Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Tråkigt. Får hoppas att det är många som vill sluta i den gruppen då! Är det bara ridläraren du inte trivs med just nu? Eller är det gruppen i allmänhet?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Gruppen, den är väldigt ojämn. Jag och tre till som tävlar och rider de flesta i form. Och så några medel och så tre dåliga
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Det finns ingen annan grupp för samma lärare? Som är lite jämnare tänkte jag.

KL

Åhh, jag är så nöjd! Kom precis hem från stallet, och det har faktiskt gått riktigt bra! Eller ja, det gick bra i skritten och traven och slutet av galoppen. Red Lipis, en svart valack. Skitfin är han. Vi kom bra överens och han gick som en klocka i skritten och traven och jag kunde fokusera på att få mjuka fina vägar och tempoväxlingar och mig själv. Sen gjorde vi motställd skänkelvikning utmed långsidan. Gick bra i vänstervarvet, och i högervarvet blev han spänd och sprang iväg. Men jag fick igenom det till slut ändå. Sen galoppen då. Galopperade på volterna. Och han sprang. Och sprang. I andra varvet kom jag på att om jag tog rejält ledande tygeltag och satte lite press med skänklarna så gick det mycket bättre! Och när vi travade av blev han lång och låg och sökte sig mer och mer fram!

Kändes toppen! Och just att jag fick höra att jag gjorde rätt i galoppen också!:banana::bump:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Endast hästgrupper och sämre grupper. En på fredag men den är för svår.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Men gör det nåt om de andra inte rider lika bra, så länge de inte är i vägen vill säga? Jag tycker ofta man har fullt upp även med något så enkelt som att trava på en volt, om hästen ska gå i balans, rakställd, eftergiven, och man själv sitta bra? Det är ofta tillräckligt svårt att göra de enklaste sakerna, om man ska göra dem riktigt bra.

Däremot hoppning kan vara tråkigare i en dålig grupp, tycker jag, övningarna blir för enkla och hindrena för låga. Trava över ett kryss är inte mycket till hoppövning för den som tävlar, t ex.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Håller med om det. Sålänge det är en BRA ridlärare som kan anpassa övningar och hästar så att alla får ut något av det. Jag rider i en egentligen för "dålig" grupp. Men jag får också högre krav på mig att utföra övningarna mer exakt, i bättre balans osv. Och då är det helt okej. Men det är just när de andra kommer i vägen, då blir det jobbigt. Och då kan det vara roligare om man känner att man är i en jämn och bra grupp. Framförallt att man TRIVS med de andra i gruppen, även om man är på olika nivåer.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Håller också med dig. I min dressyrgrupp varierar nivån från ryttare som inte ens ridit på 60% i klubb-LC till ryttare med placeringar i LA. Våran tränare ställer olika krav på oss och alla får ut något av lektionen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Fast problemet är att ridläraren anpassar efter de sämsta. Hade hon anpassat individuellt hade det inte varit något problem.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Då tycker jag att du ska prata med ridläraren och säga hur du upplever det och fråga om det går att göra på nåt annat sätt så alla får ut något av det. Det känns kanske jättedumt, men jag och en kompis som bytte ner oss nu i vinter sa det från början, att hon skulle ställa krav på oss. Hon kör stenhårt med oss, och dom andra rider runt lite i sin egen värld känns det som! Funkar jättebra då!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Då tycker jag att du ska prata med ridläraren och säga hur du upplever det och fråga om det går att göra på nåt annat sätt så alla får ut något av det.

Kan inte annat än hålla med addicted, tycker också du ska prata med din ridlärare och säga hur du tycker och tänker. Hon finns ju där för att lära dig och inte för att dra ner dig.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Vill lägga till lite till mitt svar på detta.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men eftersom du rider ponny så antar jag att du inte är jättegammal. Det kan kännas lättare att be en förälder vara med och ta diskussionen då ibland. Alltså att föräldern tar diskussionen med ridläraren, men att du är med så att det blir rätt för dig. Jag hade iaf tyckt det om det hade varit jag! (Jag tycker det, min mamma ringde och pratade med min ridlärare om en grej som jag tyckte var jättejobbig att förklara åt mig i höstas. Och jag har bott hemifrån i över fyra år nu.)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

15 är jag fyller 16 snart. Jag har pratat med min ridlärare. Tillsammans med min kompis. Hennes mamma pratade med ridläraren och hon kom med sina ursäkter. Typ vi måste anpassa efter de sämre de ska oxå klara övningen. När vi ville byta sa hon bara men ni har ju precis kommit till gruppen
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Trist att ridläraren inte lyssnar. Finns det ingen ridskolechef att prata med istället? Förstår om det känns jobbigt när man inte får ut något av det, men oftast går det att lösa på något sätt.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Tråkigt med ojämna grupper. Det är inte roligt för någon :(
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Nej, håller med. I värsta fall blir många missnöjda och slutar att rida istället. Och i längden är det ju inte särskilt ekonomiskt för ridskolan heller...:(
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag ska försöka hinna prata med ridskolechefen tyvärr ser jag honom sällan när jag är där :/

Pruffen & Cattiz
Risken är ju stor att man tröttnar tyvärr. Den gruppen jag vill rida i är det många på kö. Att fyra-fem slutar är nog ingen chans tyvärr.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Du kan ju försöka ringa till honom annars:) Hoppas verkligen det löser sig, det är tråkigt om man ska sluta på grund av en sån grej.

KL

På tal om att sluta. Så höll jag på att sluta rida i höstas för att jag misslyckades med att genomföra en övning. Det satte sig så djupt i mitt självförtroende, så om jag tänker på det så känner jag mig verkligen helt värdelös. Någon som varit med om nåt sånt? Några tips på hur man ska kunna komma över det?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

*kl
I onsdags så red jag lektion.
Red Asprilla :)
Gick faktiskt över förväntan, då jag har haft problem med att hålla ihop henne i galoppen, men galoppen kändes faktiskt bra och jag var nöjd efter lektionen.
Vi gjorde sidvärtsförflyttningar i skritt,,trav och galopp, längs långsidan.
Dock inte så mkt tvärning och mkt fokus på att hästarna inte skulle vara förböjda utan ganska raka osv.

Och idag var det hopp delen på us cupen.
Det gick väl helt okej, vi lyckades kravla oss över 70cm banan utan några fel och så 36p i stil.
Så jag överlevde helt enkelt :p

Imorgon är det ridning i min vanliga grupp :) får se vem man får rida då :D
Hoppas på Vera, iom att Kiwi inte går något just nu :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp