Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Tack! Ja precis, men jag fick liksom inte till just det där med att flytta runt bakdelen, vet inte varför. Nu funkar det bra hur som helst :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Så bra att det funkar med framdelsvändningarna nu. :D

Tycker du att det är roligare att rida nu? Jag minns att du tidigare skrev att du inte var så taggad längre. Fast en guldmedalj kan säkert ändra på det eller? :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

ÅHH jag vill att det ska bli måndag NU! :bump:

I måndags skulle jag ju rida men torsdagen innan gjorde jag stans vurpa när jag var på väg till jobbet och gjorde mig riktigt illa så de vart inget i måndags. :( Men jag var iaf där och kollade på de andra när de red, och man blir ju sååå avis.

Blä, ville bara klaga av mig lite de börjar dra i mina ridnerver :P

Någon annan som har ridit som vill berätta?! :)
Gick det bra? Uppnådde du de målet du ville under lektionen? Vad gjorde ni?!
:banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Vill ha tisdag, nu :D
Förra tisdagen var det förvänd galopp som gällde (Y)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Någon annan som har ridit som vill berätta?! :)
Gick det bra? Uppnådde du de målet du ville under lektionen? Vad gjorde ni?!
:banana:

Jag har ridit idag. Det gick inte alls bra faktiskt! Vi jobbade med bakdelsvändningar. Men ja. Hästen var jättestel. Alltså det gick inte att forma runt skänkeln för fem öre. Och dessutom jättepigg. Dessutom har jag luggit sjuk sen i fredags så det var ju som gjort för att misslyckas. Fick loss honom litegrann. Sen skulle vi galoppera. Jag har aldrig känt mig så mycket som en nybörjare. Jag fick inte stopp på hästen. Alls. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Det var nästan så jag blev rädd. Andra galoppen var lika illa. Men jag tänker fan inte ge upp. Jag sa till ridläraren att jag gärna rider honom några gånger till. Jag ska fan lära mig att rida den hästen om det så är det sista jag gör!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag sa till ridläraren att jag gärna rider honom några gånger till. Jag ska fan lära mig att rida den hästen om det så är det sista jag gör!

Gu vad glad jag blir när du säger att du inte ger upp utan vill och SKA lyckas. :)

Du får rapportera efter nästa lektion så får vi höra hur de gick då :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Skönt att höra! Blir lite peppad när du säger så också!

Klart jag kommer rapportera. Nästa gång är det hoppning. Sist jag hoppade den hästen gick det...Fort:p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag brukar inte rapportera så duktigt...haha Men lilla gubben går VÄLDIGT bra just nu (vågar knappt säga det, då vänder det väl...haha), hoppas det håller i sig till första tävlingen 11 mars! I måndags var det hoppning (vår dressyrtant-grupp har börjat hoppa var fjärde gång, skitskoj! Vi hoppade två hinder med liksom en sväng emellan där vi skulle försöka byta galopp om vi hade fel, även efter andra hindret. Över bom går bra och hoppar vi lite högre byter han bra utan bom också...I tisdags var jag lite krasslig så då stod jag över ridningen.
Sen igår red vi öppnor och slutor på medellinjen, svårt men nyttigt!! Bra också att träna på medellinjen för då känns det ju mycket lättare på tävling sen när man får rida längs staketet! ;) Enkla bytena funkar också väldigt bra just nu. :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

jag kan bara säga att de senaste lektionerna ha gått riktigt bra! superkul har det varit.

förra fredagen hoppade jag Kenzo. jag har bara ridit henne en tre gånger eller så förut, och det har aldrig gått mer än ok, knappt det ens :p. Dessutom har min kompis ramlat av båda senaste gångerna hon hoppat henne (blandning av väldigt pigg häst som ibland gör lite knasiga hopp och otur...), så lite nervös var jag. Vi började med lite arbete på pyttesmå volter i alla gångarter, och Kenzo kändes väldigt fin, även om jag själv var rätt stel (dels är jag stel, dels var det kallt). sen började vi hoppa ett litet hinder på en åttvolt, och bytte galopp över hindret. Ynix som min kompis red blev dock lite väl laddad och Kenzo var väl också lite för pigg för att jag skulle hinna jobba henne så mycket som jag hade önskat, så vi fick hoppa ett litet hinder på medellinjen i trav och galopp och framförallt träna andridningar. det var kanske mer markarbete än hoppning, och det låter verkligen barnsligt enkelt i text (hindren var väl dessutom knappt över 50 cm), men det var kul och nyttigt, och Kenzo gick så himla fint i slutet. Hon är så känslig och ambitiös, en jätterolig häst att rida helt enkelt, för man måste ändå jobba massor med henne.

i förrgår red jag Owen igen. Vi började öva lite på öppnor och slutor för första gången, och det gick förvånansvärt bra. Owen var med på noterna fastän det var dressyr (haha), och det kändes som om det gick riktigt fint emellanåt. Slutorna gick helt klart bäst, det var liksom mer att hålla reda på, inte lika mycket utrymme för knasigheter :p. Min ridlärare undrade faktiskt om jag hade gjort det förut, vilket jag inte kan ta annat än som bra beröm :D. Det blev ett ganska kort pass, men det gjorde inget, man ska ju sluta när det går som bäst, och vi drar över en bra stund för det mesta.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Sådär, då har jag varit och ridit min andra lektion, denna gång var det dressyr!

Vi tränade på skänkelvikningar samt galoppfattningar.
Känns verkligen att man är lite ringrostig, skänkelvikningarna hittade jag knapparna efter några gånger, hade lite svårt att sitta ner såfort jag verkligen kom ned i sadeln så gick hon klockrent men när de vart lite i otakt så gick de halft. :angel:

Men de kommer nog, några som har nå bra tips på hur man verkligen får ned rumpen i sadeln? :angel:

Galoppfattningarna gick klockrent, fick beröm för dom och att hon verkligen släppte lös mot slutet jobbade på riktigt bra och min sits var bra såfort jag verkligen kämpar med att få ned rumpen i sadeln, kan bli lite lätt i rumpen :)

Överlag kändes det rätt bra för att vara ringrostig! :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Nu är det ju väldigt olika varför man har svårt att sitta ner i sadeln (har jag upplevt), men jag får problem när jag spänner insidan av låren! Det GÅR inte att sitta ner då!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Nåt annat man kan tänka på är att göra en mental bild av att man väger sisådär 200 kg så man verkligen blir tung i sadeln. Det kan också hjälpa! Men du får testa dig fram:)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Igår hade vi markarbete, vi jobbade med sitsen över bommar både i trav och galopp. Bommarna var placerade med olika avstånd, så att man fick först öka traven och sen minska. (eller tvärtom) Det var ganska svårt men Alizette var jätte duktig, speciellt i galoppen som hon brukar ha svårt för. :) Nästa gång ska vi hoppa!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Nåt annat man kan tänka på är att göra en mental bild av att man väger sisådär 200 kg så man verkligen blir tung i sadeln. Det kan också hjälpa! Men du får testa dig fram:)

Ett annat tips är att slappna av och släppa knäna.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Slappna av i rumpan, och spänn istället magen och ryggen. Det är mage och rygg som ger stabiliteten i sitsen, men om man spänner rumpan också studsar man bara runt. Slappnar man av i mage och rygg också blir man lite lealös och kan inte sitta stadigt.

Tricket är alltså att kunna jobba med några muskelgrupper, och slappna av i andra samtidigt. Att bli lite mer medveten om vilka muskler som jobbar och vilka som slappnar av. Jag brukar passa på att öva lite på det när man skrittar fram, kolla av att man kan spänna magen (och hålla kvar spänningen) utan att man blir spänd i rumpen, eller knäna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp