Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scandi

Trådstartare
Jaha, då vart den gamla tråden låst så då fortsätter vi väl här! :D

Igår hade vi markarbete. Egentligen skulle jag haft en häst som heter Melody men så mötte jag min ridlärare i stallet som glatt frågar om jag hade sett att hon bytt häst på mig. Det blev underbara Zenia istället, och jag blev såklart överlycklig.

Gick hur bra som helst, en av de bästa ritterna i mitt liv kan jag nog påstå, Zenia vad pigg och glad och var inte rädd för att ta i lite extra, sen att bommar är lite läskiga ibland kan man ju ha överseende med ;)

Var även en timma för tidigt i stallet så jag passade på att rykta egenom Arina, som varit halt hur länge som helst nu :( Hon är så himla mysig, hon bara står och gosar en i nacken och överallt hon kommer åt för att hon tycker det är så härligt att bli ompysslad.

Hade jag haft tid och en massa pengar hade jag köpt de båda på stört! :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Inte skrivit på länge, det här kanske kan bli en nystart :idea:
Igår red jag dressyr på Crillan, som jag börjat hittat knapparna på nu efter ett par gånger. Hon är väldigt speciell. Igår var hon dock extremt stel och ovillig, det gick alltså väldigt dåligt. Vi tränade på samlingar och ökningar utan tygel & skänkel-inverkan. Svårt, men nyttigt. Hon har svårt att samla galoppen, men traven gick okej.
Nu ska jag snart åka och hoppträna, första och sista hoppträningen.
Berättar mer sen :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

*kl
Den här veckan har jag inte ridit någonting ännu.
Rider ju lektion på söndagar, och imorgon ska jag ju vara med på en klubbtävling i dressyr.
Vi får se hur det går, Lb:1 är programmet och hästen som jag ska ha, har jag inte ridit sedan september och på det har jag nya ridstövlar så det blir en intressant dag.

Dock blir det väll inte direkt värsta tävlingsoutfiten.
Kmr köra på marinblå ridbyxor, marinblå klubbtröja och vitt i halsen.
Hästens shabrak är marinblått så det matchar iaf, och knoppar kommer han få ha, då jag blandannat tycker det är roligt och knoppa plus att jag får ngt annat och tänka på (dvs jag stressar inte upp mig) och det skadar ju aldrig att knoppa heller utan det är ju bara och passa på och öva ;)

Förhoppningsvis blir det både bilder och kanske kanske någon film om jag lyckas hitta någon som har en kamera och filma med.
Har ju själv en systemkamera så den går tyvärr inte och filma med.

Och på söndag får jag förhoppningsvis rida Mr kiwi :heart igen, och nästa helg är det förhoppningsvis dressyrkurs, kursen har inte blivit lottad ännu, så vet ej om jag kom med eller inte.
17 februari har jag bokat in en privatlektion så hoppas den blir av :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Härligt med privatlektion!
Låter som om ni kommer se snygga ut på tävlingen. Brukar också använda ryktning och knoppning som andningspaus och avstressande moment. Annars får jag nerver ut i fingerspetsarna och hästarna jag föredrar att rida känner av och reagerar på det rätt tydligt :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Lägger in lite härliga gamla sommarbilder på våra ridskolehästar:

2zj9bar.jpg

Nästan hela uppsättningen från sommaren 2007.

2dir85t.jpg

Bibor och Misty busar lite.

j6ly83.jpg

Majka, Zenia, Orion och Windy.

20a3twz.jpg

Zenia, Bibor, Antalyda och en Brownie-rumpa.

35coltv.jpg

Bibor, Arina, Windy och en häst jag inte känner igen :eek:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Hehe, så spännade är det inte :o
Dom som äger min medryttarhäst ska börja ta betalt, så det är delvis det. Att jag inte har råd alltså. Jag är alldeles för häst vid honom :)
Sen kan jag inte påstå att jag gillar tränaren heller, detta är ju på min andra ridskola som jag började på i höstas. Under hösten red jag en lektion i veckan där för en tränare som jag tycker jättemycket om, henne rider jag även privatlektioner för då och då. Sedan rider jag ju även på min "moders"ridskola, tänk en liiiten ridskola mitt ute i ingenstans och galna ponnyer. Då har ni en rätt så bra uppfattning hur det är där. Men jag gillar det mer ändå, hästhållningen är perfekt(enligt mig). Och hästarna går i naturen varannan dag, och på lösdrift. Den andra ridskolan är väldigt annorlunda, typ motsatsen.
Så jag trivs inte där, tränaren vill att jag ska rida mer med handen? (?:cool:), och att det är självklart att jag ska rida med sporrar. Trots att hästen är jättepigg?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Haha gud vad osammhängande mitt föregående inlägg blev :o
Här kommer även lite bilder från ridskolan.
92900_1262961353.jpg

Jag och en shettis, för vääldigt länge sedan. Grymmaste hästen jag suttit på, banrekord för shettisar på täby galopp. Hoppat 1,10 med ryttare. 120 löshoppad.
29240_1261515124.jpg

Jag & Millan 2008, ridlägerdressyrtävling.
20042_1256767074.jpg

Jag & ridlärarens gamla fullblod, nån gång i sensommras -09?
22350_1251982354.jpg

Jag & Min fd. foderhäst, sommaren -09.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Knapplån

Kul med en ny tråd! :)
Jag hade dressyrgrupp idag, tyvärr kände jag mig rätt ofokuserad och "ur fas", liksom. Jag vet inte, jag har så mycket i huvudet just nu att det inte är klokt. Samtidigt som jag känner mig lite smått obekväm numera på ridskolan. Känns jättekonstigt, och har såklart att göra med allt det jag pratade om i förra tråden om nån kommer ihåg. Det känns liksom inte som att jag passar in längre. Då kommer pressen också, helt plötsligt känner jag mig mycket sämre än jag brukar och ingenting går riktigt. Blääääää....
Hade Marquis idag förresten, gillar ju hästen men idag var inte rätt dag eftersom han är rätt svår och väldigt mycket häst att rida. Vi övade på volter, att få dem jämnstora och att få med sig hästen runt. Fick verkligen känna att det är den andra hälften av volten som är svårast, där glider hästen gärna iväg.
Ja ja, jag hoppas jag får tillbaka rätta känslan snart igen, det gick ju sjukt bra i höstas men nu vet jag inte alls vad som händer. Det går ju alltid upp och ner i perioder men det är så trist när man är i en dålig period :(
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

Jag fick Ynix idag igen :D
Det gick rätt bra, det var mer menatlt ansträngande än fysiskt idag eftersom jag verkligen måste träna på att inte skjuta fram höften när jag driver, spänna överkroppen i galoppfattningarna osv... alltså, göra sakerna var för sig och inte med hela kroppen eftersom det blir dubbla signaler. man får verkligen koncentrera sig efter år på något avtrubbade ponnyer, som gör rätt ändå, eftersom felen blir så invanda. Tur att Ynix protesterar ordentligt när jag gör fel :p (snubbel, galopp i traven, trippa åt sidan, små-"bocka" för minsta lilla)
Vi tränade att samla dem mycket, med piaff som mål. behöver jag ens säga att vi inte kom i närheten? Men efter lite kämpande, sen lite konstrande från Ynix sida, så fick jag i alla fall bakdelen med ordentligt, och en det lyft trots att stegen var så korta :)

Och så kommer jag få träningsvärk i låren och baken imorgon, dels efter att ha stått i lätt sits ca hälften av ridlektionen, dels efter att ha gått en 500 meter eller nåt i 2 dm lössnö två gången, och försökt hålla jämna steg med jättehästen :cool:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Oj, då måste man ju skriva en rad här så man hittar tillbaka... ;)

Kan ju skriva lite om hur det går för oss...Nu har jag vart sjuk några dagar så jag missade lektionen i torsdags! :( Annars går det SKITBRA nuförtiden! Efter en superkass vinter hittills har allting bara släppt. Vi har jobbat i flera år med att få upp formen och visst det har vi gjort men inte tillräckligt. Men nu skulle vi börja med ny taktik...istället för att plocka upp nerifrån så skulle jag börja med att ta upp honom typ över tygeln och rida så tills han inte tyckte det var konstigt längre, sen få honom att börja ge efter och slappna av därifrån. Som vanligt när tränaren komer med nya idéer så blir jag skeptisk och gör allt lite halvhjärtat, men efter ett tag så kommer jag på att: "vad håller jag på med?? varför ger jag inte det här en chans, hon har ju ALLTID rätt!" haha så sagt och gjort, jag gav med mig och provade och på bara ett par ridpass med "nya" metoden så går allt KALAS! :) Ser verkligen fram emot att tävlingarna ska börja!! Verkar som att första tävlingen blir en LA:4 den 7 mars.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Ja, det låter ju lite konstigt... Om du nu inte har en jätteslapp hand och hästen är pigg framåt men inte pigg på att jobba ordentligt ;) Fast det ser ju inte direkt ut så på dina bilder! :D Upplever att de flesta hästar bara surnar till på sporrar och vissa trycker sig emot den och man ska ju rida med så lite hjälper så möjligt så varför i hela friden mer hand?! Nej, jag håller med dig, det låter helt fel. Det finns ju förstås ungefär lika många sätt att rida som det finns hästar men det verkar ju inte vara ett sätt jag skulle vilja rida på.

Den andra ridskolan lät väldigt härlig för ett gäng galna ponnys! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

Jag fick Ynix idag igen :D
Det gick rätt bra, det var mer menatlt ansträngande än fysiskt idag eftersom jag verkligen måste träna på att inte skjuta fram höften när jag driver, spänna överkroppen i galoppfattningarna osv... alltså, göra sakerna var för sig och inte med hela kroppen eftersom det blir dubbla signaler. man får verkligen koncentrera sig efter år på något avtrubbade ponnyer, som gör rätt ändå, eftersom felen blir så invanda. Tur att Ynix protesterar ordentligt när jag gör fel :p (snubbel, galopp i traven, trippa åt sidan, små-"bocka" för minsta lilla)
Vi tränade att samla dem mycket, med piaff som mål. behöver jag ens säga att vi inte kom i närheten? Men efter lite kämpande, sen lite konstrande från Ynix sida, så fick jag i alla fall bakdelen med ordentligt, och en det lyft trots att stegen var så korta :)

Och så kommer jag få träningsvärk i låren och baken imorgon, dels efter att ha stått i lätt sits ca hälften av ridlektionen, dels efter att ha gått en 500 meter eller nåt i 2 dm lössnö två gången, och försökt hålla jämna steg med jättehästen :cool:

Det där låter bekant! Tror minsann att det är samma Yníx som jag rider :). Är du Sjöbergare?

Red Yníx idag, som alltid. Han var pucko när vi skulle gå ner till ridhuset, jag kom fram helt svettig. Vi tränade på LB:3an, emellanåt gick han strålande, som en gummiboll, emellanåt blev han spänd. Men det är jag som glömmer att vara i takt med honom. Måste öva mer på trav/galopp-övergångar, annars är galoppen rätt mycket bättre än innan. Innan var den så dålig att det inte gick att kalla det galopp :crazy:.

Ska rida imorgon igen, fokus ska ligga på att slappna av. Och jag ska rida i termobyxor, idag tappade jag känseln i låren. Stoppa raggsockor eller nått innanför hakremmen på hjälmen över öronen ska jag också. Det var kallt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Som vanligt när tränaren komer med nya idéer så blir jag skeptisk och gör allt lite halvhjärtat, men efter ett tag så kommer jag på att: "vad håller jag på med?? varför ger jag inte det här en chans, hon har ju ALLTID rätt!"

Det där känner jag igen :D Kul att det går så bra för dig och er andra! :banana:

iissa: Hur gick tävlingen?

Espirit: Tråkigt att du ska sluta hoppa, som jag skrev på bdb :( Men det låter lite konstigt om du måste rida mycket med handen och dessutom ha sporrar, när vi har tävlat hos er har alla hästar varit jättepigga och lite starka? :p Vårt lag var hos er igår iallafall och tyckte jättemycket om ponnyerna och att ryttarna var trevliga :)

Själv ska jag strax iväg och hoppträna, och sen blir det Stockholmscupmatch på bortaplan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

japp, det är jag... men bara sedan några veckor tillbaka :).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Justja! När du var och tittade var det ju verkligen som värst! haha Du får komma tillbaka snart så du får en mer rättvis bild av oss... ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Vad skoj! Men då har du inte hunnit hitta vilken din favorit är? Jag gillar lille pixxen bäst. Gör man fel blir det väldigt påtagligt, man utvecklas i 190 :)

Blir nog ingen ridning idag. Fast nu har det slutat snöa så blir det bara plogat går det att cykla ut. Men här sitter jag nyduschad och ska precis till att plugga, något jag skjutit upp hela helgen. Nix, ingen ridning :(
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

Hoppträning i förmiddags på Zenia. Hon hoppade av på rätt ställen och tyckte hon arbetade bra med hals och rygg. Men jag är verkligen inte bra på hoppning, då och då kommer jag aningen i bakvikt över hindrena och förstör kalaset... SUCK! Men det är väl bara att öva, illa är det inte...

Zenia kan vara lite ffeg som jag sagt innan, hon tror inte på sig själv och hon suger inte tag i hindrena men hon tvekade heller inte en enda gång idag, verkade tycka det var nästan lika roligt som jag ;)

Vi övade på snäva, krångliga svängar och gjorde sedan en bana av dem så det blev massa krångel på raken, men det gick bra! Pappa filmade mig i SMYG! :eek: vilket fick mig att inse att:

1. Mina händer måste ihop mer.
2. 80 cm hinder är ju ingenting! :o
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Haha jag får väl göra det någon gång ;)

Imorse innan hoppträningen hade Smokey ont i ryggen :( Så jag fick rida en annan ponny istället, Zan, 6 år nu och inte så rutinerad. Hade aldrig hoppat honom innan men det gick väl okej med tanke på förutsättningarna. Ganska rolig lektion men jag hade fått ut mycket mer av den om jag hade fått rida en häst jag kände.

Stockholmscupen gick också rätt bra, alla var felfria. Min häst var stor, stark och het men hoppade snällt. Världens kallaste ridhus dock, trodde jag skulle frysa sönder :crazy:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

nä, jag har ju bara provat två (Romanov och Yníx), men jag tycker att han är jätterolig och trevlig att rida, även om han är svår. Men man rider ju lektion för att lära sig mer, alltså är han toppen. Och väldigt charmig :love:
Min kompis har också börjat med mig, av Valention och Kenzo så har hon förälskat sig lite med i Kenzo.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp