Bukefalos 28 år!

Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

KL
Bakgrund: Jag har inte följt dressyren på många många år, då den sedan på nittiotalet gjort en vändning som jag inte riktigt har tyckt var rätt och riktig och därför varit mindre intressant att titta på. Har sedan Os London förra året, blickat lite pliktskyldigast på ekipagen i topp.

Totilas och EG var ju en sensation. Och sedan såldes han. Så mycket förstår jag.
Min fråga till er som följt det hela, om någon vill vara snäll och kort sammanfatta, varför det nya ekipaget T + MR inte kommer till den nivå som T borde ligga på, dvs i toppskiktet? Skador? Nerver hos ryttaren som inte pallar trycket?
Vad är det som fattas? Eller gör de ingen tävlingssatsning mer utan bara visar upp i uppvisningssyfte som hingsthållare?
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jag varken försvarar eller fördömmer den eftersom jag varken har tillräckligt med egna erfarenheter eller sett tillräckligt tillförlitliga studier för att bilda en klar uppfattning.

Men nej, jag uppfattar det inte som mer "kränkande" än någon annan ridstil.

Fast HF är ingen "ridstil" utan en metod, en ifrågasatt metod som dessutom är "förbjuden" inom dressyrens egen tävlingsorganisation. Då kan man ju tycka att det är konstigt att man inte kan/vill/förmår ta ställning i frågan heller.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Du får läsa mer noggrant. Jag har inte sett att någon enda försvarar HF och påstår att det skulle vara ett bra träningssätt. Du får gärna visa var något sådant påstås. Däremot så ifrågasätts exakt HUR hästen påverkas av metoden. Hur påverkas hästen mentalt och fysiskt av att tränas så? Tar hästen verkligen skada? På vilket sätt?
Att inte direkt köpa t.ex. Brilles och dina egna tyckanden och åsikter är inte detsamma som att försvara metoden.

Jag ser massor med försvar i skenet av bortförklaringar, tex det du tar upp här "exakt hur hästen påverkas", måste man få det bevisat 100% för att ta ställning?

Det var också min fråga/fundering i ämnet. Varför man inte vill/kan/förmår ta ställning till om/att det är en ojuste metod, även om det är ett hett ämne, även om jag och Brille också anser det?
 
Sv: Totilas egna buketråd

kl
Jag har följt T både hos Gal och Rath, o tycker att hela utstrålningen på hästen har förändrats. Innan såg han ut som en stjärna, han visste om det. Hela han utstrålade perfektion, men nu ser han mer o mer alldaglig ut. Jag tycker att hans gångarter är inte lika bra längre, han har gått tillbaka lite i sin utb, inte utb, men själva hästen. Lite svårt att förklara. Jag tycker inte han ser lika elastisk ut längre, ökningarna har inte lika mkt power längre.

Det fattas ngt hos T nu, det som gjorde att han var, one of the kind :D Kungen på tronen.
 
Sv: Totilas egna buketråd

När ska du och Brille fatta att denna diskusion inte hör hemma i den här tråden!!!!!!!!!!!!

Om ni såååå gärna vill hålla på och predika för Er ståndpunkt mot HF och allt som innebär att man tar hästen i munnen överhuvudtaget så får ni lov att starta en egen tråd om det, inte förstöra den här tråden om Totilas!!!

För mig (och jag tror flera andra har samma åsikt..) är ämnet dessutom extremt uttjatat och vi kommer aldrig komma någon vart! Jag tror vi har förstått var ni står i frågan och ni borde ha förstått vid det här laget att vi inte håller med så varför hålla på att tjata?!?!

Jag kommer inte ändra åsikt för att ngn, som jag ska erkänna att jag har noll respekt för, på internet anser att jag ska tycka annorlunda!! Att du dessutom sväljer alla sk forskningsrapporter med tveksamt upplägg utan ngt som helst ifrågasättande bara för att det stödjer din teori får mig ännu mer att tappa respekten och påminner starkt om andra sektliknande grupper såsom tex vissa barfota rörelser!

Jag tycker inte det du har visat tidigare i filmer (tänker främst på den stackars hästen som blev tvingad i en så brant sluta att den inte ens orkade hålla galoppen utan gick i ngn form av korsgalopp) har visat på harmoniska lyckliga hästar, snarare hästar som utsätts för ganska extrem press att prestera sådant som dom uppenbarligen inte varit färdiga för!! Om du vill applådera sådant så är det upp till dig men i mina ögon så är det verkligen inte juste ridning!! Så med tanke på det så anser jag att vi aldrig någonsin kommer att vara ense om vad juste ridning är därför så kommer vi aldrig någonsin komma någon vart i denna diskusion! End of story!!
 
Sv: Totilas egna buketråd

... inte förstöra den här tråden om Totilas!!!
...
Tråden handlar om Totilas, inte bara hurrarop utan också om hur han blivit den han var och den han är nu. För att göra det måste även de metoder som använts i hans träning och utbildning belysas liksom hur kunniga hans ryttare/tränare är/påstås vara och varför ekipaget bedömts så högt. Många anser att ekipaget fått för höga poäng om dressyrdomarna dömt enligt gällande reglemente.

Det sägs att hästen skadat sitt knä (?) på "bocken". Det borde vara det säkraste sättet för en hingst att utföra sina plikter som hingst på. Ston kan sparka och träffa hingsten på carpus och ibland även på hingstens knä. Det är sällan "bocken" sparkar och ännu mer sällan att hingsten skadas av en sådan spark.

Det är väl mer troligt att de träningsmetoder som använts nu tagit ut sin rätt.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jag skulle vilja säga att de trots allt gjort bra ifrån sig med tanke på rutinen som MAR saknar jämfört med EG och det är inte lätt att ta över någons färdiga produkt!

Men, de har vunnit och de har varit över 80% flera gånger och de är ofta högt placerade om de startar. Så man kan inte säga att det går direkt dåligt.
 
Sv: Totilas egna buketråd

När en hingst hoppar på bocken siter det väldigt mycket på hela bakkärran. Ffa bakknäna. Eftersom de dessutom är ganska exalterade när de ska hoppa är det ofta som de halkar trots gummimattor/gummibetong och därmed sträcker sig. Så det handlar inte om att Toto har blivit sparkad eller fåt en smäll på knät. Troligen är det en inflammation i leden skulle jag tro om det är bakknät som spökar, men har för mig att det var en sträckning som var problemet.

Vad det gäller HF/RK/LDR så är min ståndpunkt att de toppryttare som behärskar den metoden får böja och bända bäst sjutton de vill. Deras hästar blir gamla och tävlar långt upp i åren. Det är för mig dock en ickediskussion vad det gäller Toto eftersom hans skador uppkommit när han inte längre ridits inom detta systemet och även i samband med att han hoppat en hel massa på bocken. Att forskningsmetoden på RK är mer än tveksam gör att det helt saknar validitet faktiskt.

Vill ni fortfarande diskutera RK snälla starta en annan tråd. Jag skapade denna tråden för att den skulle handla om nyheter, framgångar och faktiskt som en hyllning till världens bästa dressyrhäst:).
 
Sv: Totilas egna buketråd

När en hingst hoppar på bocken siter det väldigt mycket på hela bakkärran. Ffa bakknäna. Eftersom de dessutom är ganska exalterade när de ska hoppa är det ofta som de halkar trots gummimattor/gummibetong och därmed sträcker sig. Så det handlar inte om att Toto har blivit sparkad eller fåt en smäll på knät. Troligen är det en inflammation i leden skulle jag tro om det är bakknät som spökar, men har för mig att det var en sträckning som var problemet.

Kan tillägga att det finns också mängder med hingstar som får avsluta sina dagar när baken är helt slut efter år i avel. Ibland har de fått gräva gropar till ston som ska betäckas naturligt för att hingstarna inte klarar av att hoppa upp. Slitsamt it is... :d
 
Sv: Totilas egna buketråd

För ytterligare gången : sluta ! Lägg ner att tjafsa i denna tråd ! Du verkar använda den enbart för att du får dålig uppmärksamhet var du skriver på andra ställen och detta är INTE trådens ämne !
 
Sv: Totilas egna buketråd

Tror jag har skrivit det förr men det enda som hjälper är att ignorera trollet totalt. All respons är den näring som det behöver för att fortsätta producera skit. Ingen respons =svälter ihjäl o dör ut av sig själv.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Tack för svar.
Ok, de gör starter. På vilken nivå? Hemma eller även utomlands? (Ja du ser, jag har ingen aning).
Så det är ryttarens orutin och kanske en väldigt känslig häst som gör att vi inte sett dem så mycket? Inga skador?
(Ska läsa i tråden när jag har lite tid).
 
Sv: Totilas egna buketråd

Grand prix ...MR är långt ifrån orutinerad men det är verkligen ingen lätt uppgift att ta över en färdig häst..särskilt som ryttarna har helt olika system

Sen tycker inte jag totilas var världens bästa dressyrhäst utan det var tillsammans med EG som dom blev världens bästa dressyr ekipage
 
Sv: Totilas egna buketråd

...
Vad det gäller HF/RK/LDR så är min ståndpunkt att de toppryttare som behärskar den metoden får böja och bända bäst sjutton de vill. Deras hästar blir gamla och tävlar långt upp i åren. Det är för mig dock en ickediskussion vad det gäller Toto eftersom hans skador uppkommit när han inte längre ridits inom detta systemet och även i samband med att han hoppat en hel massa på bocken. Att forskningsmetoden på RK är mer än tveksam gör att det helt saknar validitet faktiskt.

Vill ni fortfarande diskutera RK snälla starta en annan tråd. Jag skapade denna tråden för att den skulle handla om nyheter, framgångar och faktiskt som en hyllning till världens bästa dressyrhäst:).
Jag tror inte att du heller VET vad Totilas har drabbats av. Han har ju gått med hjärtskor en längre tid. Det syns tydligt när han rids med gula lindor på den här filmen http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=J4hulXv0NdA som är uppladdad 24 juli 2011.

Det är inte första gången i historien som människor blundar och också applåderar när djur plågas. Jag tänker inte vara en av dem och jag är inte ensam. Om du struntar i hur Totilas har tränats/ridits är det ditt problem. Jag tänker inte sluta bara för att du tycker att "din" tråd inte får innehålla sådant som visar hur illa Totilas behandlats. Det finns massor med filmer som visar det även om du inte vill tro det. Här är ett exempel http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=q8Ssn2BDbrE.

Du ville ha nyheter och annat. Den här filmen kanske inte är nyinspelad, upplagd 5 juli 2012, men den är nog ny för buke. Kolla underhalsen i det här klippet http://m.youtube.com/watch?v=wtnKnOlWkvI&feature=fvwrel. Hästen går antingen över eller "sågas" av toppryttaren till HR/LDR! Är det ett exempel på de toppryttare du nämner som du tycker skall få "böja och bända bäst sjutton de vill"?

Om du verkligen vill att tråden bara skall handla om Totilas vore det snyggt om du protesterade när den används för inlägg som bara är avsedda att smutskasta och försöka skrämma och tysta andra deltagare i debatten.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Kan tillägga att det finns också mängder med hingstar som får avsluta sina dagar när baken är helt slut efter år i avel. Ibland har de fått gräva gropar till ston som ska betäckas naturligt för att hingstarna inte klarar av att hoppa upp. Slitsamt it is... :d
Så är det. Men det är knappast mer slitsamt att hoppa på "bocken" än på ett sto. "Bocken" står oftast stilla så hingsten behöver inte parera/följa med i några rörelser.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Ja det är ju vanligt annars att topphingstar i halvblodsavel betäcker naturligt 2-3 gånger i veckan hela säsongen samtidigt som de tävlar...:banghead:
 
Sv: Totilas egna buketråd

Så är det. Men det är knappast mer slitsamt att hoppa på "bocken" än på ett sto. "Bocken" står oftast stilla så hingsten behöver inte parera/följa med i några rörelser.

Men herregud! Är det så himla svårt att acceptera att olyckor kan hända? Även om bocken står stilla och inte sparkar efter hingsten så kan vilken hingst som helst halka, snubbla eller whatever.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Man kan vända på det att ett språng på ett stumt föremål som inte följer med är ytterst slitsamt .
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jag kommer aldrig att tycka som du och du kommer inte tycka som jag. Gilla läget.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Det är väl ingen som vet varför han har andra skor nu?

När han redas av Gal hade han en hovslagare som kunde hästen utan och innan. sedan sålds han - fick ny hovslagare- andra arbetsuppgifter (betäckning 3 ggr/veckan) annan träning , skötsel osv och har inte kommit tillbaka än.

För oss som vill se honom uppträda är det nog en nackdel att han var så dyr- de försöker ju få in summan via betäckningskostnaderna... :(

Det var nog naivt att tro det skulle bara vara att ändra allt- och att hästen fortfarande skulle prestera som förr...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp