Bukefalos 28 år!

TR-ändringar

Sv: TR-ändringar

Hästen har 5 nivåer. Om den inte tävlar på 24mån trillar den ner en nivå.

Så det är inte börja om som gäller utan gå ner ett steg o återkvalificera sig för den nivån hästen var på.
// Linda
 
Sv: TR-ändringar

Ja, det skulle ju vara knasigt om tex Zsiwa, som var 10a på unghäst-VM, ska behöva börja om med en CR efter att hon nu tar ett uppehåll för avel.
 
Sv: TR-ändringar

Jag vet att kvalificeringstiden stämmer med tiden för noviskvalificeringen men tycker ändå att det är onödigt försvårande att låta det bara vara en 24 månadersperiod för hästarna i de svenska tävlingarna då vissa ryttare inte vll tävla så ofta samt att hästen kan vara skadad eller i avel.


Nä, precis.
Min häst, som gått distans sen han var 5, är nu 12, har varit noviskvalificerad, men den "rök" förra året, då jag inte hann med att ta första stjärnritten.
Så nu får man börja om igen, och har man begränsade helger man kan tävla, och inte heller vill åka utomlands så är det knepigt att få till det.
Och med tanke på att alla 16 milare är internationella är det bara att släppa tanken på att nånsin kunna rida 16 mil.
 
Sv: TR-ändringar

Varför ska man krångla till det så mycket?
För att främja bredden är det bäst att ha så enkla regler som möjligt. Varför hålla på med månader hit och dit? Dessutom krånglar man till det med en massa övergångsregler.
Tycker gott att de gamla reglerna med enbart ryttarens kval och ifall man ville rida över 100 km för hästen var bra.

Jag tycker det har varit positivt med noviskvalen. Fler har vågat sig på att rida 80km*!!!


Sen kan man fundera på varför 4 åringar inte kan får starta prova på? I dressyr och hoppning får de gå lätta klasser i den åldern. Bra miljöträning för den unga hästen.
 
Sv: TR-ändringar

Sen kan man fundera på varför 4 åringar inte kan får starta prova på? I dressyr och hoppning får de gå lätta klasser i den åldern. Bra miljöträning för den unga hästen.

Fast i det långa loppet tror jag inte alls man tjänar nåt på att ta ut 4-åringar på PP.
Träna kan man göra hemma.
 
Sv: TR-ändringar

Jag tycker det har varit positivt med noviskvalen. Fler har vågat sig på att rida 80km*!!!

Ja, det stämmer.
Sen återstår det att se om spetsen i svensk distansritt blir större, och bättre.

Det som är mest sorgligt är att den som har som huvudmål att rida/vinna ett Svenskt Mästerskap, måste noviskvala internationellt, rida flera internationella ritter, bara för att kunna starta i SM.

I andra sporter är det väl oftast tvärt om, man tar en SM-medalj, sen börjar man sin internationella karriär.
 
Sv: TR-ändringar

Men en noviskvlificering gäller väl endast 24 månader även för ryttaren? Den är väl inte på livstid?
Och där är väl även reglerna så att man måste starta sin första *-ritt innan 24 månader gått från den första tävlingen.
Eller?
 
Sv: TR-ändringar

Men en noviskvlificering gäller väl endast 24 månader även för ryttaren? Den är väl inte på livstid?
Och där är väl även reglerna så att man måste starta sin första *-ritt innan 24 månader gått från den första tävlingen.
Eller?

Det stämmer
 
Sv: TR-ändringar

Ja, det stämmer.
Det som är mest sorgligt är att den som har som huvudmål att rida/vinna ett Svenskt Mästerskap, måste noviskvala internationellt, rida flera internationella ritter, bara för att kunna starta i SM.

I andra sporter är det väl oftast tvärt om, man tar en SM-medalj, sen börjar man sin internationella karriär.

Det stämmer. Det finns dock en anledningen till att SM genomförs som CEI3***. Ingen vill rida för många 16-milare på sin häst. De 16-milare m,an rtider vill ryttarna ska vara kvalificerande för mästerskap. Det var mycket starka och tydliga önskemål från ryttarna att genomföra SM'et som internationell ritt. Annars var det flera av våra absoluta spetsekipage som hade valt bort SM'et.

Å andra sidan kanske man inte ska överdriva med "rida flera internationella ritter". Det är ju faktiskt så att man enbart behöver rida två stycken; en enstjärnig och en tvåstjärnig -sedan får man starta SM. Noviskvalen är ju vanliga svenska ritter; två femmor och två åttor alternativt tre åttor allt med begränsad hastighet.
 
Sv: TR-ändringar

Givetvis förstår jag att många inte vill slösa bort 16 mil på en nationell ritt, som inte ger nåt tillbaka i den internationella satsningen.

Det bästa, vilket säkert inte är möjligt, är att det samtidigt startar 2 klasser, en nationell och en internationell, och man kan välja vilken som.
Först i mål vinner SM, oberoende på klass.

Jag tror inte många (eller ens nån) rider det nationella alternativet, men att möjligheten finns, gör att det inte känns så enormt avlägset att ta sig till 16 mil.
 
Sv: TR-ändringar

Jag vet att kvalificeringstiden stämmer med tiden för noviskvalificeringen men tycker ändå att det är onödigt försvårande att låta det bara vara en 24 månadersperiod för hästarna i de svenska tävlingarna då vissa ryttare inte vll tävla så ofta samt att hästen kan vara skadad eller i avel.


Alla förändringar skapar alltid lite oro och upprördhet. Men lite nyanserade måste vi väl ändå vara. Vi pratar i alla fall om en tid om 24 månader - alltså två år. Jag skriver det igen - 2 år!

Om en häst inte tävlar på sin befintliga nivå - säg 120 km - på två år så måste den först genomföra en 80 km innan den får starta 120 km igen. Är inte det väldigt vettigt? Det tycker i alla fall jag. Och om man ser hur de flesta gör som återvänder till tävlingsbanorna efter ett uppehåll - även mycket kortare än 2 år - så startar de på kortare sträckor först. De flesta väljer ju till och med att starta säsongen på kortare sträckor.

Eller hur många är det som vill starta sin 12-mila häst direkt på 12 mil efter två års tävlingsuppehåll?
 
Sv: TR-ändringar

Nä, precis.
Min häst, som gått distans sen han var 5, är nu 12, har varit noviskvalificerad, men den "rök" förra året, då jag inte hann med att ta första stjärnritten.

Du ska inte rida så j-a fort Camilla, så går det lättare :laugh:
 
Sv: TR-ändringar

Du ska inte rida så j-a fort Camilla, så går det lättare :laugh:

Uppenbarligen.
Men det är betydligt roligare att komma hem med rosetter och priser, när hästarna är tränade för uppgiften, och i toppform. ;)

Det är väl inte mitt fel att folk bakom mig jagar upp hastigheten. :angel:
 
Sv: TR-ändringar

Tycker det är lite synd att CR-kilometrarna inte räknas med i kilometerlistan, med tanke på TR-ändringarna.

Det var inte mer en ett par år sedan som inte heller lokala tävlingar räknades i kilometerlistan. Då räknades enbart ritter 80 km eller längre. Anledningen var att man inte ansåg att kortare ritter var "riktiga" distanstävlingar, utan mer ett steg på vägen.

Nu räknas alla tävlingar i kilometerlistan. och tävlingar börjar med 50 km.

Om man skulle rökna Clear Round så skulle man göra ett avsteg från kriteriet "tävlingar". Då skulle vi väl även räkna med CR 40 km eftersom CR får vara mellan 40-50 km. Frågan är då når behovet kommer av att även räkna med ProvaPå. När de genomförs på tävlinbgsdagar sker det ju i princip under samma förutsättningar som CR. Och det finns PP ner till 15 km. Och om vi räknar PP, när ska träningstävlingar över längre sträckor börja räknas?

Nej, jag är övertygad om att man måste dra en tydlig gräns någonstans. Och jag tycker att "tävlingar" är en bra gräns.
 
Sv: TR-ändringar

Ändringar för TR 2010 borde i mitt tycke komma innan året 2010 och för de som planerar sina tävlingar i god tid --är detta för sent. Det är en anpassning till FEI's nya regler som var klara för mer en ett år sedan så varför inte ha haft det klart tidigare.

TR-ändringarna genomförs normalt en gång per år - vid årsskiftet. Distansens TR-ändringar var klara före årsskiftet, men sedan ska de processas genom Tävlingssektionen och publiceras. Därför drog det ut till början av februari.

Jag kan hålla med om att det vore önskvärt med information tidigare än så, men å andra sidan så är det ju faktiskt ett tag kvar tills tävlingssäsongen startar så det är ju inte omöjligt att hinna justera sin planering.
 
Sv: TR-ändringar

Varför ska man krångla till det så mycket?
För att främja bredden är det bäst att ha så enkla regler som möjligt. Varför hålla på med månader hit och dit? Dessutom krånglar man till det med en massa övergångsregler.

Om det inte hade funnits några övergångsregler så hade det inneburit att alla svenska hästar - oberoende av tidigare tävlingsresultat - skulle behöva börja om från början med en Clear Round.

Om det hade varit så - då hade det nog blivit ett jäkla liv här på forumet.


Försök även att förstå själva grundanledningen till uppklassning och 24-månaders perioden som FEI och nu även SvRF har infört för hästar. Det handlar om hästens välbefinnande. Det är ett försök att få hästarna att ta sig upp i svårighetsgrad på ett sansat sätt. Och att man inte ska kräva för mycket för fort av hästar som har varit borta ett tag.

Jag tycker att grundtanken är mycket tilltalande.
 
Sv: TR-ändringar

Det var inte mer en ett par år sedan som inte heller lokala tävlingar räknades i kilometerlistan. Då räknades enbart ritter 80 km eller längre. Anledningen var att man inte ansåg att kortare ritter var "riktiga" distanstävlingar, utan mer ett steg på vägen.

Nu räknas alla tävlingar i kilometerlistan. och tävlingar börjar med 50 km.

Om man skulle rökna Clear Round så skulle man göra ett avsteg från kriteriet "tävlingar". Då skulle vi väl även räkna med CR 40 km eftersom CR får vara mellan 40-50 km. Frågan är då når behovet kommer av att även räkna med ProvaPå. När de genomförs på tävlinbgsdagar sker det ju i princip under samma förutsättningar som CR. Och det finns PP ner till 15 km. Och om vi räknar PP, när ska träningstävlingar över längre sträckor börja räknas?

Nej, jag är övertygad om att man måste dra en tydlig gräns någonstans. Och jag tycker att "tävlingar" är en bra gräns.

:) Okej, du har ju helt klart en poäng där. Jag ger mig.
 
Sv: TR-ändringar

Nä, precis.
Min häst, som gått distans sen han var 5, är nu 12, har varit noviskvalificerad, men den "rök" förra året, då jag inte hann med att ta första stjärnritten.
Så nu får man börja om igen, och har man begränsade helger man kan tävla, och inte heller vill åka utomlands så är det knepigt att få till det.
Och med tanke på att alla 16 milare är internationella är det bara att släppa tanken på att nånsin kunna rida 16 mil.

Det hade varit jättekul att se din fina häst på en 16-mil!-Du menar väl han med den vägvinnande skritten?
men du tänker väl på att man inte får rida fortare än 16 km/h på noviskval?
 
Sv: TR-ändringar

Jag vet inte om du menar Dandher eller Sokrates. Båda kan skritta "fortare än en häst travar".

Jodå, jag är mycket medveten att 16/h-gränsen finns.
Men eftersom jag rider för att det är kul, så blir det som det blir. Är banan fin och hästarna i form så tävlar jag.

Och det skäms jag inte för.
 
Sv: TR-ändringar

Det var inte mer en ett par år sedan som inte heller lokala tävlingar räknades i kilometerlistan. Då räknades enbart ritter 80 km eller längre. Anledningen var att man inte ansåg att kortare ritter var "riktiga" distanstävlingar, utan mer ett steg på vägen.

Nu räknas alla tävlingar i kilometerlistan. och tävlingar börjar med 50 km.

Om man skulle rökna Clear Round så skulle man göra ett avsteg från kriteriet "tävlingar". Då skulle vi väl även räkna med CR 40 km eftersom CR får vara mellan 40-50 km. Frågan är då når behovet kommer av att även räkna med ProvaPå. När de genomförs på tävlinbgsdagar sker det ju i princip under samma förutsättningar som CR. Och det finns PP ner till 15 km. Och om vi räknar PP, när ska träningstävlingar över längre sträckor börja räknas?

Nej, jag är övertygad om att man måste dra en tydlig gräns någonstans. Och jag tycker att "tävlingar" är en bra gräns.
Där håller inte jag med dig Kjell- jag tycker att CR ska kunna tillgodoräknas på km-listan- särskilt nu om man startar med en äldre orutinerad häst och måste börja med en CR! för övrigt så tycker jag att det är bra med obligatoriska vilotider- kan inte vara nyttigt för hästen att tävla 50 km helg efter helg. Men vem vet- tiden visar och hästen får betala.....
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 240
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 693
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 391
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp