sjukt.:wtf:
 
Sv: Totilas egna buketråd

Fast nu handlar tråden inte om EG utan om Toto. Och eftersom Toto inte står hos denne ryttaren längre, eller har med Totos nuvarande skador att göra kan det väl kvitta att Undercover har näsan i bringan.
Nåja, jag svarade på ridtravares inlägg om denne ryttare.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Och du vet ju inte ett s-t om dressyr öht än mindre rollkur eller ryttare och häst osv mer än du googlat senaste tiden , eftersom du spenderade kilometer vis i trådar om det begreppet för 2 månader sen . Lägg ner .
 
Sv: Totilas egna buketråd

...och det där var för det första inte T. Edward Gal har ridit undercover 1 år och kommit så långt redan- eller det tycker jag åtminstone. Jag såg dem i Ghs och vad jag tycker är hans styrka är att han inte ger förmycket hjälper någonsin utan bara vad som behövs just då.. på Undercover behöver han ge mycket mer hjälper än på T men det är ju för att de inte känner varandra...det syntes speciellt i galoppombytena osv. Men om du tittar på Undercover nu så ser även han ganska nöjd ut-

Jag hoppas att vi snart får se Totilas lika glad och nöjd ut- åtminstone på hingsvisningar och andra showögonblick där de kan få visa att de tycker om varandra och vill ställa upp för varandra. Mattias var oerhört ödmjuk när han fick rida T Jag tror att han verkligen vill få chansen att visa upp dem tillsammans men för det måste han dra ner volymen på sina hjälper- tänka med Edward Gal hållet med allt...
 
Sv: Totilas egna buketråd

Visst rids hästen på bilden nedan av samme ryttare? Bilden visar inte en glad och nöjd häst. Många, även forskare, anser att denna typ av ridning innebär djurplågeri.

Jaha, har det kommit forskningsresultat som visar att det är skadligt nu? Kan du möjligen länka till dem?

För övrigt är det ju märkligt att EGs hästar ser så glada och nöjda ut inne på banan. Om de nu skulle plågas så som du påstår...
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jaha, har det kommit forskningsresultat som visar att det är skadligt nu? Kan du möjligen länka till dem?

För övrigt är det ju märkligt att EGs hästar ser så glada och nöjda ut inne på banan. Om de nu skulle plågas så som du påstår...

Hur ser en glad och nöjd häst ut då?

*kl*
Det är verkligen inte lätt att "se" utanpå om en häst är "glad och nöjd" eller inte, faktiskt nästan omöjligt. Jag har varit med om en häst som kommit hoppandes på tre ben, där det fjärde varit avsparkat, och den har sett hur glad och nöjd ut som helst, öronen framåt, intresserad och "vill vara med och blir hämtad", precis som vanligt. Ändå så kan man ju förstå att den inte kan vara särskilt "glad och nöjd" och måste ha superont med tanke på omständigheterna. Jag tror man måste utgå ifrån att hästar är djur med djupt rotade instinkter och att dom i första hand drivs av det och att därför respektera dom för det och inse, dvs ta sitt ansvar för, att dom inte alltid visar sitt lidande på ett sätt som vi kan förstå bara genom att titta utanpå.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jaha, har det kommit forskningsresultat som visar att det är skadligt nu? Kan du möjligen länka till dem?

För övrigt är det ju märkligt att EGs hästar ser så glada och nöjda ut inne på banan. Om de nu skulle plågas så som du påstår...
Artikeln http://www.equitationscience.com/documents/Conferences/Consensus%20workshop/UtaVonBorstel_Rollkur2009.pdf, som diskuterar hästens beteende i samband med att bli riden med rollkur, har följande slutsats
"5. Conclusions
The present study demonstrates that horses show higher levels of discomfort when ridden in a coercively obtained Rollkur posture compared to regular poll flexion, and that they will avoid being ridden in Rollkur if given the chance. Given the potential negative impact on rider safety and welfare of the horse as demonstrated in the present study, and for want of clear scientific evidence of any beneficial effects, it is suggested that Rollkur should not be practiced in a coercive manner.
"

Den här artikeln http://horsetalk.co.nz/2013/05/06/hyperflexion-neck-failure-olympic-dimension/#axzz2SXjxtWMl har inte samma vetenskapliga inramning men beskriver hur hästens framdel fungerar.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Det står ju att det är "coercively obtained". Alltså under tvång. Det är alltså tvånget i sig och inte huvudets position som är problemet. Den studien är utförd på hästar som inte är ridna efter det systemet förut, och vad jag förstår det också av ryttare som inte är insatta i sytemet.

Jag skulle säga att den har noll och ingen relevans för hur toppryttarnas hästar reagerar på sin träning.

Det enda den studien säger är att hästarna upplevde obehag när deras ryttare helt plötsligt började tvångsmässigt dra in huvudet i en position de inte var vana, eller uppbyggda för, att gå i. :cautious:
 
Sv: Totilas egna buketråd

Hur ser en glad och nöjd häst ut då?

Ja, inte gapar den och dreglar frenetiskt, som i vissa cowboydressyrfilmer (eller vad det nu hette.);)

Seriöst, du och jag kommer aldrig att enas om det. Vi har alltför olika åsikter och mål.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Tack för länk. Artikeln är dock skriven 2009, jag trodde att du sett nya vetenskapliga artiklar där man kunnat komma fram till att HF faktiskt är skadligt rent fysiskt. Att det inte är någon trevlig form, och att hästarna förmodligen inte trivs i den, är vi nog alla överens om. Men tar kroppen skada? Alltså inte bara utifrån vad någon tror och tycker, utan rent faktamässigt?

Sedan kan man ifrågasätta saker i artikeln. Hästarna är inte tidigare ridna i formen. Det står ingenting om hur vana ryttarna är att rida i den formen, jag förmodar att de inte tränar så normalt. Bara en sådan sak skapar viss stress. Hästar blir för övrigt stressade även av att ridas i andra felaktiga former. Jag vet inte om jag tycker att 15 hästar är ett tillräckligt underlag heller, i synnerhet inte med den grund ekipagen har. Hur jämför man en lektionshäst med (visserligen duktig) ryttare som aldrig varit i närheten av formen i fråga med t.ex. Salinero? Blir det en bra jämförelse verkligen? Säger det egentligen så mycket om hur de elithästar reagerar, som är vana att tränas på det viset?
 
Senast ändrad:
Sv: Totilas egna buketråd

Det står ju att det är "coercively obtained". Alltså under tvång. Det är alltså tvånget i sig och inte huvudets position som är problemet. Den studien är utförd på hästar som inte är ridna efter det systemet förut, och vad jag förstår det också av ryttare som inte är insatta i sytemet.

Jag skulle säga att den har noll och ingen relevans för hur toppryttarnas hästar reagerar på sin träning.

Det enda den studien säger är att hästarna upplevde obehag när deras ryttare helt plötsligt började tvångsmässigt dra in huvudet i en position de inte var vana, eller uppbyggda för, att gå i. :cautious:

Det som efterfrågades var länkar till forskning, vilket man också fick. Kan du ta fram länkar till forskning som visar din teori om "icke tvång" då?

Delvis kl

Det jag inte förstår är varför ni har sånt otroligt behov av att försvara den här metoden, den är ju inte ens tillåten inom er egen tävlingsorganisation. Är det en prestigesak pga av att såna som jag och Brille ifrågasätter den? Eller beror det på att "ikonen" (Totilas) tränats på detta vis en gång och då måste det ju vara bra, ett slags idoliserande och därför bortförklarande av direkta oegentligheter? För det är det, tro mig, se bara på stången, hur den används, i vilket läge skänklarna är, då förstår man vilket tryck det är i munnen och hur mycket tvång det verkligen är och vilket obehag det är för hästen som inte har förmågan att visa det så att alla kan förstå. Varför väljer ni att titta bort?

Motståndet och ogillandet mot denna metod bara växer, allra mest inom er egen changer, så varför fortsätta försvara det? Kan vi inte bara enas om att det är förkastligt och att om man inte kan få hästar att prestera det man vill utan såna här metoder så ska man inte hålla på med hästar öht. Sluta idolisera människor och hästar som gör framgångar bara pga framgångarna, allvarligt och seriöst, försök se "bakom fasaden" och se det för vad det verkligen är så kanske vi tillsammans kan sätta stopp på onödigt lidande.

Hästar kommer att prestera oavsett hur illa vi gör dom, det ligger i deras natur, instinkter som gör att dom aldrig kommer visa "öppet" hur dom egentligen upplever det, därför behöver dom (hästarna alltså) människor som förstår och har vett att se innanför "fasaden", människor som åtminstone försöker undvika att utsätta sina hästar för såna här "metoder" bara för att få fram ett resultat.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Det som efterfrågades var länkar till forskning, vilket man också fick. Kan du ta fram länkar till forskning som visar din teori om "icke tvång" då?

Delvis kl

Det jag inte förstår är varför ni har sånt otroligt behov av att försvara den här metoden, den är ju inte ens tillåten inom er egen tävlingsorganisation. Är det en prestigesak pga av att såna som jag och Brille ifrågasätter den? Eller beror det på att "ikonen" (Totilas) tränats på detta vis en gång och då måste det ju vara bra, ett slags idoliserande och därför bortförklarande av direkta oegentligheter? För det är det, tro mig, se bara på stången, hur den används, i vilket läge skänklarna är, då förstår man vilket tryck det är i munnen och hur mycket tvång det verkligen är och vilket obehag det är för hästen som inte har förmågan att visa det så att alla kan förstå. Varför väljer ni att titta bort?

Motståndet och ogillandet mot denna metod bara växer, allra mest inom er egen changer, så varför fortsätta försvara det? Kan vi inte bara enas om att det är förkastligt och att om man inte kan få hästar att prestera det man vill utan såna här metoder så ska man inte hålla på med hästar öht. Sluta idolisera människor och hästar som gör framgångar bara pga framgångarna, allvarligt och seriöst, försök se "bakom fasaden" och se det för vad det verkligen är så kanske vi tillsammans kan sätta stopp på onödigt lidande.

Hästar kommer att prestera oavsett hur illa vi gör dom, det ligger i deras natur, instinkter som gör att dom aldrig kommer visa "öppet" hur dom egentligen upplever det, därför behöver dom (hästarna alltså) människor som förstår och har vett att se innanför "fasaden", människor som åtminstone försöker undvika att utsätta sina hästar för såna här "metoder" bara för att få fram ett resultat.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag blir mörkrädd när jag ser att folk fortfarande försvarar den här typen av ridning.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Det efterfrågades inte bara forskning om vad som helst, utan forskning som visar att det sättet som ex. Totilas blivit tränad är skadligt. Vilket den länkade forskningsrapporten inte gör, och därför inte är relevant.

Jag försvarar ingenting, jag har över huvud taget inte kommenterat träningsmetoden i sig, bara utförandet av studien. Ska forskning vara värd något så måste det göras på rätt sätt.

Edit: Det var alltså inte "min teori" att det skulle vara ok sålänge det är "icke-tvång". Utan studien har helt enkelt visat att rullkur ej bör ridas "under tvång". Inte att rollkuren i sig är skadlig.

Given the potential negative impact on rider safety and welfare of the horse as demonstrated in the present study, and for want of clear scientific evidence of any beneficial effects, it is suggested that Rollkur should not be practiced in a coercive manner.
 
Senast ändrad:
Sv: Totilas egna buketråd

Det står ju att det är "coercively obtained". Alltså under tvång. Det är alltså tvånget i sig och inte huvudets position som är problemet. Den studien är utförd på hästar som inte är ridna efter det systemet förut, och vad jag förstår det också av ryttare som inte är insatta i sytemet.
Jag skulle säga att den har noll och ingen relevans för hur toppryttarnas hästar reagerar på sin träning.

Det enda den studien säger är att hästarna upplevde obehag när deras ryttare helt plötsligt började tvångsmässigt dra in huvudet i en position de inte var vana, eller uppbyggda för, att gå i. :cautious:
Vilken häst som helst som helt plötsligt ska lära sig nytt språk eller bara annan ryttare kan bli stressad.

I de s.k. "studierna" har man dragit in dem med graman o sen fått för sig att hästarna valde att vända åt ett visst håll. Heuschmanns idéer verkade först trovärdiga för att han är veterinär, men sen såg man hur HAN trodde att det gick till i praktiken- värsta crank and spank. Han tappade ALL trovärdighet!

Man har ej heller funnit skador på nackligamént eller kotpelare o hästarna presterar längre o lever mkt längre än snitthästen.

Det är inte till för odödliga människor som inte har helheten i metoden.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Vilken häst som helst som helt plötsligt ska lära sig nytt språk eller bara annan ryttare kan bli stressad.

I de s.k. "studierna" har man dragit in dem med graman o sen fått för sig att hästarna valde att vända åt ett visst håll. Heuschmanns idéer verkade först trovärdiga för att han är veterinär, men sen såg man hur HAN trodde att det gick till i praktiken- värsta crank and spank. Han tappade ALL trovärdighet!

Man har ej heller funnit skador på nackligamént eller kotpelare o hästarna presterar längre o lever mkt längre än snitthästen.

Det är inte till för odödliga människor som inte har helheten i metoden.

Men hästar är inte bara muskler och leder, dom är tänkande, kännande levande varelser som har rätt till lite respekt. Prova själv, inspänd på det viset och gå med huvudet sådär långa stunder i taget samtidigt som du ska göra diverse gymnastiska övningar också, helst med mycket energi, springa, hoppa, lyfta ben, balanserandes på en bräda samtidigt också för säkerhets skull...hur skulle du uppleva det efter 20-30 min tror du...det verkar som ni väljer att blunda för vissa saker bara för att det inte kan uppvisas några direkt fysiska skador, varför då?
 
Sv: Totilas egna buketråd

Så då håller du med om att metoden i sig är onödigt kränkande och därför skadlig då, trots bristen på vetenskapliga "bevis"?
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jag varken försvarar eller fördömmer den eftersom jag varken har tillräckligt med egna erfarenheter eller sett tillräckligt tillförlitliga studier för att bilda en klar uppfattning.

Men nej, jag uppfattar det inte som mer "kränkande" än någon annan ridstil.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Du får läsa mer noggrant. Jag har inte sett att någon enda försvarar HF och påstår att det skulle vara ett bra träningssätt. Du får gärna visa var något sådant påstås. Däremot så ifrågasätts exakt HUR hästen påverkas av metoden. Hur påverkas hästen mentalt och fysiskt av att tränas så? Tar hästen verkligen skada? På vilket sätt?
Att inte direkt köpa t.ex. Brilles och dina egna tyckanden och åsikter är inte detsamma som att försvara metoden.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Du får läsa mer noggrant. Jag har inte sett att någon enda försvarar HF och påstår att det skulle vara ett bra träningssätt. Du får gärna visa var något sådant påstås. Däremot så ifrågasätts exakt HUR hästen påverkas av metoden. Hur påverkas hästen mentalt och fysiskt av att tränas så? Tar hästen verkligen skada? På vilket sätt?
Att inte direkt köpa t.ex. Brilles och dina egna tyckanden och åsikter är inte detsamma som att försvara metoden.

Jo i Brille och Fiadors ögon är det så :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp