Tråden om sjukhusmat!

Jag fick inte lämna avdelningen heller (eller, jag klarade inte av att gå så långt snarast :o). Finns det ingen i närheten som kan handla åt dig? Det är ju värdelöst att försöka bli bättre oavsett vad man är inlagd för om maten är hemsk.

Sedan kan jag säga att en stor anledning till att jag gick till Maxi var för att min stackars granne skulle få katrinplommon. En del av personalen betedde sig som svin mot henne, förmodligen för att hon upplevdes som besvärlig för att hon hade svårt att uttrycka sig (forna Jugoslavien). Hon var döende i cancer pga en hjärntumör och operationen hade ställt till det ännu mer med hennes språk (som var helt ok, det tog bara mer tid när hon skulle prata svenska). Hon skulle transporteras till Göteborg för att få dö i närheten av sina barn som bodde där :cry: Tyvärr mellanlandade hon på medicin i Falun :meh: De låtsades inte förstå henne HELA tiden, suckade över hennes sprut- och nålrädsla när de skull ta prover och vägrade ge henne katrinplommon trots att hon hade fått det tidigare på en annan avdelning. Hon stod på höga doser smärtstillande så hon var trög i magen och katrinplommonen hjälpte. Jag var så vansinnigt arg på hela situationen att det nog var därför jag orkade gå till Maxi.

Men fy fan rent ut sagt!! :mad: Stackars, STACKARS din rumskamrat! Fruktansvärt att de behandlade henne så, jag förstår att du orkade mer än du egentligen gjorde då!

Jag känner ingen inom typ 10 mils radie, försökte få en kompis att komma hit med lite lösgodis men det gick inte :D
 
Men fy fan rent ut sagt!! :mad: Stackars, STACKARS din rumskamrat! Fruktansvärt att de behandlade henne så, jag förstår att du orkade mer än du egentligen gjorde då!

Jag känner ingen inom typ 10 mils radie, försökte få en kompis att komma hit med lite lösgodis men det gick inte :D

Jag började nästan grina igen när jag skrev inlägget, det var så vidrigt alltihopa. Min läkare fick sig en earful när jag pratade med honom efter att jag skrivit ut mig. "Jäkla rasistiska sköterskor" KAN ha förekommit i konversationen :D Min moster ssk tyckte också att de betedde sig helt vansinnigt.

Du är inte i närheten av Falun? Jag kan komma med godis i så fall :)
 
Jag började nästan grina igen när jag skrev inlägget, det var så vidrigt alltihopa. Min läkare fick sig en earful när jag pratade med honom efter att jag skrivit ut mig. "Jäkla rasistiska sköterskor" KAN ha förekommit i konversationen :D Min moster ssk tyckte också att de betedde sig helt vansinnigt.

Du är inte i närheten av Falun? Jag kan komma med godis i så fall :)

Jag förstår det :( Usch, jag hade brutit ihop helt.

Tyvärr inte i närheten av Falun, är väl en 15 mil eller så därifrån.
 
Jag är uttråkad nog för att göra en tråd i ämnet! Finns det fler än jag som för tillfället lever på sjukhusmat? Eller har ni god insyn i den?
Vad tycker ni om sjukhusmaten?

Jag kan börja. Äter veg.kost vilket på det här sjukhuset verkar betyda "konstiga oidentifierbara saker" :nailbiting: Jag som har matfobi bland annat finner det... svårt!
Frukosten idag sov jag över, det är väl annars enda normala målet. Lunchen var gummipotatis, nån slags geggiga grönsaksbiffar, lite sås och grönsaker. De geggiga grönsaksbiffarna gick till min förvåning helt okej att äta med lite sås till! Men potatisen - varför är den typ alltid antingen mosig eller som gummi?

Middagen var ett äventyr i sig! Potatis (mosig fast hård i mitten :yuck:) och... Nånting! Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag kollade på matlistan i efterhand - omelett! :nailbiting: Att det var ägg i misstänkte jag när jag åt, men åt ändå lite av det. Så nu kan jag stoltsera med att jag minsann äter (well, har ätit) ägg också :D

Det är väldigt utmanande för mig att vara här, kan jag säga.


Potatisen kan vara ett äventyr. Förkokta o sen ångkokade.. fick ostmacka sist jag va på sjukan. O jag den kan jag inte äta. Joo den hård osten är laktosfri öö svarar jag jag tål ite mjölkprotein. Sjukhuspersonalen ja den är laktosfri. .. gick förklara att jag kan inte äta något från kons spenar. Va säger människan är det olika laktos o protein?? Herre värd o den serverar mat till sjukhusets patienter.
 
Jag har bara legat inne på BB och då blev jag imponerad över hur god maten var. Fanns några olika färdiga rätter med sallad och efterrätt och de var faktiskt rätt goda. Utöver det fanns yoghurt, fil, mackor med olika sorters pålägg så nej jag behövde inte svälta. :)
 
Första gången på sjukhus fick jag äta smultorr potatis och konserverade ärtor/morötter. Alltså stenåldersvarianten på vegetariskt, köttportionen fast utan kött på tallriken. Detta var i Göteborg som på den tiden kryllade av veg och div. "alternativare" och inget litet sjukhus.
En tant av äldre skolan "man bör äta allt utan att klaga" som satt bredvid tittade på mig och sa att hon led med mig när hon såg tallriken. Detta hade tom hon avstått från att stoppa i sig.
En miniskål med färsk sallad bredvid innehöll FEM strimlor kinakål.

Bästa var en utlokaliserad avdelning dvs. annan ort än sjukhuset (finns tyvärr inte nu längre:cry:) Där togs maten från kommunens skolkök som låg i samma byggnad. Böngrytor och annat av "riktiga" saker, mycket grönsaker och inte en enda sojakorv eller vego-bulle.
Kryddning på allt, inte starkt men smakrikt. Slår det mesta veg. man får på en ordinär lunchrestaurang här. Kan ha spelat in att maten gjordes med tanke på barn och inte pensionärer, men de måste haft en kock från himmelriket i det skolköket.
Och så hade de ärvt tallrikar från "gamla sjukhuset" så vi åt på Gustavsbergsporslin med mönstrad kant från 50/60-tal! Snacka om positiv miljöfaktor.:up:

Har också råkat ut för att jag talar om veg.mat vid inskrivning. Sen flyttas man runt och vid matdags kommer det in på rummet: hamburgare. (inte det bästa för peta-bort-metoden; liten vetebrödsbit mättar sådär; och när jag ska äta med händerna, i en säng)
Skulle tydligen ha talat om det igen för varje ny människa jag mötte, och dessutom veta när och till vem helt av mig själv...:meh:
 
Jag har legat inne några gånger och då har i alla fall den vegetariska maten varit jättegod. Var Varbergs sjukhus.
 
För ca 8 år sedan låg jag på sluten avdelning på det lokala sjukhuset och blev förvånad över hur bra maten faktiskt var. Inte det bästa jag ätit, och inte alltid mina favoriträtter men klart ätbart, ingen gummi-potatis eller överkokt pasta.

Låg på samma sjukhus nu när jag bröt foten, och maken till vidrig mat har jag sällan skådat... eller ätit. Frukosten var ok (fast jag somande mellan varje sked yoghurt pga starka mediciner och operation mitt i natten), och likaså nattmackan. Men den lagade maten var usch.

Fick senare reda på att när jag låg inne första gången lagades maten i storkök på sjukhuset, men det 'såldes ut' för att göra det mer hygiensikt. Kan vara skillnaden i detta fall
 
På bb på ackis 2011 hade de slagit ihop laktosfritt med glutenfritt. Så man fick typ en kycklingfilé med sönderkokt blomkål och ärtor. Ingen sås. Mums. :meh: Dagen efter min 9h förlossning kom mamma med tre pizzor, det var de godaste jag nånsin ätit! :love: Sen kom syrran med chips och godis och påskmust. Hade de inte räddat oss hade jag inte överlevt 6 dagar inlagd...
 
På bb på ackis 2011 hade de slagit ihop laktosfritt med glutenfritt. Så man fick typ en kycklingfilé med sönderkokt blomkål och ärtor. Ingen sås. Mums. :meh: Dagen efter min 9h förlossning kom mamma med tre pizzor, det var de godaste jag nånsin ätit! :love: Sen kom syrran med chips och godis och påskmust. Hade de inte räddat oss hade jag inte överlevt 6 dagar inlagd...

Alltså jag blir så avis på alla som haft bekanta som kommit med godis :love:
Det enda jag vill ha nu är en påse med mitt favoritgodis och en cola zero :d
 
Lunchuppdatering!

Idag kollade jag på matlistan innan lunch, så jag visste vad jag förväntades äta. Någon slags pastalåda med tomat och linser. Det var faktiskt vettigt kryddat och helt okej i både konsistens och smak!
Ska erkänna att jag pillade bort en hel del linser och så, och de kokta/ångkokta grönsakerna som var till var verkligen ingen höjdare, men jag åt iallafall mer än hälften den här gången :banana:

Sett kommande dagars matlista också och kan lugnt konstatera att om jag inte vill fortsätta leva på max 50% av normalt intag bör jag få åka hem :crazy:
 
Lunchuppdatering!

Idag kollade jag på matlistan innan lunch, så jag visste vad jag förväntades äta. Någon slags pastalåda med tomat och linser. Det var faktiskt vettigt kryddat och helt okej i både konsistens och smak!
Ska erkänna att jag pillade bort en hel del linser och så, och de kokta/ångkokta grönsakerna som var till var verkligen ingen höjdare, men jag åt iallafall mer än hälften den här gången :banana:

Sett kommande dagars matlista också och kan lugnt konstatera att om jag inte vill fortsätta leva på max 50% av normalt intag bör jag få åka hem :crazy:

Finns det ingen önskekost? Eller någon soppa att beställa istället?
 
Jag är pipig med mat och gillar sällan sås. Men så illa har maten inte varit när jag varit på sjukhus faktiskt. Kanske bättre när man är laktosintolerant?
Vissa saker har varit oätliga, bla någon fiskrätt. Läkaren var norrman, tyckte "men du måste äta" och sen efter en blick på tallriken "jag tar tillbaka. Det där är inte mat hemma, sån fisk ger man katten. Vill du ha en smörgås?" ;)
 
Jag är pipig med mat och gillar sällan sås. Men så illa har maten inte varit när jag varit på sjukhus faktiskt. Kanske bättre när man är laktosintolerant?
Vissa saker har varit oätliga, bla någon fiskrätt. Läkaren var norrman, tyckte "men du måste äta" och sen efter en blick på tallriken "jag tar tillbaka. Det där är inte mat hemma, sån fisk ger man katten. Vill du ha en smörgås?" ;)

Mina katter hade inte ätit fisken jag fick :meh:
 
Jag är extremt kräsen o skulle svälta ihjäl på sjukhus.

Man får dropp då. Lite roligt när de "hotar" med det. När jag var inlagd för sinustrombosen ville jag bara ligga under täcket. Äta var det sista jag ville. De ömsom trugade och ömsom hotade med att annars skulle jag få dropp. Tillslut ledsnade jag och "men kan ni koppla det jävla droppet någon gång så det blir lugnt". Var ju en vinst som jag såg det.

De fortsatte fråga om mat och fika osv. Jag sa nej. När jag började må bättre och vid en fika sa "nej, eller jo förresten ett glas juice kan jag ta" dansade uskan en dans och såg överlycklig ut och sen hörde man i korridoren "trean vill ha juice!!" med lycklig stämma...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp