Bukefalos 28 år!

Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Tråden handlar om Totilas, inte bara hurrarop utan också om hur han blivit den han var och den han är nu. För att göra det måste även de metoder som använts i hans träning och utbildning belysas liksom hur kunniga hans ryttare/tränare är/påstås vara och varför ekipaget bedömts så högt. Många anser att ekipaget fått för höga poäng om dressyrdomarna dömt enligt gällande reglemente.

Det sägs att hästen skadat sitt knä (?) på "bocken". Det borde vara det säkraste sättet för en hingst att utföra sina plikter som hingst på. Ston kan sparka och träffa hingsten på carpus och ibland även på hingstens knä. Det är sällan "bocken" sparkar och ännu mer sällan att hingsten skadas av en sådan spark.

Det är väl mer troligt att de träningsmetoder som använts nu tagit ut sin rätt.

Fast det är skillnad på att diskutera att hästen inte visar sin bästa form pga att han tränas med orange sadel än att diskutera varför det är så skadligt att använda orange sadel istället för svart sadel.

Vill man att folk skall ta till sig ens argument för/emot något så måste man framföra dom i rätt tråd. Risken är stor annars att folk bara blir irriterade på det man skriver och struntar fullkomligt i vad man skriver.

Sen är det inte sååå ovanligt att hingstar skadar sig vid hopp på bocken. Ett av dom mest kända här på Buke är väl när hingsten His Higness bröt benet vid hopp på bocken och var tvungen att avlivas.

Sen för att gå tillbaka till ämnet:
Ibland skor man hästen på ett visst sätt för att hästen är sjuk men man kan lika gärna också sko hästen på ett visst sätt för att undvika att den blir sjuk.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jag ser massor med försvar i skenet av bortförklaringar, tex det du tar upp här "exakt hur hästen påverkas", måste man få det bevisat 100% för att ta ställning?

Det var också min fråga/fundering i ämnet. Varför man inte vill/kan/förmår ta ställning till om/att det är en ojuste metod, även om det är ett hett ämne, även om jag och Brille också anser det?

Som vanligt gör du din alldeles egna tolkning utan att ha läst, förstått vad du läst, eller ens vilja försöka förstå vad du läser. Då är all diskussion totalt omöjlig.

Jag ser inte dina och Brilles åsikter som riktigt tillförlitliga då alltför lite kunskap ligger bakom.

Och, återigen, nej, det är inte att försvara HF. Jag förstår verkligen inte hur du kan få det till det...

Jag förstår heller inte varför du dyker upp i just denna tråd där Totilas, världens genom tidernas bästa dressyrhäst, diskuteras. Kan verkligen ingenting anses vara ens i närheten av fullkomligt i dina ögon?
 
Senast ändrad:
Sv: Totilas egna buketråd

När ska du och Brille fatta att denna diskusion inte hör hemma i den här tråden!!!!!!!!!!!!

Om ni såååå gärna vill hålla på och predika för Er ståndpunkt mot HF och allt som innebär att man tar hästen i munnen överhuvudtaget så får ni lov att starta en egen tråd om det, inte förstöra den här tråden om Totilas!!!

För mig (och jag tror flera andra har samma åsikt..) är ämnet dessutom extremt uttjatat och vi kommer aldrig komma någon vart! Jag tror vi har förstått var ni står i frågan och ni borde ha förstått vid det här laget att vi inte håller med så varför hålla på att tjata?!?!

Jag kommer inte ändra åsikt för att ngn, som jag ska erkänna att jag har noll respekt för, på internet anser att jag ska tycka annorlunda!! Att du dessutom sväljer alla sk forskningsrapporter med tveksamt upplägg utan ngt som helst ifrågasättande bara för att det stödjer din teori får mig ännu mer att tappa respekten och påminner starkt om andra sektliknande grupper såsom tex vissa barfota rörelser!

Jag tycker inte det du har visat tidigare i filmer (tänker främst på den stackars hästen som blev tvingad i en så brant sluta att den inte ens orkade hålla galoppen utan gick i ngn form av korsgalopp) har visat på harmoniska lyckliga hästar, snarare hästar som utsätts för ganska extrem press att prestera sådant som dom uppenbarligen inte varit färdiga för!! Om du vill applådera sådant så är det upp till dig men i mina ögon så är det verkligen inte juste ridning!! Så med tanke på det så anser jag att vi aldrig någonsin kommer att vara ense om vad juste ridning är därför så kommer vi aldrig någonsin komma någon vart i denna diskusion! End of story!!

:bow::bow::bow:
 
Sv: Totilas egna buketråd

Det sägs att hästen skadat sitt knä (?) på "bocken". Det borde vara det säkraste sättet för en hingst att utföra sina plikter som hingst på. Ston kan sparka och träffa hingsten på carpus och ibland även på hingstens knä. Det är sällan "bocken" sparkar och ännu mer sällan att hingsten skadas av en sådan spark.

Det är väl mer troligt att de träningsmetoder som använts nu tagit ut sin rätt.

Vad märkligt. Jag tycker att man av och till hör talas om hingstar som skadat sig på bocken. Att det skulle vara helt riskfritt har då inte jag hört.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Har för mig att den filmen ligger här nånstans i tråden som exempel på hur absolut hemskt tränad han är/var...

Fö är det väldigt väldigt tyst om Tivoli Totilas för närvarande..
 
Sv: Totilas egna buketråd

Tror att antagonisten i diskussionen har försvunnit härifrån (tackochlov).
 
Sv: Totilas egna buketråd

Den första bilden i artikeln såg ju inte jättekul ut. Ska det verkligen vara nödvändigt att strypa näsan på hästen för en stillastående fotografering?

dvs jag tycker aachenremmen är på tok för hårt spänd!
 
Sv: Totilas egna buketråd

Jag kan ju inte tyska och har inte hunnit hålla mig a jour med något på länge.
Är det häst eller ryttare som är dålig nu? Vad är galet?
 
Sv: Totilas egna buketråd

Senskada,, sätter igång långsamt och är nu i lite lätt arbete. De hoppas att han ska vara riktigt bra tills nästa år..
 
Sv: Totilas egna buketråd

Så är det. Men det är knappast mer slitsamt att hoppa på "bocken" än på ett sto. "Bocken" står oftast stilla så hingsten behöver inte parera/följa med i några rörelser.

Jag har förstått det tvärtom, en bock är mer slitsam än ett sto, eftersom hingsten måste hoppa av bakåt efteråt från bocken som står still, vilket frestar på bakdelen. Ett sto däremot rör sig framåt när betäckningen är klar, och hingsten kan bara glida av ner igen.
 
Sv: Totilas egna buketråd

Inte för att ursäkta ngt, men han öppnar munnen på bilden, tror det kan vara därför remmen ser så hårt spänd ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp