Bukefalos 28 år!

tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Jag blir också lite förvirrad. Det står i TR distans att betslingen är fri, dvs man får tävla i hackamore och sidepull. Betyder det att man ska byta till huvudlag med bett i munnen inför urtlastning och vetbesiktningen och sedan ev byta tillbaka till sidepull när det är dax att ge sig ut på banan?
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Jag blir också lite förvirrad. Det står i TR distans att betslingen är fri, dvs man får tävla i hackamore och sidepull. Betyder det att man ska byta till huvudlag med bett i munnen inför urtlastning och vetbesiktningen och sedan ev byta tillbaka till sidepull när det är dax att ge sig ut på banan?

Ja just detta vill jag att domarna tar upp, för nu råder olika direktiv vad gäller detta och hur ska jag veta vad som gäller på den tävling jag är på väg till...... ska alla som rider med bettlöst ringa och fråga?
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Bettlösa huvudlag som fungerar som träns räknas som träns. Tex sidepull, hackamore, figure 8 och det kanske finns fler.
Grimma och träns med bortknäppt bett (räknas som grimma) är endast tillåtet på viloområdet i de obligatoriska pauserna i tävlingsklasserna.
// Linda
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Håller absolut med om att man ska lyssna på veterinärer och min häst var inte 100% kanske då, det som jag tyckte var irriterande var att de på ett otrevligt sätt uteslöt oss på en CR när det borde räckt med en anmärkning, 1a eller 2a.:cry:
Att en häst som bråkar inte behöver kollas är ju också fel om de är jättenoga förövrigt, då hästen kan bråka pga smärta med..(annan häst)

Nåväl, är väl inget att göra åt nu, men bra att man kan påpeka om något känns fel med, så det kan bli bättre!:)
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

När jag läste detta i ryttar meddelandet så tolkade jag det som att det inte var tillåtet med grimma nånstans, inte ens på viloområdet.

Den häst jag hinkade hade hackamore, så jag funderade inte vidare över det...
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

När jag läste detta i ryttar meddelandet så tolkade jag det som att det inte var tillåtet med grimma nånstans, inte ens på viloområdet.

Den häst jag hinkade hade hackamore, så jag funderade inte vidare över det...

Så tolkade jag det också, men har funderat i efterhand med tanke på diskutionerna här?
Jag såg även att många hade knäppt lös betten på sina hästar, men jag vågade inte göra det pga. vad som stod i ryttarmeddelandet.
/Camilla
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Bettlösa huvudlag som fungerar som träns räknas som träns. Tex sidepull, hackamore, figure 8 och det kanske finns fler.
Grimma och träns med bortknäppt bett (räknas som grimma) är endast tillåtet på viloområdet i de obligatoriska pauserna i tävlingsklasserna.
// Linda

Ja det borde vara så men jag har råkat ut för veterinärer och domare som hävdar att hästen skall ha bett i munnen när jag kommit med hackamore.....
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Jag har också hört från ryttare som ridit på hackamore att de anmodats byta till bett inför veterinärbesiktningen??
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Har aldrig hört någon säga att jag måste ha bett i munnen på hästen,jag rider mest i hackamore. Bett i starten och första slingan.
Tänk Ztefan då som gått så mycket på alla möjliga tävlingar,han kan inte ens ha bett har jag för mej. Han går alltid i ridgrimmor och/eller sidepull.
Men grimma är ju inte ett träns enligt TR. Själv tycker jag det är tramsigt egentligen för det ger inte mera kontroll med ett träns än en grimma. Vill 500 kg häst gå så gör den det ändå trots träns,sist jag var på en hopptävling var det fullt med hästar som ledde runt på sina människor:angel: men vi ligger under ridsport förbundet där och då är det träns på tävlingsområdet.
Detta är ju anledningen till att inte western diciplinen vill/kan falla under deras regelbok pga att de ha tävlingsklasser som går ut på att leda hästen i grimma så som "trail at halter"
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Att rida i en biothanegrimma är skarpare för hästen än en sidpull med bred paddad nepren!
För övrigt så håller jag med Gizoba och tillägger:
"less is more"

Min önskan är att låta oss ryttare få välja det som passar våra hästar bäst att ridas med!
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

men då vet jag nu då att jag kan rida då och springa upp med sidepull, utan att någon kan hävda då att jag måsste sätta på tränslet med bett i, är nu jätteglad här hemma för det funkar jätte bra? mvh anne
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Har aldrig hört någon säga att jag måste ha bett i munnen på hästen,jag rider mest i hackamore. Bett i starten och första slingan.
Tänk Ztefan då som gått så mycket på alla möjliga tävlingar,han kan inte ens ha bett har jag för mej. Han går alltid i ridgrimmor och/eller sidepull.
Men grimma är ju inte ett träns enligt TR. Själv tycker jag det är tramsigt egentligen för det ger inte mera kontroll med ett träns än en grimma. Vill 500 kg häst gå så gör den det ändå trots träns,sist jag var på en hopptävling var det fullt med hästar som ledde runt på sina människor:angel: men vi ligger under ridsport förbundet där och då är det träns på tävlingsområdet.
Detta är ju anledningen till att inte western diciplinen vill/kan falla under deras regelbok pga att de ha tävlingsklasser som går ut på att leda hästen i grimma så som "trail at halter"

:bow:

Nu säger jag kanske mer än jag borde: Om det kommer en regel som säger att distansryttare måste rida/visa hästen med träns med BETT i munnen så lämnar jag distansen för gott. Jag är lite trött på alla idiotförklaringar som ibland haglar över oss.
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Har inget med tråden att göra, men
Fin bild du har som avatar :)
 
Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Tackar! :)
Det är min son på sin jättefina B-ponny, Falcon.
Vi var på en hopptävling där de hade en proffsfotograf som tog kort i alla möjliga vinklar, även i underifrån hoppet! Det blev jättefina bilder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp