Bukefalos 28 år!

TR-ändringar

Sv: TR-ändringar

Hej!
Min häst är kvalad för att starta *80.
Men JAG måste kvala mig pga ett litet graviditetsuppehåll och det som fattas är en 50T eller cr för att få starta.
Detta tänkte jag göra på Rönningeritten och sedan rida *80 på Vedemaritten.
Men nu står det i de nya tilläggen att det måste vara 13 dagar mellan tävlingarna och det är oturligt nog bara 12 eftersom rönningeritten går på¨en söndag..
Hur är det med CR. Räknas den som tävlingsklass?
Omfattas CR av vilotiderna?
Det står att efter TÄVLING med distans 0-80km är det en obligatorisk viloperiod..
I sådana fall skulle jag ju kunna starta i den klassen istället menar jag.
Funderar eftersom CR inte räknas som tävling när man räknar km.
Hur är det då med prova på klass?
MVH Kicki

Det måste vara samma som jag frågade tidigare, men ej fått svar på. Gäller vilotiderna mellan internationell/nationell? Då de internationella enbart har krav på vilotider mellan internationella ritter.

En fråga som jag kom på på vägen hem ifrån distansgalan. En fråga om vilotiderna.

Gäller dessa ENBART för NATIONELLA ritter? Precis som FEI´s vilotider gäller för enbart internationella.

Alltså kan jag rida tex en 50 km ena helgen och åka iväg på en internationell tävling helgen efter, men 7 dagar emellan? eller tex tvärt om. tex gå en 120 intenationell och sen gå en nationell tävling 14 dagar senare?
 
Sv: TR-ändringar

Ryttaren existerar självklart, jag vill veta eftersom jag vill planera min tävlingstermin med henne.

Hon HAR ridit TVÅ 40 km Q max 16km/
samt TVÅ 80 km Q och även där max 16km/h
ritterna rids utan inbördes ranking för kvalifikation för FEI ritter. Nationella tävlingar här är helt öppna så vem som helst kan starta
 
Sv: TR-ändringar

Ryttaren existerar självklart, jag vill veta eftersom jag vill planera min tävlingstermin med henne.

Hon HAR ridit TVÅ 40 km Q max 16km/
samt TVÅ 80 km Q och även där max 16km/h
ritterna rids utan inbördes ranking för kvalifikation för FEI ritter. Nationella tävlingar här är helt öppna så vem som helst kan starta


Jag var inne och tittade en del på regler och resultatlistor. Vad jag såg var att Qualifyer 40 km genomfördes utan vetgate och på mintempo 12 km/h och maxtempo 16 km/h och resultatlistorna var utan inbördes rangordning. Det skulle man kunna kalla en Clear Round men med väsentligt högre tempon än vad vi tillåter på svenska CR.

Qualifier 80 km hade däremot även en inbörde rangordning av ryttarna vilket gör det till en tävling.

Ryttaren måste ställa en officiell fråga till DiK (alltså inte via Bukefalos) om vad som räknas. Jag skulle tro att hon antingen får starta om från början med en CR 40-50 km alternativt på nivå 2, tävling 50-79 km. Men det är bara en gissning.
 
Sv: TR-ändringar

Det innebär i såfall att alla utländska ryttare som kommer till sverige på icke FEI tävlingar måste börja på CR..eller? :angel:
 
Sv: TR-ändringar

..och hur lyckades du komma till den slutsatsen?
 
Sv: TR-ändringar

Nu är det ju så att i propositionen så är det vetgate på 40 Qualifyer men veterinärer o domare här tycker det är helt onödigt med så korta sträckor. Dessutom så finns ju inga regler om att stanna innan mål vilket gör att många rider full speed och sedan får groomarna hålla kusarna tills de kan gå igenom tidtagningen.

Kan tänka mig att om ryttaren genomför antingen en CR eller en 5079 km ritt så bör de övriga ritterna tillgodoräknas. Om man tänker till antalet ritter och med tanke på startfältens storlek på 100 hästar här så finns ju rutinen då?

Får maila DiK.
Och som Magisk skriver, jag hoppas verkligen inte att detta försvårar för utländska gästryttare på något sätt. Det skulle vara väldigt dålig reklam för Sverige anser jag. Jag vill ju gärna låta vänner från olika länder komma hit o rida. Med tanke på avsaknad av FEI tävlingar så är det ju nationella ritter som gäller.

By the way.... Min FEI licens här kostade 300 kr hehe Sverige - Känn er blåsta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TR-ändringar

Nu är det ju så att i propositionen så är det vetgate på 40 Qualifyer men veterinärer o domare här tycker det är helt onödigt med så korta sträckor. Dessutom så finns ju inga regler om att stanna innan mål vilket gör att många rider full speed och sedan får groomarna hålla kusarna tills de kan gå igenom tidtagningen.

Kan tänka mig att om ryttaren genomför antingen en CR eller en 5079 km ritt så bör de övriga ritterna tillgodoräknas. Om man tänker till antalet ritter och med tanke på startfältens storlek på 100 hästar här så finns ju rutinen då?

Får maila DiK.
Och som Magisk skriver, jag hoppas verkligen inte att detta försvårar för utländska gästryttare på något sätt. Det skulle vara väldigt dålig reklam för Sverige anser jag. Jag vill ju gärna låta vänner från olika länder komma hit o rida. Med tanke på avsaknad av FEI tävlingar så är det ju nationella ritter som gäller.

By the way.... Min FEI licens här kostade 300 kr hehe Sverige - Känn er blåsta!

Jag vill också ha en licens för 300 kr!! Här får man punga ut med 2000 kr (efter första FEi-ritten för året) och VILKEN UPPBACKNING man får från förbundet! Oj, oj, oj! Ett stöd och hjälp i långa banor för att utvecklas...Men jag kan ju njuta av ett enat förbund med medaljer i alla grenar- eller hur var det nu?
 
Sv: TR-ändringar

Ja, särskilt det enade förbundet där ledningen i själ och hjärta erkänner alla ridsportförbundets discipliner som lika mycket värda är ju jättefint och existerande.
Moral och etik var det ja. :grin:
 
Sv: TR-ändringar

Kna man lösa FEI licens i vilket land som helst? :confused:
Jag trodde man var tvungen att ta det genom det land man tillhör?
 
Sv: TR-ändringar

Här är det stallarna som löser licenserna, man kryssar i en ruta för den nationella här och FEI. Samma pris. Antar att bara FEI får sina pengar är de nöjda?

Visst att SVRF anmäler oss till tävlingar osv, men jag håller med, vilken uppbackning i övrigt har vi?
 
Sv: TR-ändringar

FEI-licensen kostar 100 kr när man löser den i Sverige
 
Sv: TR-ändringar

Vad motiverar då priskillnaden på nationella och FEI licensen?
 
Sv: TR-ändringar

Det gäller att skilja på äpplen och päron.

Att registrera ett ekipage hos FEI (= få FEI licens) kostar 100 kr per ekipage och år. För varje ytterligare häst kostar det 100 kr/år. Det är en avgift som fastställs av FEI och inbetalas till FEI.

Sedan betalar vi i Sverige tävlingslicens till vårt nationella förbund, SvRF. Lokallicens 200 kr, junior 600 kr, senior 900 kr och elitlicens för de som tävlar mer än en internationell tävling per år 2000 kr.

Sedan är det mycket möjligt att man i Dubai i princip inte tar betalt för en tävlingslicens. Å andra sidan kan man ju vinna några hundra tusen och 4X4 bil i en distanstävling. Känns inte helt relevant att jämföra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 504
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 269
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 940
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp