Hihi - hur många kommer rida med frack på banhoppningen ?
"Utöver ridstövlar består riddräkt av ridkavaj eller ridfrack..."
:laugh:
 
Dum fråga kanske, jag har inte haft koll då jag ju inte haft nåt att rida på. Men har UH90 funnits förr? Känns hursom som ett bra initiativ.
 
Mer frågor, läser jag som fan läser Bibeln eller menar de på allvar att FT-kortet inte behövs för P60? Det känns sådär lyckat? (Och det kan funnits i massa år, jag har som sagt inte hållit koll på TR då jag inte haft något att rida)
 
Mer frågor, läser jag som fan läser Bibeln eller menar de på allvar att FT-kortet inte behövs för P60? Det känns sådär lyckat? (Och det kan funnits i massa år, jag har som sagt inte hållit koll på TR då jag inte haft något att rida)


Inte alls omöjligt, med tanke på att man inte behöver kvala till 100 klass längre så är det väl ett steg i samma riktning.
 
p60 är väl ungefär som startfälttävlan o där behövde man ju bara grönt kort o inget FT-kort. Därmed inte sagt att jag anser det är rätt.
 
Nu har jag skummat igenom hela och kom till avsnittet Farlig ridning och inser att jag har lite problem på typ 5 av 11 punkter:

✦ Rider utan kontroll (hästen svarar inte på ryttarens förhållningar
eller hjälper). Jodå, numera går det både att svänga, gasa och bromsa. :D
✦ Rider hindren för fort eller för långsamt. För långsamt har aldrig inträffat...:angel:
✦ Hoppar av för tidigt vid upprepade tillfällen. Ungefär hälften av gångerna....
✦ Driver hästen in i botten av hindret, trycker hästen över hindret. .....eller så gör ryttaren så här. :crazy:
✦ Är upprepade gånger före eller efter hästens rörelse när den
hoppar hindren. Jajamen! En bra bit efter för det mesta.
✦ Serie av farliga hopp över hinder. Mycket troligt att det kan inträffa.
✦ Stor brist på lyhördhet från hästen eller ryttaren. Det andra alternativet är rätt svar.:o
✦ Fortsätter rida terrängprovet efter uteslutning på grund av tre
tydliga vägringar, ett fall eller annan direkt form av olydnad. Aldrig provat.
✦ På något sätt vara fara för allmänheten (till exempel hoppa över
inrepning). Detta har vi inte heller testat men vi var nära att hoppa över dressyrstaketet på vår senaste Pay & Ride. :D
✦ Hoppa inflaggat hinder som inte tillhör det terrängprov som rids. Nej, detta kan vi inte bli beskyllda för....ännu.
✦ Utsätter annan ryttare för fara genom avsiktlig blockering av
en ryttare som rider om ett hinder eller orsaka fara för annan
ryttare genom att inte följa instruktioner från en funktionär (till
exempel hinderdomare). Hmmm...denna punkten kan vi nog klara av. :up:

Ca 4 månader kvar till premiären i H90 så det är skärpning på riktigt som gäller nu. Och mycket konditionsträning för den lata ryttaren. :laugh:
 
Mer frågor, läser jag som fan läser Bibeln eller menar de på allvar att FT-kortet inte behövs för P60? Det känns sådär lyckat? (Och det kan funnits i massa år, jag har som sagt inte hållit koll på TR då jag inte haft något att rida)
Det är inget nytt. P60 har väldigt snäll terräng, inga kombinationer, inga upp-/nerhopp, vattenvad med alternativhinder... Som @Novali01 skriver så är det som en startfälttävlan, men med bättre kringresurser (ambulans, banbyggare, teknisk delegat...).

/Lady_S
 
Inte alls omöjligt, med tanke på att man inte behöver kvala till 100 klass längre så är det väl ett steg i samma riktning.

VAA?? Behöver man inte kvala till 100 klass längre??
Räcker det att man har tagit FT-kortet så kan man gå direkt ut i H100?
 
Hmm... vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt.... :cautious:

Jag tycker det är pissdåligt!

Men så har jag också väldigt dålig tilltro till generellt runt förnuft och jag AVSKYR när hästarna kommer i kläm.

Samtidigt så kan jag ändå förstå att vi till närma oss FEI, vet dock inte om just slopade krav till H100 är rakt av FEI-tillämpningsbart (vilket det inte känns som för mig).
 
Senast ändrad:
Men blir det inte problem iallfall då? Om jag nu startar två H90 och får godkänt resultat och så anmäler jag mig till H100 och så är den som en enstjärnig. Blir ju lika tokigt. Man skulle ju behöva hoppa 2 st H100 light (eller fler) först innan man ger sig på den svårare varianten liksom.

Jo det blir det, som sagt så är man inte reda för 100 efter bara 2 st 90 starter men det kommer alltid bli ett stort glapp någonstans.. Nu på senare har dom hottat upp 100 klasserna rejält så dom är lite mer lika enstjärnigt vilket gör att hoppet från 100 till enstjärnig inte blir lika stort.. För en tid sedan var det inte så stort hopp mellan 90 och 100 vilket gjorde att steget till enstjärnigt blev enormt.

Förr fanns en klass som hette 110 för att ta bort steget mellan 100 och enstjärnigt , man red samma dressyr och hoppning som enstjärnig men en lite enklare terrängbana. Men dom tog bort det efter någon/några säsonger tyvärr.
 
Jo, det är väl sällan man som nybörjare (i sporten) är redo för H100 efter bara 2 H90. Sen får man välja sina starter noga och höra med andra var det kan vara bra att debutera.

Fast just det året kanske just den banan har fått en ny banbyggare eller whatever som gör att banan blivit betydligt svårare än tidigare så det där misstaget gör man bara en gång haha.. tror dom flesta har råkat ut för det och sagt.. vafan här som skulle vara så enkelt haha.

Det bästa är att man är såpass förberedd att det inte spelar så stor roll hur banan ser ut.

Gärds tycker jag har haft en väldigt fin och lagom 100 klass och den är varken För enkel eller det minsta svår.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 611
Senast: Ise
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Sootie
·
Katthälsa Min 16 åriga katt fick konstaterad Hypertyreos sommaren 2019 då han åt av sin päls på magen rejält och var stressad varför vi sökte...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: NeaM
·
Dressyr Har bukefalisterna några förslag på förändringar i TR till 2019? http://www.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2017/04-06/NukanDUpaverkaTR2019/
2 3
Svar
56
· Visningar
4 912
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp