Ja det blev det. Är ju helt sjukt att dom gör såna förändringar o sen kan ändra igen när folkstormen blir för stark!
 
Nej, det framgår att man får rida hoppningen med hack men på hela tävlingsplatsen ska hästen ledas i huvudlag med bett. Någon får helt enkelt tränsa om :idea: innan man sitter av :banana:
 
1.5. Ridstövlar eller liknande
Ridstövlar ska (om de inte är en del av en uniform), i alla delproven,
vara höga, svarta, bruna eller svarta med en brun överdel.
Lättnader medges på nivåerna under 1* nivå där höga ridstövlar
får bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade

Detta är väl en ny regel? Alltså får inga blå, röda etc Tretorn stövlar användas om jag tolkat det hela riktigt?
 
1.5. Ridstövlar eller liknande
Ridstövlar ska (om de inte är en del av en uniform), i alla delproven,
vara höga, svarta, bruna eller svarta med en brun överdel.
Lättnader medges på nivåerna under 1* nivå där höga ridstövlar
får bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade

Detta är väl en ny regel? Alltså får inga blå, röda etc Tretorn stövlar användas om jag tolkat det hela riktigt?
Är antagligen pga tretorn stövlarna som regeln uppkommit ;) känsliga tr skrivare som inte tycker om färgglada stövlar :(.

Mycket Tråkigt för alla som får köpa nya stövlar nu pga detta.
 
Ok, jag är lite efter känner jag. :o Tappade allt fälttävlanssug när jag hoppade banhoppning i fjol och tyckte att hindren var rätt läskigt höga om de var över 60 cm. Är lite inne på att åka på läger i år för att ta fälttävlanskortet, men så kom jag på mig själv att jag ändå måste hoppa H90 på tävling och det känns alldeles för högt nu. :banghead:

MEN! Nu läste jag TR (mest för att se hur höga banhoppningshindren är i H90) och hittade detta:

1.4. Överårig ryttare på ponny
Överårig ryttare ges möjlighet att rida ponny i samband med P60, P70 och P80, då i form av clear round och bildar då egen klass.

Innebär det (är så osäker på TR-tolkningar) att jag får rida min D-ponny (skall slutmätas i år, mättes på premiering i fjol till 142,5 cm) på ponnytävlingar? O_o För då hamnar ju saken i ett helt annat läge.

Om det är så, hur gäller det då med fälttävlanskortet? Kan jag ta det som ponnyekipage fast jag är vuxen? Så om vi någon gång vill starta H90 behöver jag "bara" ta kortet igen, men som stor häst?
 
Ok, jag är lite efter känner jag. :o Tappade allt fälttävlanssug när jag hoppade banhoppning i fjol och tyckte att hindren var rätt läskigt höga om de var över 60 cm. Är lite inne på att åka på läger i år för att ta fälttävlanskortet, men så kom jag på mig själv att jag ändå måste hoppa H90 på tävling och det känns alldeles för högt nu. :banghead:

MEN! Nu läste jag TR (mest för att se hur höga banhoppningshindren är i H90) och hittade detta:



Innebär det (är så osäker på TR-tolkningar) att jag får rida min D-ponny (skall slutmätas i år, mättes på premiering i fjol till 142,5 cm) på ponnytävlingar? O_o För då hamnar ju saken i ett helt annat läge.

Om det är så, hur gäller det då med fälttävlanskortet? Kan jag ta det som ponnyekipage fast jag är vuxen? Så om vi någon gång vill starta H90 behöver jag "bara" ta kortet igen, men som stor häst?

Fälttävlanskortet gäller ryttaren, och om det inte helt nyligen ändrats tar du inget specifikt för ponny/häst, utan du som ryttare tar FT-kortet. Sen gäller det.

P60 kräver inte ens FT-kort.

I övrigt så inget svar, jag har tolkat det som utan åldersbegränsning på ponnyn, dvs svaret på din fråga är ja. Men jag är inte helt hundratio på att det inte gäller ungponny bara och har inte forskat mer i det då de är födda 2011 och 2014 i stallet ;) Men jag önskade högre upp i tråden att den yngre skulle hålla ponnymått några år där som ung så kunde vi leka i P60 och matte vara trygg ;P
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 611
Senast: Ise
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Sootie
·
Katthälsa Min 16 åriga katt fick konstaterad Hypertyreos sommaren 2019 då han åt av sin päls på magen rejält och var stressad varför vi sökte...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: NeaM
·
Dressyr Har bukefalisterna några förslag på förändringar i TR till 2019? http://www.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2017/04-06/NukanDUpaverkaTR2019/
2 3
Svar
56
· Visningar
4 912
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp