Bukefalos 28 år!

TR-ändringar

Sv: TR-ändringar

:) Okej, du har ju helt klart en poäng där. Jag ger mig.

>Hejdu! För att du inte ska lyckas döda den här tråden med så svarar jag- att jag tycker Cr ska få räknas med i km-listan. 40-50 km är en ganska lång sträcka. Och vi behöver uppmuntra fler ryttare att rida distans- en liten km-buckla är väl ett fint mål att uppnå?Kan vi få 1000 ryttare till att rida distans i Sverige så vore väl det bra! Vi får inte göra det för krångligt att börja!
 
Sv: TR-ändringar

Jag förstår att man måste ha övergångsregler.
Men samtidigt kan i alla fall jag tycka att det lät självklart att den häst som gick en 80 km förra året får lov att starta en 120 nästa gång. Fast jag kanske var för snabb att tolka ändringarna.
 
Sv: TR-ändringar

Om man har gjort sina kvaltävlingar utomlands då?

Ex ryttare:

40 km Qualifyer
40 km Qualifyer
80km Qualifyer
80 km Qualifyer
dvs enl FEI färdig för 80 km *

Vilken nivå är man då på enl svenska regler???
 
Sv: TR-ändringar

Jag skulle uppfatta det som att ifall häst och ryttare gjort detta tillsammans skulle man få starta 120 nationellt (om de gjort de innan 2010).

Men problemet är väl CR att det inte har ridits någon CR? Har man då inte gjort det ja hur blir det då ifall detta rids under 2010?

Då faller även noviskvalet lite, med tre stycken 80 km för att få gå 80km* i alla fall för nya hästar. De äldre kan göra den ändå (som redan är ute på tävlingsbanan).
Alla nya hästar måste då kvala sig men 2 st 50km varav en CR och två 80 km ifall man vill ta upp en ny häst på FEI-nivå på en gång. En tävling till som ska hinnas med under säsongen.

Kan bli tufft att hinna FEI-kvala en häst med viloreglerna under en säsong. Självklart har man 24 månader på sig, men alla kanske inte kan/vill/har råd att tävla precis enligt vila utan kanske att man vill kvala upp den på tävlingar som ligger nära hemma?

Lite tankar bara...
 
Senast ändrad:
Sv: TR-ändringar

Om Desert Wind är den jag tror så vet jag att du har genomfört 160 km. Då är det ju helt ointressant vad du har gjort för kortare distanser avseende vilken nivå du är på för nationella ritter. Du är på nivå 5, 140 - 160 km, och som ryttare behåller du din nivå resten av livet.
 
Sv: TR-ändringar

Var läser du "debuterande ekipage"?


För ryttaren gäller kvalificeringen enligt ovan för hela livet
Hästen måste kvalificera sig i följande steg:
Nivå 1 Clear Round 40-50 km
Nivå 2 Tävling 50-79 km Kräver minst en godkänd Clear Round 40-50 km
Nivå 3 Tävling 80-119 km Kräver minst en godkänd tävling 50-79 km
Nivå 4 Tävling 120-139 km Kräver minst en godkänd tävling 80-119 km
Nivå 5 Tävling 140-160 km Kräver minst en godkänd tävling 120-139 km
För hästen gäller kvalificering ovan i 24 månader. Om man inte genomför en tävling på befintlig nivå eller nästa nivå inom 24 månader från senaste tävling på befintlig nivå, så måste hästen återkvalificera sig för sin befintliga nivå.

Vill hoppa in och fråga:
Rids 14mil och 16mil på en dag? det sto inget om det, bar om Flerdagers rytt.

och en sak till:
Mom,620 minimum vikt 75kg, ikl sadel. Om du är 40kg-50kg.?
Az
 
Sv: TR-ändringar

Jepp, 140 och 160km rids på en dag, ofta tidiga starter :)

Om ryttaren och sadeln inte kommer upp till 75 kg tillsammans, så får man trixa lite med att tex lägga tyngder i sadeln, använda en tung pad osv.. Vissa sadlar är så bra så att man kan lägga sand och sånt i dom, så blir det bättre jämvikt... Men det finns rätt många knep, vissa bra och andra lite sämre.
 
Sv: TR-ändringar

Det var inte mer en ett par år sedan som inte heller lokala tävlingar räknades i kilometerlistan. Då räknades enbart ritter 80 km eller längre. Anledningen var att man inte ansåg att kortare ritter var "riktiga" distanstävlingar, utan mer ett steg på vägen.

Nu räknas alla tävlingar i kilometerlistan. och tävlingar börjar med 50 km.

Om man skulle rökna Clear Round så skulle man göra ett avsteg från kriteriet "tävlingar". Då skulle vi väl även räkna med CR 40 km eftersom CR får vara mellan 40-50 km. Frågan är då når behovet kommer av att även räkna med ProvaPå. När de genomförs på tävlinbgsdagar sker det ju i princip under samma förutsättningar som CR. Och det finns PP ner till 15 km. Och om vi räknar PP, när ska träningstävlingar över längre sträckor börja räknas?

Nej, jag är övertygad om att man måste dra en tydlig gräns någonstans. Och jag tycker att "tävlingar" är en bra gräns.

Kjell, jag förstår ditt tänk. Fast jag skulle nog tycka att CR 40-50 skulle kunna räknas in eftersom de faktiskt är kvalificerande för Tävlingsklasser, vilket inte PP är. Skulle inte gränsen kunna vara lägsta kvalificerande "krav"?
 
Sv: TR-ändringar

KL
Det har inte blivit riktigt rätt när det gäller ryttarens kval.
Enligt det nya får man starta 100km efter 2 st 50km så plötsligt kunde man rida lag-sm igen efter 2st 50km.

// Linda
 
Sv: TR-ändringar

Nej det gäller inte mig, det gäller min kompis som är här.

Ritterna här är ALLA qualifyer upp till 80 km. De tävlar först på 100 km eller Ladies Race som är öppet för alla utan någon som helst kvalning.
 
Sv: TR-ändringar

En fråga som jag kom på på vägen hem ifrån distansgalan. En fråga om vilotiderna.

Gäller dessa ENBART för NATIONELLA ritter? Precis som FEI´s vilotider gäller för enbart internationella.

Alltså kan jag rida tex en 50 km ena helgen och åka iväg på en internationell tävling helgen efter, men 7 dagar emellan? eller tex tvärt om. tex gå en 120 intenationell och sen gå en nationell tävling 14 dagar senare?
 
Sv: TR-ändringar

KL
Det har inte blivit riktigt rätt när det gäller ryttarens kval.
Enligt det nya får man starta 100km efter 2 st 50km så plötsligt kunde man rida lag-sm igen efter 2st 50km.

// Linda

Det var uppmärksamt Linda. Inte ens jag som skrev reglerna såg den konsekvensen. Det var så mycket fokus på konsekvenser hit och dit att denna slank igenom. Anledningen är att vi har anpassad indelningen av "nivåerna" till de internationella och då försvann gränsen vid 100 km. Så du har naturligtvis helt rätt, nu kan man som ryttare rida lag-SM med enbart två 50 km i ryggen igen.

Distanskommittén får väl fundera på om man ska kräva en speciell kvalificering för att få delta i lag-SM, exempelvis att man som tidigare ska ha genomfört två 80 km.
 
Sv: TR-ändringar

Vi inom DiK har också upptäckt denna övergångs-miss i kvalreglerna, att man skulle kunnat starta Lag-SM efter att bara ha ridit 50km tävlingar...

Så efter möte i helgen med DiK, så beslutade vi att göra ett tillägg till årets Lag-SM!!

"För att få starta Lag-SM-klassen ska både ryttaren och hästen ha genomfört minst en godkänd 80km ritt (ej nödvändigtvis som ekipage)"

Hälsn

/Gunilla Carlson
Ordf i Distanskommittén
 
Sv: TR-ändringar

Jag undrar varför man i Sverige måste genomföra en T50 innan man får starta 8 mil när det enligt FEI-reglerna skulle räcka med 2 st CR (qualifyer)? Är det själva tävlingsmomentet man vill att hästen ska kunna klara av innan den får starta 8 mil? För sträckan är ju densamma, åtminstone om man rider en av CR på 5 mil.

/Elin
 
Sv: TR-ändringar

Får jag be DiK tolka denna ryttares kvalificering?

Ex ryttare:

40 km Qualifyer
40 km Qualifyer
80km Qualifyer
80 km Qualifyer
dvs enl FEI färdig för 80 km *

Vilken nivå är man då på enl svenska regler???
 
Sv: TR-ändringar

Hej!
Min häst är kvalad för att starta *80.
Men JAG måste kvala mig pga ett litet graviditetsuppehåll och det som fattas är en 50T eller cr för att få starta.
Detta tänkte jag göra på Rönningeritten och sedan rida *80 på Vedemaritten.
Men nu står det i de nya tilläggen att det måste vara 13 dagar mellan tävlingarna och det är oturligt nog bara 12 eftersom rönningeritten går på¨en söndag..
Hur är det med CR. Räknas den som tävlingsklass?
Omfattas CR av vilotiderna?
Det står att efter TÄVLING med distans 0-80km är det en obligatorisk viloperiod..
I sådana fall skulle jag ju kunna starta i den klassen istället menar jag.
Funderar eftersom CR inte räknas som tävling när man räknar km.
Hur är det då med prova på klass?
MVH Kicki
 
Sv: TR-ändringar

Får jag be DiK tolka denna ryttares kvalificering?

Ex ryttare:

40 km Qualifyer
40 km Qualifyer
80km Qualifyer
80 km Qualifyer
dvs enl FEI färdig för 80 km *

Vilken nivå är man då på enl svenska regler???
Jag är inte med i DiK längre men dristar mig att kommentera i alla fall.

Det finns ingen officiell tävlingsform som heter Qualifyer. Tydligen kallar man de noviskvalificerande ritterna i mellanöstern för det. Där har man inte samma historia som i många andra länder med ettt utbyggt system av nationella ritter, utan man satsar mer eller mindre enbart på FEI-ritter.

För att veta vilken nivå den exemplifierade ryttaren är på (jag hoppas att detta inte bara är ett teoretiskt exempel för nöjes skull, utan ett exempel på en ryttare som har för avsikt att tävla nationella ritter i Sverige) så måste man veta vad en "Qualifyer" har för regler.

En svensk ryttare måste börja med en Clear Round mellan 40-50 km vilket innebär en ritt som inte är en tävling (inga inbördes placeringar och genomfört med en min- och maxtid i relativt långsamt tempo - i storleksordningen mellan 8-12 km/h). Om den ridna qualifyern över 40 km inte har liknande min/maxtempo och/eller inbördes rangordning av ryttarna, då är det en tävling och ryttaren måste börja från scratch i Sverige.

Om det är en Clear Round så har ryttaren uppenbarligen genomfört två CR och sedan ridit 80 km, CR eller tävling. Då har ryttaren inte följt den svenska uppklassning utan får i Sverige börja på nivå 2, tävling 50-79 km.
 
Sv: TR-ändringar

Hej!
Det står att efter TÄVLING med distans 0-80km är det en obligatorisk viloperiod..

Jag väljer att inte svara på dina frågor, men vill gärna kommentera det ovanstående så att vilotiderna inte uppfattas felaktigt.

Vilotiden har ingenting att göra med vilken tävlingssträcka man har startat på. Det handlar enbart om vilken sträcka man har genomfört. Ett exempel är om man startar 160 km men åker ut i andra grinden efter 65 km, då måste man vila 13 dagar, inte 20 dagar.
 
Sv: TR-ändringar

Jag undrar varför man i Sverige måste genomföra en T50 innan man får starta 8 mil när det enligt FEI-reglerna skulle räcka med 2 st CR (qualifyer)? Är det själva tävlingsmomentet man vill att hästen ska kunna klara av innan den får starta 8 mil? För sträckan är ju densamma, åtminstone om man rider en av CR på 5 mil.

/Elin
Du har missuppfattat FEI's regler. FEI lägger sig överhuvudtaget inte i hur man gör på nationella ritter och FEI har inga ritter under 80 km. Det finns heller ingenting som officiellt heter qualifyer och jag tror inte att de som kallar kvalifikationsritter för qualifyer genomför dem som Clear Round (dock vet jag inte det)

Nationellt finns det en mycket stor mängd olika kvalificeringssystem för både ryttare och hästar runt om i världen. Det är fortsatt upp till de nationella förbunden att bestämma regler för dessa.

Vad FEI däremot har specificerat är vad som krävs för att få starta på internationella tävlingar, med början på CEI1* 80-119km, så kallad noviskvalificering. Där krävs det att man har genomfört 2 ritter 40-79km och 2 ritter 80-90 km alternativt tre ritter 80-90 km i ett tempo understigande 16 km/h inom en 24 månaders period.

Det står ingenting om vilken sorts ritt det ska vara. I Sverige har vi valt att acceptera även CR 40-50 km som noviskvalificeringsritt.

I Sverige vill vi att ryttaren ska ha genomfört en lugn CR innan man får börja tävla. Lägsta tävlingsklass är sedan 50-79 km, som man måste genomföra innan får gå upp ett steg (ryttaren 2st, hästen 1st).
 
Sv: TR-ändringar

Jag väljer att inte svara på dina frågor, men vill gärna kommentera det ovanstående så att vilotiderna inte uppfattas felaktigt.

Vilotiden har ingenting att göra med vilken tävlingssträcka man har startat på. Det handlar enbart om vilken sträcka man har genomfört. Ett exempel är om man startar 160 km men åker ut i andra grinden efter 65 km, då måste man vila 13 dagar, inte 20 dagar.

Gäller detta med vilotid även prova på ritterna? Då de inte är "riktiga" tävlingar utan just prova på?

Om jag tex skulle låna ut min häst till en kompis på rönningeritten för just en PP. Då får min häst inte starta vedemaritten 12 dagar senare?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 240
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 693
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 391
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp