Bukefalos 28 år!

TR-ändringar

Sv: TR-ändringar

Tack för länken.

Är det tävlingsarrangörens ansvar (sekretariatspersonal) att kontrollera så att kvalifikationerna stämmer?

Jag har en annan liten fundering också.. På vår tävling brukar vi ha ganska många danska ekipage som startar i de nationella, lägre klasserna. 50T och CR tex. Danmark har ju inte samma system som oss med CR så hur ska man bedöma om de har rätt att starta tävlingsklass, både vad det gäller häst och ryttare..?
 
Sv: TR-ändringar

Jag tyckte oxå det var lite synd att de skulle behöva gå CR först, det är ju igentligen ingen skillnad på en CR och en tävlingsklass, förutom mintiden, men man brukar väl ändå kunna rida på 14-15 km/h på CR eller? (åratal sen jag red CR sist!)

Jag funderar oxå ang vilka som ska ha koll på kvalificeringarna, jag har ju inte tävlat sen 2007 och kommer kanske tävla i höst eller nästa år, men hur vet de att jag får tävla dessa klasser?

Nu har jag ju bara min 5 åring, så då blir det ju inget problem, men man vet ju aldrig, jag kanske hittar nåt vuxet som är redo att gå mer och vill då klättra fortare?
 
Sv: TR-ändringar

Ja, jag kan då inte förstå hur man ska kunna hålla koll på detta.
Domarna kanske har tillgång till några listor med tävlingsresultat och datum?
Eller är det Gula Boken som gäller?
Ansvaret ligger ju på den som anmäler hästen till tävling, men vad händer om en ryttare/häst rider klass den inte är godkänd för?
Blir det böter, eller blir det diskning? På travet och galoppen så kan man inte diska en häst för detta, om den väl startat. Däremot får tränaren böter.

Tanken är god, men har man sett det nödvändigt att göra dessa ändringar?
 
Sv: TR-ändringar

Jag hörde rykten om att fyraåringar skulle få starta PP som arrangeras samtidigt med tävlingsklasser, men då blir det ingen sådan ändring. Eller har jag förstått fel? :confused:

Bra med förtydligande om viloperioder efter tävling. :laugh:
 
Sv: TR-ändringar

Hej,
Beträffande hästens kvalificering blir det väl inga problem. Där har vi ju gula boken. Svårare när det gäller ryttaren. Även tidigare med Gerts distanslista så tror jag ingen satt och kollade detta. Jag vet att det upptäcktes på en tävling att 2 ryttare ej var kvalificerade. De anmäldes till SvRF:s disciplinnämd av domaren. Detta regleras precis som tidigare i TRI, mom 132 kvalificeringar och mom 191 bestraffningar. Nu minns jag inte vad som hände sedan. Vi domare bör ju ta upp den frågan på vår nästa träff i mars.
Lilian B-domare i distans
 
Sv: TR-ändringar

Hm, men gäller det verkligen alla det där med CR? Det står ju "debuterande ekipage" men det kanske bara var jag som tolkade det annorlunda (vilket alls inte är omöjligt)?

Halvt *Kl

Hur det blir om man startar klass man inte är kvalificerad till vet jag inte vad som händer, men jag TROR att man i hoppning och dressyr blir åtminstone diskvalificerad.
 
Sv: TR-ändringar

Var läser du "debuterande ekipage"?


För ryttaren gäller kvalificeringen enligt ovan för hela livet
Hästen måste kvalificera sig i följande steg:
Nivå 1 Clear Round 40-50 km
Nivå 2 Tävling 50-79 km Kräver minst en godkänd Clear Round 40-50 km
Nivå 3 Tävling 80-119 km Kräver minst en godkänd tävling 50-79 km
Nivå 4 Tävling 120-139 km Kräver minst en godkänd tävling 80-119 km
Nivå 5 Tävling 140-160 km Kräver minst en godkänd tävling 120-139 km
För hästen gäller kvalificering ovan i 24 månader. Om man inte genomför en tävling på befintlig nivå eller nästa nivå inom 24 månader från senaste tävling på befintlig nivå, så måste hästen återkvalificera sig för sin befintliga nivå.
 
Sv: TR-ändringar

Jag kan inte kopiera från min adobe reader, men precis under det fetmarkerade mom 625 kvalificering minimikrav börjar första meningen "Innan debuterande ryttare får deltaga i tävlingsklass..."

(så att det stod debuterande ekipage som jag skrev förut var ju helfel)
 
Sv: TR-ändringar

Tycker det är lite synd att CR-kilometrarna inte räknas med i kilometerlistan, med tanke på TR-ändringarna.
 
Sv: TR-ändringar

Ja, faktiskt.
Särskilt med tanke på att CR räknas med i noviskvalificeringen.
 
Sv: TR-ändringar

Ifall man har som mål att bli mer internationell varför inte införa att man får visa hästen i grimma i tävlingsklasserna?

Själv valde jag bort att låta mitt sto starta CR som första start när hon debuterade och i stället rida en lugn 50 km ENBART för att CR inte går räknas med i kilometerlistan. Hon var över 6 år och jag åkte över halva sverige i stället för att rida en CR i närheten enbart av den orsaken.
 
Sv: TR-ändringar

Ja, det skulle ju kännas som en rimlig komplettering till TR-ändringarna att börja räkna in CR-kilometrar i kilometerlistan också.
 
Sv: TR-ändringar

Ändringar för TR 2010 borde i mitt tycke komma innan året 2010 och för de som planerar sina tävlingar i god tid --är detta för sent. Det är en anpassning till FEI's nya regler som var klara för mer en ett år sedan så varför inte ha haft det klart tidigare.

När det gäller:
Insektsskydd och luva att det är tillåtet-- är för mig frågan om bomull i öronen är tillåtet. Om man som många dommare påpekar inte får påverka hästen så att pulsen går ner med lugnande åtgärder och om det är tillåtet med bomull i öronen så bör det klargöras.

Jag vet att kvalificeringstiden stämmer med tiden för noviskvalificeringen men tycker ändå att det är onödigt försvårande att låta det bara vara en 24 månadersperiod för hästarna i de svenska tävlingarna då vissa ryttare inte vll tävla så ofta samt att hästen kan vara skadad eller i avel.
 
Sv: TR-ändringar

Det är ju kanske inte så lockande att sätta ett sto i avel om man måste börja om från början efteråt, framförallt inte om det är ett riktigt bra sto som varit uppe på hög nivå....

Vart ska vi få våra distanshästar ifrån om det inte finns några ston som har tävlat i distans som kan få föl?

De hinner ju inte få så många om man ska sätta dem i avel efter avslutad tävlingskarriär.
 
Sv: TR-ändringar

När det gäller:
Insektsskydd och luva att det är tillåtet-- är för mig frågan om bomull i öronen är tillåtet. Om man som många dommare påpekar inte får påverka hästen så att pulsen går ner med lugnande åtgärder och om det är tillåtet med bomull i öronen så bör det klargöras

Då antar jag att med luva så räknas alltså en sån här som ok att rida med:

http://shop.textalk.se/se/articleimage.php?id=2206&image=766306&fullwidth=0&fullheight=0

Men i vetgrind så måste man väll även ta av luvan och även ev. bomull, om det nu är ok att rida med bomull?
 
Sv: TR-ändringar

Börja om från början blir det ju inte eftersom de backar ett steg om de inte tävlas på 24mån.
Ett sto som gått 160km och som får föl lär man ju inte starta på en 160km direkt som första tävling ändå. Där är det väl inget fel att behöva en 120km innan?

// Linda
 
Sv: TR-ändringar

För hästen gäller kvalificering ovan i 24 månader. Om man inte genomför en tävling på befintlig nivå eller nästa nivå inom 24 månader från senaste tävling på befintlig nivå, så måste hästen återkvalificera sig för sin befintliga nivå.

För mig betyder det att man måste börja om från början, men jag är förvisso inte bäst på svenska...
 
Sv: TR-ändringar

Det innebär att om man inte tävlar på 24 månader får man backa tillbaka till nivån innan. (Okays, det där lät flummigt...)

Säg att A kvalificerar sig till 80km och startar nån ritt. Sen blir häst skadad och tävlas inte på två säsonger. Då A vill starta igen, får h*n nu börja på 50km igen.
B rider 120km med sin häst. Blir av med arbetet och tävlar därför inte på två säsonger. Då h*n vill starta igen, får h*n starta på 100km.

Så tolkar jag det, iaf.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 242
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 694
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 391
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp