Bukefalos 28 år!

tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Om man tittar på bilderna från Vedema så är det några bilder på ekipaget ifråga där hon springer upp i enbart träns och rider i enbart träns sedan förekommer en bild där tränset är under grimman och tyglarna ligger runt halsen och hon springer upp enbart hållandes hästen i ett grimskaft fäst enbart i grimman.
Detta är fel enligt TR då där står att hästen skall ledas i tränset.
Något en erfaren ryttare bör veta om.
Om man har grimma under,ett grimskaft i handen samt har dragit tyglarna över halsen och leder hästen även i dessa borde vara godkänt. Men så var inte fallet här.
Det är omöjligt att för domaren se alla i samtliga situationer men när man skriver upp för grönt kort så godkänner man TR och att man vet hur man läser TR sedan är det upp till ryttaren att veta vad som står där samt ta del av förändringar.
Hon blev inte utesluten pga grimman,hon blev bara ombedd att visa hästen korrekt ledd i tränset.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

tack för det, hadde jag fått det klartecknet från domaren från början
hadde jag aldrig gått vidare med saken,varför i slutgrind och inte idem andra grindarna? och om nu giggen hadde varit så uttmattad ii slutgrind, finner det jag mycket konstigt att det inte vart någon kontroll på den utmattade hästen innan jag skulle åka hem?
M.V.H.Anne
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Jag menar inte att hon blev utesluten pga grimman, kanske uttryckte mig fel jag menar typ som du beskriver det, alltså om hon haft grimman som du beskriver det.

Kan dock inte hålla med dig om att domarna inte kan ha koll på allt, för har man som i detta fall tre domare så bör en kunna vara i veterinärgrinden hela tiden och ha koll på ekipagen när de är där. Och då kan man se och förebygga detta redan i de första "kollarna". På en tävling vid 80km har hon faktiskt sprungit upp 3ggr innan slutgrind, konstigt om ingen domare har sett detta med grimman tidigare....
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Hej kjell
Jag tycker det mycket konstigt att vi inte skall kunna ifrågasätta händelser som sker inom sporten?
Om en Domare går på personangrepp på en individ,"då menar jag att
den aktuella domaren i fråga ställer sig ca 3 dm ifrän mitt ansikte och talar om för mig att jag ej ska ifrågasätta Domslutet"
Så då undrar jag vart denna sporten är på väg!
Helt klart så skall man kunna debatera aktuella händelser som skett under alla år som sporten funnits,annars så stangerar vi utvecklingen
och kan helt sonika stänga denna gren inom ridsporten.
Mig vetbart så är ditt inlägg riktat till mig personligen,men kom då ihåg att jag enbart riktat mig mot Domaren för att få en förklaring om den aktuella uteslutningen och inte emot veterinärerna.
Vad det gäller veterinärerna så blir jag väldigt förundrad över deras
släpphänthet eftersom hästen ifråga skulle vara utmattad.
Släpper man iväg en häst som är utmattad utan efterkontroll,så tycker jag som lekman att man begått ett alvarligt misstag.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Förtydligande av mitt föregående inlägg: Jag ifrågasätter absolut inte domarens beslut, men jag anser att detta problem inte behövt uppstå om felet påtalats i grindarna innan slutgrinden.
Hoppas jag var tydlig nog nu.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Det jag menar i mitt fall av det jag varit med om/haft kompis som fått höra på tävlingar, och då på PP och CR är bla

-Du kan inte knäppa upp achen remmen, ser äckligt ut:smirk:
-Är det första gången du rider då ja(till en kompis):rofl:

Och då jag tävlade och blev utesluten för hälta -ja jag vet att veterinärena har rätt enl TR, fast ingen annan såg denna hälta, och en 1:a eller 2:a i anmärkning hade varit helt okej för mig, men ett snäsigt -han är halt. du är utesluten
kan vara ganska jobbigt när man inte tävlat så mkt och rider CR.
En annan på den tävlingen fick väldigt syrliga kommentarer, tyckte synd om henne.. (okej att hon inte gick igenom, men man kan ju vara trevlig..)

Dessutom fick jag stå och vänta i ca 10 min på att dom i sekretariatet orkade prata med mig och inte varandra..:(

MEN- jag tycker att distansen är toppen för övrigt, oftast jättebra och trevlig personal och en härlig stämning!!:)

Och visst ska man kunna ta kritik, men det ger mkt som ny om man möts på ett trevligt sätt!! På en tävling hade vi en så trevlig veterinär, honom hade jag velat ge en blomma:banana:
När man gett allt och kämpat så vill man bli bemött på ett bra sätt
(vilket man som sagt oftast gör)
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Jag tycker defintivt inte att det är bra om vi skapar ett forum där vi diskuterar enskilda uteslutningar och ifrågasätter veterinärernas bedömning på tävlingar utan att veterinärerna är med och kan gå i svaromål.

Kjell W

Det är sant. Det saknas kanske ett sådant forum?
Inte så mycket där man ifrågasätter kanske utan kanske att få en förklaring och diskussion av olika sakfrågor?!
Eller finns det andra sätt att lyfta dessa frågor?
Det är viktigt att man kan bli utesluten men ändå med en "bra känsla" att man förstod orsaken så man kan göra något åt det till nästa gång.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Det är jättetråkigt att någon åker hem och är ledsen över hur den blivit behandlad på tävlingsplatsen! Oavsett vad det gäller för sakfråga och vem som har rätt eller fel (veterinären och domaren har alltid rätt på tävlingen som Kjelle säger), så är det viktigt hur det förmedlas. Även om man själv som funktionär tycker att man försökt förmedla det på ett bra sätt, så kan det hända att mottagaren uppfattar det helt annorlunda.
Hoppas det här kan leda till något positivt om hur sådana här händelser kan undvikas i fortsättningen och om de uppstår, vart man kan vända sig och hur de kan tas om hand - vi måste värna om varandra, både ryttare, groomar och funktionärer!

Kram på dig Anne!
Hoppas du kan klura ut via veterinärkortet hur ni kan förbättra er till nästa gång (du har ju fått en del tips här på Buke) och komma igen på nya tävlingar!!!
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Förstår att du är arg, besviken och förbannad!

Men.. sitter och klurar lite.. Man ska ju ha träns på på tävlingsplatsen vilket blir jobbigt när hästarna ska dricka mm.. Det kommer man ju undan genom att man har träns med avtagbart bett(då är det ju som en helt vanlig grimma). Det borde ju gå att gör alikadant vid vetbesiktningen..? Ta av bettet från tränset(förutsatt att det är en sådan modell förståss) och trava upp?
Det står ju inte att hästen ska ledas i BETT utan i TRÄNS, och.. det gör du ju då..?
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Som flera personer har skrivit tidigare så vet domaren bäst och om hästen inte vill springa så kan det tolkas som att den är utmattad. Det som har hänt är naturligtvis ledsamt för dig, men kanske har du missuppfattat något, eftersom någon i ett tidigare inlägg påpekar att ditt veterinärkort inte stämmer överens med din upplevelse. Min personliga åsikt är att det är bra med domare som vågar ingripa om någon bryter mot TR.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Ett träns med bettet bortknäppt blir en grimma.
Då är det bättre att ha ett träns där man kan knäppa bort bettet men behåller det på. Sätter fast ett grimskaft i ringen under hakan + har tyglarna i bettet kvar. Måste man dra i hästen så drar man i grimskaftet utan påverkan i munnen. Men för att det ska se rätt ut är det bäst att hålla i tyglarna också. Men de kan hänga lösare än grimskaftet.
// Linda
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

tack för tipsen har inskaffat mig ett sidepull, och har nu här hemma provat uppspringning han verkar funka jättebra på det,och hoppas det går bra på nästa tävling.jag vill bara säga ochså till alla här på buke,att alla på vedmarritten gjorde som alltid en jätte fint arr ritt.
en eloge för skånska distansällskapet mvh anne
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Benämningen är fortfarande träns.
I annat fall skulle det inte vara ok att hantera hästen i tränset då man tagit bort bettet på tävlingsplatsen, vilket det ju är.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Det är ok att ha grimma i vilan på viloområdet i tävlingsklasser. För övrigt måste man ha träns på tävlingsområdet.
Ett träns med borttaget bett är en grimma om det inte kan användas som träns ändå typ sidepull, figure 8 eller liknande.
// Linda
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Precis. Man får ju inte knalla runt med hästen i grimma mellan bilen och toaletten. Man får hålla sig på viloområdet när hästen har grimma (träns utan bett) på sig.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Det sägs att det är svårt att få in nya ryttare i distansen och man kan förstå varför om en som funderar på att testa ser att man kan bli utesluten efter att ha gått i mål med en okej häst och sen snäsigt blir utesluten, eller som tjejen jag såg, nästan lite "mobbad" med sin häst. Och så kan en annan slippa att besikta ordentligt pga att hästen stegrar sig en gång? (sett detta på tävling)

Pratar PP och CR nu. Och inte alla tävlingar såklart.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Det är ok att ha grimma i vilan på viloområdet i tävlingsklasser. För övrigt måste man ha träns på tävlingsområdet.
Ett träns med borttaget bett är en grimma om det inte kan användas som träns ändå typ sidepull, figure 8 eller liknande.
// Linda

Hej!:)
Är vilområdet inte tävlingsplats? Jag var på Björkviksritten i söndags och i ryttarmeddelandet så stod det att "Hästarna ska vara tränsade på tävlingsplatsen av säkerhetsskäl". Jag tog för givet att även vilområdet var tävlingsplats, men så är det kanske inte? Det är i så fall förklaringen till att många hade sina hästar i grimma?:idea:
Dags för mig att köpa ett aktuellt TR tror jag! :angel:
Camilla
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Viloområdet är den enda platsen som man i tävlingsklasserna får lov att ha hästen i grimma i de obligatoriska pauserna. Det står i TR.
Det slarvas en hel del med träns på övriga tävlingsområdet så det var säkert därför de skrev så. Då kan ingen skylla på att de inte visste (ska man ju veta ändå).
// Linda
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

man kan bli utesluten efter att ha gått i mål med en okej häst

Detta är farligt att tro. Har själv råkat ut för en uteslutning av en hälta som veterinärerna trodde var bak. Jag såg inget och kände inget. Ingen av personerna i stallet såg något. Men eftersom hästen ändå skulle vaccineras så bad jag vet titta på honom. Han såg direkt - markerar höger bak. Enligt böjprov satt hältan högt upp. Så det var bara att beställa tid på klinik.
// Linda
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Viloområdet är den enda platsen som man i tävlingsklasserna får lov att ha hästen i grimma i de obligatoriska pauserna. Det står i TR.
Det slarvas en hel del med träns på övriga tävlingsområdet så det var säkert därför de skrev så. Då kan ingen skylla på att de inte visste (ska man ju veta ändå).
// Linda

Tack för ditt svar!:bow:
Men om arrangören skriver i ryttarmeddelandet att "Hästarna ska vara tränsade på tävlingsplatsen av säkerhetsskäl" innebär det att jag hade kunnat ha hästen bettlöst i vilområdet?
/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp